hoe kettitng smeren

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
balphydus
Mountainbiker

Post by balphydus »

na vuile rit, fiets kuise, met water en zeep zodat uwe carbon goed blinkt :lol:

ketting gwn met doek propermaken, cassete met bbb borslete (als ze heel vul is ontvetten) voorste bladen gwn proper maken met droge doek en eens ontvette wanneer ik de crank er af haal.als de ketting zeer vuil is in petrol leggen, daarna afspoelen met water en insmeren met wet lube (swiss oil)

*u ketting laten weken, duurt dat 7 dagen?

hahahha :-D
fast_bunny
Mountainbiker

Post by fast_bunny »

ik verwijder de ketting telkens alvorens ik ze gewoon met benzine kuis. daarmee is die volledig ontvet maar niet ontdaan van alle zand ( die blijft kraken he ) .

wel , ik heb een bakje waar ik dan WASPOEDER oplos in warm water ( op het randje af kokend ). ik leg men ketting daar 15 min in en je gaat het niet geloven maar je moet zelfs niet meer nakuisen met een borstel , die ketting blinkt en geen korrel zand bevat die nog.

dan hang ik die met een ijzerdraad omhoog , spuit die in met WD40 en laat dat wat trekken ( soms een dag ) , daarna kuis ik die af herhaal ik de procedure met ketting spray ( teflon ). met een vod afkuisen nadat die een dag getrokken heeft is de boodschap want anders is die ketting een magneet voor stof .

elke schakel chekken is ook de boodschap want 1 braam ( je voeld dit direct ) aan een schakel is al voldoende voor chainsuck.

deze procedure ( met dat waspoeder ) doe ik nog niet zo lang, dus ik kan nog niet zeggen wat dat op lange termijn geeft naar duurzaamheid.

vr.groeten
polman
Mountainbiker

Post by polman »

Waar kan je die teflon spray kopen :oops:
djaggerke
Mountainbiker

Post by djaggerke »

ik heb die in decathlon gekocht
bert bibber
Mountainbiker

Post by bert bibber »

in een gewone auto onderdelen winkel

maar daar noemt teflon spray anders : PTFE-SPRAY
dit kost 5€ tot 7 € per bus
dit is veel goedkoper dan in de fietsen winkels :-) :-)

groeten bert
Herder Scubaluc
Kerstman

Post by Herder Scubaluc »

bert bibber wrote:in een gewone auto onderdelen winkel

maar daar noemt teflon spray anders : PTFE-SPRAY
dit kost 5€ tot 7 € per bus
dit is veel goedkoper dan in de fietsen winkels :-) :-)

groeten bert
Zie de uitleg over PTFE
Jef Dries
Mountainbiker

Post by Jef Dries »

Allé, uurtje bezig geweest met vanalles lezen rond onderhoud mtb en smeren ketting. Dan dit topic gekozen voor mijn vragen :-D .

Met vorige cassette + 2 kettingen reed ik 1800km (vooral TT, geen woon-werk). Wisselde rond de 200-300km (3-6 tochten). Eigenlijk te snel versleten... Nu ligt er van vandaag nieuwe cassette op, nieuwe derrie wieltjes, twee nieuwe stalen bladen vooraan en ik ga weer twee KMC-kettingen wisselen natuurlijk met twee nieuwe power links. Zien hoe ver ik nu geraak!

Volgende is deels hetgeen ik doe, deels wat ik uit tips op dit forum gehaald heb. Zeg maar waar ik fout ben:
1 ketting kuisen met lauw water + dreft. Ni gewoon in da sopke leggen maar met borstel goed door alle schakels gaan. Daarna afspoelen met koud water, drogen en in oliebadje.

2 wat ik doe als ketting heel vuil is: ketting in doos petroleum leggen en dag nadien daaruit halen en afdrogen. Moet ik eens goed schudden met die doos? Of moet ik misschien met borstel door alle schakels gaan??

3 daarna gaat ketting in badje grasmachineolie, andere ketting op fiets. Ik laat ketting daarin liggen tot enkele dagen voor ik ze opnieuw wil gebruiken -nachtje laten uitlekken + afdrogen. Kan dat kwaad dat die ketting 1.5maand in dat badje blijft liggen? Of haal ik die er na enkele dagen best uit om gewoon op te hangen gans de tijd?

4 na 1 keer met die ketting -die uit bad grasmachineolie komt- gereden te hebben goed reinigen en dan met tefon-olie spuiten (ik gebruikte momenteel andere olie).

5 olie enkel op ketting spuiten, niet op cassette / wieltjes / derailleur.

6 olie niet op zijkant ketting spuiten maar echt de schakels die over cassette lopen. Laten trekken en dan met doek afkuisen dag nadien.

7 als ik ketting kuis en opnieuw insmeer op zondag na TT. Pas 7d later opnieuw mee rijden op volgende TT -moet ik dan die dag voor TT een tweede keer smeren?? Kan volgens mij geen kwaad dat dat smeren al een week geleden gebeurd is...

8 die petroleum kan ik blijven gebruiken zolang ik deze in nieuwe doos giet en het vuil in bezinksel onderaan eerste pot blijft?

9 die grasmachineolie moet ik niet vervangen?

Hopelijk krijg ik hier wa antwoorden op. Alvast bedankt!
Magnum_
Mountainbiker

Post by Magnum_ »

Die teflon spray waarover jullie spreken, is dat silicone spray? Zou wel goed uitkomen, kgebruik dat in mijn zaak ook geregeld... :)

Image

In de beschrijvende documentatie staat dat dit "ideaal" is voor fietskettingen te smeren, en is bovendien vuil-afstotend. Hiermee dan smeren, of wat?
Tom_xt
Mountainbiker

Post by Tom_xt »

neen, teflon en siliconespray zijn 2 verschillende zaken.

Siliconespray kun je gebruiken om op je kader te spuiten, zodat deze mooier blinkt, minder stoffiger wordt en modder makkelijker afvalt.
fieldmarshall
Mountainbiker

Post by fieldmarshall »

tom_xt wrote:neen, teflon en siliconespray zijn 2 verschillende zaken.

Siliconespray kun je gebruiken om op je kader te spuiten, zodat deze mooier blinkt, minder stoffiger wordt en modder makkelijker afvalt.
Mag ik die silicone spray dan ook over mijn (voor) derailleur en dergelijke spuiten?
Post Reply