Trainen met de hartslagmeter.
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
stef78
- Mountainbiker
vermoeid of overtraind (kijk naa rje ochtendpols) ? bij overtraining is stoppen en rusten of heel lichtjes trainen de boodschap tenzij je graag een paar maanden moét stoppen.
het kan bij vergevorderde overtraining al leiden tot paar maanden buiten strijd , om maar even aan te tonen wat de gevolgen kunnen zijn van overtraining.
als je gewoon moe bent en geen fut hebt, laat de intervallen dan zo en ga voor een duurtraining, liefst dan nog extensief, dan heb je nog steeds opbouw
het kan bij vergevorderde overtraining al leiden tot paar maanden buiten strijd , om maar even aan te tonen wat de gevolgen kunnen zijn van overtraining.
als je gewoon moe bent en geen fut hebt, laat de intervallen dan zo en ga voor een duurtraining, liefst dan nog extensief, dan heb je nog steeds opbouw
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
overtraining uit zich vooral op de maximum pols. wanneer deze omlaag gaat, en verder blijft zakken, ben je absoluut overtraind.
bv : je hebt 193 max. pols op 100% belastbare inspanning. na een tijd, tijdens een training en 100% doortrekken tot op de top van een helling, bedraagt die maximaal 184 (je krijgt het 'blokkage' gevoel)
dat is een teken aan de wand.
herhaalt zich dat opnieuw later op de week, dan heb je prijs.
allenzins wanneer deze behoorlijk lager ligt dan normaal - schrap uw schema voor een periode / in overleg met sportarts / trainer - en doe heel kalme trainingen, en extra veel rusten. desnoods je trainingen inkorten.
bv : je hebt 193 max. pols op 100% belastbare inspanning. na een tijd, tijdens een training en 100% doortrekken tot op de top van een helling, bedraagt die maximaal 184 (je krijgt het 'blokkage' gevoel)
dat is een teken aan de wand.
herhaalt zich dat opnieuw later op de week, dan heb je prijs.
allenzins wanneer deze behoorlijk lager ligt dan normaal - schrap uw schema voor een periode / in overleg met sportarts / trainer - en doe heel kalme trainingen, en extra veel rusten. desnoods je trainingen inkorten.
-
fast_bunny
- Mountainbiker
Post by fast_bunny »
doe nog maar een aantal maanden aan sport , TT's van rond de 40 - 50 km , in combinatie met 2-3 maal per week met de fiets naar het werk ( 20 heen , 20 terug ). gemiddelde tijdens die tt's ligt rond de 23 km/h
deze week een hartslagmeter gekregen ( sigma PC-9 ) en ben toch een beetje verschoten van de resultaten.
totaal 68 km ,
0:10:55 in healt-zone ( 6% )
0:40:02 in fitness - zone ( 21 % )
2:11:53 in power - zone ( 70 % )
average 161 hartfrequentie
2447 kcal
pieken tot 195 hartfrequentie
op de baan blijf ik tussen de 130 en de 150 maar tijdens zo'n tt...
nie goe bezig ? ( 70 % in de power zone )
of moet ik het anders bekijken , die 3 dagen dat ik namelijk naar het werk rij , rij ik nooit in het rood , meer in de healt zone en fitness zone. op week basis rij ik dus 81.5 % in fitness en healt zone en 17.5 in de power zone ( in het rood )
deze week een hartslagmeter gekregen ( sigma PC-9 ) en ben toch een beetje verschoten van de resultaten.
totaal 68 km ,
0:10:55 in healt-zone ( 6% )
0:40:02 in fitness - zone ( 21 % )
2:11:53 in power - zone ( 70 % )
average 161 hartfrequentie
2447 kcal
pieken tot 195 hartfrequentie
op de baan blijf ik tussen de 130 en de 150 maar tijdens zo'n tt...
nie goe bezig ? ( 70 % in de power zone )
of moet ik het anders bekijken , die 3 dagen dat ik namelijk naar het werk rij , rij ik nooit in het rood , meer in de healt zone en fitness zone. op week basis rij ik dus 81.5 % in fitness en healt zone en 17.5 in de power zone ( in het rood )
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
om het simpel te stellen : je kan niet in het veld gaan rijden zonder in/tegen de rode zone te komen. of zonder dat de pols sterk verschilt met de weg (bv 30km/u op de weg is vaak met pols 120/140- terwijl je in het veld al 25km/u wil hebben, dan ga je heel snel 160-175, soms naar max. pols .
het bolt slechter, + de rolweerstand van de banden samen maakt dat je idd snel naar weerstandzone gaat.
het bolt slechter, + de rolweerstand van de banden samen maakt dat je idd snel naar weerstandzone gaat.
