autorijden op 16 ?

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.

autorijden op 16 ?

Poll ended at Sat 15 Mar 2008 13:17

NEE
98
89%
JA
12
11%

Total votes: 110

Antonio's pizza
Mountainbiker

Post by Antonio's pizza »

En (opgefokte) brommertjes komen hier niet voor, omdat je immers vanaf 16 met de wagen kan rijden.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Antonio's pizza wrote: Dus het toelaten van 125c motoren op die leeftijd is evengoed het toelaten van snel rijden met die motor op dezelfde leeftijd. Waarom anders een motor kopen als je maar 40km/h gaat rijden
Waar blijf je het halen....
Niemand zal het toelaten of stimuleren om snel te rijden, men zal met die 125cc net zo snel mogen rijden als toegelaten, dat deze regel niet door iedereen toegepast zal worden is een andere zaak.
Als iedereen zich aan de regels zou houden zag je ook geen opgefokte brommerkes.
Antonio's pizza wrote: Dus als je geen alcohol toelaat tot 21 jaar, heb je al 5 jaar rijervaring (zonder ook maar 1x zat achter het stuur gezeten te hebben - welke belg kan zoiets zeggen).
Dit is zelfs grappig om te lezen. Juist of de jeugd zich zou houden aan een alcoholverbod tot 21j :lol: #-o #-o
En om het over die dronken Belgen achter het stuur te hebben, ik denk dat dit niet echt een jongerenprobleem is.

Antonio's pizza wrote: En (opgefokte) brommertjes komen hier niet voor, omdat je immers vanaf 16 met de wagen kan rijden.
Dus..... [-o<
Hubertje
Mountainbiker

Post by Hubertje »

laat die 16jarigen hun auto opfokken!
pieter mels
Mountainbiker
Location: cannondale scalpel team replica & Van nicholas astraeus

Post by pieter mels »

ik ben er resoluut tegen dat mensen van 16 in een auto stappen.
ben ondertussen nu 28 en rijd veel kilometers zowel prive als zakelijk.
als ik met mijn leon cupra R rijd word ik vaak door de meest onozele gastjs uitgedaagd om eens te sprinten of sommigen die denken dat ze goed kunnen rijden. gewoon achterlijk.
als je je rijbewijs hebt en mag rijden op de openbare weg, dan ga je pas LEREN autorijden. dus zoals veel mensen zeggen van ik heb me rijbewijs ik kan rijden, no way.
ook vind ik het leerzaam om een rijvaardigheid of anti slip cursus erbij te volgen om zo ook eens stil te staan als het eens eventueel fout gaat.
ik heb er zelf 2 gevolgd en doe regelmatig een herhaal/opfriscursus.

dan heb je nog de zotten die links en rechts inhalen, levensgevaarlijk net zoals bumperklevers. ik rijd zelf regelmatig op circuit zandvoort en geloof mij nou maar, dat ook al denk je te kunnen rijden, daar word die droom wel ff de wereld uit geholpen.

en met 16 jaar verdien jij niet genoeg om een auto deftig te kunnen onderhouden.... denk aan taxen(wegenbelasting) verzekering onderhoud etc.
er zijn er genoeg die op verotte banden rijden omdat ze geen nieuwe kunnen betalen.... ik zou nie graag voor zo iemand rijden als ie moet remmen.

denk er maar eens over na.... auto rijden kost veel geld.

en wat betreft opgefokte brommers, dat is levensgevaarlijk als ik er nu aanterug denk, ik heb er zelf ook met 1 gereden en dan niet alleen een cilinder veranderen, maar een full sprinter. wat mij betreft ook dat verbieden.
Cruzer
Mountainbiker

Post by Cruzer »

Om even terug op topic te gaan (autorijden vanaf 16jaar en niet 125cc rijden vanaf 16j :wink: )

Ik heb NEE gestemd.

