SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
erwin.91
Mountainbiker

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Post by erwin.91 »

Goohooni wrote:Ik rij er nu één jaar mee en mijn 42 is versleten. ik trap er op door.

Iemand anders zijn cassette al moeten vervangen?
Als de rest van uw cassette nog goed is, is dit misschien een oplossing.

http://www.wolftoothcomponents.com/coll ... 1-cassette" onclick="window.open(this.href);return false;
Aeromax
Mountainbiker

Post by Aeromax »

conclusie: niet teveel op die 42T gaan rijden
(soms in een lange klim gebruik ik die uit luiheid...)
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

Aeromax wrote:conclusie: niet teveel op die 42T gaan rijden
Goh, als ge zo al moet gaan beginnen rekenen ... materiaal dient om gebruikt te worden. Vanaf augustus / september is de Shimano XT 11-42 cassette beschikbaar, dat scheelt al een flinke hap uit het budget.
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

Goohooni wrote:Ik rij er nu één jaar mee en mijn 42 is versleten. ik trap er op door.

Iemand anders zijn cassette al moeten vervangen?
een "jaar" zegt niets hé, hoeveel kms zijn dat...?
als ge echt veel op uwen 42 moeten rijden kan het ook zijn dat uw voorblad te groot is....en misschien beter er ééntje kiest met 2 tandjes kleiner...?
Dickie
Mountainbiker

Post by Dickie »

Kettinglijn van mijn setup is 51mm en op de 42 loopt de kettinglijn dan heel schuin.
Logisch dat die 42ers in verhouding er veel sneller aangaan imo.
Dat er aftermarket al nieuwe 42 bladen én bvb bij Wolftooth DM kettingbladen met een kleinere kettinglijn leverbaar zijn in mijn geval betekent dat het een veelvoorkomend probleem en dus vraag naar is.
J.E.
Mountainbiker

Post by J.E. »

madskatingcow wrote:
Aeromax wrote:conclusie: niet teveel op die 42T gaan rijden
Goh, als ge zo al moet gaan beginnen rekenen ... materiaal dient om gebruikt te worden. Vanaf augustus / september is de Shimano XT 11-42 cassette beschikbaar, dat scheelt al een flinke hap uit het budget.
Gaat die werken met een Sram (XX1) achterderrie?
madskatingcow
Mountainbiker

Post by madskatingcow »

Yup - de spacing tussen de verschillende tandkransen is idem. XT cassette kan officieel gebruikt worden bij de XTR achterderailleur, dus XT spacing = XTR spacing, en dan kom je op onderstaand artikel uit dat bevestigd dat XX1 / XTR spacing idem is

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ivo L
Mountainbiker

Post by Ivo L »

madskatingcow wrote:Yup - de spacing tussen de verschillende tandkransen is idem. XT cassette kan officieel gebruikt worden bij de XTR achterderailleur, dus XT spacing = XTR spacing, en dan kom je op onderstaand artikel uit dat bevestigd dat XX1 / XTR spacing idem is

http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar moet je dan weer van body veranderen ?
madskatingcow
Mountainbiker

Post by madskatingcow »

Ja, natuurlijk. XX1 is een XD driver, terwijl Shimano bij de klassieke 10s body blijft (met een 11s cassette erop).
_anonymus_
Mountainbiker

Post by _anonymus_ »

Om niet speciaal een nieuw topic te openen, ga ik even hierop reageren.

Ik ben gewend om met een klein verzet te rijden.
Mijn huidige set-up op mijn 29er is een Tune-crank met 20-32 als kettingbladen, gecombineerd met een Sram X0 9-speed achterderailleur en een 11-32 cassette.
Hiermee raak ik eigenlijk overal boven, maar ik gebruik de lichtste versnelling wel frequent.

Doordat mijn kleine kettingblad vooraan zo klein is (20 tanden) slijt het vrij snel en heb ik bij de minste modder last van chainsuck.
Bij Ardennentochten gebruik ik vooral het kleine blad, schakelen vooraan doe ik echt enkel wanneer ik moet bijtrappen in een afdaling. Ik betrap mijzelf erop dat ik zo lang mogelijk op mijn kleine blad blijf vooraan en op stukken waar ik eigenlijk beter naar de 32 zou gaan toch 20-11 zit te trappen.

Een enkel kettingblad spreekt mij dus enorm aan, niet enkel omdat ik te lui ben om vooraan te schakelen, maar ook omdat mijn chainsuck-probleem daarmee opgelost zou zijn en ik het gewoon graag eens zou proberen.

Nu lees ik tegenwoordig wel vaker van mensen dat ze toch terug willen naar twee kettingbladen vooraan, omdat ze de 1x11-setup net te zwaar vinden om comfortabel mee te klimmen. Daarom heb ik altijd gedacht dat 1x11 niks voor mij zal zijn.
Als ik nu even de gear ratios bekijk, valt het mij op dat er niet zoveel verschil zit tussen mijn huidige lichtste versnelling en die van een 1x11.
20-32 komt overeen met een Gear Ratio (Sheldon Brown) van 1.3.
28-42 geeft ook 1.3, 30-42 geeft 1.4.
Interpreteer ik het nu verkeerd, of zou ik met een 1x11 met een 28T-kettingblad vooraan en een 42-tandwiel achteraan geen verschil hebben qua lichtste versnelling?
Hoogste versnelling boeit mij niet zoveel, afdalingen en platte stukken dienen voor mij om te recuperen, niet om te koersen. Momenteel heb ik 32-11 als zwaarste versnelling en zelfs op de weg is dat zwaar genoeg voor mij.
Verder zie ik ook dat je met kortere cranks zwaarder moet trappen, klopt dit? Gear ratio verspringt met 0.1 als je de cranklengte wijzigt van 175mm naar 170mm.
Post Reply