Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Ik woon op een heuvel, ong 130m boven de stad zelf. Heb het een week geprobeerd om van thuis naar het treinstation te fietsen. Afstand zijnde 2.5km is niet ver, maar 's avonds terug de heuvel omhoog :-? ...dat was er teveel aan. Daarbij vind ik het hier in Frauenfeld ook vrij gevaarlijk om te fietsen. Der zijn bijna geen aparte fietspaden gelijk ik dat van in Belgie ken.

Peter
Gwendall
Mountainbiker

Post by Gwendall »

Soons wrote:Ik woon op een heuvel, ong 130m boven de stad zelf. Heb het een week geprobeerd om van thuis naar het treinstation te fietsen. Afstand zijnde 2.5km is niet ver, maar 's avonds terug de heuvel omhoog :-? ...dat was er teveel aan. Daarbij vind ik het hier in Frauenfeld ook vrij gevaarlijk om te fietsen. Der zijn bijna geen aparte fietspaden gelijk ik dat van in Belgie ken.

Peter
maar in duitsland laten ze wel meer afstand bij het voorbijhalen
ik herinner me zelf dat bij klimmetjes de auto's gewoon achter me bleven
wel mooie streek waar je woont op een steenworp van park Hoch-Taunus
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Soons wrote:Der zijn bijna geen aparte fietspaden gelijk ik dat van in Belgie ken.
Peter
gij kent speciale plekjes in belgië :wink: :wink:
Er zijn er veel te weinig en diegene die ze zijn, zijn enkel goe voor de mtb'ers #-o

Str
PVB
Mountainbiker

Post by PVB »

Ja streets ge hebt gelijk. Nog beter op wetstraat met fiest dan in de auto:

http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid ... iets.dhtml
Serge R
Mountainbiker
Location: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Post by Serge R »

Streets wrote:Er zijn er veel te weinig en diegene die ze zijn, zijn enkel goe voor de mtb'ers #-o

Str
Kleine nuance, zijn zelfs te slecht voor mtb’kers.
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Wel, ik kom oorspronkelijk uit Limburg en daar waren ze dan wel hun tijd vooruit :wink: met goei fietspaden. Idem voor het fietsroutenetwerk, prachtig idee.

Frauenfeld ligt in zwitserland en de meerderheid van de zwitsers rijdt gelijk italianen. En geloof me, die zoeken elke cm op :-( en fietsers hebben altijd ongelijk.

Vraag : heeft een fietser al fietsend ook voorrang op een voetpad (of alleen te voet) ? Ik dacht dus van wel en werd dus gisteren bijna van de weg gereden door iemand die dat niet dacht. (Zebrapad = voorrang).

Geloof me, in Belgie voelde ik me als fietser een heel stuk veiliger.

Peter
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

Soons wrote:Vraag : heeft een fietser al fietsend ook voorrang op een voetpad (of alleen te voet) ? Ik dacht dus van wel en werd dus gisteren bijna van de weg gereden door iemand die dat niet dacht. (Zebrapad = voorrang).
Peter
Als je als fietser de straat dwarst op een zebrapad, de auto heeft voorrang. Zebrapadaden en voorrang is enkel voor de voetgangers.
Voetgangers die een fietspad dwarsen, daar heeft de fietser voorrang, behalve aan een zebrapad.
Veel voetgangers kennen deze regel niet, maar als fiests heb je wel degelijk voorrang op een fietspad, behalve als ze met de lengterichting meestappen, dan moet je wat opletten met die voorranregel.

Op voetpaden mag je als fietser nooit rijden, bijgevolg kan je er nooit voorrang hebben,behalve je jonger dan 9 jaar bent, dan mag je wel op het fietspad rijden.

Hoe dat in zwiterland is? geen idee?
maar wel curieus

Streets
PVB
Mountainbiker

Post by PVB »

Blijkbaar te snel gelezen. Maar het onderstaande wist ik eerlijk gezegd ook niet:

Neen je hebt geen voorrang!! Ook eens opgezochtmoet een onderscheid maken tussen een:

1. Oversteekplaats

- Een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS bestaat uit witte vierkanten vlakken

- Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via deze oversteekplaats de rijbaan oversteken hebben geen voorrang, maar moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.

Bord F50 staat bij de oversteekplaats.

2. Doorlopend fietspad

- Een DOORLOPEND FIETSPAD OVER DE RIJBAAN bestaat uit onderbroken witte strepen. (dus geen blokken of vlakken)
- Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via dit fietspad de rijbaan oversteken hebben voorrang. Bestuurders op de rijbaan moeten dus voorrang verlenen aan bestuurders op het doorlopend fietspad.
pvandebe
Mountainbiker

Post by pvandebe »

PVB wrote:Ja streets ge hebt gelijk. Nog beter op wetstraat met fiest dan in de auto:

http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondheid ... iets.dhtml
Da's heel duidelijk wat we hier in missen. De hartslag en zuurstoftoevoer, dus de longwerking, ligt hoger bij de fietser dan bij de auto. Gaat het idd bergop zoals iemand hier al eerder schreef, dan vermoed 'k dat het een gelijkaardig effect heeft als roken, alleen is fijn stof naar 't schijnt (!) nog veel gevaarlijker.
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

PVB wrote:Blijkbaar te snel gelezen. Maar het onderstaande wist ik eerlijk gezegd ook niet:

Neen je hebt geen voorrang!! Ook eens opgezochtmoet een onderscheid maken tussen een:

1. Oversteekplaats

- Een OVERSTEEKPLAATS VOOR FIETSERS EN BROMFIETSERS bestaat uit witte vierkanten vlakken

- Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via deze oversteekplaats de rijbaan oversteken hebben geen voorrang, maar moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de rijbaan.

Bord F50 staat bij de oversteekplaats.

2. Doorlopend fietspad

- Een DOORLOPEND FIETSPAD OVER DE RIJBAAN bestaat uit onderbroken witte strepen. (dus geen blokken of vlakken)
- Fietsers en bestuurders van bromfietsen die via dit fietspad de rijbaan oversteken hebben voorrang. Bestuurders op de rijbaan moeten dus voorrang verlenen aan bestuurders op het doorlopend fietspad.
Wat is het nut dan van zo'n oversteek plaats?
Post Reply