Bossen en teek....

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

SusXT wrote:Ja lap, vanmorgen een rode vlek op mijn been. Een maandje geleden op die plek een tekenbeet gehad. Ik heb er ondertussen mss al meer dan 15 gehad, maar deze was blijkbaar niet zo goed gezind. Morgenvroeg bloed laten trekken. Hopelijk heeft dit geen invloed op mijn fietsprestaties. :(
200% prijs. zal ook ineens antibiotica worden. best NIET wachten.. elke dag uitstel is een pak grotere kans op problemen.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Lieferschein wrote:ik draag een tekenbandje van onzen hond 8)
vlooienbandje of tekenbandje?

Streets
ruben1
Mountainbiker

Post by ruben1 »

susxt, ik voel me moreel verplicht om te antwoorden op jouw post.

1. wacht hier niet mee, ga zo snel mogelijk naar de dokter, zeker als je vermoedt dat deze beet al een maand oud is
2. je kan bloed laten trekken maar weet dat een negatieve bloeddtest bijlange geen 100% zekerheid geeft, de testen die hier gebruikt worden zijn niet gevoelig genoeg
3. Als je dokter dit niet zelf voorstelt, EIS dan een doxycycline kuur van 6 weken aan 600mcg per dag. Dit is wat internationale autoriteiten op Lyme-gebied voorstellen. Nadeel aan deze antibiotica is dat je huid zeer lichtgevoelig wordt en heel snel verbrand bij het minste zon.

En voor iedereen: de rode vlek als reactie op een tekenbeet kan heel variabel qua uitzicht zijn en hoeft ook niet altijd op te treden. Je kan dus besmet zijn zonder dat er een rode vlek verschijnt.

het beste
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Als ik me dan goed insmeer, is dat voldoende? Als het dat maar is, ben ik content. Hopelijk ben ik snel van die vermoeidheid af. Zondag en dinsdag gaan rijden.... ik ben nog nooit zo moe geweest na een rit.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

dat je, om besmet te zijn geen rode vlek moet zien, klopt als een bus.

er zijn gevallen bekend waar niks te bespeuren was na een beet, maar de persoon in kwestie toch besmet was en helaas vaak al behoorlijk ver in de problemen zat.

arts schrijft meestal voor : doxycycline 200mg (1 half smorgens en 1 half savonds, doosje geheel leegnemen)

u klaagt over erge vermoeidheid?
mogelijkheid (maar daarvoor niet zo...)

"Vroeg gedissemineerd stadium (stadium II: binnen de weken na de beet). Bij een aantal
patiënten (tot 15%) die in het eerste stadium niet of niet adequaat werden behandeld, kunnen
verspreide erythema migrans-letsels, vermoeidheid, neurologische problemen (b.v.
meningitis, neuropathie), cardiale problemen (vooral atrio-ventriculaire blok) en artritis
optreden."

en om nog eens DUIDELIJK te stellen :

WACHT NIET !!!! elke dag, elk uur uitstel is gewoonweg een superdomme handeling !! en zeker als je dan ook nog is gaat sporten terwijl de zaak escaleert #-o

je verzwakt jezelf op dit moment veel sneller, waardoor de bacterie veel sneller vrij spel krijgt.

denk je dat het nog steeds zo'n vaart niet loopt?
in dat geval, ben je echt een domkop. (no offence, maar denk maar eens goed na)
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

Bloed getrokken. Om half 8 uitslag. Antibiotica, Doxycicline 200mg, 1 pil voor het eten. 30 dagen lang. De eerste pil gaat er nu in. :wink:
Enig idee hoe lang het duurt eer ik terug op krachten ga zijn? Met momenten voel ik me niet echt in staat om op ne vlo te kruipen. Nu wel, maar binnen een uur kan dat weer omgeslagen zijn. Zondag wil ik wel een rustig ritje maken, wat voor de dokter geen probleem was (mag me niet forceren)
3s
Mountainbiker
Location: Thompson Sub01 (V-brakes - full Deore - Suntour XCR)

Post by 3s »

Ik zou zeggen vooral je kuur niet verwaarlozen.
Niet omdat je bijv. weer fit bent dat je er vanaf bent...
Nicht van mijn ma heeft er te lang mee gewacht en komt nu af en toe nog eens terug, tot zelfs zo zwaar vermoeide benen dat ze met een wandelstokje moet lopen (en nee, ze is nog geen 70, een frisse 48-jarige :wink:).

Let wel, is al heel wat jaren geleden, denk dat men er nu al veel alerter op is maar toch, ik vermeld het liever :cry:.

veel beterschap!
Lilleputter
Mountainbiker

Post by Lilleputter »

Effectief middel om muggen en teken te weren is het productje DEET verkrijgbaar bij de apotheek maar je handen goed wassen nadien want is een redelijk straf spul.
SusXT
Mountainbiker

Post by SusXT »

@3s : ik heb er de afgelopen dagen veel over gelezen en er zijn gevolgen die ik liever niet had geweten (doofheid, verlamming, opgezwollen gewrichten, blindheid,....) Gelukkig ben ik er nog redelijk op tijd bij(volgens de ene bron fase 1 en de andere fase 2) De antibioticakuur is opgestart, dus ik veronderstel dat het niet erger gaat worden. Alleen die vermoeidheid zou nog lang gaan aanslepen. #-o Maar we doen ons best om veel te rusten.

@Lilliputer: DEET, bedankt, ik ga dat morgen halen, want nu ik er zoveel over heb gelezen heb ik 't niet meer zo op die beestjes. De kans is kleiner dan 5% dat wanneer je zo'n beet hebt gehad, je besmet bent met Lyme. Maar die 5% kans loop ik liever niet meer. Over het moment van besmetting heb ik twee dingen vernomen. Volgens de dokter is de besmetting er zo vlug als de teek met zijn speeksel in je lichaam zit dus volgens hem vrijwel onmiddelijk. In een verslag van een of andere prof heb ik gelezen dat een teek 12 tot 24u nodig heeft om door de huid te boren en een bloedvat te zoeken. Mocht je toch na 24u de ontdekking doen, dan is het belangrijk dat je ze niet plat drukt bij het uittrekken.
Post Reply