Meer spiermassa krijgen, hoe?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Post Reply
devil biker
Mountainbiker

Post by devil biker »

hey

doe buiten het mtb ook aan power trainen.
heb sinds kort een schema voor wielrenners/mtbkers (veel been oefeningen met weinig gewicht ma in plek van 3 maal 4 maal die oefening, en bij leg extision 2 maal 50 keer de oefening).
voelde achteraf mijn benen bekan ni meer :lol:

dus besten, ge kunt speciale schema 's verkrijgen bij de goede gym scholen.
en van die rotzooi moete afblijven (das mijn mening), eet veel havermout, pastas, kip en vooral gezond ;)

groetels
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

ik snap ni hoe jullie van rotzooi kunnen spreken, heb je het al geprobeerd ?

als ge 6 op de 7 traint probeer dan maar eens de aminozuren binnen te krijgen die je nodig hebt om te kunnen werken en te trainen, en dan nog iets : hoe neem jij voldoende eiwitten in (en koolhydraten) op je werk ? door een halve kip binnen te werken mee rijst ofwa ? ik heb max 5minuten tijd per dag om te eten, ne shake is veel rapper binnen dan een volledige maaltijd hoor ;)
Beta
Mountainbiker
Location: Cannondale Taurine, Cannondale SE2000, Pinarello Prince, Cannondale CAAD3 road

Post by Beta »

Ik doe al meer dan tien jaar aan krachttraining. Het klopt zeker dat je er zwaarder door wordt en minder goed gaat klimmen. Je wordt er echter ook iets explosiever door.
Wil je meer spiermassa, dan moet je ook extra eiwitten innemen. Dat eiwitpoeders brol zouden zijn, is zowat de grootste zever die ik al gehoord heb. Dergelijke poeders zijn heel goed uitgebalanceerd en in uitstekende omstandigheden geconserveerd. Er zitten ook vitaminen en andere noodzakelijke stoffen in.
Het is wel best dat je er niet al teveel van gebruikt, want een teveel aan eiwitten is ongezond voor de nieren.
Uiteraard hebben extra eiwitten geen enkele zin zonder specifieke krachttraining.
Ik zou hier uren kunnen over doorbomen. Als je vragen hebt, stel ze maar, maar houd er rekening mee dat ik vanaf morgenvroeg acht dagen op vakantie vertrek.
Beta
Mountainbiker
Location: Cannondale Taurine, Cannondale SE2000, Pinarello Prince, Cannondale CAAD3 road

Post by Beta »

stef78 wrote:ik snap ni hoe jullie van rotzooi kunnen spreken, heb je het al geprobeerd ?

als ge 6 op de 7 traint probeer dan maar eens de aminozuren binnen te krijgen die je nodig hebt om te kunnen werken en te trainen, en dan nog iets : hoe neem jij voldoende eiwitten in (en koolhydraten) op je werk ? door een halve kip binnen te werken mee rijst ofwa ? ik heb max 5minuten tijd per dag om te eten, ne shake is veel rapper binnen dan een volledige maaltijd hoor ;)

Volledig mee akkoord.
Nog iets: proteïnepoeder moet je zien als een aanvulling op je gewone (gezonde) voeding, niet als vervangingsmaaltijd. Stef78 snapt dit wel, maar er zijn er genoeg die dat niet weten.

Edit:
Tip:
Koop eens een paar keer een fitnesstijdschrift als Muscle & Fitness. Je kan ook een boek over krachttraining uitlenen in de bib. Zo heb ik het ook gedaan. Immers, een vooropgesteld programma volgen, is goed in het begin, maar je moet weten waar je mee bezig bent en waarom bepaalde dingen op bepaalde manieren moeten enz. Bovendien laat de begeleiding in veel fitnesscentra te wensen over. Overal zie ik mensen fouten maken. In tijdschriften en boeken over fitness en bodybuilding, lees je ook pakken tips over het uitvoeren van de oefeningen.
thomatchef
Mountainbiker

Post by thomatchef »

