100 of 120 km in de vlaamse ardennen??

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Locked

Ga je voor de 100km of de 120km??

Poll ended at Thu 18 Oct 2007 18:12

100km
28
42%
120
38
58%

Total votes: 66

jootje
Mountainbiker

Post by jootje »

Gunter wrote:120km en vnl de 2500hm klinkt interessant; nu alleen nog weten in welke richting het parcours gaat

waar zal de startplaats eigenlijk zijn?
en we mogen toch vroeg genoeg starten zodanig dat we hem 2 keer na elkaar kunnen rijden hé ;-)
Startplaats is aan voetbalplein, 500 meter boven de deur van Filip Meirhaeghe, maar meer info zal later wel nog volgen op een website.
Als je veel offroad en hoogtemeters wil moet je best starten op een helling waar je voor en achter direct offroad kan gaan hé.
En wie de tocht graag twee keer rijdt: spreek misschien af met de mannen van de pijlkes: dan kan je de zaterdag al een stukske meerijden :wink:
Gunter
Mountainbiker

Post by Gunter »

jootje wrote:Startplaats is aan voetbalplein, 500 meter boven de deur van Filip Meirhaeghe, maar meer info zal later wel nog volgen op een website.
Als je veel offroad en hoogtemeters wil moet je best starten op een helling waar je voor en achter direct offroad kan gaan hé.
En wie de tocht graag twee keer rijdt: spreek misschien af met de mannen van de pijlkes: dan kan je de zaterdag al een stukske meerijden :wink:
startplaats is voor mij al ideaal; op een goeie km van mijn deur; qua parkeerplaats zal het daar wel moeilijker liggen tenzij je op een veld van een boer mocht staan

zal dat privé-stuk in die offroad afdaling van ten houte er ook inzitten (zat overlaatst in de safety jogger van oudenaarde)?
jootje
Mountainbiker

Post by jootje »

Gunter wrote:
jootje wrote:Startplaats is aan voetbalplein, 500 meter boven de deur van Filip Meirhaeghe, maar meer info zal later wel nog volgen op een website.
startplaats is voor mij al ideaal; op een goeie km van mijn deur; qua parkeerplaats zal het daar wel moeilijker liggen tenzij je op een veld van een boer mocht staan

zal dat privé-stuk in die offroad afdaling van ten houte er ook inzitten (zat overlaatst in de safety jogger van oudenaarde)?
Levi is groter en sterker dan mij, en ik heb beloofd om voorlopig niets over het parcours te vertellen.... Ik ga m e daar dus aan houden :^o
kris
Mountainbiker

Post by kris »

Gunter wrote:....en we mogen toch vroeg genoeg starten zodanig dat we hem 2 keer na elkaar kunnen rijden hé ;-)
Let op, hij meent dit dus echt... :-)

Over de afstand dan:
Ik sprak gisteren al met Ronny over de afstand.
Ikzelf zou er wel durven aan beginnen en zien hoe ver ik geraak. :roll:

Jullie zullen wel rekening moeten houden met de tijd dat deelnemers onderweg kunnen zijn.
120km aan 15km/u zal al goed gereden zijn.
Starten om 8uur betekent pas terug om 16uur.
Als je ze laat starten tot 10uur (voor wie van verder komt kan dit nog vroeg zijn) moeten jullie permanent zijn tot 18uur.
Natuurlijk zullen er ook zijn die nog trager rijden... zoals ikzelf misschien
jootje
Mountainbiker

Post by jootje »

@ kris: je kent de streek ook zeer goed, en ja, we zijn er ons wel degelijk van bewust dat de mensen een tijdje op stap zullen zijn op de langste afstanden.
We hebben nog niets definitief vastgelegd, maar op de langste afstand gaan we de deelnemers zeker niet veel later dan om 9 uur mogen laten starten. Ze moeten toch nog op tijd terug zijn om een goed bierke te kunnen drinken hé!

