Met de fiets naar het werk ...

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
soapwater
Mountainbiker

Post by soapwater »

De fietsknooppunten zijn ook leuk om de weg naar het werk uit te stippelen. Ik heb zo'n 3 routes die ik frequent neem met nog enkele uitzonderingen. Zo blijft het een beetje boeiend.

Sinds een maand of 4 rij ik minstens 75% van de tijd met de fiets naar het werk. Enkele afstand 28km.
Als bike heb ik een TREK SOHO 3 gekozen. Eigenlijk een wegfiets met een beetje MTB allures.
En ik moet zeggen: het bevalt me. Hoewel mijn auto op (redelijk milieuvriendelijke) koolzaadolie rijdt, wil ik toch minder dan 20.000km per jaar gaan rijden. In hoofdzaak was ik begonnen als milieubijdrage, maar minder verkeer op de baan is ook een motivatie. Het is triestig als je "ze" dagelijks met z'n allen in de file ziet staan en dan liefst nog ieder in zijn eigen auto (alleen).
Dat het een erg goeie training is voor het mountainbike is mooi meegenomen. De conditie is sterk verbeterd en mijn lichaamsgewicht begint aardig te dalen (was ook wel eens nodig).
Ik kan het iedereen aanbevelen!!
Over de fietsvergoeding is er discusie op het werk. Ze willen het eigenlijk niet geven en draaien te veel rond de pot. Misschien moet ik dan maar eens van werkgever veranderen? héhé

Grtz
Mr. Stitchen
Mountainbiker

Post by Mr. Stitchen »

Ik rij ook elke dag met de fiets naar het werk. Is niet ver hoor, 3,5km enkel.

Ik krijg ook steeds een trots gevoel als ik mijn paard van stal haal, en die gehaaste mensen in hun wagen allemaal langzaam zie staan aanschuiven in de file. Ocharme die mensen, ze weten niet eens hoe rustgevend een werkdag kan beginnen.
pt3r
Mountainbiker

Post by pt3r »

Streets wrote:
Te Voet wrote:
Pétard wrote:misschien ben je hier iets mee als je de weg zoekt door brussel...
have fun, maar wees altijd attent :-?

http://www.fiets.irisnet.be/nl/fietskaart_pdf_nl.htm

Das weer typisch brussel hé =D>
Een kaartje maken waarbij ge cartograaf moet zijn om ze te lezen en en plus de meeste autoluwe stukken er niet in opnemen...
Als ge in Brussel fietst goe opletten meer is er niet aan...
hehe [-o< [-o<
correct en soms is dat nog niet genoeg

Streets
Amen. Het is een goeie evenwichtsoefening; langs de ene kant zorgen dat je je plaats opeist in het verkeer en langs de andere kant moet je niet proberen om je rechten in het verkeer ten allen tijden op te eisen; 2 ton staal vs. 12kg fiets is altijd een ongelijke strijd waarvan de uitslag jammer genoeg reeds op voorhand beslecht is.
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

12kg fiets
ik denk bij mij 13 kg
maar die kan serieuze krassen trekken hoor :wink: .
Maar soms moet ge echt voor 3 denken, auto's die op het fietspad geparkeerd staan. bijna ambras krijgen als ge die daarover aanspreekt.
dan moet ge moet uwen bakfiets op de straat = gevaarlijke situatie.
Soms verschiet ge ervan wat die bestuurders verbaal naar je toewerpen, in het bijzijn van mijn kinderen.
Dan zou je krassen gaan trekken :evil:
En dan nog terug op het fietspad geraken, zonder dat je dan van die borduur afschuift #-o

Verder moet je dan ook nog voor 2 denken, als er geparkeerde auto's ineens een deur openzwieren
vandaag een serieus getelefoneerde deur zien openzwieren en dan een angstvallige schreeuw laten, terwijl je al aan het uitwijken/ remmen bent. :drunk: :drunk:
De volgende keer zal ze eerst extra kijken.
Alleen zijn er nog veel te veel bestuurders op te leiden #-o

Streets
PVB
Mountainbiker

Post by PVB »

Kijk al tijdje passief hier op forum en heb al veel nuttige info kunnen vergaren waarvoor dank.