Ik zou enkel ja gestemd hebben als dit gepaard zou gaan met enkele strikte regels:
-Minstens 6 maanden (x-aantal lessen) les via rijschool
-Verder enkel met een 'L' en begeleider (die zelf een proef heeft afgelegd om te tonen dat ze het zelf kunnen, want de meeste ouders leren hun fouten aan hun kinderen) die zelf minstens 25 is en 4 jaar zijn rijbewijs heeft.
-Niet in het weekend en niet voor 9:00 of na 22:00
-Niet bij regen/glad wegdek.
-Nooit met andere jongeren erbij.
-Bij de minste overtreding, zware boete en pas op 20 jaar mogelijkheid tot halen rijbewijs.
-Enkel met wagens met een maximale PK/Kw

Probleem is dat waarschijnlijk niemand het dan nog de moeite vind. En eigenlijk maar goed ook, eerst de op hol geslagen hormonen tot rust laten komen en dan pas achter het stuur laten kruipen.
Duffman
Mountainbiker

Post by Duffman »

pieter mels wrote:als je je rijbewijs hebt en mag rijden op de openbare weg, dan ga je pas LEREN autorijden. dus zoals veel mensen zeggen van ik heb me rijbewijs ik kan rijden, no way.
=D> =D> =D>
pieter mels
Mountainbiker

Post by pieter mels »

Cruzer wrote:Om even terug op topic te gaan (autorijden vanaf 16jaar en niet 125cc rijden vanaf 16j :wink: )

Ik heb NEE gestemd.

Ik zou enkel ja gestemd hebben als dit gepaard zou gaan met enkele strikte regels:
-Minstens 6 maanden (x-aantal lessen) les via rijschool
-Verder enkel met een 'L' en begeleider (die zelf een proef heeft afgelegd om te tonen dat ze het zelf kunnen, want de meeste ouders leren hun fouten aan hun kinderen) die zelf minstens 25 is en 4 jaar zijn rijbewijs heeft.
-Niet in het weekend en niet voor 9:00 of na 22:00
-Niet bij regen/glad wegdek.
-Nooit met andere jongeren erbij.
-Bij de minste overtreding, zware boete en pas op 20 jaar mogelijkheid tot halen rijbewijs.
-Enkel met wagens met een maximale PK/Kw

Probleem is dat waarschijnlijk niemand het dan nog de moeite vind. En eigenlijk maar goed ook, eerst de op hol geslagen hormonen tot rust laten komen en dan pas achter het stuur laten kruipen.
dit werkt niet vind ik,

gewoon alle lessen via een rijschool. zo voorkom je ook dat anderen het je fout aanleren.

niet bij regen/glad wegdek... hoe ga je dat doen als er ineens een stortbui komt? of plaatselijk glad is, dan maar op de vluchtstrook staan tot het over is?

wagens met een gelimiteerd pk/kw?
hier in nederland is het mogelijk om gewoon je blok te veranderen als het aantal cilinders hetzelfde blijft tot een vermogensstijging van 40 % hoef je niet herkeurd te worden. bij ee verandering van aantal cilinders of een vermogenstijging van 40 % wel.

wat te denken van de diesels?
mijn oude ibiza 1.9 TDI had 160 pk getuned. wat ga jij daar aan de buitenkant van zien? een chipje en klaar is kees.
mijn leon nu ook voorzien van 280 pk uit mijn 1.8je.
met een chip of wat andere dingen kan mijn de pk's opdrijven, maar waarom een pk limit? een 1.6je haalt ook makkelijk 180 190 alsof dat dan ineens niet gevaarlijk is.

dan nog het punt wat je aanhaalt nooit met jongeren erbij.
nee die zoeken elkaar gewoon met een andere auto, krijg je weer van die sprinten of ander gehinder op de weg.
hetzelfde wat nu met scooters gebeurd.
Antonio's pizza
Mountainbiker

Post by Antonio's pizza »

kawa wrote:
Antonio's pizza wrote: Dus het toelaten van 125c motoren op die leeftijd is evengoed het toelaten van snel rijden met die motor op dezelfde leeftijd. Waarom anders een motor kopen als je maar 40km/h gaat rijden
1. Waar blijf je het halen....
Niemand zal het toelaten of stimuleren om snel te rijden, men zal met die 125cc net zo snel mogen rijden als toegelaten, dat deze regel niet door iedereen toegepast zal worden is een andere zaak.
2. Als iedereen zich aan de regels zou houden zag je ook geen opgefokte brommerkes.
Antonio's pizza wrote: Dus als je geen alcohol toelaat tot 21 jaar, heb je al 5 jaar rijervaring (zonder ook maar 1x zat achter het stuur gezeten te hebben - welke belg kan zoiets zeggen).
3. Dit is zelfs grappig om te lezen. Juist of de jeugd zich zou houden aan een alcoholverbod tot 21j :lol: #-o #-o
4. En om het over die dronken Belgen achter het stuur te hebben, ik denk dat dit niet echt een jongerenprobleem is.

