je hebt bepaalde waarden waarbij een band beter presteert.
Bij bv een XCR micheling als je die op 4 bar zet (om op de velg te laten zetten) is de band vrij groot. Als je hem vervolgens zachter zet tussen de 1.8 en 2.2 wordt de band kleiner. Dit houd dus in dat het rubber bij 4 bar veel strakker staat en dus sneller lek gaat en scheurt.
De hele band moet zijn werk doen niet alleen het profiel. Als je bv een AT of NN op vier bar zet doen alleen de noppen het werk en blijft het carcas van de band onvervormt bij een bocht. het heeft dan dus geen zin om zo'n band te monteren een RR of Dry hebben bij 2.2 bar netzoveel grip omdat het carcas dan ook vervormt en voor grip zorgt. sterker nog als alleen de noppen vervormen krijg je een heel raar gevoel in je fiets.
test maar een een band van zeg 2.0 of 2.1 breed op 2 bar over een boomwortel, daarna op 2.5 dan op 3.0 en op 3.5. vanaf 3.0 stuiter je er overheen, als je dan ietsje schuin rijd zal je snel slippen en moeten afstappen. Hoeveel ik er vorig jaar bij de houffa marathon niet heb zien afstappen op simple klimmen daardat ze gewoon wegglijden of stuiteren.
Als bv een NN hard staat ik de band op het loopvlak erg rond de middelste noppen zakken dan door de grond en geven dus veel weerstand. als ie zachter staat raken meer noppen de grond waardoor ie er niet helemaal doorheen zakt.
Kijk een naar een F1 band als zo'n auto door een bocht of over een kerb rijd hoe die band vervormt! tuurlijk is dat geen MTB maar het princiepe werkt het zelfde.
welke bandendruk op welk terrein
Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
- scelter
- Mountainbiker
Dat is iets wat ik me ook al lange tijd heb afgevraagd: waarom met in de formule 1 zulke dikke banden monteert terwijl men in elke andere tak van de autosport met laagprofielbanden rijdt... Dit ligt zo vast in de regels van de formule 1, maar waarom?wasbeer2006 wrote:
Kijk een naar een F1 band als zo'n auto door een bocht of over een kerb rijd hoe die band vervormt! tuurlijk is dat geen MTB maar het princiepe werkt het zelfde.
Ik denk dat de dikte van een F1 band ook te maken heeft met de krachten die zo'n ding te verwerken krijgt. Niet elke band kan +300km/u aan zonder te exploderen. Houdt dan nog eens rekening met de acceleratie- en deceleratiekrachten, G-forces, ... een dunnere band zou denk ik maar een lap of 5 meegaan.
- scelter
- Mountainbiker
Een f1 band ook niet, dat heeft Michelin vorig jaar in Indianapolis wel bewezen.formax wrote:Ik denk dat de dikte van een F1 band ook te maken heeft met de krachten die zo'n ding te verwerken krijgt. Niet elke band kan +300km/u aan zonder te exploderen. Houdt dan nog eens rekening met de acceleratie- en deceleratiekrachten, G-forces, ... een dunnere band zou denk ik maar een lap of 5 meegaan.
-
wasbeer2006
- Mountainbiker
- Location: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Post by wasbeer2006 »
Regelgeving 13" is de maat. Bridstone zei dat 18 of 19" op een F1 waarschijnlijk ideaal zou zijn.
Maargoed weer even on topic. Ik las dit stukje nog op de site van Ernie Frieke:
Rolweerstand is de weerstand die een rollend voorwerp ondervind om vooruit te komen. Hoe harder het voorwerp hoe lager de rolweerstand (mits we er van uitgaan dat de ondergrond oneindig hard en oneindig vlak is). Bij een raceband betekend dit dat een band met meer druk makkelijker rolt dan een band met minder lucht in de band. Maar als de ondergrond nu eens heel grof is? Dan geeft een lagere druk meer comfort en misschien wel minder rolweerstand doordat de fiets niet over elk oneffenheidje heen getild hoeft te worden; de fiets blijft verticaal gezien op één hoogte en niet constant op en neer. Hiervan heb ik nooit een onderzoek gezien maar voor de MTB geldt dit in ieder geval wel.
Daar zit wat in!
Maargoed weer even on topic. Ik las dit stukje nog op de site van Ernie Frieke:
Rolweerstand is de weerstand die een rollend voorwerp ondervind om vooruit te komen. Hoe harder het voorwerp hoe lager de rolweerstand (mits we er van uitgaan dat de ondergrond oneindig hard en oneindig vlak is). Bij een raceband betekend dit dat een band met meer druk makkelijker rolt dan een band met minder lucht in de band. Maar als de ondergrond nu eens heel grof is? Dan geeft een lagere druk meer comfort en misschien wel minder rolweerstand doordat de fiets niet over elk oneffenheidje heen getild hoeft te worden; de fiets blijft verticaal gezien op één hoogte en niet constant op en neer. Hiervan heb ik nooit een onderzoek gezien maar voor de MTB geldt dit in ieder geval wel.
Daar zit wat in!