Er is iemand weggevallen: afspraak op 23 december. Wordt vervolgd...SusXT wrote:... ik heb net een afspraak gemaakt : 15 februari was zijn eerst beschikbare datum...
Lichaamsmeting + fietsafstelling , NIEUW body2bike ! ! !
Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
zeggen en zijn... :)fcb wrote:De ene mens is volgens mij ook gevoeliger voor zen positie dan een andere . Ik heb eens een interview gelezen van Greg van Avermaet waarin hij zei dat het geen rol speelde dat zijn zadel 2cm hoger of lager stond .
Ik mag er niet aan denken, maja ik ben maar een week manneke
als die etappes moet rijden van 180 km.. en ergens 1 a 2 cm te laag... dan zit die na dag 1 al met serieuze irritatie, na dag 2 dreigende ontsteking en dag 3 richting naar huis...
Greg van Avermaet heeft het voordeel dat hij nog erg kong is, en dus is zijn lichaam flexibeler in het verwerken van problemen... maar laat die nog maar 3 jaar ouder zijn dan nu... dan gaat die totaal anders praten
het is wel zo dat er mensen zijn die erg gevoelig en minder gevoelig zijn voor wisselende afstelling.
bv een kameraad van mij, die goochelt met verstellingen van 5 mm a 1 cm.. op termijnen van pas 1-2 of 3 weken voelt hij dat er toch een probleem is. Laatst merkte hij opas na maanden op dat hij eigenlijk te laag zat, daar hij eens op mijn aanraden een iets hogere positie en bijstelling van schoenplaatjes moest proberen... wat uiteindelijk beter was voor hem.
doe ikzelf bv 1 a 2mm verschil en ik rijd 100 meter, dan weet ik al of het niet of wel goed is, en of ik er problemen door ga krijgen of niet.
Doctor is hetzelfde.. kleinste verstelling lijkt een heel verschil, ook hier, na 100m weet hij welke kant het uitgaat... en zo ken ik nog wel aan aantal.
Feit is dat een jongere sporter vaak niet eens opmerkt dat hij een evrkeerde houding heeft, maar pas later, soms zelfs na jarenlang zo te fietsen, door minder fysieke flexibiliteit met ouder worden erachter komt dat hij al die tijd verkeerd zat.. en soms helaas met grote gevolgen op lange(re) termijn.
Het kan ook nooit kwaad van zelf op posities te zoeken en te werken, MAAR, dan moet je eerst en vooral de huidige positie geheel in kaart brengen en noteren, om als het nodig is, later deze weer geheel identiek te gaan plaatsen. In dit geval spreek ik dan dat je vertrekt vanuit een degelijke basispositie, en dan hier en daar met mm's gaat werken qua afstellen naar perfectie.
Je leert er veel bij,.. en ook zo leer je beter te anticiperen op de afnemende fysieke flexibiliteit dat het ouder worden meebrengt (de onderrug kan dan steeds minder verdragen, meer onstabieler en gevoeliger
oja : oefeningen voor de rug zijn voor elke renner aangewezen, omdat je deze groep spieren in verhouding tot de rest amper aanspreekt (ex onderrug dan) en op termijn een onstabiiele verhouding ontstaat, dat tal van kwalen en blessures in de hand kan gaan werken.
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
@KAWA :
we gaan ervan uit dat die mensen goed werk leveren, maar het is wel erg opvallen dat de verschillende centra wel een aantal redelijk sterke afwijkingen hebben ten opzichte van die bepaalde persoon goed op de fiets te zetten.
daarvan concludeer je overduidelijk :
- men kan nooit iemand echt goed krijgen op de fiets, zeker niet mensen die amper ervaring hebben met dit soort materie en hun lichaam niet eens begrijpen, of beter gzegd : de taal van hun lichaam negeren of niet begrijpen.
die mensen kunnen wel : de persoon in kwestie een positie aanmeten die zo dicht mogelijk bij zijn hoogstwaarschijnlijke 'goede' fietspositie aanleunt. daar slagen ze vaak wel in, ondanks de soms toch kompleet verkeerde analyses bij een aantal personen.
