Scott Spark: 9.5kg

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
apex
Mountainbiker

Post by apex »

waaaauwwww wat een mooie mtb =D>

is ook mijn droomfiets. Is het door rugproblemen dat je bijna moest stoppen met fietsen?

Persoonlijk vind ik de crossmax velgen die er standaard op zitten wel VEEL mooier. Als ge ze kwijt wilt... :wink:

Image
Joriss
Mountainbiker

Post by Joriss »

De eerste echte mtbtocht zit er op (50km scherpenheuvel) Voordien was het wat testen en spelen op lokale parcours... Maar nu kan ik dus heel wa meer kwijt over de rijeigenschappen: (Mijn vorige fully was een Scott Strike, waarmee ik de vergelijking zal maken)

- de vering is vrij strak, zelfs bij lage druk op de demper en middelmatige rebound. M'n vorige strike was meer plushy.

- toch worden de schokken (kleine en grote) echt mooi weggewerkt. Ik kan bijna altijd in het zadel blijven zitten. Bij het nemen van een klein venijnig putje met m'n vorige fully durfde ik wel eens van mijn zadel gekatapulteerd worden. (toch druk niet te hoog en rebound redelijk traag) Dit gebeurt dus niet meer... ik zit dus veel stabieler op m'n Spark. (volgens mij ligt het aan het veersysteem en de Nude demper.. doordat er een extra luchtkamer is wordt de demper veel minder snel progressief.... m'n vorige DT240 demper was veel progressiever)

- als ik in het zadel zit, is er een minimaal pompeffect (logisch), eigenlijk niet voelbaar. Bij de Strike was die veel beter voelbaar. Als ik op de trappers ga staan en m'n gewicht zo ook meer naar voor breng (maar ook veel meer kracht zet op de pedalen) is dit pompen nog minder als ik gewoon in het zadel zit.

- wielbasis is ook wat kleiner dan de Strike, voorvork staat nog rechter. wendbaarheid is echt super. Nerveus kan ik de Spark ook niet noemen... ik zit in een race-houding, zo ook m'n rijstijl... dus nervositeit zou me ook niet storen.

- stijfheid is meer dan in orde. bij afdalingen blijft de Spark vertrouwd aanvoelen. Ben ook effe aan het slalommen geweest bij afdalinkje op verhard met een snelheid van +50km/u, geen flex te voelen. (heb nu ook wel heel stijve wielen, wat je eerst zou voelen flexen)

- de tractioncontrole vanop het stuur werkt echt perfect en snel. (zeer ergonomisch schakelaartje) Ik kan m'n stuur blijven vasthouden terwijl ik switch. Echt gemakkelijk bij moeilijke klimmen als ik wil veranderen van tractioncontrole naar volledig vast.

- acceleratie is echt zot. effe op groot blad, recht gaan staan in in no-time aan 50.

nog wat kleinigheden:
- in verband met het afzagen van de zadelpen... heb m'n ideale zithoogte gevonden, maar het zagen gaat ni echt vanzelf....het carbon is toch wel stevig zelle. :)

- de plaats van de drankbus zit wat laag... tis wat dieper bukken voordat ik m'n bus heb.

- kabelrouting van de achterderailleur en achterste schuifrem vind ik niet goed. Deze lopen langs de bovenkant van de schuine buis en zijn vastgezet op twee plaatsen. Het probleem is dat de kabels rond gaan staan en bijna buiten m'n frame uitsteken... zal er wel eens een fotootje van trekken.

Ik kijk al uit naar de volgende tochten. Nu alles goed afgemonteerd en afgesteld is, is het echt een zaligheid om ermee te rijden. (m'n Tune-wielen en Martha schijfremmen had ik ook nog maar pas, deze dragen ook wel enorm bij int plezier) :)
Joriss
Mountainbiker

Post by Joriss »

@apex

vond eerst de Crossmaxen ook mooier. maar ben ervan teruggekomen. De Tune naven zijn echt veel mooier dan die van Mavic met hun stikkers... De Mavic velgen zien er wel stoerder uit, maar de ZTR velgen zijn nu eenmaal veel slanker door het lichtgewicht concept. (kleinere velgrand).

en ook: Crossmaxen: 1550gr / m'n tune's: 1340gr
bevindingen: m'n tunes zijn echt een pak stijver dan de SL (m'n vorig setje)
The Saint
Mountainbiker

Post by The Saint »

Hallo Joriss,

Ik ben sinds een paar weken eigenaar van een Spark 30. Bijna de zelfde kleuren als uw LTD maar een paar rooitjes goedkoper :P

Nu ben ik een beetje aan het stoeien met de achtervering. Omdat dit mijn eerste fully is ben ik nog zoekende naar de juiste afstelling.

Als ik haar op mijn gewicht ( 85 kg ) afstel ben ik niet echt tevreden over haar gedrag. Bij gewoon fietsen lijkt het wel of ik op een wip wap zit. De pompbeweging is te erg.

Hoe heeft u de fiets afgesteld? Qua gewicht en ingaande demping.

Thanks
Marcel
apex
Mountainbiker

Post by apex »

ik vind gewoon zwarte velgen met platte dikke spaken zooooooo "vet geil" é.... : =P~ =P~ =P~ met dan die ene rode ertussen :drunk: :drunk:

kan je niet eens detailfotos tonen van je nieuwe velgen zodat ik eens kan vergelijken? wat heb je met je "oude" slr's egdaan dan?of gewoon een opleg gedaan?

die doorlopende zadelpen.... welke lengte krijg je die standaard? is da nie riskant om dat zelf af te zagen? Wilt ook wel zeggen dat moest ge em ooit wegdoen, de volgende eigenaar misschien met een probleempje zit?
Last edited by apex on Sat 26 May 2007 12:28, edited 1 time in total.
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Hoe bevalt de stap naar schijfremmen?
Sp33dFr34k
Mountainbiker

Post by Sp33dFr34k »

Damn, echt vet... =P~ :drunk:

Welke spaken heb je erin en wat weegt zo'n frame?
Joriss
Mountainbiker

Post by Joriss »

@Sp33dFr34k
in m'n wielen zitten DT revolution spaken, enkel rechtsachter zit de iets dikkere DT comp voor een betere balans van het wiel.

Image
Image

@apex
m'n vorige SL's heb ik al verkocht. Ik heb enkel het Spark frame gekocht, geen complete fiets. Deze heb ik dan zelf verder afgemonteerd.
Het spark-frame woog precies 1950gram (zonder balhoofd en zadelpen).
De hoogte van de zadelbuis was echt wel hoog genoeg. Ik ben zelf 1m85 (zowat het maximum voor een L-frame) en heb er nog zo'n 8cm van af moeten zagen. (er was een zaag-adaptor bijgeleverd wat het zagen gemakkelijker maakt)
Sjoerie
Mountainbiker

Post by Sjoerie »

De DT Revolution 1.5.. ik wist het :P
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

Krijg je de remnokken niet uit de SID?
Post Reply