Garmin edge 605-705

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .
Bolleke
Mountainbiker

Post by Bolleke »

tsielio,Belangrijkste vraag van u.
Wanneer ik mijn Edge 705 op pc aansluit en in mapsource duw ik op downloaden van apparaat, dan kan ik de gegeven ritten niet rechtstreeks als tracks downloaden. Hij zegt dat er geen tracks in apparaat zitten. Hij ziet dat blijkbaar puur als koersen. Ik converteer die TCX files dan 1 voor 1 van TCX nr GPX om ze in mapsource als track te hebben, maar dit is omslachtig. Iemand snellere oplossing.
Bij de Edge 305 download ik wel rechtstreeks van apparaat naar Mapsource als track!

Met WinGDB kun je snel een tcx bestand omzetten naar een trackx :wink:
1 Edge 605/705 aansluiten op PC via USB
2 WinGDB3 opstarten
3 In invoerveld boven: Edge drive / Garmin / History directory / betreffende . tcx file kiezen en aanklikken
4 Optie 0 aanvinken
5 Onder uitvoer veld MapSource aanvinken
6 Converteren

Ook kan de knop 'Bekijk' de laatste twee handelingen vervangen.
In beide gevallen wordt MapSource opgestart en de .tcx file uit de Edge 605/705 als track weergegeven.

Mountainbiker

Post by LittleWhiteDog »

tsielio wrote:
Cubedude wrote:
LittleWhiteDog wrote:Ik sta in overweging om een gps toestel te kopen. Maar blijkbaar ben ik ook beetje verward.

Blijkbaar kun je met een edge 705 wel een parcours dat je rijdt, opslaan, maar om het op kaart te tonen op een pc, is het omslachtig.

Maar kun je ook een parcours van het internet plukken, en opladen, om daarna achter te rijden?
dit is helemaal niet omslachtig. Als je een ritje gereden heb open je trainingscentrum laad je ritjes op je pc en je kunt ze direkt zien en als je wil kun je met 1 muisklik je route ook in google earth zien. Niet alleen je route, maar om de zoveel seconden kun je ook zien hoe snel je reed, hoeveel hartslag en welke cadans (als je die sensoren hebt van 705 bundle) en hoe ver je reeds was.
En ja je kunt er allerhande ritjes van het internet plukken.
De 705 is een volwaardige gps toegespitst met extra trainingsmogelijkheden. Je kunt er ontzettend veel mee doen, maar net daardoor heeft het toch een leercurve. Toevallig was ik net na aankoop 10 weken out door blessure en heb in alle gemak mezelf met de edge leren omgaan. ik ben nu weer goed 3 weken aktief en ik moet zeggen dat ik de edge zéér kan waarderen en ook zo goed als alle mogelijkheden vlot kan gebruiken. Ik maak zelf mijn ritjes, verbeter die later, download anderen hun toertjes, pas die aan aan mijn goesting, gebruik de trainingsgegevens in de polarsoftware, enz...
Maak alleen niet de fout om gpx routes te rijden, dan gaat niet goed en volgens mij is de edge daar ook niet voor bedoeld. alhoewel je perfect kunt navigeren van a naar b (dat doe ik op de motor, maar ik stel dan de edge in als gebruik met wagen)
Maar om te fietsen heb je dat niet nodig. je rijd gewoon .crs of .tcx (koersen) dat gaat vlekkeloos en zeer goed. Het zijn beide formaten die ook herkend worden door je trainingscentrum.
belangrijk is dat je de gedownloade gpx bestanden omzet naar .crs of .tcx Daar zijn tools voor en eens je het gedaan hebt is het een fluitje van een cent.
Als je géén trainingstoestel en puur een navigatiesysteem wenst koop dan geen edge. Er zijn dan andere goede en simpelere oplossingen te overwegen.
Deze mening deel ik 100%!
Als je er tijd voor hebt en de tijd neemt om het te leren, zijn de Edge toestellen de max. Maar als iemand anders zo een toestel koopt en je legt het hem 'snel' uit, lijkt het allemaal HEEL omslachtig!
Al doende leer je!
Bedankt voor de duidelijke antwoorden ! Het sterkt mijn overtuiging om een 705 te kopen, want ik wil
a) mijn gereden ritten kunnen zien in google earth bvb, + zien waar ik hoe snel reed
b) ritjes kunnen downloaden van anderen, en die narijden