wat niet zou mogen : dat wanneer eenzelfde persoon bij verschillende centra's is opgemten, de verschillen vaak zo groot zijn dat het pijn gaat doen aan de ogen, en je je wel hardop enkele vragen gaat stellen hoe dat kan.
daaruit blijkt dat er in de grote hoop mensen die dat doen, maar weinigen zijn die echt weten waar ze mee bezig zijn.
die dat onder de knie hebben, werken op basis van kennis uiteraard maar ze hebben daar ook een bepaald gevoel bij, iets instintiefs dat zegt..we zijn er bijna, nog beetje dit en dat.
ze zeggen weleens : tzit in de vingers en het oog, buiten het hoofd om.
opmeten is niet alleen kennis (de meesten werken op theoretische zaken)
de manier van afwikkelen, de kleine bewegingen van de rug en bovenlichaam, armen, bij het afwikkelen, de manier waarop de knieeen zich zetten bij weerstand trappen bij het opmeet-testen, idem zo met de enkels, de manier waarop de handen zich zetten bij hogere krachtinspanningen, de manier waarop die persoon zijn schouders positioneert, verraden vaak al dat het niet goed zit bij de op te meten atleet. dat zijn zaken die je helaas enkel en alleen uit pure praktijk gaat halen, en bij de theorie van opmeten een zeer goede hulp kunnen zijn.
om maar te zeggen, dat opmeten wel heel wat meer inhoud dan wat tabellen met maten, kruishoogte, romp en framemate te gaan meten.
we gaan ervan uit dat die mensen goed werk leveren, maar het is wel erg opvallen dat de verschillende centra wel een aantal redelijk sterke afwijkingen hebben ten opzichte van die bepaalde persoon goed op de fiets te zetten.
- men kan nooit iemand echt goed krijgen op de fiets, zeker niet mensen die amper ervaring hebben met dit soort materie en hun lichaam niet eens begrijpen, of beter gzegd : de taal van hun lichaam negeren of niet begrijpen.
die mensen kunnen wel : de persoon in kwestie een positie aanmeten die zo dicht mogelijk bij zijn hoogstwaarschijnlijke 'goede' fietspositie aanleunt. daar slagen ze vaak wel in, ondanks de soms toch kompleet verkeerde analyses bij een aantal personen.
wat niet zou mogen : dat wanneer eenzelfde persoon bij verschillende centra's is opgemten, de verschillen vaak zo groot zijn dat het pijn gaat doen aan de ogen, en je je wel hardop enkele vragen gaat stellen hoe dat kan.
daaruit blijkt dat er in de grote hoop mensen die dat doen, maar weinigen zijn die echt weten waar ze mee bezig zijn.
die dat onder de knie hebben, werken op basis van kennis uiteraard maar ze hebben daar ook een bepaald gevoel bij, iets instintiefs dat zegt..we zijn er bijna, nog beetje dit en dat.
ze zeggen weleens : tzit in de vingers en het oog, buiten het hoofd om.
opmeten is niet alleen kennis (de meesten werken op theoretische zaken)
de manier van afwikkelen, de kleine bewegingen van de rug en bovenlichaam, armen, bij het afwikkelen, de manier waarop de knieeen zich zetten bij weerstand trappen bij het opmeet-testen, idem zo met de enkels, de manier waarop de handen zich zetten bij hogere krachtinspanningen, de manier waarop die persoon zijn schouders positioneert, verraden vaak al dat het niet goed zit bij de op te meten atleet. dat zijn zaken die je helaas enkel en alleen uit pure praktijk gaat halen, en bij de theorie van opmeten een zeer goede hulp kunnen zijn.
om maar te zeggen, dat opmeten wel heel wat meer inhoud dan wat tabellen met maten, kruishoogte, romp en framemate te gaan meten.
sunn xtreme wrote:@KAWA :
Ik geef je volledig gelijk hoor, 't ging er mij meer om dat ze hier voor het ene meetcentrum reclame komen maken terwijl ze een ander meetcentrum even slechte punten komen geven.
