met klik pedalen rijden of zonder?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Thomas96
Mountainbiker

Post by Thomas96 »

BramDR wrote:Zonder pedalen gaat moeilijk gaan denk ik.
=D> =D>
sven1980
Mountainbiker

Post by sven1980 »

Ik rij met deze pedalen, als ik dan twijfel of ik de steile helling haal of niet klik ik mij langs een kant uit. ( hopen dat ik dan langs de juiste kant val ) :lol:

Image
Djienbe
Mountainbiker

Post by Djienbe »

Het lijkt er misschien op dat ik een anti-klikpedalen-pleidooi voer, dat is echter niet zo zelle. Ik weet best wat er de voordelen van zijn maar ik heb de nadelen ervan niet verzonnen. Die staan netjes, per sporttak, opgelijst in mijn cursus sportgeneeskunde/sportkinesitherapie onder de paragraaf meest voorkomende letsels en hun oorzaken.

Ik heb een compromis gezocht met pedalen met haakjes aan zoals die in dit topic al genoemd zijn en zo'n lichte Salomon wandelschoen met een goed profiel dat in die haakjes blijft zitten. Resultaat eraf schuiven doe ik alleen maar als ik mijn voet niet juist op de pedaal zet en blijven haken kan niet. Maar inderdaad trekken kan ik dan ook niet.

Djienbe
zero
Mountainbiker

Post by zero »

sven1980 wrote: als ik dan twijfel of ik de steile helling haal of niet klik ik mij langs een kant uit.
dat doe ik ook. in het begin viel ik af en toe omdat ik niet op tijd los klikte als ik tot stilstand kwam.

nu doe ik 1 voet los als ik twijfel doordat er veel volk is of er wortels liggen.

in afdalingen zou ik het niet meer kunnen missen, je staat zoveel vaster op uw fiets en kan makkelijker corrigeren.
micka
Mountainbiker

Post by micka »

Je wil een nadeel wel hier is er een , iedereen moet wel eens een voetje aan de grond zetten tijdens een steile helling wel het terug vastklikken kan een ware marteling zijn (zulke halve kliksystemen zijn verwarrend wel of niet geklikt, schoenen zijn nooit stijf genoeg ......)
spd: is voor mij een van de beste systemen voor iedereen
eggbeaters: hier mis ik een referentie om vastgeklikt te raken :-?
look quatro: hier rij ik momenteel mee, vind ze moeilijk afstelbaar
time atac: mijn voorkeur (wel 2 jaar geleden) vind deze stabiel en betrouwbaar, laten het slijk makkelijk los en zijn duurzaam.
Wat ook een nadeel is : degelijke schoenen kosten ook een serieuze duit.
resumé : zonder kan ik niet meer, maar vraagt toch enige moeite om alles netjes af te stellen (zowel lichamelijk als op het gevoel ) de instap modellen bieden heus kwaliteit , je hebt meer kans op breuk (pedalen & schoenplaatjes) en dat kan zeer vervelend zijn midden in een bos :evil: want met een stijve schoen zonder haken op "rondvormige" klikkers stoempen lukt ni zo goe #-o
Jens500
Mountainbiker

Post by Jens500 »

Thomas96 wrote:
BramDR wrote:Zonder pedalen gaat moeilijk gaan denk ik.
=D> =D>
#-o
klikpedalen* :oops:
aresius
Mountainbiker

Post by aresius »

Met of zonder klikpedalen maak voor mij eigenlijk weinig uit.
Op m'n fully heb ik CB Candy pedalen, zelfs niet ingeklikt geven deze toch nog een beetje stabiliteit (maar heb dan ook geen plastieken of carbonnen zolen).
Op m'n singlespeed heb ik nogal stevige platformpedalen. Zo me van die pinnen waar je je scheenbeen of kuit stevig aan pijn kan doen.

Wat me hier wel opvalt is dat sommigen al op voorhand beginnen te panikeren dat ze niet tijdig uit de klikkers geraken. Als je al op voorhand de moed laat zakken ...
Focus jullie daar niet zo op en dan zal je wel merken dat het (meestal) vanzelf gaat. Ingeklikt of niet.

