Ik rijd tubeless, Mavic XM819 met Hutcinson Buldogg.
Ik had sinds een week een klein fitje in mijn half versleten achterband. Ik had het gaatje gelokaliseerd maar al twee kleevertjes geprobeerd en het was nog niet helemaal luchtdicht
Dus donderdagavond giet ik er de voorziene hoeveelheid vloeistof in en vandaag stond men band nog steeds even hard, dus dat was al een pluspunt en "goed gewerkt No Tubes"
Vandaag gingen wij het BLOSO parcours van Overijse afhaspelen.
Ik ken de route maar de benamingen van de plaatsen niet dus ik kan enkel zeggen dat het in een steile afdaling was met op voorhand een gevaarsbordje 15% en bijschrift gevaarlijke afdaling. Jullie zullen wel weten dewelke ik bedoel, het is een steile holle weg en hij komt uit op een asfaltweg.
Ik ben de afdaling juist begonnen of ik hoor een zachte plof met direkt hierop een gesis alsof iemand zijn vinger op mijn ventiel had gedrukt om de lucht er uit te laten. Mijn eerste gedachte was "Godverde************de, nen halve klapband.
Ik ben echter niet direkt gestopt en, alhoewel mijn band snel lucht verloor, toch doorgereden tot beneden. Toen ik beneden kwam was alle lucht uit men band maar was ook het sissend gluid verdwenen en zag ik enkel nog een paar kleine luchtbelletjes.
Bleek dat dit toch een scheur betrof van een milimeter of 4-5. Ik heb mijn band terug opgepompt. Verder gereden en zonder problemen de rit uitgereden ook al hadden we nog maar een km of 20 gedaan.
Ondertussen bleek het scheurtje helemaal gedicht.
Ik vind dit straffe kost
Misschien nog 1 vraagje. Zou ik de band nu vervangen of kan dit geen kwaad een blijft hij goed tot hij helemaal versleten is.