Magura HS33

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Post Reply
Mountain JOhler
Mountainbiker

Post by Mountain JOhler »

Dus een voordeel aan de HS33 (Firm Tech) ten opzichte van de V-brake:

Magura: remblokje in het remschoentje plaatsen, remschoen met blokje terugdraaien, klem overhalen en klaar.

V-brake: remblokje moet schuin gemonteerd worden en ideaal op de velg geplaatst worden in horizontale en verticale richting met één en dezelfde afstelschroef wat sowieso meer geprul geeft en tijd in beslag zal nemen om ze op deze manier ideaal te gaan uitlijnen. En wat is dan de juiste schuin hoek?

Bovendien moet ze dan nog idealitair elk even ver van de velg verwijderd staan.

Deze instelling met de Magura HS33 kan niet makkelijker zijn, inbus sleutel nemen, even aan- of losdraaien van de remschoen zodat deze zich naar of van de velg verwijderd.

Dit zal weerom net iets complexer zijn met een V-brake.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

Image
Fatsoenlijke v-brake.
Hier lopen de blokjes parallel.1x afgesteld blijven ze goed en komen recht op de velg.
Als de blokjes versleten zijn,draai je de stelvijs aan de remgreep terug naar de beginstand
en schuif je je nieuwe remblokjes in de cartridge en je bent al terug vertrokken.1min werk.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

ik vroeg het omdat ik al dacht dat dat zo zou zijn.
==> geen kanteling bij magura remmen want hiervoor zou
OF de rem lichtjes schuin moeten staan (zoals bij goedkopere Vbrakes)
OF de blokken schuin afslijten

Geen van beide treed op==> geen kanteling van magura ==> de positie geeft niets extra

En nu gaan ik stoppen, sorry voor de discussie mensen maar mijn 'bullshit' detector ging af.

Terug on-topic:
Ik heb ooit een vriend zijn HS11 afgesteld en vond dat niet zo "eenvoudig en snel". Dat was ook mijn enige ervaring met magura.
Voor het afstellen van V-brakes gebruikte ik vroeger:
http://www.bike-discount.de/shop/k476/a ... tuner.html
Hiermee komt je remblokje meteen in de goede hoek, met afstelvijsjes en kabel inspannen was mijn rem redelijk snel ingesteld.
rombaft
Mountainbiker
Location: Canyon 29'er, CUBE 26" fixed fork, Canyon ultimate CF 8,0

Post by rombaft »

ik heb momenteel V-brakes maar ga overstappen op de magura's

Het lijkt me toch een beter systeem, het is op oliedruk, dus geen verlies meer in de heinen, geen kabelrek etc... bovendien als je veel fietst in "slechte" omstandigheden mag je ieder jaar je heinen vervangen.

Remblokjes slijten toch heel erg snel met v brakes in de winter, het afstellen gaat dan weer vliegensvlug natuurlijk , na "jaren ervaring 8) " kan is de remblokjes vervangen op nog geen 5 min tijd goed afgesteld en al.

Ivm modderophoping, heb ik bij mijn V brakes ook, reden is dat ik reeds een brakebooster gebruik achteraan, dit zal echter beteren met de magura's omdat de brakeboosters daar slanker zijn.

Dan heb je nog de andere problemen met V-brakes, het verend staafje kan mankeren, het scharnierpunt was bij mij eens kapot, de remblokjes slijten schuin af tenzij je retedure V-brakes zoals XTR neemt (kun je zowel een hydraulisch systeem nemen).

Schijfremmen zijn natuurlijk het best, maar mijn huidige vaste voorvork is neit voorzien voor schijfremmen en mijn wielen ook niet, als ik wil overstappen naar schijven moet ik nog andere wielen en voorvork kopen, zou nogal duur worden mijn gedacht
Donny
Mountainbiker

Post by Donny »

radical wrote:
Mountain JOhler wrote:Kan iemand me wat meer verduidelijking geven over het verschil tussen de grijze en groene remblokjes van Magura?

Image

Dit is wat ik op hun website terugvind:

GREY for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

GREEN race oriented pad for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

Ik heb keramisch gecoate velgen dus ben ik van plan in de toekomst enkel met deze remblokjes te gaan rijden. Nu heb ik voorlopig alleen maar met de grijze remblokjes gereden.

Wat bedoelen ze met race georiënteerde remblokjes als ze het hebben over de groene remblokjes?

Iemand enig idee of ervarign ermee?
De groene bijten en slijten harder.
En de andere blokjes?
Wat zijn de beste voor op gewone velgen?
locust
Mountainbiker

Post by locust »

er bestaat ook zoiets als google.

Red: race oriented pad

==> betere remkracht maar snellere slijtage. Deze zijn voor gewone velgen

Black: standaard pads voor gewone velgen.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Donny wrote:
radical wrote:
Mountain JOhler wrote:Kan iemand me wat meer verduidelijking geven over het verschil tussen de grijze en groene remblokjes van Magura?

Image

Dit is wat ik op hun website terugvind:

GREY for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

GREEN race oriented pad for all hard anodized (black) and ceramic coated rims.

