Sven Nys: MTB en cross combineren

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

Leo wrote:
manitou. wrote:laat het Mountainbiken maar gescheiden van het cyclocross
maak de mountainbikewedstrijden terug wat actratiever om naar te gaan kijken/rijden
meer technischer,langere parkoers
Ik denk dat net kortere parcours attractiever zijn om naar te kijken. Het olympisch mtb-parcours in Peking was daar al een mooi voorbeeld van, ik dacht zo'n 4 km lang.

Korte parcours is één van de elementen die veldrijden zo aantrekkelijk maakt. Om de 5 à 7 minuten zie je ze passeren, dan blijf je constant betrokken bij de wedstrijd.
Als er dan een deftige cameraploeg of regisseur aanwezig is toch... De uitzending van Peking trok op nix, heel den tijd Absalon in beeld, spannend :roll:
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

Leo wrote:
manitou. wrote:laat het Mountainbiken maar gescheiden van het cyclocross
maak de mountainbikewedstrijden terug wat actratiever om naar te gaan kijken/rijden
meer technischer,langere parkoers
Ik denk dat net kortere parcours attractiever zijn om naar te kijken. Het olympisch mtb-parcours in Peking was daar al een mooi voorbeeld van, ik dacht zo'n 4 km lang.

Korte parcours is één van de elementen die veldrijden zo aantrekkelijk maakt. Om de 5 à 7 minuten zie je ze passeren, dan blijf je constant betrokken bij de wedstrijd.
probeer het maar eens te volgen als er een goede 150deelnemers zijn op een parkoers van 4km :roll:
dat lukt niet !
bij cyclocross zijn er maar rond de 30 deelnemers per reeks als ik het goed voorheb
neen, als men parkoers neemt van minimum 6 a 7km en liefst nog wat langer met genoeg technische punten erin dan lukt beter.l
dat kan men nog steeds actractief genoeg maken
door lussen te maken zodat je de renners langs een aantal kanten ziet passeren
zodat het deelnemersveld goed wordt uit getrokken
nu zijn de helft van de wedstrijden precies een criterium rond de toren
gemiddelde snelheden boven de 30km soms
dat is geen mountainbike meer
[-X
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

maar 150?? jij zal je ook best nog de wedstrijden herinneren met ruim 300 deelnemers voor een cross country :wink: en dat was bijna wekelijks.

een korter parcours is nefast voor deze sport.
in de mtb liggen de tussentijden veel hoger dan in een cross, omwille van het latige parcours.

kijk maar naar de tijden van het echtere mtb werk a la houffa, neuchateu etc... en vergelijk die maar eens met het vlakke(re) werk.
een kleiner parcours is zeker geen oplossing.
4km, betekend 1 molshoop en een put in het parcours, dat is dus 3x onatractief.

de kunst is met een langer parcours iets uit te stippelen waar de toeschouwer met een korte wandeling op een ander stuk zit ( een vorm van lussen) en tegelijk een lastig parcours voor de wielen schuiven.
ook weer 1 van de beste voorbeelden daarvan, was Spa.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

het wild idee van Nys gaat wel over Wereldbekerwedstrijden.

Ik heb nog niet veel wereldbekerwedstrijden mountainbike geweten in Vilvoorde met meer dan 150 deelnemers, hoor.

Dus, als je als basis het MTB wereldbeker parcours neemt en daarbij een cyclocross parcours kan bouwen, is er volgens mij niet zoveel aan de hand.

Toch zo makkelijk om een idee de grond in te boren.
jakke-pompier
Mountainbiker

Post by jakke-pompier »

en toch vind ik het geen slecht idee. Meer publiciteit, dus meer geld voorhanden.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

greenie wrote:het wild idee van Nys gaat wel over Wereldbekerwedstrijden.

Ik heb nog niet veel wereldbekerwedstrijden mountainbike geweten in Vilvoorde met meer dan 150 deelnemers, hoor.

Dus, als je als basis het MTB wereldbeker parcours neemt en daarbij een cyclocross parcours kan bouwen, is er volgens mij niet zoveel aan de hand.

