Sven Nys en de Olympische spelen

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Post Reply
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

RACING ANIMAL wrote:ocharme de kinnekes zijn weer bezig met ongezoute meningkes
Ewel hier mijn mening
Nys heeft hem volledig gegeven om te geraken waar hij nu is in het mtbiken. Als jullie vinden dat 5l vocht verliezen in anderhalf uur een 'flauw' excuus is amaai wat een toptalenten zijn jullie dan niet.
Stop met die zever en zet eens deftige en doordachte kritiek op de site.
Trouwens het is mede door Nys dat België op de 4de plaats staat.
Jammer dat bep individuen het altijd beter weten dan een topsporter.
greetzzz
het ga je goed Sven
=D> =D> =D>

Hier ben ik het 100 % mee eens.

Toen ik dit nieuws vernam wist ik dat er een boel mensen weeral op Nys zijn kop konden gaan zitten, en kijk deze topic...

Nys was tijdens de laatste warme weken meermaals gesignaleerd op de fiets terwijl hij arm- en beenstukken aanhad, simpel om te trainen in "warmere" omstandigheden, onderschat het professionalisme en de inzet van een Sven Nys niet. De onderzoeken naar de invloed van de warmte en luchtvochtigheid op zijn lichaam en op zijn prestaties zijn trouwens niet plotseling opgedoken, hier waren ze al mee bezig voor zijn recente valpartijen hoor.

En elke persoon heeft zijn sterke en zijn zwakke kanten, ik sta dikwijls vol verwondering te kijken hoe een Sven Nys de vrieskou aankan terwijl pakweg een Bart Wellens of een Erwin Vervecken verkleumen van de koude, zijn lichaam zal dus wel beter tegen de koude bestand zijn als tegen de warmte, lijkt mij logisch.

Maar het was me al opgevallen hoe men Nys zijn 24 plaats (van rond de 140 ste plaats gestart te zijn, en zelfs even rond de 13 plaats gereden te hebben) hier afschilderde als een "matige" prestatie, terwijl wanneer Filip tijdens zijn eerste mtb- wereldbeker na zijn schorsing (Curaçao)van een 99 ste plaats opklom tot de 31 ste, hij blijkbaar een prachtprestatie neerzette (want hij was ziek, hier geen verzonnen excuses zoals "janet" Nys, maar échte ziekte hé :roll: ).
Ik vond dat beide prestaties wel respect verdienden, maar blijkbaar zijn mtb fans bijna even bekrompen qua sportiviteit als de cyclocross fans (wat al iets wil zeggen).

P.S.: Voor mij is de beste mtbiker nog steeds Roel, zonder twijfel.
Konstante prestaties, een hart voor de sport en een smetvrije carrière (alleen érg ondergewaardeerd).
edse
Mountainbiker

Post by edse »

volledig met u eens rikske.
xkwizit
Mountainbiker

Post by xkwizit »

go roel!!
Steven vd Eynde
Mountainbiker
Location: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III

Post by Steven vd Eynde »

Ben geen Nys-fan, verre van zelfs, maar ik vind het een moedige beslissing. Zeker als je de verwachtingen in acht neemt.
'Schoenmaker, blijf bij je leest' of zoiets.
Waarom een flauw excuus? Zijn kameraad Wellens kan dan weer niet tegen de koude en nattigheid :wink:
cyclon
Mountainbiker

Post by cyclon »

Ik heb de indruk het oververhittings/zweetprobleem voor Champéry enigszins werd weggerationaliseerd (ze zochten naar de juiste sportdrank) en dat het na Champéry aangewend werd om de handdoek te werpen. Ze zochten naar een excuus om de campagne af te blazen, en het was niet moeilijk het te vinden. Ik vond de stilte op zijn website al verdacht (geen woord over Champéry).

Mocht hij in Offenburg top 12 gereden hebben, zou hij die test dan ook afgelegd hebben of er zo'n conclusies uit getrokken hebben? Ik betwijfel het. Net zoals hij hem twee jaar geleden, toen hij zijn campagne begon, ook niet deed.

Ik heb gehoord op het nieuws dat het 4 1/2 liter was dat hij verloren was op 1 1/2 uur. Zo uitzonderlijk is dat niet:

http://physiotherapy.curtin.edu.au/reso ... 0/heat.cfm
A few hours of exercise in a hot environment causes dehydration from both the intracellular and extracellular compartments. In a HA person water loss by sweating may reach a peak of 3 litres per hour during intense exercise and may average nearly 12 litres on a daily basis. Furthermore several hours of intense sweating can lead to sweat fatigue which can lead to an inability to regulate core temperature. Therefore from a sporting point of view elite marathon runners are most at risk as they may lose up to 5 litres during competition .In these athletes the fluid loss represents between 6 to 10 percent of body mass.
Trouwens, dronk hij wel bij die test (indien niet, dat is het maar normaal dat hij misselijk werd)? Had hij zich voldoende gehydrateerd ervoor?
Zoja, dan is het idd een goeie reden om de campagne af te blazen (het probleem is mss dat hij, ondanks al dat zweten, toch nog oververhit raakt). Maar het is zeker niet de enige. Het zou mooi geweest zijn mocht hij dat ook toegegeven hebben.