Bmweke wrote:neenee geen week :wink:
De bedoeling is de eerste maanden +- 5x/week (3x benen, 2x bovenlichaam. elke dag ander spiergroepen)
vanaf november begin ik terug rustig met fietsen en zal ik het fitnessen iets moeten terugschroeven.
Dat ben ik van plan ook te doen nu. Het mtb seizoen is zo goed als afgelopen, en nu ben ik rustig aan het uitbollen. Mss nog een paar afsluitende koerskes op de weg maar anders geen echt intensieve dingen meer. Vanaf einde Oktober begin ik het fietsen iets af te bouwen (het weer wordt toch slechter) en begin ik met looptraining om mijn motor wat te trainen en mijn gewicht te onderhouden. Halverwege November duik ik dan ook de fitness in, en die voor toch een maand of 4 waar ik aan kracht, maar vooral krachtuithouding wil bijwinnen. Ik ben van plan dit 2-3 maal per week te doen en dit bovenop de looptraining (ook 2-3 maal per week). Er zullen dus dagen zijn waar ik ze combineer (zonder te overdrijven natuurlijk alles zal worden opgebouwd, niet van dag op dag hiermee beginnen en met HR-meter). In het weekend zou ik dan toch mijn fiets bovenhalen om om een rustig tempo (hersteltraining) een toertochtje te rijden, of wat op de weg rond te bollen. Vanaf eind Februari bouw ik het lopen en fitnessen af, en voer ik de fietstraining terug op. Dit zou ook het moment zijn waar ik me zou laten testen in een Sportmedisch centrum of iets dergelijks zodat ik extra advies kan krijgen over hoe ik mijn fietstrainingen moet indelen.
Waarschijnlijk zal ik beginnen met enkele lange duur trainingen, en daarna specifiek interval, kracht en recuperatietraingingen gericht op XC wedstrijden. Eerst zullen die trainingen nog op de rollen gebeuren, maar naarmate het weer beter gaan deze meer en meer op de weg plaats vinden.

Zo hoop ik om voor het eerst degelijk getraind uit de winter te komen, want dit jaar was een totale ramp. Aangezien ik met niet echt 100% op marathons maar eerder op XC denk ik dat dit een tamelijk efficiente training zal zijn. Ik hoop dit vol te houden en dit te combineren met mijn studies.
stef78
Mountainbiker

Post by stef78 »

dank je bf-karel...dacht al dat ik de enigste was die het nut ervan snapt...

weight gainer nuttig ik bv dus ook tijdens de maaltijd, dus ipv melk of weet ik veel weightgainers...maar niet constant.

ik neem overigens alles met water in (meest neutrale vloeistof)

heb vorige week voor de eerste maal fitness en muscle gekocht...nog lange weg te gaan als ik dat zo zie :-D...

vind het wel knap zo ook zo ver willen gaan maar dan ga ik te veel nadeel hebben tegenover fietsen en dat doe ik nog altijd het liefste is een beetje de gulden middenweg gaan zoeken...

mijn eiwitten (gehydroliseerd wei-proteine, isolaat) neem ik meestal zo snel mogelijk na training (binnen kwartier) eventueel nog met wat creatine en direct aanvullen van koolhydraten ook, voor glycogeengehalte terug op te krikken. en soms (na zware training meestal na zware fietstocht) nog eens voor slapen gaan als ik niet aan genoeg eiwitten geraak die dag...
Beta
Mountainbiker

Post by Beta »

stef78 wrote:dank je bf-karel...dacht al dat ik de enigste was die het nut ervan snapt...

weight gainer nuttig ik bv dus ook tijdens de maaltijd, dus ipv melk of weet ik veel weightgainers...maar niet constant.

ik neem overigens alles met water in (meest neutrale vloeistof)

heb vorige week voor de eerste maal fitness en muscle gekocht...nog lange weg te gaan als ik dat zo zie :-D...

vind het wel knap zo ook zo ver willen gaan maar dan ga ik te veel nadeel hebben tegenover fietsen en dat doe ik nog altijd het liefste is een beetje de gulden middenweg gaan zoeken...

mijn eiwitten (gehydroliseerd wei-proteine, isolaat) neem ik meestal zo snel mogelijk na training (binnen kwartier) eventueel nog met wat creatine en direct aanvullen van koolhydraten ook, voor glycogeengehalte terug op te krikken. en soms (na zware training meestal na zware fietstocht) nog eens voor slapen gaan als ik niet aan genoeg eiwitten geraak die dag...