Maar het verschil tussen gpx en die andere bestanden snap ik niet goed.
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

LittleWhiteDog wrote:Maar het verschil tussen gpx en die andere bestanden snap ik niet goed.
Ik ben er zeker van dat dit hier al eens aan bod gekomen, maar kort samengevat:

De Edge slaat geen tracks op zoals outdoor toestellen (bv. Oregon, GPSMap 60CSx, Dakota,...) maar courses. Via Garmin Training Center kan je uw gereden 'course' inladen en exporteren als *.tcx bestand. Deze kan je niet openen in Mapsource om eventuele wijzigingen aan te brengen, dus moet je die converteren naar een Mapsource compatible formaat, zoals het formaat GPX (*.gpx). Dit kan je met verschillende converters of via de website GPSies.com (kies Convert). Eénmaal geconverteerd naar een *.gpx bestand kan je die inlezen in Mapsource.
Daar de Edge moeite heeft met GPX formaat, moet je daarna het *.gpx bestand opnieuw converteren naar *.tcx om die te importeren in Training Center om te kunnen doorsturen naar uw Edge.
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

Herder Ronny wrote:
LittleWhiteDog wrote:Maar het verschil tussen gpx en die andere bestanden snap ik niet goed.
Ik ben er zeker van dat dit hier al eens aan bod gekomen, maar kort samengevat:

De Edge slaat geen tracks op zoals outdoor toestellen (bv. Oregon, GPSMap 60CSx, Dakota,...) maar courses. Via Garmin Training Center kan je uw gereden 'course' inladen en exporteren als *.tcx bestand. Deze kan je niet openen in Mapsource om eventuele wijzigingen aan te brengen, dus moet je die converteren naar een Mapsource compatible formaat, zoals het formaat GPX (*.gpx). Dit kan je met verschillende converters of via de website GPSies.com (kies Convert). Eénmaal geconverteerd naar een *.gpx bestand kan je die inlezen in Mapsource.
Daar de Edge moeite heeft met GPX formaat, moet je daarna het *.gpx bestand opnieuw converteren naar *.tcx om die te importeren in Training Center om te kunnen doorsturen naar uw Edge.
Het verschil tussen GPX en TCX zit hem voornamelijk in de gegevens die opgeslagen zijn.
Een GPX is een universeel GPS-formaat en kan enkel tracks en waypoints bevatten. Tracks zijn hier enkel een opeenvolging van punten die samen een route vormen. De trackpunten bevatten enkele de GPS-coordinaten en hoogte.
TCX bestanden kunnen veel meer gegevens bevatten. Hartslag-gegevens, snelheid, ....
BikingBrecht
Mountainbiker

Post by BikingBrecht »

tsielio wrote:
Beny wrote:
tsielio wrote:Wanneer ik mijn Edge 705 op pc aansluit en in mapsource duw ik op downloaden van apparaat, dan kan ik de gegeven ritten niet rechtstreeks als tracks downloaden. Hij zegt dat er geen tracks in apparaat zitten. Hij ziet dat blijkbaar puur als koersen. Ik converteer die TCX files dan 1 voor 1 van TCX nr GPX om ze in mapsource als track te hebben, maar dit is omslachtig. Iemand snellere oplossing.
Bij de Edge 305 download ik wel rechtstreeks van apparaat naar Mapsource als track!
Zover ik weet geen snellere oplossing
Zoals je al aanhaald, je kan de file via trainingcenter binnenhalen
Exporteren als tcx bestand
Omvormen naar een gpx of gdb bestand
Inladen in Mapsource

