heeft MTB een toekomst ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Hier een beetje verder was ook een leuk bosje om wat in te spelen met de bike, maar sinds een maand zijn ze daar ook bezig met overal van die houten afsluitingen te plaatsen waar je door moet slalommen en je fiets boven je hoofd houden om er langs te komen. (je kent ze wel , van die afsluitingen in s-vorm, waar je door moet wandelen).

Heel erg jammer als je ziet dat het bos er nu veel vuiler bijligt dan het er ooit heeft bijgelegen door de tractors en dergelijke.

Vroeger had je er ook mensen die zaagden dat je er niet mocht rijden als je eens het wandelpaadje overstak om van de ene singletrack, naar de andere te fietsen. Anderen waren dan ook weer heel vriendelijk en lieten ons makkelijk passeren en we kregen een vriendelijke goedendag. Op deze manier is het aangenaam om buiten te komen, maar het wordt jammergenoeg steeds meer een fascistische meerderheid die tegen de bikers is ... Met een beetje respect voor elkaar kunnen we toch veel bereiken niet?

Of moeten we ook beginnen zagen op wandelaars op het fietspad? :wink:
phille
Mountainbiker

Post by phille »

ik krijg hier prompt Basta! flashes ...

we zijn begonnen over MTB vs Wandelaars, waarom zij wel
Dat de motards gaan janken op het motto forum :-)
Spark27
Mountainbiker

Post by Spark27 »

TITTYMAN wrote:Parcours zijn te bekomen bij de firma's die quad trips organiseren, keuze genoeg en dikwijls nog veel mooier dan lukraak het bos te gaan verneuken waar het niet mag.
ok, dus als je dezelfde bemerking maakt voor mtb...
Er is nog plaatst genoeg, er zijn genoeg firma's die mtbike trips organiseren [-X
Dus vind je het niet erg dat je binnekort alleen nog over de blosopaadjes mag rijden ?

BTW: Er zijn welgeteld 4 officiele crossparcours in vlaanderen,
waarvan er 1 weer met sluiting bedreigd word...
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

jakke-pompier wrote:
jaro wrote:Hier is men alles aan het kapot rijden onder de noemer bosbeheer. Die machientjes laten pas een bandenspoor na, een spoor dat waarschijnlijk binnen 5 a 10 jaar nog zichtbaar zal zijn.
hier aan de kanten van westerlo het zelfde
hier bij ons op de Kluisberg (Vlaamse Ardennen) al 2 jaar net hetzelfde....maar de grond herstellen :cry: ...daar hebben ze een "broerke van dood" schandalig net alsof het oorlog is geweest in het bos vol met omgewoelde grond en bulldozer & tractorsporen, [-X massa's achterlaten snoeihout her en der... :( omgevallen bomen die de paden versperren laten ze dan ook liggen..... #-o

Maar ze hebben wel tijd & geld om overal nieuwe verbodsbordjes en houtafsluitingen plaatsen...
blubberduck
Mountainbiker

Post by blubberduck »

B1K3R wrote:Als mtb'ers hun verstand gebruiken en geen afval in de bossen smijten en de paden volgen, is er geen verschil tussen wandelaars en mtb'ers vind ik..

Een wandelaar zet voetsporen en een mtb'er fietsbanden in de modder.. Dit is het? :-? Maken wij op die manier de natuur kapot? :roll:
Inderdaad er is GEEN verschil tussen grote groepen wandelaars en een toertocht, een 2 tal weken geleden zijn er een paar honderd wandelaars getrokken over de overharde paden en en en manmanman één echte modderpoel hebben ze achtergelaten en de paden zijn 3dubbel verbreed op sommige plaatsen wegens ...enkele waterplassen.....maar daarover wordt er niet geklaagd door de burgemeester als door deze "zijn" wegen vol met modder erbij liggen, terwijl als een mtb'er sporen op de weg achterlaat staat het "kot" op stelten....
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Een oplossing kan misschien het stopzetten van toertochten zijn?

Zelf ben ik nog maar van 2003 aan het fietsen, maar als je ziet hoeveel drukker het is geworden kan ik me goed voorstellen dat onze groene vrienden niet meer opgezet zijn met zo'n massa volk over dezelfde paadjes.

Vraag als club gewoon wat extra lidgeld ipv de jaarlijkse TT te organiseren. De enige reden om een toertocht te organiseren is puur om wat geld in kas te krijgen.