Ik heb keramisch gecoate velgen dus ben ik van plan in de toekomst enkel met deze remblokjes te gaan rijden. Nu heb ik voorlopig alleen maar met de grijze remblokjes gereden.

Wat bedoelen ze met race georiënteerde remblokjes als ze het hebben over de groene remblokjes?

Iemand enig idee of ervarign ermee?
De groene bijten en slijten harder.
En de andere blokjes?
Wat zijn de beste voor op gewone velgen?
dit is info over de andere remblokjes teruggevonden op de website van Magura:

Remblok zwart, 4 stuks (0321 406)
Standaard remblok voor gepolijste aluminium velgen
Standaard op alle remmen gemonteerd.

Remblok rood, 4 stuks (0720 423)
Wedstrijd-gericht droog en nat remblok voor alle onbehandelde velgoppervlakken
Ook uitermate geschikt voor Trial!

Remblok grijs, 4 stuks (0321 407)
Standaard remblok voor hardgeanodiseerde (=zwarte) Alu- en keramische velgen.

Remblok groen, 4 stuks (0720 439)
Wedstrijd-gericht remblok met uitstekende remeigenschappen bij natte omstandigheden op
hardgeanodiseerde (=zwarte) Alu- en keramische velgen
Mountain JOhler
Mountainbiker

Onderstaande theoretische uitleg schrijf ik neer om het verschil te duiden naar remkracht tussen de voorliggende HS 33 Magura remmen / voorliggende V-brakes & de achterliggende HS 33 Firm Tech Magura remmen.

Wanneer er een kracht geplaatst wordt op een structuur, zal deze altijd vervormen. Deze vervorming kan variëren afhankelijk van de geplaatste kracht, de stijfheid van het gebruikte materiaal en de opbouw van de structuur. Dit zijn nu eenmaal de regels van de fysica.

De vervorming die optreedt in de voorvork, in functie van de voor- of achterliggende voorrem, zal in alle waarschijnlijkheid miniem zijn en volgens sommigen verwaarloosbaar afhankelijk van de manier waarop er naar gekeken wordt. Maar de (minieme) vervorming blijft onmiskenbaar aanwezig.

Hieronder worden volgens de regels van de fysica de verschillende krachten en hun gevolgen duidelijk gemaakt.

Voorliggende voorrem:

Image

Rode pijlen: de klemkrachten van beide remblokjes zullen zich verplaatsen via de remklauw naar de voorvork. Deze resulteert in een rotatiekracht die de vorkbenen naar ‘buiten zal laten draaien’ ten opzichte van de voorliggende rem. Hierdoor beweegt de remklauw met het remblokje naar buiten toe ten opzichte van de velg.

Groene pijlen: het krachtmoment van de velgvertraging dat voorwaarts loopt zal zich verplaatsen over de remblokjes in de remklauwen naar de voorvork. Deze resulteert weerom in dezelfde rotatiekracht die de vorkbenen naar ‘buiten zal laten draaien’ ten opzichte van de voorliggende rem. Hierdoor beweegt de remklauw met het remblokje naar buiten toe ten opzichte van de velg.

Deze twee krachten zijn mekaars gelijke en zullen het ‘buitenwaarts draaien’ van de remklauwen en remblokjes ten opzichte van de velg veroorzaken. Dit maakt dat er met éénzelfde remkracht minder contact en dus remkracht ontstaat tussen de velg en de remblokjes in vergelijking met de achterliggende voorrem (zie verder).

Achterliggende voorrem:

Image

Rode pijlen: de klemkrachten van beide remblokjes zullen zich verplaatsen via de remklauw naar de voorvork. Deze resulteert in een rotatiekracht die de vorkbenen naar ‘buiten zal laten draaien’ ten opzichte van de achterliggende rem. Hierdoor beweegt de remklauw met het remblokje naar buiten toe.

Groene pijlen: het krachtmoment van de velgvertraging dat voorwaarts loopt zal zich verplaatsen over de remblokjes in de remklauwen naar de voorvork. Deze resulteert in een rotatiekracht die de vorkbenen naar ‘binnen zal laten draaien’ ten opzichte van de achterliggende rem. Hierdoor beweegt de remklauw met het remblokje naar binnen toe.

Deze twee krachten zijn mekaars tegengestelde en zullen het ‘binnen- of buitenwaarts draaien’ van de remklauwen en remblokjes ten opzichte van de velg tegengaan. Dit maakt dat er met éénzelfde remkracht meer contact en dus remkracht ontstaat tussen de velg en de remblokjes in vergelijking met de voorliggende rem.
locust
Mountainbiker

Post by locust »

U figuur klopt en de theorie ook (hey we gaan het ooit nog eens zijn), mooie figuur (ik had iets analoogs geschetst op papier maar weinig zin om het te tekenen).