Dit lijkt mij meer de methode van de fietshandelaar die ff snel een maat gaat instellen.
Bullen werkt toch ook iets precieser he.
-
Hollandbiker
- Mountainbiker
Post by Hollandbiker »
Als ieder prof zou worden opgemeten dan zou iedere prof ongeveer dezelfde positie op de fiets hebben, allemaal even hoog in het zadel zitten en allemaal de perfecte zit hebben.
Hoeveel profs zitten er hetzelfde op de fiets.... inderdaad, niet 1.
Ik sta er vaak genoeg van te kijken hoe sommigen toppers als een drol op hun velo zitten, te laag en veel te ver naar voren. Maar wel gruwelijk hard rijden en grote wedstrijden winnen. Zouden ze nog meer winnen en nog harder rijden als ze "goed" op hun fiets zouden zitten, ik betwijfel het.
Kortom, zoals je jezelf op een fiets zet, met hier en daar een beetje aanpassen, is het vaak in orde. Met een juiste zadelhoogte ben je al goed op weg.
Ik lees in sommige berichten ook over de manier van trappen; mooi rond, tenen naar beneden, hiel naar beneden, er zijn nogal wat mogelijkheden. Maar de juiste? Zelfs de heren (bewegings)wetenschappers komen er niet uit wat nu de perfecte trap beweging is.
Kortom, zorg er voor dat je een beetje deftig op je fiets zit, op internet is genoeg te vinden om dat te realiseren. Let verder als je fietst goed op jezelf (luister naar je lichaam), neem de nodige maatregelen als dat nodig is maar wel voorzichtig. Bijvoorbeeld je zadel niet in 1 klap 2 cm omhoog. Rustig aan, paar mm, en weer een aantal uren fietsen om dat goed te voelen en zo verder fine tunen. Op deze wijze kom je al een heel eind.
Mocht je grote veranderingen (laten) aanbrengen dan is het nu wel de tijd. Nooit in het seizoen doen.
Ik sta er vaak genoeg van te kijken hoe sommigen toppers als een drol op hun velo zitten, te laag en veel te ver naar voren. Maar wel gruwelijk hard rijden en grote wedstrijden winnen. Zouden ze nog meer winnen en nog harder rijden als ze "goed" op hun fiets zouden zitten, ik betwijfel het.
Kortom, zoals je jezelf op een fiets zet, met hier en daar een beetje aanpassen, is het vaak in orde. Met een juiste zadelhoogte ben je al goed op weg.
Ik lees in sommige berichten ook over de manier van trappen; mooi rond, tenen naar beneden, hiel naar beneden, er zijn nogal wat mogelijkheden. Maar de juiste? Zelfs de heren (bewegings)wetenschappers komen er niet uit wat nu de perfecte trap beweging is.
Kortom, zorg er voor dat je een beetje deftig op je fiets zit, op internet is genoeg te vinden om dat te realiseren. Let verder als je fietst goed op jezelf (luister naar je lichaam), neem de nodige maatregelen als dat nodig is maar wel voorzichtig. Bijvoorbeeld je zadel niet in 1 klap 2 cm omhoog. Rustig aan, paar mm, en weer een aantal uren fietsen om dat goed te voelen en zo verder fine tunen. Op deze wijze kom je al een heel eind.
Mocht je grote veranderingen (laten) aanbrengen dan is het nu wel de tijd. Nooit in het seizoen doen.
