Rohloff

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Sjoerie wrote:Ik heb Nexus 7 op mijne stadfiets en vind da grote rommel #-o
Vandaar dat ze bij GT dat dh model niet meer maken zeker? #-o
Maar hoeveel versnellingen heb je nu eigenlijk op die nexus?
Wowtre
Mountainbiker
Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL

Post by Wowtre »

allez ik doe er nog een schepje bij, nee even ernstig nu, wat mij betreft hoeft niemand een Rohloff te kopen, zeker diegenen waarvoor de wereld nog steeds plat is... die hebben genoeg aan single speed maar bon er zijn ook nog objectieven maatstave, echte testverslagen in de boekskes en tenslotte wijzelf de ervaringsdeskundigen de het allemaal aan de lijve ondervinden

shitmano: ben ik eigenlijk niet mee eens, ik heb XT en dat werk zeer goed ik ben daar tevreden over maar de Rohloff geniet mijn voorkeur want die werkt uitstekend (beter dan XT) en daar ben ik ZEER tevreden over Een andere verhaal is nexus, dat is idd rommel ivm de Rohloff of Sturmey-Archer

bedrijfszekerheid: gemiddeld gezien is de Rohloff beter dan om het even wel ander systeem, Nys en Willens hebben hun deel gehad vorig jaar met de shimano spullen nietwaar ... ok ze rijden met wegmateriaal in de modder, maar dan nog, veel verschil maakt een dura-ace en XTR derailleur niet. Iedere eerlijke shimano rijder zal moeten toegeven dat al wel eens een kleine of grote pion niet kan nemen of niet meer op het binnenblad raakt, al eens een CS heeft, een afvallende ketting, kabels moet vervangen na 1 modderrit etc.. en op elke TT zie je wel een biker met kettingbreuk, kapotte derailleur of iets dergelijks, ik heb het zelf ook nog nooit voorgehad maar mijn maat die nochtans materiaal freak is en zeer goed schakelt heeft zijn XTR wel al eens in de frieten gedraaid en een paar keer een ketting gebroken

gewicht: idd Nys en Wellens, Absalon en collega's rijden met dura-ace of XTR omdat een Rohloff idd te zwaar is voor hun competie sport, op marathons zie je wel al eens een competitierijder met een Rohloff

bereik: rohloff heeft net iets minder bereik dan een 27 speed met 34-11, dat wordt dus eveneens opgelost met de nieuwe versie. Toegegeven dit is een nadeel, ik heb een 40*16 combinatie waardoor ik in de range van 22/32 tot 44/12 zit ok ik heb niet het bereik van een 22/34 tot 44/11 maar die 22/32 is zeker klein genoeg en wie de 44/11 serieus rondkrijgt offroad hoort hier niet thuis, die moet nu gaan slapen zoals Nys en competitie rijden

27 speed: sorry, maar de tabellen zijn duidelijk, zelfs al schakel je 7 (9 is niet ernstig want dan ben je echt niet goed bezig hoor) op het middenblad en 5 op binnen en buitenblad dat zijn er dus 17, maar effectief,afhankelijk van de cassette, zijn er dat maar 14 of 15

schakelen: ik schakel heel vlot met XT maar nog beter met mijn Rohloff, mijn maat heeft er ook eentje en laat ons zeggen dat zijn shimano schakelen sub-obtimaal is, met zijn Rohloff heeft hij geen schakelproblemen meer. Idd tussen de 7de lijkt zwaar maar dat is eerder psychologisch omdat je de Rohloff plots hoort ratelen, doordat ik een 40/16 heb zit ik in 7de direct goed laag en heb ik dat gevoel minder denk ik. 14de dat is een veiligheid tegen verkeerd schakelen, als je onder zware kracht schakelt of net voor de gear-klick kracht zet kan het uitzonderlijk gebeuren dat je de vitesse niet pakt en dan schiet hij in de 14de, dit is speciaal zo ontworpen om beschadiging tegen te gaan, na te lezen in de technische documentatie maar ik heb dat zelf nog niet voorgehad

de nieuwe: lichter en meer bereik ik zal hem wel kopen denk ik, niet dat ik die echt nodig heb, maar XTR heeft ook niemand echt nodig. Ze positioneren de nieuwe dan ook tov de XTR, niet geschikt om een wereldreis te doen, tandems of downhil maar XC, Marathons en ander huishoudelijk gebruik lukt wel. Laatste jaar was iets minder met een 6000km, maar ik heb andere jaren wel al eens een paar 1000km meer dus voor dat doel zeker ok en daarenboven dan heb ik er twee want mijn eerste zal nog lang niet versleten zijn en komt op de reserve bike

