wat bedoel je met cassette afhalen?nothing 's impossible wrote:Ik neem mijn cassette er af en toe eens af, dan gewoon in een goedkope ontvetter (white spirit, mazout,...) en effe met een zacht borteltje wat afwrijven.
Ontvetten als de cassette nog op het wiel zit zal de levensduur van de body niet ten goede komen vrees ik!
Na het rijden gewoon met de tuinslang of zachtje met de hogedrukreiniger afspuiten
Verder geen olie op je cassette smossen, je maakt er alleen je velgen/ schijven mee vettig!
Smeren met wax zal je cassette ook properder houden dan gewone olie.
Als je je ketting van de fiets neemt om te reinigen/smeren zal je de fiets ook makkelijker proper kunnen houden. Anders zit alles toch onder de olie.
Propere tandwielen
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
-
jocca
- Kerstman
- Location: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
zo een harde borstel (bommas gebruiken die om te schuren), warm water en een bio ontvetter. En maar schuren op de tanden (lekker veel schuim ook). Om goed tussen de tanden te kunnen is een oude tandenborstel ook handig. En om de paar weken het boeltje er eens afhalen en dan terug met die harde borstel frotten tot het een spiegelke is.

- Wowtre
- Mountainbiker
- Location: Hilset Ti Rohloff & Chamizo E-Lite LX-XT Crossmax-XL
gewoon een modderrit doen, dan gewoon modder afspoelen met veel water, eventueel met wat zeepzop, van een doordeweekse allesreiniger, dreft, groene zeep maakt niet uit. daarna ketting lichtjes insmeren met enkele druppels (er zijn genoeg goede alternatieven) en alle versnellingen eens een paar keer draaien eventueel nog wat bijsmeren
voila meer moet dat niet zijn, nadien zullen cassette, kettingbladen en ketting fonkelen als nieuw .. allez bij mij is dat toch het geval
* je moet dit wel iedere keer na een vuile rit doen anders wordt alles zwart
* nooit bijvetten zonder kuisen
* enkel de ketting smeren, niet de cassette of tandwielen
* geen teflon of silicone sprays dien zijn veel te vluchtig voor een ketting
* nooit aggressieve chemische stuff zoals mazout white spirit gebruiken, dat kruipt overal tussen en zal je lagers om zeep helpen
* eventueel na een "droge" rit proper maken dus het stof afvegen met een (olie)vod en dan wat bijsmeren
voila meer moet dat niet zijn, nadien zullen cassette, kettingbladen en ketting fonkelen als nieuw .. allez bij mij is dat toch het geval
* je moet dit wel iedere keer na een vuile rit doen anders wordt alles zwart
* nooit bijvetten zonder kuisen
* enkel de ketting smeren, niet de cassette of tandwielen
* geen teflon of silicone sprays dien zijn veel te vluchtig voor een ketting
* nooit aggressieve chemische stuff zoals mazout white spirit gebruiken, dat kruipt overal tussen en zal je lagers om zeep helpen
* eventueel na een "droge" rit proper maken dus het stof afvegen met een (olie)vod en dan wat bijsmeren