Als je goed op je fiets zit dan zit je goed ! Maar als er achteraf kwetsuren door komen moet je niet komen huilen .Klopt wel als je bij 5 verschillende centra’s gaat je waarschijnlijk 5 verschillende posities gaat hebben maar denk wel dat ze elk wel hun eigen visie hierover hebben . Maar meestal komen de mensen pas terecht bij zulke centra’s omdat ze hun fiets door een fietsenmaker met verstand hiervoor hebben laten afstellen of nog beter het zelf beter kunnen dan eender wie ! Daarom is het interessant dat bij afstelling van u fiets door een vakman er iemand bij is zoals bij body2bike die de taal van uw lichaam kent !!! Dat verklaart volgens mij ook waarom de profs niet allemaal hetzelfde op hun fiets zitten , iemand met rugklachten gaan ze niet hetzelfde zetten al iemand met knieklachten . Maar iedereen doet en denkt natuurlijk maar wat hem wil , ik weet goed genoeg welke miserie ik heb gehad aan mijn lichaam door de afstelling van mijn fiets door een fietsvakman met of zonder computer en ik weet ook goed genoeg welke miserie er al is door opgelost door het team van body2bike ! En met team bedoel ik twee personen die elk hun vak kennen en de computer daar niet voor nodig hebben ! En dit laatste is hier wel het grootste verschil met andere centra’s .
Grts
Grts
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
dat laatste doet me zeer sterk denken aan Lance Armstrong : vreselijk hoe die op de fiets zit, maar zo verschroeiend hard kan rijden.Hollandbiker wrote:Als ieder prof zou worden opgemeten dan zou iedere prof ongeveer dezelfde positie op de fiets hebben, allemaal even hoog in het zadel zitten en allemaal de perfecte zit hebben.
mocht die 'stijlvol' zitten, ben ik overtuigd dat het heel wat minder zal zijn.
Omdat zijn fysieke autonomie niet overeenkomt voor een 'stijlvolle EN rendabele' houding.
- fcb
- Mountainbiker
Een goede afstelling gaat in mijn ogen ten eerste over lichamelijk goed zitten en zonder pijntjes of kwetsuren te rijden , niet om 0,2km/u harder te rijden .Hollandbiker wrote:
beste bikers,
bij deze wil ik toch even reageren op div. dingen die ik hier lees.
geweldig dat iedereen een eigen mening heeft over dit onderwerp,hoop ook dat dit zo blijft. kunnen er nog mooie discussies komen.
maar allereerst,wij zijn en willen ons zelf geen "meetcentrum"noemen.
dit doen we zeker niet. we geloven niet in een lichaam op meten,dit in een computer stoppen en deze laten vertellen hoe je op een fiets zou moeten zitten. als anderen dit doen,geweldig maar niet ons ding.
wij willen vanuit het lichaam werken,flexibiliteit,balans,spier lengte etc heeft alles van doen met goed op een fiets te komen zitten.
nog steeds zijn er te veel mensen die denken dat de positie van een fiets alle problemen op kan lossen. helaas,niks is minder waar.
een fiets positie is heel belangrijk,maar het motortje wat er op zit moet ook in orde zijn.
zijn bv spier lengte niet in orde zal deze in geen 1 positie goed functioneren.
daar houden wij ons mee bezig,positie,maar zeker ook zorgen dat het lichaam in orde is/komt.
wel werken we met een programma en beelden van voor en na een fit.
waar je de graden en hoeken kunt zien en verbeteringen meteen waar te nemen zijn.
sommige mensen zullen dit als show zien. maar voor ons is het niks anders dan te zorgen dat, wat we je vertellen over wat er achter of opzij met je gebeurd je zelf kan zien. op deze manier kun je veel makkelijker begrijpen wat er eventueel fout gaat.
over de beroeps renner,inderdaad,juist deze gaan vaak op zoek naar verbeteringen. gelukkig steeds meer in de juiste richting in plaats van doctors. positie is voor deze groep zeer belangrijk,niet dat dit niet geld voor de gemiddelde toerist. maar deze mannen zitten dag in dag uit 6+ uur per dag op de fiets,dus een lichaam optimaal laten functioneren is van groot belang.
het laatste wat wij mensen vertellen,is dat ze harder kunnen fietsen als ze geweest zijn. maar zeker wel energie zuiniger,zorgen dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van het lichaam in voor de persoon optimale positie.
dat deze voor ieder persoon anders is,is wel duidelijk. geen lichaam is het zelfde.
ook hebben we nog nooit in een dagblad gestaan,en zullen we nooit een "meetcentrum"afkraken.
deze zijn voor ons geen concurrentie,daar we op twee totaal verschillende manieren werken.