Antonio's pizza wrote: En (opgefokte) brommertjes komen hier niet voor, omdat je immers vanaf 16 met de wagen kan rijden.
Dus..... [-o<
1. 90km / h rijden waar je 90 mag is op een leeftijd van 16 jaar zonder ervaring evengoed snel rijden. Ik zeg nergens 'te snel' (in de zin van in een overtreding zijn), gewoon hoge snelheid.

2. nultolerantie en het probleem zal wel snel opgelost geraken (brommerke kwijt, 2000 euro boete en 40 uur gemeenschapsdienst en er zullen er niet veel meer hun brommerke opdrijven.

3. Ook hier nultolerantie. Gelijkaardig als in de US, alcohol kopen = identiteitskaart tonen. Diegene die alcohol schenkt of verkoopt aan minderjarige kan een celstraf krijgen.

4. Niemand die zegt dat dit enkel en alleen een jongerenprobleem is (behalve jijzelf). Maar dat is geen reden om niets tegen de jongeren die wel een probleem vormen iets te doen. Of ze nu in de meerderheid zijn of niet, het is beter ze uit de statistieken rond weekendongevallen te halen dan niets te doen.
pieter mels
Mountainbiker

Post by pieter mels »

zals de gij da zegt, 2000 E boete en 40 u werkstraf, er komt veel bureaucratie bij te pas en ik weet zeker dat dat weer op een achterstand gaat leiden van andere zaken, even als een gevangenis straf....
alle cellen zitten al vol in belgie, er word niet voor niks zoveel gestaakt.
denk ook niet dat alle rechtszaken daar op zitten te wachten met de nu al huidige achterstand van andere belangrijekre zaken,
ik weet 1 ding als ge ne echt goed opgedreven brommer rijd dan rijd jij zeker uw achtervolger kwijt.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Om ellenlange discussies te vermijden heb ik het gedeelte van alcoholgebruik maar acherwege gelaten...
Antonio's pizza wrote:
kawa wrote:
1. Waar blijf je het halen....
2. Als iedereen zich aan de regels zou houden zag je ook geen opgefokte brommerkes.

1. 90km / h rijden waar je 90 mag is op een leeftijd van 16 jaar zonder ervaring evengoed snel rijden. Ik zeg nergens 'te snel' (in de zin van in een overtreding zijn), gewoon hoge snelheid.

2. nultolerantie en het probleem zal wel snel opgelost geraken (brommerke kwijt, 2000 euro boete en 40 uur gemeenschapsdienst en er zullen er niet veel meer hun brommerke opdrijven.
1. Ok, het gaat niet over te snel rijden maar gewoon over snel rijden. :roll:
Nu, ik zie liever een 16-jarige met degelijke opleiding en veilige motorfiets tegen 90km/h over de openbare weg rijden dan een 16-jarige met okkazie brommerke met trommelremmekes tegen 60km/h over het fietspad.
We moeten een beetje realistisch blijven en vooral de vergelijking maken met de opgefokte brommerkes. Als iedereen zich zou houden aan de 25km/h en 40km/h regel zou ik misschien ook anders denken, al blijf ik die 2 jaar ervaring op de openbare weg een goede voorbereiding vinden voor het echte werk op 18.

2. Die nultolerantie is er nu ook al, fikse boetes en inbeslagname van die brommerkes lijken het probleem toch niet echt op te lossen....
kawa wrote:
Dus..... [-o<
Een mooie afsluiter... In de US hebben ze het probleem niet van opgefokte brommers omdat de 16 jarigen daar met een wagen mogen rijden.... daarom dat ik denk dat een 125cc op legale manier de enige manier is om die onveilige brommerkes van de weg te halen. (of inderdaad het toelaten om met een wagen te rijden, maar dat blijft volgens mij in België en het drukke verkeer niet echt een oplossing)

Ik persoonlijk vind een 150pk auto in de handen van een 16 jarige gevaarlijker dan een dichtgeknepen 125cc. Ook omdat die gastjes zich het licht kunnen uitrijden in een auto volgeladen met vriendjes en vriendinnekes.
Post Reply