No Tubes Informatie en ervaringen

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
tpl
Mountainbiker

Post by tpl »

Ik heb die notubes ook eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik er gemengde gevoelens over heb.

Heb wel de velg zelf luchtdicht gemaakt met tape en crossmax ventiel en dat ventiel krijg ik toch niet 100% luchtdicht. Als je er eens heen en weer mee gaat door bijvoorbeeld je pomp op het ventiel te zetten dan zie je de notubes al tevoorschijn komen tussen ventielschroef en velg. Ik vrees dat dat niet aan het ventiel ligt maar aan het manneke dat dat ventiel heeft geinstalleerd :wink:

De banden die ik gebruikt heb zijn michelin XCR AT's.
Het voordeel is dat ik nu op lagere druk rij, zo'n kleine 2 kilo (vroeger 2.2 - 2.4). en dat geeft wel hemelse grip bij het klimmen.

In het bochtenwerk daarentegen voelen mijn banden nogal "sponzig" aan. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar het is net of de achterband elk moment van de velg gaat lopen. Met als gevolg: NOG onzekerder in de bochten (voor zover dat bij mij nog kan)

Zou dat kunnne te maken hebben met de bandenkeuze? Misschien moet ik een band kiezen met een stevigere flank?
kristofbomans
Mountainbiker

Post by kristofbomans »

Ik heb al gewerkt met deze combinaties.

Op een bontrager race x lite velg:

bontrager revolt x tubeless ready band ging perfect en bleef dicht
maxxis flyweight 330 g! ging perfect en bleef dicht
Ritchey Z-max wcs vouwband millenium ging perfect
Schwalbe super moto (beachband) ging perfect
Verder een hele oude bontrager revolt ss. Zelfs deze ging na een aantal keren oppompen omdat de gaatjes niet direct dicht gingen.
Hutchinson mosquito 1.85 en hutchinson scorpion 1.75 airlight.

Gingen niet:
IRC mythos I en bontrager jones.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

tpl wrote:Ik heb die notubes ook eens uitgeprobeerd en ik moet zeggen dat ik er gemengde gevoelens over heb.

Heb wel de velg zelf luchtdicht gemaakt met tape en crossmax ventiel en dat ventiel krijg ik toch niet 100% luchtdicht. Als je er eens heen en weer mee gaat door bijvoorbeeld je pomp op het ventiel te zetten dan zie je de notubes al tevoorschijn komen tussen ventielschroef en velg. Ik vrees dat dat niet aan het ventiel ligt maar aan het manneke dat dat ventiel heeft geinstalleerd :wink:

De banden die ik gebruikt heb zijn michelin XCR AT's.
Het voordeel is dat ik nu op lagere druk rij, zo'n kleine 2 kilo (vroeger 2.2 - 2.4). en dat geeft wel hemelse grip bij het klimmen.

In het bochtenwerk daarentegen voelen mijn banden nogal "sponzig" aan. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar het is net of de achterband elk moment van de velg gaat lopen. Met als gevolg: NOG onzekerder in de bochten (voor zover dat bij mij nog kan)

Zou dat kunnne te maken hebben met de bandenkeuze? Misschien moet ik een band kiezen met een stevigere flank?
Ik rij ook met Michelin maar dan geen AT - wel XCR Dry of Mud

Michelin heeft typisch een hogere band dan bv schwaelbe. Het voordeel hiervan is dat je minder snel snakebite hebt en dat je ook meer comfort hebt maar dat die band zich wat meer kan geven. Waarschijnlijk heb je daar dat wobbelige gevoel van. Misschien moet je die band wat meer gewoon geraken en zal je er dan echt vertrouwen in krijgen. Of misschien toch een ietske meer druk geven. Experimenteren dus ...
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

Hallo Bikers,

(hallo ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen. Ik ben Marcel uit schiedam, nederland en hoop hier wat leuke tips en ervaringen te vinden)

Hier alvast een tip van mij:

Een tip voor de crossmax bezitters. Ik rijd (nog) niet met notubes vloeistof. Maar een veel gehoord probleem is dat de crossmax en ust banden de banden druk verliezen. Ik heb onderzocht waar dat aan lag. Bij mij kwamen er kleine luchtbelletjes door de spaakgaten, dit betekend dus dat of het ventiel niet goed afsluit of er een gat in de velg zat. Ik heb het ventiel opnieuw in de velg gedaan met een beetje acryl kit (dat trek je er later zo met je vingers af), mijn band twee maanden geleden op 3,5 bar gezet (michelin AT UST grijs) nu in beide banden nog 3.2 bar (op de weg), dat lijkt me niet slecht. eerst moest ik de banden wekelijks oppompen. en dat beetje kit weegt misschien 2 of 3 gr.

Groeten,

Marcel
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Marcel, dat is een heel goeie tip om lokaal een lekje weg te werken. Het lijkt me wel een beetje veel werk als je niet exact weet waar je verlies hebt.
Ik los dat soort drukverlies bij Crossmax en tubeless banden op door wat latex of Notubes-sealant in de band te kieperen. Het weegt wat meer maar het is effectiever omdat het alle gaatjes dicht maakt.
Bij mijn Skinny Jimmies (UST) stopte het ook het luchtverlies langs de poreuze flanken (!!! nochtans tubeless !!!) van de band.
Cruzer
Mountainbiker

Post by Cruzer »

Ik ben ook nogal geinteresseerd in die Notubes / latex oplossingen.
Maar nu is de vraag, wat is dan het beste (licht, luchtdicht en betrouwbaar):

- Gewone velg + gewone band + notubes velglint + 'the solution'?
- UST velg + UST band + latex?
- UST velg + gewone band + latex? (Kan dat dan zonder notubes velglint?)

Ik dacht aan Bontrager Race velgen met gewone banden, en geen biba maar latex.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Cruzer wrote:Ik ben ook nogal geinteresseerd in die Notubes / latex oplossingen.
Maar nu is de vraag, wat is dan het beste (licht, luchtdicht en betrouwbaar):

- Gewone velg + gewone band + notubes velglint + 'the solution'?
- UST velg + UST band + latex?
- UST velg + gewone band + latex? (Kan dat dan zonder notubes velglint?)

Ik dacht aan Bontrager Race velgen met gewone banden, en geen biba maar latex.
Alle combi's die je hierboven opsomt heb ik reeds geprobeerd en met succes. Alleen met UST velg en gewone band had ik problemen - ttz : de Michelin XCR Mud 'pakte' niet en dat was heel raar want de vorige banden waren ook michelins : de XCR Dry. En die kon ik sans problèmes monteren.

Mijn advies : als je naar rotsachtig terrein gaat (Alpen, Dolomiti's, ... ) of waar er veel doornen voorkomen, neem dan een UST band en latex of Notubes. Die banden zijn gewoon steviger. Het meergewicht is dan ondergeschikt aan de nog grotere betrouwbaarheid. Ik ga deze zomer met een Big Jim en een Fat Albert (beide tubeless) naar Monte Baldo en Monte Altissimo (Garda-meer).
In België heb ik met gewone banden en sealant nooit plat gestaan tenzij door een scheur van 3 centimeter in de flank.
Ik rij nu toch al meer dan 2 jaar met Notubes.
Cruzer
Mountainbiker

Post by Cruzer »

Nog een vraagje dan ivm gewone banden op een UST velg:
Vouwbare of niet-vouwbare? Ik neem aan dat de flank van niet vouwbare stijver is en daardoor in de bochten meer vertrouwen zullen geven.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Geen idee. Ik heb nog geen niet-vouwbare geprobeerd.
wasbeer2006
Mountainbiker
Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest

Post by wasbeer2006 »

IK deed de acryl kit alleen om het ventiel omdat het daardoor lekt. Ik gebruik het niet voor andere lekken.

Heb net Notubes gekocht (vloeistof) en ga het testen in Schwalbe RR tubless (van mijn vriendin) en zelf met een Hutichon slick 1.3 (voor de amstelgold)

Jullie horen mijn bevindingen!!
Post Reply