Nu had ik een vraagje ivm woon werk met de mtb. Ik rijd sinds april 2 a 3 maal per week met de mtb naar het werk (overijse - brussel) en ik moet zeggen dat dit mij goed bevalt en dat het sneller gaat dan met de wagen. Ik zou dit ook in de winter willen verder zetten. Probleem is echter dat ik een stuk van de rit (3 tal kilometer) door zonienwoud moet.

Nu heb ik het smorgens al gemerkt dat het gewoon pikdonker is in bos. Ik heb nu wel zo een sigma EVO maar het blijft toch maar zeer beperkt zicht.

Zijn er hier nog die in donker door bos moeten en hoe lossen jullie dat op?
Streets
Mountainbiker
Location: rohloff-Streets-bike;Ronin 110 voorvork; Magura firm tech remmen; Rohloff naaf

Post by Streets »

ik heb de EVO X pro
daarmee valt dat echt goed mee. is wel iets zwaarder dan de gewone evo
daarmee rij ik voltjes doorheen het laarbeekbos.

vermoedelijk zal ik een dezer wel een nieuwe batterij moeten aanschaffen, een van de 2 is kapot :(

Streets
PVB
Mountainbiker

Post by PVB »

En zet je dan de Sigma enkel op voor stuk in bos of laat je ze ook opstaan op de baan? Bij mij zijn de lampen leeg na een 40 minuten (en dat is ongeveer tijd voor enkele rit). Dus dan zou ik tijdens dag altijd moeten opladen voor rit terug savonds. Grootste stuk van de rit is over de tervurenlaan en daar lijkt het mij op eerste zicht niet nodig (wel nog nooit gedaan bij volledige donker).

Ach ik zal het maar gewoon eens proberen en dan zal ik het wel zien (ik hoop toch dat ik het zie :-) )
Te Voet
Mountainbiker

Post by Te Voet »

PVB wrote:Kijk al tijdje passief hier op forum en heb al veel nuttige info kunnen vergaren waarvoor dank.

Nu had ik een vraagje ivm woon werk met de mtb. Ik rijd sinds april 2 a 3 maal per week met de mtb naar het werk (overijse - brussel) en ik moet zeggen dat dit mij goed bevalt en dat het sneller gaat dan met de wagen. Ik zou dit ook in de winter willen verder zetten. Probleem is echter dat ik een stuk van de rit (3 tal kilometer) door zonienwoud moet.

Nu heb ik het smorgens al gemerkt dat het gewoon pikdonker is in bos. Ik heb nu wel zo een sigma EVO maar het blijft toch maar zeer beperkt zicht.

Zijn er hier nog die in donker door bos moeten en hoe lossen jullie dat op?
Uw probleem voor dat stukje is niet zozeer uw zichtbaarheid, maar wel de bomen zelf. Regelmatig in de winter is dit stuk afgesloten of liggen er zeer veel takken etc op... Dus ook uitkijken naar een alt route.
Streets
Mountainbiker

Post by Streets »

PVB wrote: Bij mij zijn de lampen leeg na een 40 minuten (en dat is ongeveer tijd voor enkele rit).
Bij mij is de batterij pas leeg na, oorspronkelijk 120 min.
nu zal dat iets van 100 minuten zijn.
das bij mij net goed voor 3 enkele trajecten, dan moet ik ergens wat uitsparen zodat ik nog teruggeraak.

het grote probleem is gezien worden en niet zelf zien, (buiten het bosstukje)

Streets
tuxken
Mountainbiker

Post by tuxken »

Mede door dit forum ben ik dan ook begonnen met proberen een tweemaal per week naar het werk te rijden met de fiets ipv de firmawagen.
Ik heb namelijk een erfelijke aanleg voor een te hoge bloeddruk en hoop dat door het fietsen deze wat zou verlagen 8)

Het traject is Dendemonde - Zaventem - Dendermonde (76 km) en heb hiervoor een MB gekocht waarop ik andere banden heb laten monteren alsmede een zeer duidelijke ledverlichting op aanraden van de verkoper.
Ben er gisteren mee gestart en was na 2u fietsen op mijn werk.

Heb nu veel zadelpijn maar de ervaren mensen hier kunnen me misschien vertellen of deze na verloop van tijd minder wordt, zoniet is het wel afzien..
Post Reply