Kwetsuren opgelopen tijdens MTBen

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Jan B.
Mountainbiker

Post by Jan B. »

Twee valpartijen dit jaar, een litteken extra:

-op mijn linkeronderbeen: twee cm. litteken in streepvorm, halve cm. breed. Ik wilde in de maraton van Aarschot een helling oprijden (na 10 meter van de start), en viel stil door te grote versnelling. Gevolg: bloedend been. Toch tocht uitgereden en laten onsmetten. Bloed er laten ophangen tot ik enkele uren later een bad nam.

-valpartij in zoutleeuw: gevolg: twee cirkelvormige schaafwonden met bloeden tot gevolg. Ontsmet door wit gele kruis en terug op weg (na tocht)

-voor de rest geen littekens maar wel valpartijen: ik reed een verzakking in die vlak naast een pad lag, had deze niet gezien door hoog gras. Geen gevolgen buiten buil in ego.

VOor in het geval ik details vergeten ben: op mijn persoonlijke mtb-site staan er tochtverslagen op de tochtverslagenpagina.

Lees ook hetvolgende topic op dit forum voor een overzicht van mijn marathonseizoen (ik heb er 13 uitgereden op 9 maand):

http://www.mountainbike.be/forum/viewtopic.php?t=29262
TZB
Mountainbiker

Post by TZB »

Met alle respect, maar als ik moet gaan beginnen over elk litteken? :-?
:P
rexer
Mountainbiker

Post by rexer »

Al een paar keer gevallen, ma niks ergs.
Enkel gisteren mene eerste dodensmak :P Ma gelukkig enkel nen stijve nek, nen pijnlijke pink en nen serieus gebarsten helm :wink:
Bmweke
Mountainbiker

Post by Bmweke »

Ik heb sinds de terugkeer van de Dolomiti Superbiker (9 Juli) niet meer kunnen/mogen trainen. Wegens blessure aan de knie.
Eerst een zware ontsteking aan de ganzepoot (aanhechtingspunt van een pees op het bot). Enkele maanden nadien een scheur in de meniscus, daarvan ben ik vorige week geopereerd en ben ik aant revalideren.
Eind dees week ga ik mijn eerste trapkes geven op mijn Tacx.
//Smalle\\
Mountainbiker

Post by //Smalle\\ »

Ik heb nog nooit iets voor gehad, en ik hoop dat het zo blijft. :lol: [-o<
long fellow
Junior redactielid
Location: Cannondale met 2 wielen, remmen ed, spaar nu voor een mistlamp

Post by long fellow »

Dit stond al beschreven in ander onderwerp, toch maar nog eens meedingen naar de prijs van de "meest geschaafde"

PS: ongeval gebeurde op 02/12/06 en deze week kreeg ik een artikel in Het Nieuwsblad van 29/12 te zien "kunnen" met alle details er op en aan.
-------------------------------------------------------------------------------
Bedankt voor jullie masale reacties.
Daarom hier eindelijk van mij uit enige uitleg en respons

Ik ben nog maar vandaag terug van het hospitaal en zal er nog ettelijke keren moeten verblijven.
’T Was een val met vergaande gevolgen:

Wetende dat mijn fiets , en vele andere Cannond’s geleverd in het voorjaar problemen hebben met de luchtvering.
Gans de zomer is de fiets regelmatig binnen moeten gaan in garantie voor een productiefout eraan, en nu dacht ik dat het opgelost was.
Er is een gerechtsprocedure opgestart.
Indien je er ook reeds mee te maken had, geef mij aub dit door !!!!!

Wat gebeurde er:
Ik rij in vlakke of stijgende stukken met geblokkeerde vering. Als je het parkoer nog weet, eerste 4 km waren zo, en dan dat stom bergafke.
Op 1 meter van de daling zet ik mijne vering aan en … de luchtkamer terug leeg gelopen en het stuur zakt 9 cm.
Ik wordt naar voren getrokken daardoor uit balans gebracht terwijl ge juist moet achter uw en zadel gaan hangen.
Ik kan nog het stuur houden tot een meter of 5 na de helling waar enkele oneffenheden waren. Daar schiet mijn mijn rechtervoethaak los en … ik ga volledig over kop en OP de kop.
Gevolg heb je mss wel gezien, maar resultaat is veel erger.
6 ruggewervels gebroken
3 nekwervels gebroken waaronder de atlaswervel
3 gebroken ribben
2 gebarsten ribben
Pink gebroken
Zware hersenschudding

Eerste diagnose was levensgevaarlijk gewond.
Gelukkig goed gedragen en ingepakt op het veld.
Tijdens de rit met 100 is de MUG er moeten bijkomen daar ik aan "het gaan” was. Na stabilisatie verder naar Ronse en in intensieve verzorgd.