-
Gumball
- Mountainbiker
Vraagje: is het normaal dat tegen het einde van een interval training of wedstrijd (van ongeveer 1 uur) , je hartslag naar beneden gaat en je niet meer richting maximum pols kunt gaan, ook al probeer je nog eens alles te geven. Bv. In begin van wedstrijd/interval training rond 186 slg/min (max hartslag = 189 slg/min) en tegen einde krijg ik mijn hartslag niet hoger dan 172 slg/min (wel nog altijd boven mijn overslagpols). Ik heb wel nog altijd het gevoel dat snelheid/weerstand vooruit gaat.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
Gumball wrote:Vraagje: is het normaal dat tegen het einde van een interval training of wedstrijd (van ongeveer 1 uur) , je hartslag naar beneden gaat en je niet meer richting maximum pols kunt gaan, ook al probeer je nog eens alles te geven. Bv. In begin van wedstrijd/interval training rond 186 slg/min (max hartslag = 189 slg/min) en tegen einde krijg ik mijn hartslag niet hoger dan 172 slg/min (wel nog altijd boven mijn overslagpols). Ik heb wel nog altijd het gevoel dat snelheid/weerstand vooruit gaat.
ja dit kan. dat komt veelal door de intensiteit van de interval en de vermoeidheid daardoor.
heb je een interval die op kracht en pure explosiviteit is gericht met meerdere reeksen, dan kan je van 1 uur interval zo uitgeput zijn, dat je pols wel hoog komt te liggen maar op dat moment je maximum niet meer bereikt word. de verzuring is ver gevorderd op dat moment en uw max. belasting is reeds bereikt.
na een interval, wat op souplesse op de rollen rijden met lange broek aan bevorderd de melkzuurafbraak en de versoepeling van de spieren.
nog vroeger gaan slapen dan normaal laat je sneller recupereren.
als je een extensieve duurtraining doet, is dat een goed moment om je max. pols eens te testen. bij dit soort training moet je heel dicht in de buurt kunne komen.
dat wil zeggen : bv op een brug, of een helling, even 100% doortrekken tot je 'op' bent, dus een spurtje op VOL vermogen, en best eens op een wat zwaardere versnelling.
1x mdit doen in een extensieve duurtraining. zo weet je ineens hoe hij ligt, en ook hoe je gerecupereerd bent van een lastige training voordien.
blijft de pols lager gaan, dan heb je een probleem.
oja... als je competite seizoen erop zit nu, kan je best de interval laten vallen tot januari.
- pikethebike jr
- Mountainbiker
Post by pikethebike jr »
Na alles te hebben gelezen, en ook het boek "beter trainen met de hartslagmeter", zijn er toch nog een paar dingen niet duidelijk.
Een duidelijke definitie van "omslagpols", ik raak er niet uit wat dat nu eigenlijk is. Kan iemand me dat uitleggen zodat een 5-jarige het zou begrijpen?
En hoe bepaal je nu exact je max hartslag? 220-leeftijd geeft voor mij 179 (41 jaar dus), maar tijdens een steile klim ga ik soms tot 185-190.
Lijkt me natuurlijk niet echt gezond. In dat boek spreken ze ook soms met een voorbeeld, en daar staat er dan eentje over een 50-jarige jogger met een max harslag van 190, dan klopt die formule van 220-leeftijd toch helemaal niet meer, zelfs de 10à15 slagen afwijking is dan al helemaal niet juist meer. Dat is dan al een afwijking van 20 slagen, wat me toch ech wel veel lijkt.
Met deze gegevens zit je met de formule van Karvonen ook niet goed denk ik, of zie ik dat verkeerd?
Dus hoe kom je nu aan je exacte max hartslag, en wat is nu juist die omslagpols?
Greetz
Pike
Een duidelijke definitie van "omslagpols", ik raak er niet uit wat dat nu eigenlijk is. Kan iemand me dat uitleggen zodat een 5-jarige het zou begrijpen?
En hoe bepaal je nu exact je max hartslag? 220-leeftijd geeft voor mij 179 (41 jaar dus), maar tijdens een steile klim ga ik soms tot 185-190.
Lijkt me natuurlijk niet echt gezond. In dat boek spreken ze ook soms met een voorbeeld, en daar staat er dan eentje over een 50-jarige jogger met een max harslag van 190, dan klopt die formule van 220-leeftijd toch helemaal niet meer, zelfs de 10à15 slagen afwijking is dan al helemaal niet juist meer. Dat is dan al een afwijking van 20 slagen, wat me toch ech wel veel lijkt.
Met deze gegevens zit je met de formule van Karvonen ook niet goed denk ik, of zie ik dat verkeerd?
Dus hoe kom je nu aan je exacte max hartslag, en wat is nu juist die omslagpols?
Greetz
Pike