Lange weg te gaan op vlak van training, bedoel je? Het is niet nodig jarenlang Muscle & Fitness te kopen. Ik heb anderhalf jaar of zo dergelijke tijdschriften gekocht. Dan heb je het wel gezien, want er komen zaken terug. Wedstrijduitslagen interesseren me niet.
Ongeveer één keer per jaar publiceren ze ook een beginnersgids. Die is zeer zeker interessant. Soms stana er ook artikels in over hoe je als student je massa kan onderhouden tijdens de examens, en dit zonder naar het fitnesscentrum te gaan. ;)
devil biker
Mountainbiker

Post by devil biker »

sorry dat ik het brol noemde, inderdaad in de juiste verstandhouding zal het wel niet slecht zijn :-) .
ma zie in de gym ook van die tijdschriften liggen met van die boddy bulders in (denk dat da ni gezond kan zijn, en vind het vies das mijn mening).
wa ik vooral wil is krachttreining voor mijn benen en boven lichaam te treinen en mss ook daardoor wa kracht bij te winnen.
van die voeding enz kan k me ni zo goed uitspreken omdat k er niks van ken en het wa duur is vo mijne portomonee al da gedoe (mtb, power trainen, energie drank, energie repen, en dan nog eens die shakes erbij)
en ik eet gezond en aan mij ziede ook wel dat ik het doe zonder die luxe middelen :lol:

groetels
Beta
Mountainbiker

Post by Beta »

devil biker wrote:sorry dat ik het brol noemde, inderdaad in de juiste verstandhouding zal het wel niet slecht zijn :-) .
ma zie in de gym ook van die tijdschriften liggen met van die boddy bulders in (denk dat da ni gezond kan zijn, en vind het vies das mijn mening).
wa ik vooral wil is krachttreining voor mijn benen en boven lichaam te treinen en mss ook daardoor wa kracht bij te winnen.
van die voeding enz kan k me ni zo goed uitspreken omdat k er niks van ken en het wa duur is vo mijne portomonee al da gedoe (mtb, power trainen, energie drank, energie repen, en dan nog eens die shakes erbij)
en ik eet gezond en aan mij ziede ook wel dat ik het doe zonder die luxe middelen :lol:

groetels

Het is maar wat je duur noemt. Als je al die extra eiwitten uit vers vlees wil halen, zal het je ook niet goedkoop uitkomen. Daarenboven vind ik die poeders eigenlijk wel lekker. Liever dat dan droog vlees.
Ik zeg ook niet dat je er als biker veel van moet gebruiken. ;)
looneycooney
Mountainbiker

Post by looneycooney »

alleh , heb eens wat zitten opzoeken ivm creatine ...een mooi artikel :
http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor ... eatine.htm
Besluit
De consumptie van exogeen creatine in de eerder vermelde verhoudingen heeft geen schadelijke gevolgen voor de gezondheid van aanvankelijk gezonde mensen. Maar, omdat men nooit weet dat een ogenschijnlijk gezond persoon geen onderliggende en op dat ogenblik nog onbekende aandoening heeft, is het raadzaam en voorzichtig om de lever- en nierfunctie te laten controleren vooraleer men creatine regelmatig begint te gebruiken.
En hoeveel mensen hebben dit hier al laten controleren?!!

volgens dit artikel de ideale inname hoeveelheid:

een dagelijkse inname van 3 tot 5 gram creatine doet de creatineconcentratie in de spieren geleidelijk stijgen over een periode van tien tot veertien dagen. Men blijft deze dosis continu nemen;
een inname van ongeveer 20 gram verdeeld over 3 doses (‘s morgens, ‘s middags en ‘s avonds) gedurende 5 tot 7 dagen. Hierdoor bekomt men een snelle stijging van de concentratie in de spieren en daarna wordt de toediening voortgezet met een dagelijkse dosis van 3 tot 5 gram.

nog een klein artikeltje :
http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschri ... 98-art.htm

Niet dat het mij wat kan schelen hoor, ik blijf zelf liever puur natuur , je lichaam maakt het zelf ook aan dusja en een paar keer minder sexen kan ook al helpen je prestaties te beteren! :lol: ach ja ieder het zijn heh..*waar heb ik dat nog gehoord!?*

Mvg
Post Reply