Op die manier voorkom je dat er teveel volk over jullie mooie paadjes komt rijden en het gevolg zal zijn dat er geen brieven gestuurd worden zoals die op pagina 1 van dit topic.

Ook de frustratie van de koerskonijnen en onverdraagzaamheid tijdens de toertochten is ineens van de baan. :wink:
jeroenie
Mountainbiker

Post by jeroenie »

laat ons zeggen een tiental jaren terug, kon je hier in de streek nog in vele bossen gaan, te voet, met de mtb/fiets, met paard, etc...
maar steeds meer en meer privatiseren de bossen, komen er omheiningen rond en heb je geen toegang meer!
ergens begrijpelijk, geen vervuiling, geen schade, etc...
aan de andere kant, ik zat vroeger in de jeugdbeweging, en dan gingen wij veel in het bos spelen! maar wat rest er nog van openbare bossen? en wat rest er nog verder van dergelijke speelruimte's?
alles word dicht gebouwd, en afgesloten, kinderen mogen/kunnen niet meer spelen in bossen, volwassenen mogen niet met hun kinderen naar het bos, mensen kunnen nauwelijks nog eens van de natuur genieten, fietsers moeten altijd langs die gevaarlijke wegen fietsen met alle gevolgen van dien, dan willen ze hier nog een halve snelweg door het centrum trekken (zie www.bezo.be), kortom, alles wat goed is voor onze toekomst, die goed is voor de gezondheid, die goed is voor de jeugd, die goed is voor de ontspanning en die goed is voor iedereen die een beter leefmilieu wenst, word ons gewoonweg ontnomen!
phille
Mountainbiker

Post by phille »

kawa wrote:Een oplossing kan misschien het stopzetten van toertochten zijn?

Zelf ben ik nog maar van 2003 aan het fietsen, maar als je ziet hoeveel drukker het is geworden kan ik me goed voorstellen dat onze groene vrienden niet meer opgezet zijn met zo'n massa volk over dezelfde paadjes.

Vraag als club gewoon wat extra lidgeld ipv de jaarlijkse TT te organiseren. De enige reden om een toertocht te organiseren is puur om wat geld in kas te krijgen.

Op die manier voorkom je dat er teveel volk over jullie mooie paadjes komt rijden en het gevolg zal zijn dat er geen brieven gestuurd worden zoals die op pagina 1 van dit topic.

Ook de frustratie van de koerskonijnen en onverdraagzaamheid tijdens de toertochten is ineens van de baan. :wink:
goh, TT's afschaffen kan ook wildrijden in de hand werken ... door een TT te doen en de track beschikbaar te stellen kan je dat wat in de hand houden, tis hoe je het bekijkt, de groenen moeten er wat voor openstaan
Een TT kan ook helpen in bosbeheer, door om de zoveel tijd een pad anders te sturen kan men andere plaatsen weer laten rusten ...
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

phille wrote: goh, TT's afschaffen kan ook wildrijden in de hand werken ... door een TT te doen en de track beschikbaar te stellen kan je dat wat in de hand houden, tis hoe je het bekijkt, de groenen moeten er wat voor openstaan
Een TT kan ook helpen in bosbeheer, door om de zoveel tijd een pad anders te sturen kan men andere plaatsen weer laten rusten ...
Ieder zijn visie, maar ik denk dat het wildrijden in kleine groepjes of individueel zeker geen problemen zal geven.
Het valt niet op, en niet gezien is niet gebeurt. 8)

TT's helpen in bosbeheer? Dat vind ik persoonlijk onzin.

Het is gewoon te druk aan het worden met al die toertochten. Elke week is er wel één in de buurt.
En zo'n massa fietsers op korte tijd en in dezelfde omgeving zorgt gewoon voor frustratie. Zowel bij de groene vrienden van het bos, als bij de fietsers onderling.

Achtereen ga je als organisator gewoon verplicht zijn om over een Bloso route te gaan bepijlen. Heusden is daar al een mooi voorbeeld van.

En dan lijkt het mij beter dat we gewoon heel die toertochten afschaffen.
Gewoon in kleine groepen zelfstandig gaan rijden lost volgens mij al veel op.
phille
Mountainbiker

Post by phille »

in domeinbossen kan het niet druk zijn daar is maar 1 toegelaten per maand, andere bossen zijn prive of in privebeheer ...
Tienbunder is dat prive ?
Post Reply