Sven Nys en de Olympische spelen

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Lust
Mountainbiker

Post by Lust »

UCI met hun stomme regelementen.
Een mountainbikewedstrijd, Olympische Spelen (of waar dan ook) moet gereden worden op een mountainbike (26' inch wielen), zonder vering, met een voorvork of dubbel geveerd. Dat zijn voor mij de enige opties.
De beste mag voor mij winnen en wie dat is en waar hij geboren is, kan mij niet veel schelen eigenlijk. Dat Sven Nys mag mee rijden, heeft hij vooral te danken aan zichzelf, aan die andere Belgische bikers en de Fransen (die naar het schijnt op 't laatst van 't seizoen niets meer gepresteerd hebben).
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

mtb zonder voorvork... al is mee gereden op echte mtb omlopen?

deze mag er gerust op. Kheb in de jaren 90 in Frankrijk nog afdalingen gedaan zonder veervork, en dat is kort gezegd : onverantwoord !
Zelfs een downhill op de Col de Chamrousse (Franse Alpen)
je kan bijna niks corrigeren want je stuitert bijna letterlijk naar beneden.
Heb je snelheid, dan zie je enkel wat kleuren, verder niks.
je enige optie is om de fiets zo kort mogelijk aan de grond te houden, want een jump kan fataal aflopen.

Zelfde scenario op een Ardense omloop die technisch lastig tot zwaar is, met moeilijke afdalingen.
bv Houfallize... er zijn daar bepaalde stukken afdaling waar je zonder veervork gewoon je nek breekt.

een veervork is geen luxe maar een noodzaak.

verder heeft het ook een beschermende werking voor het lichaam. Elke klap die doorkomt zonder veervork, is er eigenlijk 1 teveel.
je polsen zien ongeloofelijk af. In het verleden zijn vele gevallen geweest van jongens met polsproblemen (kapot kraakbeen, gescheurd, peesblessures met blijvende gevolgen...) door te rijden zonder veervork.
Dan nog gezwegen van de talrijke zware valpartijen die eruit voortvloeiden.

Verder vind ik ook dat mtb met een mtb fiets moet worden gereden, en niet met een omgebouwde crossfiets of dergelijke.
Fout ligt bij de UCI reglmementering.
al sinds de jaren 90 weten ze dat er een gat in de reglmementering is maar ze doen er niks aan.
Post Reply