gelukkig krijgen we ook steeds meer fietsenmakers binnen die toch nieuwsgierig geworden zijn. fantastisch,we leggen alles uit en proberen ze te vertellen waar ze wat op moeten letten bij verkoop van een fiets.
zie dit aub niet als een slechte reactie op wat hier door andere is gezegd,we waarderen ieders mening.
nog veel fiets plezier en een goed 2010.
groet,henk
body2bike
bij deze wil ik toch even reageren op div. dingen die ik hier lees.
geweldig dat iedereen een eigen mening heeft over dit onderwerp,hoop ook dat dit zo blijft. kunnen er nog mooie discussies komen.
maar allereerst,wij zijn en willen ons zelf geen "meetcentrum"noemen.
dit doen we zeker niet. we geloven niet in een lichaam op meten,dit in een computer stoppen en deze laten vertellen hoe je op een fiets zou moeten zitten. als anderen dit doen,geweldig maar niet ons ding.
wij willen vanuit het lichaam werken,flexibiliteit,balans,spier lengte etc heeft alles van doen met goed op een fiets te komen zitten.
nog steeds zijn er te veel mensen die denken dat de positie van een fiets alle problemen op kan lossen. helaas,niks is minder waar.
een fiets positie is heel belangrijk,maar het motortje wat er op zit moet ook in orde zijn.
zijn bv spier lengte niet in orde zal deze in geen 1 positie goed functioneren.
daar houden wij ons mee bezig,positie,maar zeker ook zorgen dat het lichaam in orde is/komt.
wel werken we met een programma en beelden van voor en na een fit.
waar je de graden en hoeken kunt zien en verbeteringen meteen waar te nemen zijn.
sommige mensen zullen dit als show zien. maar voor ons is het niks anders dan te zorgen dat, wat we je vertellen over wat er achter of opzij met je gebeurd je zelf kan zien. op deze manier kun je veel makkelijker begrijpen wat er eventueel fout gaat.
over de beroeps renner,inderdaad,juist deze gaan vaak op zoek naar verbeteringen. gelukkig steeds meer in de juiste richting in plaats van doctors. positie is voor deze groep zeer belangrijk,niet dat dit niet geld voor de gemiddelde toerist. maar deze mannen zitten dag in dag uit 6+ uur per dag op de fiets,dus een lichaam optimaal laten functioneren is van groot belang.
het laatste wat wij mensen vertellen,is dat ze harder kunnen fietsen als ze geweest zijn. maar zeker wel energie zuiniger,zorgen dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van het lichaam in voor de persoon optimale positie.
dat deze voor ieder persoon anders is,is wel duidelijk. geen lichaam is het zelfde.
ook hebben we nog nooit in een dagblad gestaan,en zullen we nooit een "meetcentrum"afkraken.
deze zijn voor ons geen concurrentie,daar we op twee totaal verschillende manieren werken.
gelukkig krijgen we ook steeds meer fietsenmakers binnen die toch nieuwsgierig geworden zijn. fantastisch,we leggen alles uit en proberen ze te vertellen waar ze wat op moeten letten bij verkoop van een fiets.
zie dit aub niet als een slechte reactie op wat hier door andere is gezegd,we waarderen ieders mening.
nog veel fiets plezier en een goed 2010.
groet,henk
body2bike
-
Sunn Xtreme
- Expert
Post by Sunn Xtreme »
PB
ik richt me niet op een bepaald bedrijf, van dit en dat.
ik zie dat sommigen er een beperkte aanpak op nahouden en met een beperkt resultaat komen. Dit in algemene vorm gezegd zijnde, zonder me op jullie te richten.
Wie en wat, dat laat ik op topics / forums gans in het midden..
ik richt me niet op een bepaald bedrijf, van dit en dat.
ik zie dat sommigen er een beperkte aanpak op nahouden en met een beperkt resultaat komen. Dit in algemene vorm gezegd zijnde, zonder me op jullie te richten.
Wie en wat, dat laat ik op topics / forums gans in het midden..