15/uur zal niet slecht zijn als gemiddelde (afhankelijk van het weer). Wij Herders rijden wel niet traag, maar weten wel dat er nog mensen zijn die een stukske rapper kunnen rijden. Maar als wij op onze verkenningstochten van rond de 40 km maar 15/uur gemiddeld halen zullen er toch niet teveel zijn die de volledige tocht aan 20/uur zullen afwerken :-D
jootje
Mountainbiker

Post by jootje »

kleine aanvulling:

we stellen vast dat we maar 200 hoogtemeters 'tekort' komen om de 120 van Houffa te evenaren. Dat was op voorhand wel niet de bedoeling, maar in ons parcours zitten we met 2 langgerekte bossen op een steile helling. Als we van die eigenaars toestemming krijgen om van de normale doortocht af te wijken en wat op en neergaande singletracks mogen bijmaken kunnen we die achterstand gemakkelijk wegwerken 8)
Qube
Mountainbiker

Post by Qube »

we stellen vast dat we maar 200 hoogtemeters 'tekort' komen om de 120 van Houffa te evenaren.
En hoe hebben jullie die hoogtemeters gemeten? Via de gps-software of heb je alle delen als zelf gereden :-?
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

Yup,

2500hm op 120km is 'redelijk gemakkelijk", al enkele keren zelf een marathonrit/tocht samengesteld in "mijn" streek Vlaamse Ardennen en haal op +/- 90km "gemakkelijk :oops: " +2200hm en dit op en rond de Kluisberg/Kwaremont/Zulzekebos/Muziekbos/Ronse en zonder de streek Pays des Collines!!!!
Met een beetje goede wil :lol: , vernuft :wink: en toelating [-o< van de boswachter/of eigenaar kun je al 6maal :wink: de Kluis beklimmen en dit steeds via een ander weggetje #-o en altijd gescheiden =D> zodat er geen verwarring ontstaat voor de bikers die de pijlen volgen, hierdoor kom je al +/- 780hm op +/-19km.
Laatst nog een speelnamiddag gehad op de Kluis en ik had mij dan maar geamuseerd op mijne 'huisberg de Kluisberg":
30,5km uitsluitend OP de Kluisberg/bos, 100% offroad, dikke 2 uurtjes fun, alle mogelijke klimmen en afdalingen en en en 1189 HM!
alles lag er schitterend bij, heel weinig bikers en wandelaars (joepi het was allemaal van mij...)

Het zelfde voor de streek Pays des Collines, hm genoeg. (doortocht joybikers 2006 =D> =D> =D> )

allé ik kijk er al naar uit :bounce:

ps. eidelijke een organiesatie die dit aandurft =D> =D>

greetz 8)
jootje
Mountainbiker

Post by jootje »

@ Qube: we hebben ondertussen zowat alles gereden. Soms met, soms zonder GPS. Van de stukken met GPS hebben we vooral de route op kaart overgebracht.
Als CPO... heb ik me eens een avond samengezet met onze Jeroen. Hij heeft mooie software op zijn pc: programma van NGI (mannen van de stafkaarten) Als je daarmee routes maakt krijg je direct alle gegevens gebaseerd op de hoogtelijnen die je dwarst. Ik denk toch dat dit een vrij nauwkeurige methode is. Als ik soms zie hoeveel verschillen er in de geposte hoogtemeters zitten van dezelfde toertocht....

@ Blubberduck: ja, je hebt gelijk: 't principe is vrij simpel: teken de lijnen van de heuvelkammen uit en rij ze continu op en af :roll: soms moet je wel eens stukken laten liggen omdat ze niet zo gemakkelijk offroad te verbinden zijn.
Hoogtemeters op zich zijn niet ons eerste doel. Wij willen vooral een mooie afwisselende tocht maken.Een héél leuk stuk vind ik bv een singletrack van 500 meter die in een kennis zijnen tuin uitkomt. Nul hoogtemeters, maar het is de kunst om het rustig te doen zonder voetje zetten =D>
mtb arno
Pro

Post by mtb arno »

doe voor mij part maar 100, trekt wat meer publiek ook denk ik, alhoewel 120 ook moet kunnen.
Locked