mountainbike op lichaamsmaat

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
Terre
Mountainbiker

Re: Kader te klein???

Post by Terre »

Tokke wrote:Ik denk een medium. Ik heb gehoord dat je dit kunt zien door over je kader te gaan staan en dan mag er maar een paar cm tussen de buis en je kruis zijn...? Ik ben 1m81
Ik ben ook 1m81 (binnenbeenlengte 86cm) en mijn bikes zijn Medium.
Ze zitten als gegoten.
Er moet +/- een vuist tussen de bovenbuis en je kruis zijn.
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

sloopingkaders zijn wel een uitzondering
Terre
Mountainbiker

Post by Terre »

Serge R wrote:sloopingkaders zijn wel een uitzondering
Idd, maar voor de meeste (gewone) hardtails is dit een goeie regel.
Bij mijn MC Slix klopt die regel van een vuist idd ook niet 8)
Pablo
Mountainbiker

Post by Pablo »

Heb nog een 19" Ridley thunder frame te koop (model 2004 - nieuwe staat), die maat moet ong. overeenkomen voor jouw lengte van 1m81
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Pablo wrote:Heb nog een 19" Ridley thunder frame te koop (model 2004 - nieuwe staat), die maat moet ong. overeenkomen voor jouw lengte van 1m81
19" is al geen Medium maat meer he, eerder een Large.
crosserke
Mountainbiker

Post by crosserke »

Vergeet ook niet te kijken naar de lengte tussen je zadel en je stuur.
Als deze niet goed is dan kan je meer last van je rug krijgen dan van een al of niet te hoog zadel. (wat niet wil zeggen dat deze niet belangrijk is)
Dzjowie
Mountainbiker

Post by Dzjowie »

Pfff, die miserie met die Medium en Large toestanden, laat eerst 'ns weten over hoeveel inch we het hebben, dat zegt al wat meer... Bij 't ene merk is ne medium ne 17", bij 't andere ne 19"...

Pijn aan de onderrug kan trouwens veel andere oorzaken hebben, bv een te verkrampte (teveel op kracht rijden) fietshouding...
kristoffer
Mountainbiker

Post by kristoffer »

Ge kunt misschien een ander stuurpen steken zodat uw zithouding wat veranderd?
Tokke
Mountainbiker

Post by Tokke »

Stuurpen heb ik al laten veranderen. Nu gaat het iets beter,dus het ligt wel degelijk aan de houding. Mijn zadelpen steekt er toch een goeje 30cm uit. De regel met de vuist en kruis en toestande kan ik momenteel niet uitvoeren vermits mijn fiets er momenteel niets staat :roll:
Jack77
Mountainbiker

Post by Jack77 »

KLIK

& kleine toelichting:
Jack77 wrote:Je neemt de drie maten op in mm (let wel, die armlengte is met horizontaal gehouden zijdelings uitgestrekte arm; been- en lichaamslengte is met voeten op schouderbreedte) en vult ze bovenaan in in de excel-tabel.

Op basis van je beenlengte vul je de in de tabel overeenkomstige zitbuis, stuurbuis en stuurpenlengte bovenaan in.

Op basis van de berekende reikwijdte, neem je de overeenkomstige zitlengte uit de tabel en vul je die in in het daarvoor bestemde veld.
Op basis hiervan bekom je de bovenbuislengte.

MountainBIKE voerde dan nog aanpassingen aan in functie van het geslacht en het mountainbikegebruik, maar Jan vond dat eerder een persoonlijke zaak (vooral die richtlijnen voor vrouwen) en heeft het in zijn tabel achterwege gelaten.

Je kan alles ook vinden in de MountainBIKE van april 2004 (tegen betaling wel van hun site te plukken).
Resultaat vergelijken met je huidige bike.
Post Reply