Een powerled alleen is idd. te weinig om vlot offroad te kunnen rijden. Maar oké met die powerled kan je ook al een nachttocht rijden indien je u een beetje kan beheersen of moeder aarde niet teveel van te dicht wilt bewonderen.
Sigma Powerled Black
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- nebraz
- Mountainbiker
Ik gebruik ook een powerled op de helm in combinatie met een evo X op het stuur.
Een powerled alleen is idd. te weinig om vlot offroad te kunnen rijden. Maar oké met die powerled kan je ook al een nachttocht rijden indien je u een beetje kan beheersen of moeder aarde niet teveel van te dicht wilt bewonderen.
Tja dat is mijn probleem*, niemand begrijpt mij (ikzelf soms ook niet).nothing 's impossible wrote:Ik begrijp je reactie niet Ivo.
*(Natuurlijk zie ik dat zo niet. Van uit mijn standpunt gezien hebben de anderen een probleem en ik niet. Het is gewoon een perceptie van de werkelijkheid die misschien wel een illusie is, wie zal het zeggen. En het ingenomen standpunt hangt af van waaruit de perceptie wordt ondergaan. Hiermee rekening houdende komen verschillende partijen altijd tot een ander besluit wat voor hunzelf logisch is doch voor zij die het zien onder een andere invalshoek onbegrijpelijk. En vise versa uiteraard. Voor de meeste waarnemers is hun besluit, voor henzelf, dan ook volkomen helder gezien zij een probleem slechts aanschouwen onder steeds dezelfde invalshoek. Gezien ik mijn eigen waarnemingen echter graag onder wisselende invalshoeken bekijk kan het dan ook voorkomen dat ik plots een probleem heb met mezelf gezien ik tegelijkertijd tot meerdere besluiten kan komen die elkaar kunnen tegenspreken of in het beste geval opheffen).
Om terug on topic te komen: In zulke gevallen verander ik (o.a.) in een bang konijn. En laat dat dan toch even schrikken zijn al je dan zo'n overvloed aan lumen op je af ziet komen. Dan vraag ik mij af. Wat komt die op dit ongoddelijk uur in mijn bos zoeken, de enige plaats waar we (de bange konijnen dus) nog een beetje veilig zijn voor de alomtegenwoordige lichtpollutie.
Last edited by ivo on Mon 10 Dec 2007 18:42, edited 1 time in total.
- nebraz
- Mountainbiker
Ja amai Ivo. De moraal achter de keuze van fietsverlichting.ivo wrote:Tja dat is mijn probleem*, niemand begrijpt mij (ikzelf soms ook niet).nothing 's impossible wrote:Ik begrijp je reactie niet Ivo.
(Natuurlijk zie ik dat zo niet. Van uit mijn standpunt hebben de anderen een probleem en ik niet. Het is gewoon een perceptie van de werkelijkheid die misschien wel een illusie is, wiel zal het zeggen. En het standpunt hangt af van waaruit de perceptie wordt ondergaan. Hiermee rekening houdende komen verschillende partijen altijd tot een ander besluit wat voor hun zelf logisch is doch voor zij die het zien onder een andere invalshoek onbegrijpelijk. En vise versa uiteraard).
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ivo, ik begrijp en deel deels je standpunt over lichtpolutie, maar, ik leg de grens stukken hoger.
Iedereen heeft zo een beetje zijn eigen behoeftes, de éne wil voluit kunnen rijden in het donker, een ander wil er de spanning wat inhouden...
Ik wil niet als een ufo het hele bos verlichten, maar, ik wil wel vlot en veilig in het donker kunnen rijden. Met één of twee karma's en een powerled black kan je je vlot uit de slag trekken zonder heel het bos op stelten te zetten of medebikers compleet te verblinden.
Maar, de lichtwetloop heeft inderdaad een hoop nadelen, zeker als meer en meer bikers de weg naar het nachtbiken ontdekken riskeren we ons eigen graf te delven!
We rijden met een fiets, aan maximaal 30 km/uur, niet met een jeep of een rallywagen
PS, voor de rustige bikers geeft een karma een betere verlichting dan de powerled: brede egale bundel kortbij ipv een kleine felle spot!
Iedereen heeft zo een beetje zijn eigen behoeftes, de éne wil voluit kunnen rijden in het donker, een ander wil er de spanning wat inhouden...
Ik wil niet als een ufo het hele bos verlichten, maar, ik wil wel vlot en veilig in het donker kunnen rijden. Met één of twee karma's en een powerled black kan je je vlot uit de slag trekken zonder heel het bos op stelten te zetten of medebikers compleet te verblinden.
Maar, de lichtwetloop heeft inderdaad een hoop nadelen, zeker als meer en meer bikers de weg naar het nachtbiken ontdekken riskeren we ons eigen graf te delven!
We rijden met een fiets, aan maximaal 30 km/uur, niet met een jeep of een rallywagen
PS, voor de rustige bikers geeft een karma een betere verlichting dan de powerled: brede egale bundel kortbij ipv een kleine felle spot!
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
die powerled lijkt een beetje op dees:

