Mtb verlichting

Op zoek naar een windjack of camelback, de kenmerken van schoenen of brillen. Post hier jouw vragen en opmerkingen
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

[quote="De Wreter"][quote="TITTYMAN"]Heb net trouwens nog review gelezen in de Cyclo Sprint en lees er nog wel meer over tal van producten in andere magazines ook. Aangezien ieder z'n eigen product het beste vindt hou ik het liever objectief en lijkt het me beter voort te gaan op iemand z'n ervaring die in relatie staat tot een gelijkaardig gebruik als je zelf zoekt.

Trouwens lumen is een verkeerde manier van uitdrukken van lichtsterkte, ze zouden de fabrikanten beter verplichten dit uit te drukken in "lux" en hun eens terug verwijzen naar de fysica die ze op school hebben gekregen. Prijs maakt me geen zier uit, dus ik bekijk het louter productmatig en met een zwaar ding op je stuur leek me in eerste instantie tov iets dat qua gewicht bijna ter verwaarlozen is toch het minderen.

Maar ja, we zien wel weer ....

Vraag me trouwens ook af waar je die dingen van exposure lights op een makkelijke manier kan aankopen. Waar heb jij die gekocht "Paul rush" ? Webshop, winkel ?[/quote]

Oorspronkelijk werkte men toch met LUX, maar ze hebben gemerkt dat het uitdrukken in lumen bij velen de oogjes doet flikkeren :-?

Lumen is wat er vertrekt van uw lampje, LUX is wat het uiteindelijk oplevert en dat hangt af van een paar factoren van uw lampje...[/quote]

Yep, zo is het.

Net die 1800 lumen van Exposure besteld omdat de afwezigheid van kabels toch wel een serieus pluspunt is wat mij betreft. Bevestiging op het stuur lijkt degelijk + een kleine voor op de helm ook nog. Ben benieuwd. Dus als er binnenkort geen vliegtuigen meer landen in Zaventem, zoek niet verder, ze landen daar waar ik rijd :roll:
PaulRush
Mountainbiker

Exposure

Post by PaulRush »

TITTYMAN wrote:Bevestiging op het stuur lijkt degelijk + een kleine voor op de helm ook nog. Ben benieuwd. Dus als er binnenkort geen vliegtuigen meer landen in Zaventem, zoek niet verder, ze landen daar waar ik rijd :roll:
De sixpack is niet voor op de helm, of bedoel je dat je een kleine lamp (Joystick?) erbij hebt gekocht voor de helm? Zal anders ook wat zwaar worden voor je nek met een sixpack op je helm.
Verder goede keuze, op de middelste stand heb je vaak al genoeg licht, en op die middelste stand gaat de batterij 10 uur mee.
Nog een tip voor op de sixpack, koop er een afstandsbediening bij, maakt het makkelijk om snel met de duim te schakelen tussen de standen, zonder je handen van het stuur te nemen.
TITTYMAN
Mountainbiker

Re: Exposure

Post by TITTYMAN »

[quote="PaulRush"][quote="TITTYMAN"]Bevestiging op het stuur lijkt degelijk + een kleine voor op de helm ook nog. Ben benieuwd. Dus als er binnenkort geen vliegtuigen meer landen in Zaventem, zoek niet verder, ze landen daar waar ik rijd :roll:[/quote]
De sixpack is niet voor op de helm, of bedoel je dat je een kleine lamp (Joystick?) erbij hebt gekocht voor de helm? Zal anders ook wat zwaar worden voor je nek met een sixpack op je helm.
Verder goede keuze, op de middelste stand heb je vaak al genoeg licht, en op die middelste stand gaat de batterij 10 uur mee.
Nog een tip voor op de sixpack, koop er een afstandsbediening bij, maakt het makkelijk om snel met de duim te schakelen tussen de standen, zonder je handen van het stuur te nemen.[/quote]

Yep, is die "joystick" met helmbevestiging. Ik gebruik al jaren een heel goede Petzl waar ik super tevreden van ben, maar dit lijkt me nu toch een deftige upgrade naar weer iets beters. Thx voor de tip met de afstandsbediening.
PaulRush
Mountainbiker

Exposure

Post by PaulRush »

@TITTYMAN:
Ik heb de Joystick altijd in mijn Camelbak zitten, voor nood, ding weegt geen drol. Heb ik altijd een redelijke lamp bij me, mocht ik wat langer in het bos blijven als gepland. Bij de Joystick zit ook een houder die op de stuurbevestiging past.
TITTYMAN
Mountainbiker

Re: Exposure

Post by TITTYMAN »

