Een MTB oké, maar welke maat ?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Post Reply
peter-bastanie
Mountainbiker

Post by peter-bastanie »

geluwsetrapper wrote:Heb ondertussen mijn Cube kunnen verkopen en heb ondertussen een Granville pulse 30 op de kop kunnen tikken maat M waar ik me toch veel beter op voel.[/img]
1.81 m en ge zit op een granville M???
ik ben 1.72 en heb een granville pulse M en die zit voor mij als gegoten
Volgens mij klopt er iets niet 8)
binnenbeenlengte 81 cm
GW
Mountainbiker

Post by GW »

Ik heb net een nieuwe bike besteld en heb de volgende maten:

-lichaamslengte = 180cm
-binnenbeenlengte = 83cm
-armlengte = 69cm
-romplengte = 64cm
-romplengte = 147cm (van de grond tot in putje van borstbeen)
-zadelhoogte= 73,5cm

Ze hebben mij een 20" aangeraden terwijl mijn vorige bike 18" was en mij zeer goed zit enkel misschien een klein beetje rechtop.

Volgens de dealer is mijn bovenlichaam een beetje groot in verhouding met mijn benen terwijl mij mijn maten normaal lijken. En ze hebben enkel mijn lengte en binnenbeen gemeten en men positie bekeken op een 20".

Nu ben ik een beetje ongerust dat ik met een maat te groot ga zitten en ga maandag middag nog eens terug om te praten over de maat. Wat er bijvoorbeeld gebeurd als hij toch te groot is naar mijn zin. En of ik dan een maat kleiner kan krijgen. Indien dit niet kan ga ik de bestelling laten omzetten in een 18" denk ik... Ik wil niet met zo'n veel te groot frame rond rijden zoals iemand in een niet nader genoemde topic... :wink:

Ik heb enkele programma's en rekenmodules zoals bijvoorbeeld die op die op de site van canyon,bikefitter,wielersportinfo,... gedaan en kom telkens op 18,8". Enkel bij deze laatste http://users.skynet.be/vipersite/techniek.htm die de bovenbuislengte berekend kom ik op 60,5cm wat overeen komt met een 20" van de betreffende bike.

De geometrie ven de bike

frame maat 18"

top tube = 590
seat tube = 460
chainstays = 435
head tube angle = 69
seat tube angle = 73,5
head tube length= 120
fork length = 490
reach = 426
stack = 555

frame maat 20"

top tube = 605
seat tube = 510
chainstays = 435
head tube angle = 69
seat tube angle = 73,5
head tube length= 135
fork length = 490
reach = 436
stack = 569

In hoeverre zijn deze rekenmodules te betrouwen en kan iemand mij goede raad geven want die 20" lijkt mij toch echt te groot... :roll: :roll:

Alvast bedankt
geluwsetrapper
Mountainbiker

Post by geluwsetrapper »

Volgens de winkel waar ik m'n mtb heb gekocht is het te zien wat je er mee wil doen.
Als je meer op de weg fietst vb. woon werkverkeer is het beter een groot kader te hebben.
Als je meer gaat voor het echte mtb werk is een kleinere maat ideaal omdat je fiets meer wendbaar is.

Ikzelf ben voor het mtb werk gegaan en merk alvast een groot verschil met die 22" van Cube en die M van Granville waarmee ik veel wenbaarder ben.
de_ik
Mountainbiker

Post by de_ik »

Ik schrijf dit hier gewoon als voorbeeld indien er iemand met ongeveer dezelfde maten als mij op zoek zou zijn naar de juiste maat.

