Kraksontracks dood? Poll voor nieuw initiatief.

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Interesse in een nieuwe tracks site?

JA
57
81%
NEEN
13
19%

Total votes: 70

pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

zyves wrote: Voor de reisorganisatoren onder jullie, ik veronderstel dat je jullie uren dat je er in gestoken hebt er zeker en vast uit zult halen door het inschrijvingsgeld van jullie tochten. Het is toch niet illegaal of verkeerd dat iemand daarna die track na rijdt? De openbare weg is van iedereen en prive terreinen zijn dan enkel voor tijdens de tochten.
Was dat maar waar... we hebben spijtig genoeg niet van die winstmarges waardoor we een tocht na één keer te organiseren al afgeschreven hebben, daar gaan veel edities overheen.

En het zijn niet alleen de uren hé: het transport, de logies, maaltijden, de lonen van collega's als ik niet alleen ben... een week biken in Europa tot in de puntjes voorbereiden kost ons gemiddeld 3000 Euro aan harde onkosten onderweg en ter plaatse (zonder mijn uren te tellen).
Moest iemand dat zonder meer te grabbel gooien op het internet... ik hoop dat de meeste forumleden hier dat weinig fair zouden vinden ?

Met een track van ons zouden de meesten trouwens weinig zijn, bijna al onze tochten zijn "raid" formaat - ttz doorgaande tochten. En zijn van die aard dat je die met bagage onmogelijk kan rijden (te lang, te ruw, te veel hoogtemeters). Als je die dan toch zelf wil organiseren komt daar zoveel bij kijken dat je je daarmee absoluut geen "cadeau" doet. Figuurlijk en letterlijk.

Ik loop trouwens al jaren met het idee rond van al onze tochten te publiceren: in boekvorm met korte etappebeschrijvingen, nuttieg adressen, de nodige kaarten en een CD met de tracks. En een bagageservice tussen de logies.
Probleem is dat laatste, de logies zelf hebben daar weinig oren naar (de afstand en vooral de tijd dat daarin kruipt is teveel gevraagd) en taxi's betalen kost uiteindelijk meer dan dat we het georganiseerd in groep doen zoals nu.
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

gps-tracks.be wrote: Ik wacht nog op de eerste organisator van een TT die het van de originele kant bekijkt en die zijn track vooraf beschikbaar stelt. Bijvoorbeeld door bij inschrijving (en dus betaling, of course) je de track te laten uploaden in je GPS. Bij de motortoertochten bestaat dit systeem al een tijdje hoor.
aub 8)
Brunox
Mountainbiker

Post by Brunox »

gps-tracks.be wrote: Ik wacht nog op de eerste organisator van een TT die het van de originele kant bekijkt en die zijn track vooraf beschikbaar stelt. Bijvoorbeeld door bij inschrijving (en dus betaling, of course) je de track te laten uploaden in je GPS. Bij de motortoertochten bestaat dit systeem al een tijdje hoor.

http://forum.mountainbike.be/viewtopic. ... hlight=kml
aub 8)
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

De track van het WK / BK in Verviers was ook al heel lang beschikbaar hoor. Ook die van het BK marathon in Grez-Doiceau/Pecrot was op voorhand beschikbaar. Welliswaar was het bijna niet te doen om die na te rijden als je de streek niet kende, maar dat is een andere kwestie.
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Ik wacht nog op de eerste organisator van een TT die het van de originele kant bekijkt en die zijn track vooraf beschikbaar stelt. Bijvoorbeeld door bij inschrijving (en dus betaling, of course) je de track te laten uploaden in je GPS. Bij de motortoertochten bestaat dit systeem al een tijdje hoor.
Astemblieft, gratis en verniet.

De track van het WK / BK in Verviers was ook al heel lang beschikbaar hoor. Ook die van het BK marathon in Grez-Doiceau/Pecrot was op voorhand beschikbaar. Welliswaar was het bijna niet te doen om die na te rijden als je de streek niet kende, maar dat is een andere kwestie.
En dan het mooie van de zaak: die van Verviers was/is zelfs zodanig opgesteld dat de privéstukken mooi worden omzeild. Zo zouden alle tracks moeten zijn die op het net worden gezwierd. Zowel voor de privé-eigenaars als voor de bikers een goede zaak!
Magura
Mountainbiker
Location: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand

Post by Magura »