Na 3 dagen naar neurologisch centrum van hospitaal Roeselare gebracht en er tot nu gelegen ifv een operatie die men tot op heden nog niet durft uitvoeren.
Op een haar na had ik een verlamming zoals Mark Hermans of Supperman, tenzij mijne nek direct over was.
Ook nu nog is daar een klein risico voor.
Ik zit sinds die dag volledig met nek en rug in een harnas, een echte hel.
Revalidatie geschat op meer dan 1 jaar zolang er niets onverwacht zich zou voordoen.

Zo zie je maar. Ik ben niet bitter hoor maar zeg tegen allen.
AUB helm op (de mijne was in 3 delen) en rij voorzichtig, doch blijf biken, het is voor mij de mooiste sport.
Ik kom terug, das een must.
Wel zie ik ook de 2 laatste strandraces aan mijne neus voorbij gaan.
Ik ben nu documentatie aan het bekijken van Tacx Virtual Reality trainer.
Droom er al van eens in de huiskamer mijn benen te kunnen doen ronddraaien, want ben 8 kg kwijt waaronder 6 aan spiergewicht in die 2 weken.

Alsof het niet erg genoeg is, heb ik tijdens mijn hospitalisatie mijn nieuw besteld tenuke ( gans het gamma dan wel) van Mountainbike.BE opgestuurd gekregen.

EN AAN DE KSA-LEIDING, sorry voor de miserie en vree bedankt voor het meeleven en jullie bezoek in het ziekenhuis.
Keep biking,

Long Fellow
christoph
Mountainbiker

Post by christoph »

Ik heb nog maar één blessure gehad en dat was een gebroken pols. Dit was vijf jaar geleden tijdens een afdaling op de Kluisberg. Ergens naast het pad gereden en gewoon tussen de bomen naar beneden gereden. Opeens lag daar een betonnen beek (zoals die aan de sporthal) en moest ik een noodstop maken met alle gevolgen van dien.
Thommie
Mountainbiker
Location: zwarte BBp met RessorS vanveuren en 27 vitessen van e goe merk

Post by Thommie »

Ik bol nu toch al een paar jaar en heb ook al een paar serieuse smakken gezet.
De ergst opgelopen kwetsuren
Een gescheurde meniscus in de rechterknie toen ik, hoffelijk als ik was, drie dames wou laten voorgaan in een haakse bocht (ik stond dus quasi stil), mijn voorwiel wegsloeg op een kei en ik niet meer uit mijn pedalen geraakte ( 't waren er nog met riempjes want klikkers bestonden nog niet).

Toen ik een paar jaar geleden bij het binnenrijden van de inschrijving van een TT voor een tegenligger uitweek, gleed ik uit in de goot met rotte bladeren. Snelheid, max 5 km/u.
Resultaat, gekneusde knie, schouder uit de kom en een barst in het schouderblad.

Nee, je hoeft geen risico's te nemen of gevaarlijke toeren uit te steken in afdalingen om serieuse kwetsuren op te lopen.
Nee, het is niet zo dat je alleen een echte vent bent wanneer je kan opscheppen over je kwetsuren. Ik zou ze liever niet hebben.
bam-bam
Mountainbiker

Post by bam-bam »

Ik doe sinds 4 jaar competitie en 2 zware valpartijen gehad:
- Malmedy: sleutelbeenbreuk, 'k heb daar 30min gelegen voor er iem kwam! Stel dat het erger was! Was midden in't bos en moest te voet naar straat, amai dat deed geen goed.
- Spa (WB): overkop op de 1e steile afdaling. Helm gescheurd, gezicht open, blauw oog, mondhoek gescheurd. Enkele hechtingen in het gezicht.

Ik hoop dat het hierbij blijft, maar sinds de laatste val heeft mn zelfvertrouwen een enorme deuk gekregen. Vroeger durfde ik alles en als er nu nog maar iets steils inzit durf ik niet of twijfel ik.
Mss een "mental coach" zoeken?
ruuducati
Mountainbiker
Location: Merida Matts 500 WCS-lite-M, 2012 Rocky Mountain Element 970

Post by ruuducati »

Ik ben drie weken geleden JUIST begonnen met MTB-en omdat ik...

-met motorrijden pols heb gebroken

-door het voetballen net een half jaar revalidatie na kruisbandoperatie achter de rug heb en niet opnieuw hetzelfde wens voor te hebben.

Hoop hiermee terug de combinatie "fysiek afzien-kicks" te herbeleven.
Post Reply