Maar: de groene pijl van de velg gaat zich omzetten in

- een groene pijl op de blokjes, deze wordt dan weer doorgegeven aan de vork en is een groene pijl op de vork (mocht die los staan duw je de vork naar voor en naar achter)
EN
- een torsiekracht op verschillende plaatsen, dit kan zijn op het aanhechtingspunt van je remklauw (wat bij Vbrakes net het punt is waar die kanteling optreedt en bvb bij XTR V-brakes en HS33 is die daar ook al afwezig) en zoals geschets op je vork een grote groene pijl. Het is die pijl op de vork die net de "extra remkracht" kan leveren.

ECHTER:
door de stevigheid van je vork gaat die niet vervormen of torsie vertonen (kijk gewoon zelf maar eens of dat plaatsgrijpt) en gaan de vorkbenen niet naar buiten draaien. En hierdoor zal de remklauw ook niet naar buiten (of binnen bij firmtech) bewegen.

HOE weet je dat?
-zichtbaar, er is geen beweging in je vork (ik heb geen HS33 en kan dat niet controleren) te zien, laat mij weten of je iets ziet.
-HS33 blokjes vertonen geen kanteling, daarom dat ze ook recht op de velg gealligneerd worden (zoals de XTR's). Dit in tegenstelling tot goedkopere Vbrakes die torsie op de rem-armen vertonen en wel kantelen en schuin gemonteerd worden
-als er kanteling is wordt de remkracht niet over het volledige remblokje mooi verdeeld en heb je bij rechte plaatsing een schuin afslijten van je remblokje. Dit treedt bvb op als je V-brake blokjes slecht monteerd. Dit was mij eerder ook al bevestigd dat HS33 recht gemonteerd worden EN recht afslijten.

De theorie klopt en je figuren ook (daarover ben ik het eens), daarom net dat de "Firmtech" beweringen zo aanvaardbaar lijken. De rotatie op je vorkbenen is echter verwaarloosbaar klein om dit kanteleffect te verkrijgen.

Het enige wat dan overblijft is de groene pijl op de remblokjes die wordt doorgegeven (wat je niet getekend hebt) aan de remklauw naar de vork. Dus de remklauw wordt naar de vork gedrukt OF van de vork weggetrokken (rem eens met de vijsjes los :wink:) maar de remnokken zitten stevig en om dit op te vangen heeft de positie geen invloed.
Mountain JOhler
Mountainbiker

Image

Een iets meer technische tekening die ik via het forum van Magura heb verkregen. Kanttekening die hier moet bij gemaakt worden is de objectiviteit er van maar de theoretische achtergrond (regels der fysica) worden hier ook gerespecteerd.

* De bovenste figuren zijn de figuren voor de voorliggende velgremmen.

De onderste figuren zijn de figuren voor de achterliggende velgremmen.

* De rode pijlen op de linker figuren geven de inwerkende krachten weer:

N = de kracht die optreedt door het klemmen van de rembokjes op de velg.

B = de kracht die optreedt door het afremmen van de voorwaarts bewegende velg.

De blauwe pijlen op de linker figuren geven de afstanden weer tussen de loodlijnen vanuit het middelpunt van de voorvork en de inwerkende krachten.

* De rode pijlen op de rechter figuren zijn de ontledingen van de inwerkende krachten op de voorvork en de uiteindelijke invloed op de remmen.

N = het torsie moment dat optreedt door het klemmen van de rembokjes op de velg

B= het torsie moment dat optreedt door het afremmen van de voorwaarts bewegende velg

R = de resultante van de torsie momenten N+B op de voorvork en uiteindelijk op de remschoen en remblokje.

* Als je de resultante (R) vergelijkt tussen de voorliggende rem (tekening recht boven) & de achterliggende rem (tekening recht onder) zie je onmiddellijk een groot en duidelijk verschil.

Dit is te verklaren daar de richting van het torsiemoment van N (kracht die optreedt bij het klemmen van de remblokjes op de velg) tegengesteld is wanneer de voorliggende rem vergeleken wordt met de achterliggende rem.

Anderzijds zal het torsiemoment van B (kracht die optreedt door het afremmen van de voorwaarts bewegende velg) zowel voor de voorliggende als de achterliggende rem dezelfde zijn.

* Bij de achterliggende rem zijn de richtingen van de torsiemomenten van N & B elkaars tegengestelde waardoor ze mekaar compenseren.

Dit geeft bij de achterliggende rem als uiteindelijk resultaat dat de voorvork bij het remmen minder torsiekracht kent waardoor de remblokken vlakker en gelijkmatiger gaan grijpen op de velg. Dit resulteert in een efficiëntere remwerking.

* Bij de voorliggende rem zijn de richtingen van de torsiemomenten van N & B elkaars gelijke waardoor ze gaan cumuleren.

Dit geeft bij de voorliggende rem als uiteindelijk resultaat dat de voorvork bij het remmen meer torsiekracht kent waardoor de remblokken minder vlak en minder gelijkmatig gaan grijpen op de velg. Dit resulteert in een minder efficiënte remwerking.

Opm: dit is een zuiver theoretisch model waar de regels van de fysica worden toegepast, een denkoefening dus.
Post Reply