Nieuwe Rohloff-naaf voorjaar 2007
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Re: probeer dit maar eens bij shimano
wat is sterker?:Wowtre wrote:maar ik dacht dat Ti sterker en lichter was dan staal, dus snap in niet waar de nadelen van Ti zitten bij "machining" zit hier een mechanisch ingenieur of zo die daar eens een licht kan op werpen
- harder?
- grotere stijfheid?
- grotere breukrek?
een materiaal dat per kg een betere trekweerstand heeft is niet per definitie geschikt voor toepassingen waarbij heel andere mechanische werking is dan enkel trek... Het mooie van titanium is dat het een lagere e-modulus heeft dan staal (en dus meer vervormd bij de zelfde hoeveelheid spanning in het metaal) en dat de specifieke sterkte hoger ligt.
Maar mijn inziens is het geen voordeel om flexibelere tandwielen te hebben... Ook al zijn ze dan niet iets lichter :)
wat verwerking van titanium betreft kwam ik dit tegen op't net:
dat verklaart vrij veel denk ik... :)The fact that titanium sometimes is classified as difficult to machine by traditional methods in part can be explained by the physical, chemical, and mechanical properties of the metal. For example:
* Titanium is a poor conductor of heat. Heat, generated by the cutting action, does not dissipate quickly. Therefore, most of the heat is concentrated on the cutting edge and the tool face.
* Titanium has a strong alloying tendency or chemical reactivity with materials in the cutting tools at tool operating temperatures. This causes galling, welding, and smearing along with rapid destruction of the cutting tool.
* Titanium has a relatively low modulus of elasticity, thereby having more “springiness” than steel. Work has a tendency to move away from the cutting tool unless heavy cuts are maintained or proper backup is employed. Slender parts tend to deflect under tool pressures, causing chatter, tool rubbing, and tolerance problems. Rigidity of the entire system is consequently very important, as is the use of sharp, properly shaped cutting tools.
* Titanium’s fatigue properties are strongly influenced by a tendency to surface damage if certain machining techniques are used. Care must be exercised to avoid the loss of surface integrity, especially during grinding. (This characteristic is described in greater detail below.)
* Titanium’s work-hardening characteristics are such that titanium alloys demonstrate a complete absence of “built-up edge.” Because of the lack of a stationary mass of metal (built-up edge) ahead of the cutting tool, a high shearing angle is formed. This causes a thin chip to contact a relatively small area on the cutting tool face and results in high bearing loads per unit area. The high bearing force, combined with the friction developed by the chip as it rushes over the bearing area, results in a great increase in heat on a very localized portion of the cutting tool. Furthermore, the combination of high bearing forces and heat produces cratering action close to the cutting edge, resulting in rapid tool breakdown.
voor de geinteresseerden:
http://www.supraalloys.com/Machining_titanium.htm
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
dit verklaart waarom machining moeilijk en waarschijnlijk duur is, maar nog niet waarom het als onderdeel al dan niet beter zou kunnen zijn, bij shimano gebruiken ze toch ook Ti kransjesTjorque wrote: dat verklaart vrij veel denk ik... :)
voor de geinteresseerden:
http://www.supraalloys.com/Machining_titanium.htm
- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
ok we kunnen die zaken dus maken tegen een prijsje ... maar is nu al dan niet geschikt als materiaal voor rohloff onderdeel en heeft het gerbuik van Ti gewichts of ander voordelenHubertje wrote:Goddammit machining van Ti is helemaal niet zo moeilijk of duur.
Het smeed en walsproces voorafgaand aan de productie van de basisstukken, dat is duur.
ik denk dat een ketting tandwiel (wat voor de rohloff ook in Ti bestaat) de toleranties heel wat anders liggen dan bij de interne tandwielen...Wowtre wrote: dit verklaart waarom machining moeilijk en waarschijnlijk duur is, maar nog niet waarom het als onderdeel al dan niet beter zou kunnen zijn, bij shimano gebruiken ze toch ook Ti kransjes
de tandwieltjes in de rohloff zijn eigenlijk "piepklein", een bepaalde hoeveelheid rek heeft daar veel grotere gevolgen dan de rek in een kettingkrans... (onderandere door de traagheidsmomenten in het materiaal)
maar 'k moet eerlijk toegeven dat dit speculaties zijn gebaseerd op wat ik weet van sterkteleer uit m'n opleiding.
vergeet niet dat moeilijk en duur ook afhangt van de kennis en het materieel van de CNC-boer die de stukken gaat frezen hé.Hubertje wrote:Goddammit machining van Ti is helemaal niet zo moeilijk of duur.
Het smeed en walsproces voorafgaand aan de productie van de basisstukken, dat is duur.
Ik denk niet dat tandwielfrezen supergoeiekoop zijn... Dus als er overgestapt moet worden op Ti tanwieltjes, dan moet de CNC man wel volgende stappen ondernemen:
- Ti-snijgereedschap aanschaffen (9 kansen op 10, custom made)
- CNC-programma's aanpassen
- Weten HOE, en dus mogelijk LEREN hoe hij die moet aanpassen
- Proefstukken maken
en als hem pech heeft
- CNC-machines upgraden
en dan nog de kwaliteitscontrole van Rohloff overleven...
Ik zou dat Ti verwerken niet zomaar onderschatten...