[quote="PaulRush"]@TITTYMAN:
Ik heb de Joystick altijd in mijn Camelbak zitten, voor nood, ding weegt geen drol. Heb ik altijd een redelijke lamp bij me, mocht ik wat langer in het bos blijven als gepland. Bij de Joystick zit ook een houder die op de stuurbevestiging past.[/quote]

Aha, okay. Tja, bij mij is het puur mbt de nightrides of op een late training en dan ga ik mijn huidige verlichting als back-up gebruiken denk ik. Wel goed dat die houder voor het stuur bij de joystick zal bijzitten, altijd meegenomen en praktisch voor situaties waar je toch eens niet met de grote verlichting moet rijden. :wink:
jinba ittai
Mountainbiker

Post by jinba ittai »

TITTYMAN wrote: Trouwens lumen is een verkeerde manier van uitdrukken van lichtsterkte, ze zouden de fabrikanten beter verplichten dit uit te drukken in "lux" en hun eens terug verwijzen naar de fysica die ze op school hebben gekregen.

Lumen is wat er vertrekt van uw lampje, LUX is wat het uiteindelijk oplevert en dat hangt af van een paar factoren van uw lampje...
[-X

Luxwaarde is de hoeveelheid licht op een welbepaalde plaats.
Lumen is de hoeveelheid licht die een lichtbron produceert.
Door te spelen met de straalbreedte van de lamp (gebruik van een reflector) kun je dan daarmee spelen. Hoek tussen 15° en 30° om een beetje comfort te hebben als je rijdt...
Met een lichtbron die de helft van de lumenopbrengst heeft, kan je op vergelijkbare afstand dezelfde luxwaarde bekomen, maar dan gaat de lichtcirkel veel kleiner zijn en daarrond is het donker 8)
Dus lumen is het belangrijkste, gecombineerd met de spreidingshoek van het armatuur.

Vind dezen topic wel plezant eigenlijk, hoe meer en meer bikers deftig licht willen en de nightrides aan populariteit winnen.

Zal in de topic van nightride Stabroek proberen enkele filmkes te posten, wel onbewerkt dus kan soms wat saai worden, maar ge hebt wel een idee van het belang van de breedte van de lichtbundel...
TITTYMAN
Mountainbiker

Post by TITTYMAN »

[-X Back to you haha :lol: :lol:

Ik weet toch liever hoeveel licht ik krijg op een welbepaalde plaats en als de verkopers van de producten duidelijke informatie geven mbt de hoek van het licht in de vorm van een simpel tekeningetje omtrent de montage van de lamp op je stuur voor een maximale licht-opbrengst binnen een bepaalde zone "voor je fiets" (helm niet natuurlijk want dat beweegt continu) is er totaal geen vuiltje aan de lucht.

Zoals reeds gezegd, de juiste informatie is van belang, maar met vermelding van "lumen", wordt de doorsnee consument beter geholpen en wordt alles een beetje éénvoudiger voor iedereen.

Net zoals de beelden van jouw camera, die zijn top en als je in het donker dergelijk resultaat hebt dan praten we ook al over "top" materiaal. Niet iedereen heeft daar behoefte aan, maar hoe hoger je gaat in kwaliteit hoe kleiner de verschillen worden en hoe moeilijker het voor de potentiële koper wordt.

Maar het is idd wel leuk en ik hoop dat bestaande organisatoren van tt's ook de moeite kunnen opbrengen om al eens een nightride te organiseren :wink:
K&Jprojects
Mountainbiker

Post by K&Jprojects »

Haaaaaaa er is weer iemand gelukkig vandaag!
Mijn MagicShine 900lumen is aangekomen :)
(jaja, 1100 lumen komt er ook nog wel, later)

Er zit wel geen handleiding bij. Gewoon plug and play?
Hoe zie je of hem opgeladen is?
Waar steken jullie die batterij? (of zie ik dat verkeerd, wat is dat blokje :p)
hanske636
Mountainbiker

Post by hanske636 »

K&Jprojects wrote:Er zit wel geen handleiding bij.
Is dat nodig?
K&Jprojects wrote:Gewoon plug and play?
Batterij opladen, het spel op uw helm of fiets monteren en schijnen maar.
K&Jprojects wrote:Hoe zie je of hem opgeladen is?
Op de lader staat een ledje. Als dit groen wordt is hij opgeladen.
K&Jprojects wrote: Waar steken jullie die batterij? (of zie ik dat verkeerd, wat is dat blokje :p)
Bij montage op het stuur hang ik die onder de stuurpen.
Bij montage op de helm hang ik de batterij aan de schouderband van de camelbak.
IPPE
Mountainbiker

Post by IPPE »

Waar steken jullie die batterij? (of zie ik dat verkeerd, wat is dat blokje :p)[/quote]

Met een beetje knutselwerk

Image
Post Reply