Toch zo makkelijk om een idee de grond in te boren.
kijk.. nu gaat het over WB wedstrijden.
maar wees gerust, dat het de bedoeling is als ze dat uitwerken, van dat in het geheel over te brengen om de interesses naar beide sporten toe te vergroten.

vergeet niet dat het een vrij revolutionair idee is.
als die aanslaan, veranderd alles, dus ook op nationaal niveau.

en ook dit ;
van den abeele is belg, sven is belg... dus de kans dat hier een algemeen 'proefproject' word opgezet is zeer groot.

je kan het beter in zijn geheel bekijken.

datzelfde van proefprocect, zal in het buitenland zich nog veel sterker opdringen.
vergeet niet dat men veel geld in het veldrijden steekt om deze proberen te mondialiseren.
en via zulk project met de mtb, zou dat weleens zeer aardig kunnen lukken.
men wil van het Belgie/nederland etiket vanaf.

ik bekijk het niet enkel op WB manches, maar veel verder.
en zij zullen dat ook wel doen, alleen zullen ze het niet aan de kranten vertellen....nog niet.
greenie
Mountainbiker

Post by greenie »

sunn xtreme wrote: kijk.. nu gaat het over WB wedstrijden.
maar wees gerust, dat het de bedoeling is als ze dat uitwerken, van dat in het geheel over te brengen om de interesses naar beide sporten toe te vergroten.

vergeet niet dat het een vrij revolutionair idee is.
als die aanslaan, veranderd alles, dus ook op nationaal niveau.

en ook dit ;
van den abeele is belg, sven is belg... dus de kans dat hier een algemeen 'proefproject' word opgezet is zeer groot.

je kan het beter in zijn geheel bekijken.

datzelfde van proefprocect, zal in het buitenland zich nog veel sterker opdringen.
vergeet niet dat men veel geld in het veldrijden steekt om deze proberen te mondialiseren.
en via zulk project met de mtb, zou dat weleens zeer aardig kunnen lukken.
men wil van het Belgie/nederland etiket vanaf.

ik bekijk het niet enkel op WB manches, maar veel verder.
en zij zullen dat ook wel doen, alleen zullen ze het niet aan de kranten vertellen....nog niet.
wat me nu in deze reactie plots niet meer duidelijk is, is of je dat nu positief of negatief vindt.
Grotere interesse in beide sporten lijkt me alleen maar toe te juichen.

Je kan het voorstel op twee manieren bekijken:
* ofwel gaan we negatief aan de kant zitten zeuren dat alles gescheiden moet blijven, dat de parcours niet mooi zullen zijn, dat er bierdrinkende supporters zullen komen, dat Nys makkelijk centen en UCI punten wil verdienen en dat vroeger -toen we met de paardentram naar Wallonië reden om in de mijnen te gaan werken- alles beter was.

* of je kan er positief -een houding die bij brainstorming geaccepteerd wordt- tegenover staan. Stel dat er in de buurt van Spa/Thuin/Houffalize/... een uitdagend cyclocross parcours gebouwd wordt, stel dat er meer publiciteit en centen naar beide sporten gaan, stel dat je een cross krijgt met Absalon, Schurter en Paulissen als favorieten naast Albert, Nys en andere Wellensen. Of dat de -ook wel selecte MTB-top - uitgebreid wordt met een aantal wereldcrossers en dat extra spannende wedstrijden oplevert, waar zit dan precies het probleem?

Een Belgisch proefproject om beide sporten meer internationale uitstraling te geven. Kan het eigenlijk nog beter worden? Alle jeugdige crossertjes en mtb'ertjes zullen hier alleen maar beter van worden. Meer sponsors, grotere budgetten, meer volk langs de omlopen, ...

Alle revolutionaire ideeën stuiten aanvankelijk op tegenwind. Schijfremmen, veringen, carbon frames, tubeless, .... het hoongelach en kritiek daarop is ook volledig verdwenen. Of die klaagzang over technische bijstand. Jaja, wees maar hardcore en rij maar met een rustineke rond om een band te plakken. Ik heb Absalon of Paulissen nog niet horen klagen dat hij een wedstrijd heeft kunnen uitrijden/winnen na een lekke band, hoor.
Leo
Mountainbiker

Post by Leo »

greenie wrote:wat me nu in deze reactie plots niet meer duidelijk is, is of je dat nu positief of negatief vindt.
Grotere interesse in beide sporten lijkt me alleen maar toe te juichen.

Je kan het voorstel op twee manieren bekijken:
* ofwel gaan we negatief aan de kant zitten zeuren dat alles gescheiden moet blijven, dat de parcours niet mooi zullen zijn, dat er bierdrinkende supporters zullen komen, dat Nys makkelijk centen en UCI punten wil verdienen en dat vroeger -toen we met de paardentram naar Wallonië reden om in de mijnen te gaan werken- alles beter was.

