Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik doe zo'n 22 km enkel, ik kan kiezen ofwel een steenweg, ofwel binnendoor maar iets meer bergop, iets verder en wat meer bochtenwerk.

Die fietsvergoeding is toch mooi meegenomen, zeker als je meetelt wat je uitspaart aan diesel en slijtage!

In tegenstelling tot de Ivo ben ik er van overtuigd dat woon-werkverkeer ook als kwalitatieve training telt!
Als je het op het gemakje doet is het een belangrijke basistraining, maar je kan er evengoed een intensieve duur of intervaltraining van maken!
Het vraagt veel flexibiliteit, lichaamskennis en trainingskennis om die trainingen evenveel te laten renderen als andere trainingen, maar deze trainingen zijn bonus! Anders zit je die tijd in je wagen!

PS, Het is een misverstand dat al je duurtrainingen uren aan een stuk moeten duren! Als je in de extensieve duur dagelijks 2x een uur bolt gaat dat de spiervascularisatie en het herstel verbeteren.

Als je eens intensieve duur wil trainen vertrek je thuis gewoon wat aan de late kant, je bent zeker gemotiveerd om tot het einde door te stampen :wink:

Naar je lichaam luisteren is natuurlijk zeer belangrijk, maar dit geld voor alle trainingen, voor de meeste mensen is een strikt trainingsschema eerder een nadeel dan een voordeel, een groot deel van hun belasting bestaat uit factoren die niet in het trainingsschema opgenomen zijn!
Merriejane
Mountainbiker

Post by Merriejane »

Ik ben nog maar van oktober vorig jaar bezig met mountainbiken, maar ga vanaf het zomeruur toch ook eens een poging doen om met de mtb te gaan werken. We kunnen hier douchen dus da's al een groot voordeel.
Enkel is het 12 à 13km dus dat is eigelijk goed te doen. Waarschijnlijk een peulschil voor de meeste onder jullie.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

Tjorque wrote:
pvandebe wrote:
chrissie wrote:Ik krijg vaak het commentaar dat ik mij rijk fiets. Maar als je alles meetelt is dat zeker niet zo.
'k Ken da. 'k Heb dan wel geen fietsvergoeding maar wegens jaloezie van de vetkwabben op het werk met gezag : Al m'n 28 overuren worden ingetrokken en op 't einde van de maand gereduceerd tot 2 (Ik ben extern maar ze hebben opeens besloten maar dezelfde regels toe te passen als voor de interne). En dat omdat 'k gisternamiddag wat recuup nam om nog een lange training te kunnen afwerken voor een "duur" TT'tje volgend weekend. :evil:
manne die bovenaanstaan, daar zijn der altijd een paar rotte appels bij hé
't is verschrikkelijk.
Der zijn der die altijd persé moete late voele da ze macht hebbe.

Weer ene da ze de motivatie om te werken van hebben afgepakt dus.

toen ik nog werkte (ben nu terug student) had ik niets te verliezen, zo graag deed ik m'n job niet, dus rammelde ik maar wa mé de voeten van zo'n manne :lol: :lol:
Den ene pakt mijnen internet af, ik laat die terug opzetten door nen anderen of nam ne pc over die da wel kon :-D (ik zat op it en kon andere pc's bedienen van op de mijne :lol: )

Maar soit, ge kunt u in elk geval op zo ne moment goe afreageren als ge naar huis rijdt, da scheelt weer 5 a 10 min tege da ge thuis zijt :)
Och, 'k zet er me wel overheen. Ondertussen kijken we wel uit naar iets anders wat met de fiets te bereiken is, met douches, fatsoenlijk betaald en waar 'k m'n recuup mag opnemen (zal dat deze keer ook in m'n contract laten zetten)....
Petrol
Mountainbiker

Post by Petrol »

Beginnerke wrote:Ik ben nog maar van oktober vorig jaar bezig met mountainbiken, maar ga vanaf het zomeruur toch ook eens een poging doen om met de mtb te gaan werken. We kunnen hier douchen dus da's al een groot voordeel.
Enkel is het 12 à 13km dus dat is eigelijk goed te doen. Waarschijnlijk een peulschil voor de meeste onder jullie.
Dat gaat niet lang duren en voor u is dat ook een peulschil. Bij mij duurde dat ongeveer 3 weken. Het was toen wel 18 jaar geleden dat ik nog eens op ne velo had gezeten. :oops:
fennek
Mountainbiker

Post by fennek »

nothing 's impossible wrote:Ik doe zo'n 22 km enkel, ik kan kiezen ofwel een steenweg, ofwel binnendoor maar iets meer bergop, iets verder en wat meer bochtenwerk.