Ik ben net geen 1m80 en heb een binnenbeenlengte van 89cm.
Ik ben waarschijnlijk één van de betere voorbeelden van iemand die niet volledig in proportie is uitgegroeid. Daarom ook ben ik niet zo'n fan van al die maatberekenapplicaties die te veel nadruk leggen op binnenbeenlengte en veronderstellen dat je lichaam perfect in proportie is.
Ik heb al 3 mountainbikes gehad waarvan de respectievelijke maten 17,5"; 17,1" en 17".
Ik prefereer wel een diepe zit.
pareke
Mountainbiker

Post by pareke »

Ik ben 1.81m met binnenbeenlengte 81cm en ben van 17.5 overgestapt op 19 inch waardoor ik iets dieper lig maar ik voel me veel beter op de fiets zo er blessures of krampen
Montieken
Mountainbiker

Post by Montieken »

geluwsetrapper wrote:Ik ben dan serieus beetgenomen als ik dit hier allemaal lees.
Ik heb begin juni in Oost vlaanderen bij een gekende fietsenzaak een mtb gekocht ben 1.81m groot en heb binnenbeenlengte van 85cm en de verkoper heeft mij een 22" aangesmeerd.
Nu zegt iedereen dat m'n fiets veel te groot is.
indd dan heb je pech, ik 1.78 binnenbeenlengtre 83cm en reed op een cube 18inch nu op een trek 17.5.
chrisper
Moderator

Re: Een MTB oké, maar welke maat ?

Post by chrisper »

ik sta nu ook voor de keuze.

ik wil een trek aankopen.
ik ben 1m82 en 85 binnenbeenlengte.

ik dacht eerst aan de 18.5 inch bij trek, maar twijfel nu toch met de 19.5 inch
ook omdat de trek iets langere bovenbuis heeft dan andere merken

en nu vind ik nergens hoe ik best reken en bereken.
Free_ltd
Mountainbiker

Post by Free_ltd »

Ik heb de trek X-caliber 9 Large. 19,5" dus, maar staat ook 18,5" bij, maar moet eens nazien wat ze daarmee just bedoelen. Ik ben 1,85m, maar binnenbeenlengte ben ik ff vergeten :-). Dacht minder dan 85cm.

Best in de winkel passen. Bij de LBS kunnen ze u daar perfect mee helpen.
Mister No Chaïn
Mountainbiker

Post by Mister No Chaïn »

chrisper wrote:ik sta nu ook voor de keuze.

Je moet dat niet berekenen, je moet op een fiets gaan zitten en er mee rijden!

Zoals de_ik postte (in 2012 :P) is niet iedereen in proportie. Formules met binnenbeenlengte om je kadermaat te bepalen zijn even betrouwbaar als je maximale hartslag berekenen door 220 min je leeftijd te doen. Het gemiddelde zal daar wel ergens liggen maar daarmee is alles gezegd.

Trek geeft voor 18.5 een lengte mee van 1m76 tot 1m80, vanaf 1m81 dus 19.5.
Met je 1m82 zit je dus wel érg kort op de (zogezegde) grens, testen en aanvoelen is de boodschap.
chrisper
Moderator

Post by chrisper »

Mister No Chaïn wrote:
chrisper wrote:ik sta nu ook voor de keuze.

Je moet dat niet berekenen, je moet op een fiets gaan zitten en er mee rijden!

Zoals de_ik postte (in 2012 :P) is niet iedereen in proportie. Formules met binnenbeenlengte om je kadermaat te bepalen zijn even betrouwbaar als je maximale hartslag berekenen door 220 min je leeftijd te doen. Het gemiddelde zal daar wel ergens liggen maar daarmee is alles gezegd.

Trek geeft voor 18.5 een lengte mee van 1m76 tot 1m80, vanaf 1m81 dus 19.5.
Met je 1m82 zit je dus wel érg kort op de (zogezegde) grens, testen en aanvoelen is de boodschap.

daar zit het 'probleem'
mijn gebruikelijke fietswinkel, waar ik al mijn spullen haal, leent geen fietsen uit.
je kan er hooguit eens gaan opzitten, en eventueel toertje op parking met maken.
ik kan me daar ook volledig laten opmeten, maar kost 300 euro.
ik vind het nu zo erg om naar een ander te gaan.
maar is misschien wel de beste oplossing.
bedankt voor de goede raad

ps: ik heb me nog eens heel goed gemeten (bij de dokter), en ik kom op 1m80,5 dus zit ik nog meer op de grens
Post Reply