ikzelf ga 2 keer per week thaiboksen, probeer 2 keer per week te gaan lopen (9km) en dan nog wat te fietsen.
ik werk heel verschillend, morgenpost, middagpost, nachtpost, ook weekend en heb soms een week verlof ter compensatie van de weekends
met dit systeem is het zeer moeilijk om een regelmaat te krijgen, na 7 dagen de nacht te hebben gewerkt voelt ge u niet al te fris meer
hoe kan ik dit beste combineren met training, kan het kwaad om in de vrije dagen bv eerst te gaan MTBken rond de middag en dan tegen 18u te gaan thaiboksen of te lopen of ga ik mijn lichaan zo teveel belasten?
heb 2 jaar geleden competitie gevochten, toen was mijn conditie top, maar ging toen alleen thaiboksen (4x per week) en 2 tot 3 keer lopen, nu probeer ik het fietsen erbij te combineren maar dit is wat moeilijker, met de fiets zijt ge al vlug 3 uur van huis weg
is drie weken "out" zijn schadelijk voor de condit
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
in jou geval is een goede nachtrust superbelangrijk. zeker het aantal uren slaap.
het is inderdaad erg moeilijk met een sterk wisselend werksysteem.
de dagen dat je niet moet werken, kan je best wat langer fietsen. en een aanrader is, dat je erna best ook nog eens een uur -of slaapt, of platte rust neemt. zo recupereer je sneller, en voorkom je makkelijker overtraining.
de dagen da je moet werken, en bv niet gaat thaiboxen of lopen, fiets je een kortere afstand.
kzou zeggen, luister vooral naar uw lichaam. als dat zegt na 20 km fietsen 'kvoel me niet goed' dan doe je er goed aan dit niet te negeren, en terug te keren en te rusten.
vaak is dat soort signaal een teken van bv een infectie/ opkomend griepje of valling, of gewoon een day off, een slechte dag. eens een dag of 2 - 3 rustiger aan doen kan wonderen verrichten.
in jou geval is het vooral luisteren naar uw lichaamstaal. en de dagen dat je je heel goed voelt, je inhouden!!! zo krijg je makkelijker progressie.
zeker nu je meer wil fietsen, is dit belangrijk in de beginfase.
even opmerken, dat wie begint te fietsen, na een paar weekjes een gevoel krijgt dat alles heel goed begint te draaien. let op !!!
dit is een vals gevoel, want er komt erna een periode dat het gewoon niet lijkt te draaien. dit is een natuurlijke reactie (is een afbouwfase)
voor opbouw heb je afbouw.... dus u inhouden voorkomt een stevige terugval en blijf je toch makkelijker progressie maken in de eerste maanden.
de dagen dat je niet moet werken, kan je best wat langer fietsen. en een aanrader is, dat je erna best ook nog eens een uur -of slaapt, of platte rust neemt. zo recupereer je sneller, en voorkom je makkelijker overtraining.
de dagen da je moet werken, en bv niet gaat thaiboxen of lopen, fiets je een kortere afstand.
kzou zeggen, luister vooral naar uw lichaam. als dat zegt na 20 km fietsen 'kvoel me niet goed' dan doe je er goed aan dit niet te negeren, en terug te keren en te rusten.
vaak is dat soort signaal een teken van bv een infectie/ opkomend griepje of valling, of gewoon een day off, een slechte dag. eens een dag of 2 - 3 rustiger aan doen kan wonderen verrichten.
in jou geval is het vooral luisteren naar uw lichaamstaal. en de dagen dat je je heel goed voelt, je inhouden!!! zo krijg je makkelijker progressie.
even opmerken, dat wie begint te fietsen, na een paar weekjes een gevoel krijgt dat alles heel goed begint te draaien. let op !!!
dit is een vals gevoel, want er komt erna een periode dat het gewoon niet lijkt te draaien. dit is een natuurlijke reactie (is een afbouwfase)
voor opbouw heb je afbouw.... dus u inhouden voorkomt een stevige terugval en blijf je toch makkelijker progressie maken in de eerste maanden.
- Headshot
- Mountainbiker
- Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder
-veel rust is moeilijk, bij nacht en morgend slaap ik tussen 5 en 7 uurkes per dag, de middagpost en vrije dagen lukt dit wel, maar de vrije dagen gevold aan de 7 dagen nacht is echt aanpassen, denk maar niet als ge in slaap valt om 24u, zijt na 7 dagen zo gewend aan het ritme van de nacht, dan hebben we 5 dagen rust en beginnen we met de vroege, das echt zwaar hoor, maar het verdiend dan weer goedSunn xtreme wrote:in jou geval is een goede nachtrust superbelangrijk. zeker het aantal uren slaap.