Die fietsvergoeding is toch mooi meegenomen, zeker als je meetelt wat je uitspaart aan diesel en slijtage!

In tegenstelling tot de Ivo ben ik er van overtuigd dat woon-werkverkeer ook als kwalitatieve training telt!
Als je het op het gemakje doet is het een belangrijke basistraining, maar je kan er evengoed een intensieve duur of intervaltraining van maken!
Het vraagt veel flexibiliteit, lichaamskennis en trainingskennis om die trainingen evenveel te laten renderen als andere trainingen, maar deze trainingen zijn bonus! Anders zit je die tijd in je wagen!

PS, Het is een misverstand dat al je duurtrainingen uren aan een stuk moeten duren! Als je in de extensieve duur dagelijks 2x een uur bolt gaat dat de spiervascularisatie en het herstel verbeteren.
Ik volg u voor een groot deel, alleen is een duurtraining van 4 uur toch nog iets anders dan twee duurtrainingen van 2 uur.

Het grote voordeel van woon-werkritten is dat je twee keer per dag een trainingsprikkel hebt. Als uw lichaam voldoende recupereert kan je dus twee keer specifiek trainen.
Last edited by fennek on Thu 25 Jan 2007 13:19, edited 1 time in total.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik zeg niet dat je er gaat komen met enkel en alleen de ritjes naar het werk, er moeten inderdaad een aantal langere ritten bijkomen, maar korte ritten tellen zeker mee, en niet enkel voor de basisconditie!
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

nothing 's impossible wrote:Ik zeg niet dat je er gaat komen met enkel en alleen de ritjes naar het werk, er moeten inderdaad een aantal langere ritten bijkomen, maar korte ritten tellen zeker mee, en niet enkel voor de basisconditie!
haal er bij elk stoplicht een explosieve sprint uit, en ge kweekt veel spiermassa :)

Zo kom ik toch aan mijn redelijk fors uitgevoerde beenspieren (zonder daarmee te willen stoeffen). Downside is wel dat ik totaal niet getraind ben op nen hoge kadans... 90 rpm trappen vind ik al veel :)

ik ben dus voornamelijk getraind op anaerobe kracht ontwikkeling... langere afstanden presteer ik duidelijk minder :lol:
Splenter
Mountainbiker

Post by Splenter »

ivo wrote: Maar hou wel met het volgende rekening die Km's gaan je training NIET vervangen. Integendeel je stapelt alleen vermoeidheid op.
Ja je hebt een betere basisconditie dan normaal maar dat is dan ook alles.
Hoe verklaar je dat? Of je nu naar huis fietst en daar bv een interval bij inbouwt, of je gaat naar huis met de wagen en je doet dan een intervaltraining, het effect blijft toch hetzelfde??
Ik volg maw de stelling van NI.

ps, de keuze voor intervaltraining is puur toevallig, exemplarisch.
Tjorque
Mountainbiker

Post by Tjorque »

Splenter wrote:
ivo wrote: Maar hou wel met het volgende rekening die Km's gaan je training NIET vervangen. Integendeel je stapelt alleen vermoeidheid op.
Ja je hebt een betere basisconditie dan normaal maar dat is dan ook alles.
Hoe verklaar je dat? Of je nu naar huis fietst en daar bv een interval bij inbouwt, of je gaat naar huis met de wagen en je doet dan een intervaltraining, het effect blijft toch hetzelfde??
Ik volg maw de stelling van NI.

ps, de keuze voor intervaltraining is puur toevallig, exemplarisch.
der zijn nu helemaal mensen die alleen maar geloven in training als't in de fitness is #-o :roll: :roll:

gelijk die soort mense die met den otto naar de fitnes rijden, want ne mens heeft toch beweging nodig :p
Kruipt op uwe vlo as ge erges enne gaat :drunk:

training is toch tenslotte alleen maar de instelling waarmee ge op uwe fiets kruipt zeker... en niemand verplicht u van recht naar huis te rijden ook nie natuurlijk :)
mtbn
Mountainbiker

Post by mtbn »

Ik vindt dat hier allemaal heel knap dat jullie met de fiets naar t werk rijden en dan nog zo ver . :bounce: Ik als schrijnwerker zijnde kan dit niet op brengen . Tis zelfs maar 7km naar t werk en 7 terug maar kan dit gewoon niet volhouden om telkens smorgens 45min vroeger op te staan
Ben gewoon geen ochtend mens .

Zou dit wel willen doen maar heb smorgens er de kracht ni voor.
heb al vannalles geprobeerd maar niks lijkt te helpen ?
misschien iemand met een opllossing hiervoor of die in een gelijkaardige stituatie zit :oops: alé keep on bikking
Post Reply