Ivo wrote:P. (waarom je altijd schuilgaat achter die onnozle nicknames weet ik ook niet) dat jij een rabiate hater van gps tracks bent is algemeen bekend.
Je goed recht. Maar ik heb het nooit begrepen (zie mijn comment terzake hierboven).
Iemand die een goede organisatie uitbouwt moet absoluut geen concurrentie vrezen van een gps tracker. Ook niet van zijn 'eigen track'.
Even ontkrachten. De P. heeft aan "ons" zelf voorgesteld om z'n eigen rit te MOGEN publiceren op solosride.be. Sterker nog: het komt min-of-meer door mij dat de rit nu nog niet online staat. Op de datum dat we samen de rit zouden rijden had ik andere plannen. Shame on me :oops: .
zyves
Mountainbiker

Post by zyves »

pocoloco wrote:Met een track van ons zouden de meesten trouwens weinig zijn, bijna al onze tochten zijn "raid" formaat - ttz doorgaande tochten. En zijn van die aard dat je die met bagage onmogelijk kan rijden (te lang, te ruw, te veel hoogtemeters). Als je die dan toch zelf wil organiseren komt daar zoveel bij kijken dat je je daarmee absoluut geen "cadeau" doet. Figuurlijk en letterlijk.
Dan is er toch eigenlijk geen probleem? Daarom zou ik dus ook meer betalen voor aan een van jullie evenementen mee te doen. Geen zorgen ivm bagage, een goede service, de sfeer etcetera. En dat is wat een gps track niet kan bieden...

Daarom denk ik ook dat jullie weinig te vrezen hebben van tracks sites en dus eigenlijk ook ivo niet moeten aanvallen...

Zijn er toch mensen die desondanks deze initiatieven van slechte wil zijn en hier geld uit willen slagen, dan vind ik dit niet eerlijk en heel onrespectvol, maar dat kan een persoon ook die eerst betaalt voor jullie tocht en ze zelf rijd ook...
Magura
Mountainbiker

Post by Magura »

Bon, het is een gevaarlijk onderwerp.
Allereerst moet ik toegeven dat ik KOT zelf ook gebruik. En ja: het zou spijtig zijn dat dit weg gaat. Tracks kan je toch overal downloaden, denk je dan? Maar nét op KOT wordt alles overzichtelijk aangeboden waardoor deze de voorkeur heeft bij mij.

MAAR: er is dus een keerzijde. LET OP: in al wat ik hier schrijf speel ik op de bal en niet op de man. En onderstaande heeft wellicht minder te maken met het feit dat Ivo nu al dan niet ophoudt met KOT. Maar het moet er toch even uit.
Het is toch niet illegaal of verkeerd dat iemand daarna die track na rijdt? De openbare weg is van iedereen en prive terreinen zijn dan enkel voor tijdens de tochten.
Voor elk boek, CD, gazet, roddelblad of whatever bestaat zoiets als copyright. Of je hiermee akkoord gaat of niet, als je je aan deze regels houdt of niet (wie zonder zonde is werpe de eerste steen), het zijn nu eenmaal regels, punt andere lijn.

Voor GPS-tracks zijn er -voor zo ver ik weet- hier omtrent nog geen regels. Hierover is al wel menig discusies gevoerd. Zowel hier, als op RL, als achter de schermen op 4B, als ... . Advocaten zouden hier nog een vette kluif aan verdienen.

In theorie is het dus wettelijk toegestaan om een mooie TT van een organisatie te loggen, en nadien zelf een TT te organiseren op basis van die identieke log. Voorbeeldje: de Pie zal lachen als een week voor zijnen Hagelandse een identieke chrono wordt gehouden op identiek hetzelfde parcours georganiseerd door den Iep (om maar iets te zeggen). En op basis van vorige zin gaat snapt "iedereen" dat het zo niet hoort. Maar als ik de commentaren hierboven lees wil toch "iedereen" dat al deze tracks beschikbaar blijven op een platform zoals KOT. Begrijpe wie begrijpe kan, leve de omgekeerde wereld, leve de kortzinnigheid.

Voor de reisorganisatoren onder jullie, ik veronderstel dat je jullie uren dat je er in gestoken hebt er zeker en vast uit zult halen door het inschrijvingsgeld van jullie tochten.
Toch efkes nuanceren. Er zullen ongetwijfeld wel organisaties zijn waar dit zo is. Maar gelieve aub niet alles over 1 kam te scheren.