-ivm met dat fietsen int begin, kan wel kloppen wat jij zegt, heb mijn eerste TT's gefiets met een AVS van 24 en dat dadelijk op de 40km (zelfs in Opoeteren), hoop dat de klop gaat uitblijven
-dagelijks beetje fietsen doe ik ook, ga namelijk nog eens met de fiets werken ook, goed voor 26km per dag (maar trap dan meestal wel serieus door, zo had ik laats een AVS van 32.5, wel maar 13km op de weg)
- bikingkriekel
- Mountainbiker
- Location: van nicolas touareg en cube hpc elite en onzen tandem
Post by bikingkriekel »
raar maar waar ,
door het goede weer van de afgelopen maanden hebben men vrouwtje en ik nie echt veel kunnen trainen (we hebben een horeca zaak ) en dus hadden we onze handen vol aan het drukke leven in de keet .
nu het wat kouder wordt hopen we de kilometers wa terug op te voeren na een tijd van ongeveer 2 maanden stilliggen , en ge moogt gerust zijn da voelt ge keihard .
we waren nochtans goe begonnen dit jaar , nu ongeveer 7000km gereden . maar de laatste 2 maanden is alles gaan vliegen ( conditie-km-enz.)
hopelijk kunnen we dra terug in actie schieten maar momenteel hebben we het probleem da we s'morgens niet meer uit onzen tram kunnen
.
zouden we misschien wa vitamienekes nodig hebben door de vele uren da we kloppen en de geringe rust da we genieten ??
alle advies is welkom .
greetz
door het goede weer van de afgelopen maanden hebben men vrouwtje en ik nie echt veel kunnen trainen (we hebben een horeca zaak ) en dus hadden we onze handen vol aan het drukke leven in de keet .
nu het wat kouder wordt hopen we de kilometers wa terug op te voeren na een tijd van ongeveer 2 maanden stilliggen , en ge moogt gerust zijn da voelt ge keihard .
we waren nochtans goe begonnen dit jaar , nu ongeveer 7000km gereden . maar de laatste 2 maanden is alles gaan vliegen ( conditie-km-enz.)
hopelijk kunnen we dra terug in actie schieten maar momenteel hebben we het probleem da we s'morgens niet meer uit onzen tram kunnen
zouden we misschien wa vitamienekes nodig hebben door de vele uren da we kloppen en de geringe rust da we genieten ??
alle advies is welkom .
greetz
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
Ramboke wrote:Kun je mij eens uileggen waarom dit is? Want ik denk dat dit voor iedere biker, vooral in groep, zeer moeilijk is.Sunn xtreme wrote: de dagen dat je je heel goed voelt, je inhouden!!! zo krijg je makkelijker progressie.
Bedankt!
wel, om een heel simpele reden. wanneer bv je conditie nog niet is wat het zou moeten zijn om al een stuk intensievere inspanningen te doen, kan je op zo een dag dat je je echt heel goed voelt totaal in de vernieling rijden.
of je kan op dat moment, over je limiet gaan (in het rood) zonder dat op die moment echt te merken. de volgende dagen lijkt het dan ook alsof je geblokkeert zit. als het wat tegenzit, kan je zelfs weken ervan weten.
anderzijds, als je conditioneel al goed op dreef bent, kan je door je in te houden en niet voluit te trainen op dat moment, toch wel degelijk goed trainen en tergelijkertijd je nog steeds opladen. het gevolg is, dat je met de tijd sneller progressie gaat maken. later bouw je 2x een intensieve training in MAAR ook niet boven de 85% van uw max. vermogen gaan. daardoor leg je de lat weer wat hoger conditioneel, en toch tast je op het moment van training niet in je reserves.
gevolg is, dat je zelfs de dag erop al kan aanvoelen dat je nog een stuk meer opgeladen bent, ipv te recupereren van de intensieve training.
op termijn van 6 a 8 weken en een trapsgewijs trainingssysteem, kan je erg veel progressie maken zonder dat je intussen ook maar 1 keer erg diep bent geweest, en conditioneel toch een pak vooruit bent gegaan.
de kunst bestaat erin de intensieve trainingen nooit in je reserves te gaan zitten, zelfs juist wat extra proberen over te houden.
het probleem bij vrijwel iedereen die zich op een bepaald moment erg goed voelt, en ook degenen waar de 'form' er is, die beginnen hun trainingen nog te verzwaren door vrijwel voluit te gaan. op dat moment voelen ze weinig hinder, nadeel is dat ze snel door hun 'form' heen zitten. de minder getrainden gaan zelfs hunzelf opblazen, raar genoeg voelen ze dat op dat moment bij het rijden niet eens aan. het uit zich vaak in de dagen erna, of de week erna.