vergelijk kleinste verzet 26 vs 29 (voor de mindere goden)

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
fillebiker
Mountainbiker

Post by fillebiker »

J.E. wrote:
fillebiker wrote:9 speed
De afstand tussen de 3 bladen is verschillend bij een 9sp en 10sp crank.
Volgens mij ligt uw probleem daar.
mag geen probleem vormen.
crank is 9
ketting en casette is 9
en tandwielen zijn 9
J.E.
Mountainbiker

Post by J.E. »

fillebiker wrote:
J.E. wrote:
fillebiker wrote:9 speed
De afstand tussen de 3 bladen is verschillend bij een 9sp en 10sp crank.
Volgens mij ligt uw probleem daar.
mag geen probleem vormen.
crank is 9
ketting en casette is 9
en tandwielen zijn 9
Ah ok... Vermits er dit stond:
fillebiker wrote:
julie wrote:ik rij nu met 38-24 voor (en cassette 11-36 achter), 10sp, en helaas nu al toch weer 2X chainsuck gehad ondanks dat de voorbladen zo goed als nieuw zijn, en ook de ketting. Je moet echt heel voorzichtig gaan naar het binnenblad, even de beentjes stil houden, anders is het mis.
Komt dit nou toch door dat gat van 14, tussen de 38 en de 24?
Ik heb dit probleem totaal niet met mijn Sram XX op de 26er, die dus 39-26 als bladen heeft.
Bij mij idem! Nieuwe granny 24 nieuwe ketting en nieuwe cassette met 36 buitenblad en als ik schakel terwijl ik blijf trappen heb ik ALTIJD chainsuck!
echt kl*te als je op een lange klim ineens te voet staat bij een marathon!

ik denk dat ik me een tomac anti-chainsuck device ga aanschaffen en hopen dat het hiermee is opgelost!
dacht 'k dat ge ook 10sp reed...
julie
Mountainbiker

Post by julie »

ja bij mij is het op de 10sp, maar de crank en de hele transmissie zijn ook 10sp (nieuwe specialized).
Daarnaast had ik ditzelfde probleem op mijn niner, met XT crank 9sp, ketting 9sp, cassette 9sp, maar voorbladen 22-36, dus ook toch weer 14 verschil.
Interessant trouwens dat ik niet de enige ben :-k
fillebiker
Mountainbiker

Post by fillebiker »

ja bij mij is het ook onverklaarbaar.
heb al vanalles geprobeerd maar het komt nu echt men strot uit!
ik denk dat ik zal overstappen naar 1x10. op het klein bladjes gebruik ik de 3 3 laatste kransjes toch nooit.
julie
Mountainbiker

Post by julie »

je hebt een FSA buitenblad als ik goed heb gelezen?
Hebben die redelijk hoekige tanden?
Ik ga het nog eens proberen met een XT 22 en een SLX 36, volgens een kennis, moet dat geen probleem op leveren. We zullen zien.
Sandcrawler
Mountainbiker
Location: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Post by Sandcrawler »

Julie,heb je de 36 echt nodig?
Ik zou eer opteren voor 21/34
fillebiker
Mountainbiker

Post by fillebiker »

julie wrote:je hebt een FSA buitenblad als ik goed heb gelezen?
Hebben die redelijk hoekige tanden?
Ik ga het nog eens proberen met een XT 22 en een SLX 36, volgens een kennis, moet dat geen probleem op leveren. We zullen zien.
tandjes zijn niet echt hoekig.
ja mss ook is het slx buitenblad proberen en de 26 van xtr.
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

Der zijn nog threads met zulke toestanden.
Blijkt dat de meest gevoelige de nieuwe FSA 386, van groot naar klein blijft de ketting plakken onderaan groot kettingblad.
Heb het hier ook gezien bij mijne LBS
Proper is alles OK maar hoe verder in de rit hoe meer kans.
Blijkbaar zou het een slechte reeks zijn.

Voor de andere bladen zie ik alleen en kwestie van tolerantie dat door vuil en slijtage dit met zich meebrengt.

Anderzijds, né triple werkt met heel kleine sprongen.
Bij SRAM werken die volgens het principe 1,5 dus 26/39 26/2 = 13+26 = 39
28/42 28/2=14+28= 42.
Of die verhouding ook een invloed zou hebben op chainsuck alleen de Dr in de Gears kunnen ons dat zeggen.

Maar als ge 22 hebt zou ik eerder nt hoger dan né 34T gaan, en toch checken of de bladen wel voor 10S compatibel zijn.
Trouwens Dr El Perro heeft dit ook al lang voorgeschreven. (Tested and certified by himself) Né "ouwe" met ervaring da vervangt ge zomaar nt
:lol:

Ik zou zo checken
Vermijd grote sprongen
10S alles (voor de 10S rijders)

Succes.

PS : Mechanika is meer dan alleen componenten uit een doos nemen en zelf voor God spelen. Zei m'n grootvader, en 2 seconden later sprong zijn joint de culasse omdat ie wilde zien wat het zou geven met 1,5 bar overdruk :lol: :lol: :lol:

Anders read this and weep http://fagan.co.za/Bikes/Csuck/
julie
Mountainbiker

Post by julie »

Sandcrawler wrote:Julie,heb je de 36 echt nodig?
Ik zou eer opteren voor 21/34
kan ook... maar enig idee welken?
ik heb nu op de specialized, 24-38 en op mijn niner 22-36 (probleem de chainsuck op beiden trouwens).
Ik vind 24-38 echt te groot voor mij, het lukt mij niet om die rond te blijven draaien, ik moet te snel terug naar de 24, dus ik wil dat sowieso gaan veranderen. Mag dan ook een cassette 11-36 hebben, maar dat verandert daar niet veel aan. Een nadeel van een dergelijke cassette vind ik ook wel de wat grote verschillen tussen de kransjes, dus niet altijd makkelijk om de juiste versnelling te vinden.

voor Mirflash: je hebt zeker een punt, 22-34 misschien maar eens proberen.
Met mijn sram XX 26-39 crank heb ik geen enkel probleem de chainsuck, maar 26-39 kan ik echt niet ronddraaien op een 29er :(
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

julie wrote:voor Mirflash: je hebt zeker een punt, 22-34 misschien maar eens proberen.
Met mijn sram XX 26-39 crank heb ik geen enkel probleem de chainsuck, maar 26-39 kan ik echt niet ronddraaien op een 29er :(
Ik rij 39/26 op een 26" :wink:

Hetzelfde overzetten op een 29" et hop. Dan hebt ge een 22/34
Ben zelf aan het twijfelen om né 25 te steken in de plaats van de 26.

Maar dan hebt ge weer een ander probleem, namelijk begint ge weer meer te schakelen.
Die 1,5 zorgt dat je wat minder moet schakelen van voor, als je de 2x gebruikt en geen schrik hebt om te kruisen.
Je m'en fous, het moet marcheren, als de ketting minder lang meegaat dan gaat hij minder lang mee.

En zoals den Perro zegt, in de afdalingen rust ik 8)
Locked