Voorbeeldje:
Tijdens de eerste TransBelgië Noord-Zuid die ik organiseerde vroegen we een bijdrage van ik geloof € 20 voor een parcours van 330 km. Twintig euro voor driehonderddertig euro, in het geval ge geen getallekes kunt lezen. Hier zat in: volledig meermaals verkend parcours aangeboden op GPS, 2 overnachtingen in een warm huis, 2 warme avondmaaltijden, 3 ontbijten, wasgelegenheid, logistiek transport en brandstofonkost van ca 800 km (!), onkosten onderweg, en nog wat dingen die ik even vergeet.
Ik hoef hier geen tekeningeske bij te maken dat we/ik hier geen rotte cent aan verdien, integendeel. Ah ja, ik vergeet nog al die uren verkenningswerk en de tijd die ik op de PC zit om alles in orde te krijgen.
Ah ja, ik geloof dat die track zelfs op KOT staat ...

Idemdito voor editie 2008, en zeker voor 2009, maar dan gaat het om een parcours van ca 365 km dat meer en meer is uitgerijpt en een track met alle randinfo die je maar kan wensen. In 2009 vragen wij 20 eurokes (de andere kosten die je verbruikt tijdens de rit worden achteraf verrekend).

Idemdito voor de TransBelgië Oost-West. 3 dagen MTB-plezier voor wat schamelijke eurotjes.

Dus: graag in het vervolg ewa meer tact om te stellen dat organisatoren hopen geld verdienen.

Initiatieven zoals een Solos Ride (108 km - 3.800 hm) en een Elias Ride (233 km - 6.200 hm) zijn zelfs gratis en voor niets hier te downloaden. Kijk even naar de pagina Elias Ride en bekijk de documenten die je kan downloaden. Daar steekt uuuuren, daaagen, zelfs weken tijd in om zoiets in elkaar te boksen.

En neen, op zich zit ik er niets mee in dat onze escapades op het internet verschijnen. Ah nee, want we publiceren ze zelf en zwieren ze zelf op het net. MAAR: het enige wat we vragen is respect hiervoor. En (wederom, niets tegen Ivo) als dit zo maar ergens tussen een lijst van pakweg 562 tracks staat, vind ik dit niet de juiste plaats.
Magura
Mountainbiker

Post by Magura »

Daarom denk ik ook dat jullie weinig te vrezen hebben van tracks sites en dus eigenlijk ook ivo niet moeten aanvallen...
Goed lezen. Het gaat niet om aanvallen. Het gaat om nuchter de andere kant toe te lichten.

Zoals ik al stelde: alles heeft z'n goede en minder goede kanten. De goede kanten van KOT heb ik hier al in de verf gezet: een uitzonderlijk grote database, bovendien goed en duidelijk gestructureerd.
Allemaal de verdiensten van Ivo, die ongetwijfeld hier veel werk in steekt.

De mindere kanten mogen echter ook geweten worden. En nu wordt het dus gevaarlijk, omdat Ivo hier niets aan kan doen en in wezen niets te maken heeft met KOT. Als de tracks niet op KOT verschijnen, verschijnen ze wel ergens anders. En dat is op z'n minst even erg.

Slotconclusie: al hetgeen jij als "aanval op KOT" beschouwd, zijn in feite opmerkingen voor sites met tracks in het algemeen. En gezien KOT nu nét een stapje beter is dan die andere sites, vind ik dat KOT zeker WEL verder mag bestaan.

Maar het neemt niet weg dat we een discusie mogen opentrekken over het al dan niet gebruiken van tracks die integraal van organisaties komen. MAAR alleen wordt de discusie op een verkeerde plaats gevoerd. Dus daarom: modderhaters: splits dit topic af en maak een nieuw topic aangaande dit onderwerp.
Nu wordt enkel maar olie op het vuur gegooid en dingen verkeerd geïnterpreteerd.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

zyves wrote: Daarom denk ik ook dat jullie weinig te vrezen hebben van tracks sites en dus eigenlijk ook ivo niet moeten aanvallen...
Heb ik dat dan gedaan ?!? Mijn excuses als dat zo over kwam, dat was helemaal de bedoeling niet. Ik wou alleen wat - al dan niet nuttige - suggesties doen om Ivo te ontlasten en de kwaliteit van de tracks te verbeteren. Wat brainstormen: veel lullen in de hoop dat er hier en daar iet of wat interessant uit komt :-D
Post Reply