Bijvoorbeeld. In een bocht moet je toch ook naar het einde kijken en dan kom je er vanzelf. Niet naar de boom/vangrail/ravijn want je stuurt toch automatisch naar waar je kijkt.
Samuel
Mountainbiker

Post by Samuel »

Ik rij met spd pedalen maar met multi release plaatjes:
Shimano SPD Multi-release SM-SH56
Voordeel: ik ben altijd op tijd uit mijn pedalen als het misgaat.
Ik heb ze ooit gekocht omdat ik totaal geen zelfvertrouwen meer na vele valpartijen. Op de duur begon ik uit te klikken voor ik aan een hindernis kwam. Dan kan je dus beter gewone sportschoenen dragen...
Met die multi release dingen voelde alles terug veilig.
2de niet te onderschatten voordeel: lichte speling, veel beter voor de knieën.
klein nadeel, bij hard sleuren kom je soms ongewenst los maar dan kan je nog altijd de pedalen harder zetten.
KUBA
Mountainbiker
Location: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Post by KUBA »

Mijn mening

1. Ge kunt hier uren blijven over zeveren :lol:
2. Voor echte beginners in de MTB raad ik aan eerst de nodige MTB Km's te bollen op gewone MTB pedalen (geen klikkers dus) , op dat moment doe je toch nog geen snelheden/trajecten/uitdagingen waar deze volledig tot hun recht komen.
Eenmaal je "den boel onder controle hebt" schakel je over naar klikpedalen.
3. Al dan niet te laat losraken van de voet heeft hoofdzakelijk te maken met foute afstelling , hiermee bedoel ik Vb. bij SPD zet je bij nieuwe schoenplaatjes de pedalen volledig los , pas als de plaatjes goed "ingelopen" zijn kan je uw pedaal wat aanspannen maar je zal zelf voelen wanneer.
Hou ook rekening met de ondergrond waarin u zal rijden , Vb u weet vooraf dat u in zand of ijs of sneeuw zal moeten rijden zet dan vooraf uw pedalen iets losser , indien u ze op std afstelling laat en deze substantie in uw pedaal of onderkant schoenzool komt kan u ervan op aan dat het uitklikken serieus moeilijker zal verlopen dan normaal.
4. Pedalen te vast zetten is niet goed echter deze "voor alle zekerheid" te los te laten staan is minstens even gevaarlijk zodra je ervarener (is dit wel een woord #-o ) word , je wil het niet meemaken dat u uit uw pedaal schiet bij een zeer steile klim(bij het trekken dus) of nog beter bij een jump [-o< [-o< [-o<
5. Ikzelf heb , om te voorkomen dat bij zeer technische (lees gevaarlijke en traag genomen) stukken (zeer steile klim/afdaling etc.) ik de voet te laat er uit heb , een manier ontwikkeld meerbepaald.
+> Op mijn MTB schoenen heb ik op de toppen ook studs , nu kan ik mits enige training hierop, mijn voet losklikken en op een zodanige manier positioneren dat de "bult" van mijn klikpedaal zich juist tussen mijn schoenplaatje en deze studs bevind , dit zorgt dat uw voet perfect vergrendeld zit uitgezonderd in de verticale richting , voet van pedaal heffen is dus perfect mogelijk.

In principe , buiten punt 5 , komt het er op neer dat ik vind dat klikpedalen onontbeerlijk zijn voor een stevig potje mtb'en maar zorg er steeds voor dat ze juist afgesteld zijn volgens de omstandigheden , en laat nu juist dit iets zijn die je pas kan leren...........door veel met klikpedalen te rijden.

Succes!!
Nellis
Mountainbiker

Post by Nellis »

Gisteren voor de eerste keer met SPD's gaan biken in Herentals.
Voordelen: beklimmingen en vooral afdalingen gingen veel gemakkelijker
Nadelen: 3 keer op mijnen bek gegaan omdat ik niet tijdig uitgeklikt raakte, telkens met mijne rechtse voet... :-D Maar so what, dat hoort erbij en dit went wel, als je schrik hebt om te vallen moet je maar gaan biljarten ofzo. Ik ga gewoon de rechtse iets losser afstellen en ga er morgenvroeg terug vol tegenaan ! Al bij al toch een goede eerste ervaring met klikkers. :wink:
Post Reply