Zoals al een paar keer hier op het forum aangehaald
Een Edge is en blijft een sporttoestel, waar je welliswaar via "omwegen" ook wel netjes kunt mee navigeren
Het is een klein fijn en plat toestel
Daartegenover staan de "outdoor" toestellen, die voor de meesten van de Edge gebruikers een betere koop zouden geweest zijn
Zeker daar je met een Oregon of Dakota ook een hartslagmeter kunt koppelen alsook een cadanssensor
Denk dat fout voor dat laatste bij Garmin ligt. De Edge is een veel sportiever ogend toestel dan de andere outdoor toestellen.
Is pure marketing, Garmin wil het zo, presenteert het zo en zo kopen de mensen het...
Als de functies van bvb een GPSmap 60 reeks toestel in edge formaat/looks/stuurpenbevestiging zouden komen, dan zouden mss meer mensen gaan nadenken over hun keuze!
Volgens mij is dit voornamelijk een probleem van trainingcenter.
In trainingscenter kun je je tcx-bestanden van je edge ontvangen en kun je onmiddellijk alles visualiseren. Alleen kun je na afloop de tcx-bestand niet als GPX-bestand exporteren, zodat je de route (zonder trainingsgegevens) met anderen kunt delen.
Daarnaast is mapsource voornamelijk een mapping programma die blijkbaar (nog) niet kan omgaan met trainingsgegevens. Dus heeft het voor Garmin wellicht geen zin om daar je TCX bestanden naar toe te exporteren.

Soit, indien je een alternatief zoekt... in Sporttracks kun je je TCX bestanden vanuit je edge importeren en kun je ze de gereden route als GPX exporteren.
Ik wil er wel bij vertellen dat ik de functie zelf nog niet getest heb. Maar ik heb wel gezien dat hij aanwezig is. Sorry.
LittleWhiteDog
Mountainbiker

Post by LittleWhiteDog »

Waw, super uitleg, ik begrijp er nu alles van :) Of toch een groot deel meer dan tevoren! En ja, met de zoekfunctie vind je ook wel veel hoor, maar het is soms moeilijk om door de bomen nog het bos te zien.
Dus ik stel jullie samenvatting erg op prijs =D>
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

hoe juist een route op de gps zetten en narijden ??
ik heb dus de TT van Heyd, Amonines en Erneuville staan die ik volgende week zou narijden maar hoe gaat dit juist in zen werk want op de uitleg van de garmin help file staat het ook niet meteen duidelijk uitgelegd.

Geeft de edge een beep signaal of iets als ge moet afdraaien ?? ik heb een edge 605.

Mac'Red
Beny
Mountainbiker

Post by Beny »

MaC'Red wrote:hoe juist een route op de gps zetten en narijden ??
ik heb dus de TT van Heyd, Amonines en Erneuville staan die ik volgende week zou narijden maar hoe gaat dit juist in zen werk want op de uitleg van de garmin help file staat het ook niet meteen duidelijk uitgelegd.

Geeft de edge een beep signaal of iets als ge moet afdraaien ?? ik heb een edge 605.

Mac'Red
ga je een route rijden of een track narijden?

een track ofwel converteren naar een tcx bestand en uploaden via trainingcenter
een gpx bestand kan je rechtstreeks plaatsen onder garmin/gpx door je toestel te verkennen als een verwisselbare schijf
MaC'Red
Mountainbiker

Post by MaC'Red »

Beny wrote:
MaC'Red wrote:hoe juist een route op de gps zetten en narijden ??

Mac'Red
ga je een route rijden of een track narijden?

een track ofwel converteren naar een tcx bestand en uploaden via trainingcenter
een gpx bestand kan je rechtstreeks plaatsen onder garmin/gpx door je toestel te verkennen als een verwisselbare schijf
het is een TT dat ik ga narijden,

MaC'Red 8)
Herder Alex²
Mountainbiker
Location: Specialized FSR Epic Comp 2007 - Fatboy Expert 2015 - Camber FSR Comp 2017

Post by Herder Alex² »

Ik gebruik daarvoor de TCX en rijden als "koers". Ik zie dan een roze lijn op het te volgen traject welke ik volg. Als je instelt op 120 m is dit goed te doen. Vaste zoom. Er zijn geen aanduidingen of beeps. Enkel de pure topokaart.

TCX converteren met converteerder zoals GPSIES.COM, en invoeren via trainingscenter naar de Edge.
Post Reply