1/3 Nissan MTB Beach Challenge Knokke

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

Marcus 2 wrote:
Marcus 2 wrote:Eerste weersvooruizichten, guur weer 6 à 7 zelfs kans op een 8 beaufort uit het W tot NW
Dit was mijn voorspelling een week geleden (zondag gemaakt op basis van het GFS en ECMWF-model), jammer maar dus wel akelig juist.
het was vandaag nog vrij goed weer
wel wat wind maar geen regen gezien in Knokke
pointbreak
Mountainbiker
Location: Rockrider 8.2/full XT Mavic crossride Disc/ Thompson Antares race

Post by pointbreak »

De strandrace van Knokke was weer de moeite, alles prima geregeld en georganiseerd.
Prachtig weer, maar toch een wijselijk besluit van de organisatie om 1 ronde in te korten.
Rijden op het strand met wind op kop was haast onmogelijk.
Weinig lopen en een gevarieerd parcours, een echte MTB strandrace !

Proficiat Chico met de winst van het kustcriterium !
Een welverdiende overwinning, klasse !
mt-biker
Mountainbiker
Location: zandstra ATB handmade deore XT/ bianchi via nirone 7 alu/carb ult-105 mix compact

Post by mt-biker »

zeer goede organisatie. in het swin veel tijd goed gemaakt die ik daarna op het strand heb verloren. :evil: voor de rest was alles in orde maar heb wel op het trugstuk zo'n 4 km gelopen denkik omdat mijn wiel iedere keer vastliep in het zand.
manitou.
Redactie

Post by manitou. »

mijn foto's staan ondertussen online
http://mountainbike.fotopic.net/c1467723.html
Fre C
Mountainbiker

Post by Fre C »

Heb wel gezien dat ze geen apart klassement zullen maken van mensen die ingeschreven waren voor 24 en 48...dus op basis van nummer onder of boven de 3000 (bij de mannen)

Voor mij geen probleem ze...dan heb ik een goede uitslag op een goeie 800 deelnemers (75ste en 55ste bij sen), maar denk dat er misschien mannen zijn die zich express inschrijven voor de 24 omdat ze zich toeleggen op korte afstanden of niet willen/kunnen concurreren met Berckmans en co.
Is ook goed bekeken van organisatie...in plaats van prijzengeld op de "2" afstanden, moesten ze nu maar één keer geld geven. :wink:
Dus geen apart prijzengeld voor de mensen die voor "48" ingeschreven waren en geen voor die van de "24".
Eén minpuntje: in de sporthal kon je achteraf geen drinken kopen, waarmee ik bedoel in de sporthal zelf. Natuurlijk wel in de cafetaria, maar vond dat ze misschien wel iet mochten regelen in de sporthal zelf. Boven moest je relatief lang wachten, heb ik gehoord.
aj kwak
Mountainbiker

Post by aj kwak »

pointbreak wrote: Prachtig weer, maar toch een wijselijk besluit van de organisatie om 1 ronde in te korten.
Eerlijk gezegd, ik begrijp het niet.
Wat was de echte reden?
Sommige mensen vd organisatie zeiden,"te veel materiaal op het strand weggegwaaid", anderen zeiden "te wilde zee/zee die nt achteruit trekt".
Weet iemand de ware reden?
ka.dee
Management

Post by ka.dee »

Combinatie van de twee misschien?
elie
Mountainbiker

Post by elie »

Ik vond dit parcours het "minste" van al de strandraces dit jaar, dit mede ook door de verkorte afstand & invloed van het weer op het parcours (hoge waterstand & windrichting bij start):
1. deelnemers uit startboxen 2 & 3 worden telkens opgehouden door de paaltjes kort na de start;
2. hard strand richting keerpunt onvoldoende breed om achterstand op te halen, naast "ideale" lijn reed je je onmiddellijk vast en verloor plaatsen ipv te winnen;
3. na keerpunt was inhalen onmogelijk op de fietspaden;
4. slijkstrook: tja.., wie niet valt haalt wel iemand (een ongelukkige) in;
5. strand richting aankomst, ik denk niet dat er veel deelnemers hier nog opgeschoven zijn wegens de felle tegenwind maar vooral door de staat van het zand.

Na de paaltjes zat mijn wedstrijd er dan ook al op, mijn startpositie was ook mijn aankomstplaats. Indien er nu een rondje had mogen gereden worden dan hadden we pas een strandrace gehad. Al ze natuurlijk iedere keer zo beginnen en rekening houden met wind, regen..., we zijn toch geen voetballers zeker... Al begrijp ik wel dat dit niet haalbaar zou zijn met beperkte rijstrook ivf tegenliggers op de diverse rondes.

Organisatie, inschrijving, onthaal, seingeving is hier echter steeds top, enige minpuntje: verzorgers bij startboxen 2&3 werden niet toegelaten, met als gevolg dat kleren voor de start over de nadar dienden gegooid te worden, bij box 1 was dit blijkbaar geen probleem.

Als afsluiter zou ik het positief vinden indien het aantal races in het criterium inderdaad opgedreven wordt: regelmatige "middelmatige" bikers zullen hierdoor wat beloond worden tov supersnelle occasionele deelnemers.
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

Ge kon toch makkelijk rechts van die paaltjes rijden, dat heb ik toch gedaan en zo direct er een stuk of 20 ingehaald.
Het was nog niet echt opstopping toen ik daar passeerde, maar ze moesten wel al vertragen. En het strand was echt wel breed genoeg om in te halen. Ik spreek nu wel voor mijn positie, ik weet niet hoe het later was.
Wacky Racer Bontempi
Mountainbiker

Post by Wacky Racer Bontempi »

aj kwak wrote:
pointbreak wrote: Prachtig weer, maar toch een wijselijk besluit van de organisatie om 1 ronde in te korten.
Eerlijk gezegd, ik begrijp het niet.
Wat was de echte reden?
Sommige mensen vd organisatie zeiden,"te veel materiaal op het strand weggegwaaid", anderen zeiden "te wilde zee/zee die nt achteruit trekt".
Weet iemand de ware reden?
De reden voor de korte organisatie was omdat de zee niet wou achteruit trekken. Het laagwater niveau van zaterdag was in feite het normale hoogwater niveau. Het zou absoluut niet verantwoordt zijn om 2 ronden te laten rijden, want iedereen zou in de 2 ronde in mul zand moeten rijden wat absoluut onmogelijk is. Dus een zeer goede beslissing van de organisatie zelf, wat door de meest mtb-ers werd beaamd. De strook tussen zee en mul zand was dit jaar bijzonder klein slechts enkele meters waardoor je onveilige situatie krijgt wanneer je 800 bikers laat starten.
Post Reply