Om, afgezien van het eventuele oververhittingsprobleem, een kans te maken, had hij allicht sowieso zijn vorige veldritseizoen moeten opofferen en bvb. ook op mtbiketechniek hebben moeten trainen. Maar hij zou gek geweest zijn om dat te doen voor een onzeker en onbetaald mtbike-avontuur.

Het was zeer moedig van hem om het te proberen en, niet vergeten, hij heeft in zijn korte mtbike carrière schitterende resultaten behaald (waarvan vele mtbikers enkel kunnen dromen).
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

Ik denk niet dat ze er in Leuven zo licht over gaan. En als ze hem het advies geven om te stoppen, ze daar voor niet minder dan 100% zeker van zijn dat er geen andere mogelijkheden meer zijn.
jo
Mountainbiker

Re: afhaken

Post by jo »

dirtymtbiker wrote:Dit had ik al langer zien aankomen!
Warmte ? da's voor iedereen ! En aan dat vochtverlies kan gewerkt worden onder medische begeleiding.Peking is nog een jaar ver. Die anderen zweten nie zeker !!!?

Zolang het parcours vlot te berijden is dwz plat en niet te technisch, waar je met een vast vorkske kunt rijden, dan kan hij mee.
Als het echt mountain biken wordt, dwz afdalingen om in de broek te doen, technische hoogstandjes, dan moet hij gewoon afhaken, punt uit !!!
Nu dat hij twee keer gevallen is (acharme!) zal er de schrik inzitten.

Hij zal ook wel voor het gemakkelijke geld gaan zeker, cyclocross 5 goei tegenstanders, mtb 25, cyclo in 3maanden in Benelux en regio, mtb
6mnd wereldwijd, ... peins dat rekening snel gemaakt is zekers.

Hij heeft ingezien dat hij voor die Olympische roem veel tekort zal komen.

Het zou veel mooier geweest zijn indien hij er voor zou blijven gegaan zijn, afzien als de beesten (zal niet nefast zijn voor de cyclocarrière),
de spelen meedoen (moet iets uniek zijn tss besten vd wereld ),
als hij dan "maar" met een 10de plaats naar huis zou komen, gaat hij veel
meer respect-aanzien krijgen, dan dat hij nu afhaakt !

Het zou hem eren nog even door te gaan, de nodige punten voor de spelen bijeen te rijden, zodat er 3 Belgen kunnen gaan.
Dat hij last heeft van warm weer dat is gekend , en ik heb het vandaag ook gezien hoe hij aan het zweten was .
Ik zou wel eens willen weten hoeveel een andere biker zoals Roel of Filip zweten op zo een gelijkaardige test . Dat zal ook geen klein beke zijn .

Ik denk dat Nijs een beetje teleurgesteld is van zijn prestaties , had meer vooruitgang verwacht . De top in het MTB wereldje zal iets te sterk geweest zijn . Top 10 zal hij niet gehaald hebben volgens mij in een WB .
Technis was hij ook niet de beste in ( in een cross is een boomwortel al een technis gedeelte )
En veel geld zal hij er ook niet mee verdienen . Zo heb ik overt laast een artikel gelezen dat Nijs gezegt heeft dat hij waarschijnlijk niet naar de eerste WB cross in Amerika ging gaan , reden : de kosten zijn te hoog om de verplaatsing te maken , maakt geen winst .
Dat vindt ik wel dik erover hoor .
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

@ jo:

Als een andere sporter zegt dat een verplaatsing naar de states hem te duur is, dan zegt niemand iets, maar bij Sven Nys is het hem wééral om geld te doen, altijd hetzelfde liedje...

P.S. Voor de 26.000 ste keer, 't is Nys, niet Nijs (blijkbaar is dat ook een moeilijke bevalling hier :roll: ).
raketwomanFIE
Mountainbiker

Post by raketwomanFIE »

Wat heb ik eerder in deze topic geschreven? €uroos spelen hier een grotere rol dan men denkt :wink: nee ik maak zijn rekening niet maar Nys verdient véél meer dan Roel en Filip samen geloof me :wink: die denkt aan zijn centen!! :lol:
Rikske
Mountainbiker

Post by Rikske »

raketwomanFIE wrote:Wat heb ik eerder in deze topic geschreven? €uroos spelen hier een grotere rol dan men denkt :wink: nee ik maak zijn rekening niet maar Nys verdient véél meer dan Roel en Filip samen geloof me :wink: die denkt aan zijn centen!! :lol:
Maar als Filip voor een klassieker op de weg kiest inplaats van voor een MTB wedstrijd in hetzelfde weekend, dan denkt hij aan "de belangen van de sponser" (zeker niet aan zijn eigen portemonee, zo is hij niet :roll: ).

Wake up and smell the coffee :drunk: .

Enfin, Filip zal blij zijn met het nieuws, want in de benelux-cup heeft hij toch een paar keer lik op stuk gekregen van geldwolf Nys.
Post Reply