Overzicht 29er banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
MC Tim
Mountainbiker

Post by MC Tim »

fillebiker wrote:
MC Tim wrote:
nothing 's impossible wrote:Fille,

De vorm van het profiel een beetje aanpassen maakt soms veel verschil!
Verder lees ik dat de blokken een mm minder hoog zijn, en ik dacht niet dat de blokken op de vorige Roro ingesneden waren,......

Maar het kan natuurlijk ook dat er bij het meten iets misgelopen is :wink:
Verschil is duidelijk :
http://twentynineinches.com/2012/05/27/ ... duct-news/
Verschil is zeer duidelijk!

Maar als je dan de Rara naarst de Roro legt is het verschil toch ook heel duidelijk.

Rara lagere noppen minder tussenruimte = nrml sneller lopend.

Als je nu bij continental een raceking en in xking neemt en je vraagt de band met de laagste rolweerstand zegt toch ook iedereen de raceking.

Ik snap het niet goed maar het zal wel aan mij liggen denk ik :P
Je moet ook weten dat je band nooit keihard staat en dus ingedrukt wordt.
Hierdoor komen de noppen dichter bij elkaar.
De testen zullen er niet om liegen. Ik heb de RoRo altijd al goedlopend gevonden, de RaRa trouwens ook, maar heeft toch wat minder grip. Ik heb nu nog geen ervaring met de RaRa op 29", wel op 26". De RoRo heb ik in 29".
Ook het type rubber speelt een rol. De RoRo heeft veel zachter rubber en dus ook meer grip.

Bij Conti heeft de X-King hééél veel grip, maar die loopt langs geen meter op de baan. De RaceKing bolt héééél goe op droge ondergrond, maar heeft totaal geen grip in de bochten. Ik reed altijd met de Supersonic-versie hiervan en vorige is die de vuilbak ingevlogen omdat deze totaal geen bescherming had. Bij het minste scherpe steen of rand heb ik snakebite...
fillebiker
Mountainbiker

Post by fillebiker »

MC Tim wrote:
fillebiker wrote:
MC Tim wrote: Verschil is duidelijk :
http://twentynineinches.com/2012/05/27/ ... duct-news/
Verschil is zeer duidelijk!

Maar als je dan de Rara naarst de Roro legt is het verschil toch ook heel duidelijk.

Rara lagere noppen minder tussenruimte = nrml sneller lopend.

Als je nu bij continental een raceking en in xking neemt en je vraagt de band met de laagste rolweerstand zegt toch ook iedereen de raceking.

Ik snap het niet goed maar het zal wel aan mij liggen denk ik :P
Je moet ook weten dat je band nooit keihard staat en dus ingedrukt wordt.
Hierdoor komen de noppen dichter bij elkaar.
De testen zullen er niet om liegen. Ik heb de RoRo altijd al goedlopend gevonden, de RaRa trouwens ook, maar heeft toch wat minder grip. Ik heb nu nog geen ervaring met de RaRa op 29", wel op 26". De RoRo heb ik in 29".
Ook het type rubber speelt een rol. De RoRo heeft veel zachter rubber en dus ook meer grip.

Bij Conti heeft de X-King hééél veel grip, maar die loopt langs geen meter op de baan. De RaceKing bolt héééél goe op droge ondergrond, maar heeft totaal geen grip in de bochten. Ik reed altijd met de Supersonic-versie hiervan en vorige is die de vuilbak ingevlogen omdat deze totaal geen bescherming had. Bij het minste scherpe steen of rand heb ik snakebite...
Nogmaal rubber op rara en roro is krak het zelfde dus daar ligt het niet aan.

da de noppen dichter komen te staan is da dus ook zo bij de rara dus da is bij de 2 banden met dezelfde factor.

Das we de lijn van denken dan even zouden doortrekken dan kunnen we evengoed zeggen dat als de rara met lager profiel en meer noppen trager bolt als de Roro met hoger profiel en minder noppen dan gaat de noby nic die nog hogere en minder noppen heeft nog sneller bollen als de roro.

Als ge gewoon puur logisch zou nadenken zou je dat uitkomen aangezien ze hetzelfde carcas en hetzelfde rubber met zelfde zachtheid hebbe.

Ma eigelijk boeit het me niet ik rijd niet met schwalbe dus maakt niets uit.
Kdenk gewoon dat er soms iets logischer moet nagedacht worden bij het bekijken van tests, deze worden meestal gebruikt als reclame.
madskatingcow
Mountainbiker
Location: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Post by madskatingcow »

De test in het artikel van Bike Magazin zijn uitegvoerd in een labo op een rollentestbank en is voor alle banden gelijk. Meten is weten.