ik vind deze cateye HL-EL610RC Single Shot Plus wel ok:

geen gezeik met kabels en batterijen, genoeg licht voor een avondrit maar toch niet overdreven veel licht om de konijnen naast de track niet op te schrikken
en dus niet geschikt voor en race ... als ik spreek over een avond training, dan is dat van 18u-20u, nog niet echt nacht hoor ivo, maar ik heb wel een redelijk lichteke nodig, ik rij wel niet door natuurgebied, maar wel door velden en zowel langs de vaart en de dijle is het zelfs bij volle maan iets te donker

ik vind deze cateye HL-EL610RC Single Shot Plus wel ok:

geen gezeik met kabels en batterijen, genoeg licht voor een avondrit maar toch niet overdreven veel licht om de konijnen naast de track niet op te schrikken
Last edited by Wowtre on Tue 11 Dec 2007 00:31, edited 4 times in total.
Nu sla je de nagel op de kop. De horde TT rijders heeft nog niet genoeg kritiek opgeleverd aan ons adres. Of het nog niet genoeg was met duizenden ieder WE een gemeente op stelten te gaan zetten duikt er nu ineens de onbedwingbare behoefte op om met grof geschut 's nachts door de natuur te gaan raggen. De natuur heeft niet voor niets bepaald dat het 's nachts in een bos stikdonker moet zijn. Je denkt misschien dat je daar alleen rondraast maar dat is helemaal niet zo. En die 'anderen' hebben meer rechten op dat bos als jij of je powerlight maten. En in de staat waarvoor het bedoelt is: donker en rustig. Of draai het om. Zou jij het prettig vinden dat als je zit te eten er iemand rond je bord staat te draaien met een spot of tijdens je nachtrust plots met een spot in je ogen staat te schijnen. Jij hebt dan nog geluk dat je eten niet verdwijnt. De anderen hebben zelfs dat voordeel niet. Jouw natuurlijke habitat 's nachts is je bed, niet het bos. Stel je voor dat je 's morgens het omgekeerde vastgesteld en dat de rechthebbende bewoners van het bos zich in jouw bed genesteld hebben?nothing 's impossible wrote:... zonder heel het bos op stelten te zetten of medebikers compleet te verblinden.
Als je je buiten je natuurlijke habitat begeeft pas je dan aan aan je gastadres en verlang niet steeds dat de gastheer zich moet aanpassen aan de gast. Als je niet zonder een orkestbak licht kan 's nachts heeft dat een betekenis. Het is je plaats niet.
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Een mooie metafoor Ivo, die het broze evenwicht tussen de biologische en recreatieve functie van de natuur eens in een nieuw daglicht plaatst!
- Streets
- Mountainbiker
- Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf
nothing 's impossible wrote:Een mooie metafoor Ivo, die het broze evenwicht tussen de biologische en recreatieve functie van de natuur eens in een nieuw daglicht plaatst!
is gepaster hierhet broze evenwicht tussen de biologische en recreatieve functie van de natuur eens in een nieuw Sigma-licht plaatst
StR.