De Ratelende Rohloff: het zou ietske voor een sus en wis album kunnen zijn, ik Jerom al snorren en Bik draait natuurlijk zijn shimano in zijn wiel. Maar bon ik hou wel van het geratel, de look en het gevoel. Voila en nu ga ik van deze topic want veel meer heb ik niet te zeggen

phille wrote:je hebt het toch over het interne kabeltje he ;-)
ik heb een interne boit, die kabel zit dus in die ressorts en gaat dan over in dat ronde doosje aan de as, ik zal het eens uitpluizen of dat ook vervangen dient te worden, maar momenteel nog geen probleem zelfs na flink wat modderritten
kenny wrote:Maar hoeveel versnellingen heb je nu eigenlijk op die nexus?
Nexus 3, 7 of 8
SRam 3 of 9 (was vroeger sachs)
Sturmey-Archer 3, 5 of 8
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

kenny wrote:
Sjoerie wrote:Ik heb Nexus 7 op mijne stadfiets en vind da grote rommel #-o
Vandaar dat ze bij GT dat dh model niet meer maken zeker? #-o
Maar hoeveel versnellingen heb je nu eigenlijk op die nexus?
Wa denkte? 7 eh :-D

Duur en trekt op niets #-o
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

7 versnellingen.
Nexus werkt aardig hoor normaal. Zeker in een gearbox systeem waar er geen kracht op komt.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

Wowtre wrote:De Ratelende Rohloff: het zou ietske voor een sus en wis album kunnen zijn, ik Jerom al snorren en Bik draait natuurlijk zijn shimano in zijn wiel. Maar bon ik hou wel van het geratel, de look en het gevoel. Voila en nu ga ik van deze topic want veel meer heb ik niet te zeggen
LoL ge vergeet Krimson nog he, met zijne WHAOOAOAOAOAOAOAOAOAOAO
nebraz
Mountainbiker

Post by nebraz »

phille wrote:
Wowtre wrote:De Ratelende Rohloff: het zou ietske voor een sus en wis album kunnen zijn, ik Jerom al snorren en Bik draait natuurlijk zijn shimano in zijn wiel. Maar bon ik hou wel van het geratel, de look en het gevoel. Voila en nu ga ik van deze topic want veel meer heb ik niet te zeggen
LoL ge vergeet Krimson nog he, met zijne WHAOOAOAOAOAOAOAOAOAOAO
:roll:
Last edited by nebraz on Tue 20 Nov 2007 11:11, edited 1 time in total.
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Opvolger van de Nexus is de Alfine, 8-speed en in een versie voor schijfrem verkrijgbaar.
Weet niet of die voor mtb bruikbaar is maar in Nederland heeft iemand dat ding op een mtb gestoken en zit er dus mee in de testfase.
http://www.dirty-pages.net/forum/viewto ... ano+alfine

Sommigen zijn al verlekkerd op de nieuwe Rohloff maar de prijs is nog niet vrijgegeven.
Lichter= duurder.
Het zou mij zeker interesseren maar niet tot elke prijs(prijs zou best boven 1300€ kunnen liggen #-o , doorgaande op de klassieke calculatie van 1€/gram)
phille
Mountainbiker

Post by phille »

vrees dat je met 1300eur ook niet zal toekomen zenne :-( en ik denk dat die lichtere versie geen 100.000km zal meegaan ...

ik vraag me alleen af waarom ze een lichtere versie willen maken ? Mss om meer naambekendheid te krijgen ?
kenny
Mountainbiker

Post by kenny »

Gewoon, om in te spelen op de vraag van de markt
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

ik dacht dat ik hier had gelezen:

prijs: +- 1500€
garantie: 50 000km

ik wacht ook heel (on)geduldig af.

Gewoon uit curiositeit :)