Profiel, hoogte van de noppen, TPI van het karkas, maar evengoed de dikte van de rubber laag maakt een verschil. Een band met een dikkere laag rubber is stugger en zal meer energie opslorpen om oneffenheden te absorberen dan hetzelfde karkas met een flinterdun laagje rubber.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

Dus ne band die ingedrukt wordt, maw, zoals die op de grond staat= breder dan normaal, zijn profiel wordt samengedrukt????

Laat uwen band ne keer af tot 400gramen duw die is tegen het raam, terwijl ge die goed aanduwt, rap naar den andere kant aan zien, heel rap, want anders kunt ge niet drukken....
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

madskatingcow wrote:De test in het artikel van Bike Magazin zijn uitegvoerd in een labo op een rollentestbank en is voor alle banden gelijk. Meten is weten.

Profiel, hoogte van de noppen, TPI van het karkas, maar evengoed de dikte van de rubber laag maakt een verschil. Een band met een dikkere laag rubber is stugger en zal meer energie opslorpen om oneffenheden te absorberen dan hetzelfde karkas met een flinterdun laagje rubber.
Dat klopt volledig, en dikke karkas vraagt meer energie om te vervormen, waardoor de rolweerstand omhoog gaat.

Ne binnenband is daar ook ne grote factor in= meer energie nodig om die te vervormen+die wringtook nog in den buitenband=weerstand.

Ne tube (dugast) heeft ook ne binnenband, maar de karkas van den buitenband is zo dun en zacht....
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

Ik wil graag baanbandjes leggen maar vroeg me af welke breedte deze minimaal moeten hebben voor goed functioneren. Ik heb ergens gelezen dat je velgen maximaal 24mm breed mogen zijn en dat dan de meest gangbare banden zonder problemen passen. Mijn velg voldoet hieraan. Ik wil er continental GP 4 seasons opleggen. http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html kan ik deze best in de 23, 25 of 28 breedte nemen? of gaat het met alle 3 lukken?
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Dat gaat allemaal lukken veronderstel ik, maar zelfs met de 28 mm versie ga je nog een paar keer ferm verschieten!
Er is een reden waarom je af en toe geschallotterde wielrenners ziet :wink:
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

nothing 's impossible wrote:Dat gaat allemaal lukken veronderstel ik, maar zelfs met de 28 mm versie ga je nog een paar keer ferm verschieten!
Er is een reden waarom je af en toe geschallotterde wielrenners ziet :wink:
geschalloterde????? :D da woordje ken ik nog niet :D
(volgens google lebbeeks voor verminkte :D, dus ik veronderstel da je bedoelt da ik een serieus rap ga rijden met die bandjes op de baan :D )
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Ik zal het wat duidelijker zeggen: schaafwonden :wink:

Met een dun bandje heb je niet veel grip, wat los grind in een bocht, een plekje modder, een beetje olie op een nat wegdek en je begint te schuiven. En, hoe dunner de banden hoe erger!

Met een dunnere, lichtere band ga je vooral flitsender accelereren en sneller klimmen, maar de topsnelheid scheelt bijna niks en in de bochten verlies je veel tijd.
En aan koersfiets snelheden is de luchtweerstand sowieso veel belangrijker dan de rolweerstand! Een beetje aan de houding sleutelen scheelt meer dan andere banden!

Met een snelle, lichte semi slick als een furious Fred met melk op pakweg 4 bar ga je een stukje trager optrekken en klimmen als met een koersband maar je topsnelheid op het vlakke gaat amper schelen, maar je kan wel veel sneller door de bocht en de kans op lekken is vele malen kleiner, en als je een dokerstrook tegenkomt dan zit je in je zetel vergeleken met de koersbandjes.

Het hangt er dus een beetje vanaf wat je zoekt, maar een gewaarschuwd man,... :wink:
tek-zotic
Mountainbiker

Post by tek-zotic »

momenteel rijd ik op de baan met een oude koersfiets (vitesse aan de buis) dus ik weet hoe het sturen en rijden in het algemeen met dunne bandjes verloopt. Het is ook om toch nog een beetje grip te hebben dat ik kies voor die 4 seasons versie. Die heeft nog iets profiel. Maar ik wou gewoon weten of de 3 maten pasten.
Post Reply