* of je kan er positief -een houding die bij brainstorming geaccepteerd wordt- tegenover staan. Stel dat er in de buurt van Spa/Thuin/Houffalize/... een uitdagend cyclocross parcours gebouwd wordt, stel dat er meer publiciteit en centen naar beide sporten gaan, stel dat je een cross krijgt met Absalon, Schurter en Paulissen als favorieten naast Albert, Nys en andere Wellensen. Of dat de -ook wel selecte MTB-top - uitgebreid wordt met een aantal wereldcrossers en dat extra spannende wedstrijden oplevert, waar zit dan precies het probleem?

Een Belgisch proefproject om beide sporten meer internationale uitstraling te geven. Kan het eigenlijk nog beter worden? Alle jeugdige crossertjes en mtb'ertjes zullen hier alleen maar beter van worden. Meer sponsors, grotere budgetten, meer volk langs de omlopen, ...

Alle revolutionaire ideeën stuiten aanvankelijk op tegenwind. Schijfremmen, veringen, carbon frames, tubeless, .... het hoongelach en kritiek daarop is ook volledig verdwenen. Of die klaagzang over technische bijstand. Jaja, wees maar hardcore en rij maar met een rustineke rond om een band te plakken. Ik heb Absalon of Paulissen nog niet horen klagen dat hij een wedstrijd heeft kunnen uitrijden/winnen na een lekke band, hoor.
Ge neemt mij de woorden uit de mond. =D>
Ik begrijp de vele negatieve uitlatingen op het idee van Nys hier niet goed. Ik deel dan ook de mening van Greenie.
malmedy
Mountainbiker

Post by malmedy »

Heb net de reactie van roel gelezen hij heeft wel een punt wat met renners aan de andere kant van de wereld zoas burry stander die zitten nu al op hun mtb daar is het sezoen al druk bezig . Men kan toch niet verwachten dat vlaanderen iets te zeggen heeft .Nijs had nu bewezen dat hij het inzich heeft een goede mtb er te zijn hij zou beter onze sport promoten zoals thomas frichknecht in zwitserland heeft gedaan en die heeft daar ook een pak geld mee verdiend want geld blijft toch de hoofdzaak . Zou liever een wb van tien wedstrijden zien bv vijf zeer zware zoals houffa en vijf snelle zoals peking komt elke soort renner aan zijn trekken en omlopen moeten minstens 200 hm en 5 km lang zijn .
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

Ik ben wreed benieuwd hoe de architectuur van zo'n nieuwe gecombineerde sport er zou kunnen uit zien.

Ze zitten niet in alle landen te wachten op de CX om de XC uit het slop te helpen. In vele gevallen is zowel de XC als CX een vergeten kind, in het beste geval steekt er meestal de XC (MTB) boven uit. Het hefboom-effect voor de publiciteit dat in Vlaanderen kan gerealiseerd worden zal maar een flauw effect hebben in het buitenland waar beide sporten toch op geen grote belangstelling kan rekenen. Niet vergeten dat momenteel enkel in België de mediabelangstelling buiten verhouding is.

We hebben/hadden een wereldkampioen XCM en XC in ons land voorbije jaren, zelfs een Olympische medaille. Verder zijn er enkele beloften al volop aan het werken om de selectienormen van 2012 te kunnen halen. Ik ben dus eens benieuwd of de WB-houffa zal uitgezonden worden, al was het maar een deftige samenvatting met een voor- en nabeschouwingen om het grote publiek te laten proeven van de XC. Het is de verdomde plicht van "den Bond" en UCI om te lobyen voor meer media aandacht van deze sport met topsportstatuut.

Dit jaar zend FreecasterTV.com alle wereldbekers en het WK XC live uit. Een kleintje dus om de beelden/rechten over te kopen en er een samenvatting van te maken. Ook de Cape Epic werd dagelijks op 27 zenders getoond. Dit jaar rijdt Roel P. in de regenboogtrui doorheen de Karoo, hij is zelfs de te kloppen nr 1 in deze wedstrijd. Een wedstrijd dat door zijn land, bevolking, concept, spanning en professionaliteit tot de verbeelding van ieder spreekt. Zend dit uit zodat de mensen kennis kunnen maken met de kampioenen die we reeds hebben in deze sport. Alle ingrediënten en middelen zijn er, het recept is uitgeschreven...enkel de kok stuurt zijn kat

Is dit niet een stuk eenvoudiger om hier al eens mee te beginnen dit jaar dan heel de boel te willen omvormen voor "misschien" wat meer media-aandacht. Als de klassiekers op de weg eraan komen moet toch alles wijken op TV...ja, ook het nieuwe veldcrossen in de zomer :drunk: [/b]
Post Reply