-> 2 bladen vooraan

Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
Post Reply
Barny
Mountainbiker

Post by Barny »

Snijdie wrote: Het was 29 gram winst, en bij Extralite 30-44 tanden dan heb ik een extra 15 gram winst theoretisch.
Als je vooraan de combinatie 44/30 gebruikt, komt je voorderailleur dan niet boven zijn schakelcapaciteit?
44-30=14, voor bvb een X-gen is de max :12 tanden.
Voor een XTR moet ik even opzoeken
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

dus je kan een X-Gen niet met een triple gebruiken volgens jou?
Lijkt mij sterk dat die geen 22 - 44 aankan (zoals de meeste).
Barny
Mountainbiker

Post by Barny »

superlight wrote:dus je kan een X-Gen niet met een triple gebruiken volgens jou?
Lijkt mij sterk dat die geen 22 - 44 aankan (zoals de meeste).
Oops, niet duidelijk genoeg uitgelegd: :oops:
Bij de standaard 44/32/22 combinatie is het maximum verschil tussen de opeenvolgende bladen 12 (44-32=12 en 32-22=10)
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

ok, dat klinkt al iets beter ;)
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Ik zou, als ikk kies voor 2 bladen voor een koersfiets derrie gaan. Dan worden weer ettelijke grammen uitgespaard, en die zijn meestal in dezelfde stof gemaakt. Wat ik mij wel afvraag: die kooien van die koersfietsderries zijn ontworpen om te schakelen met 39T-53T. Is die kooi dan niet te groot als je ze gebruikt oop 29T. Blijkbaar niet want de profteams rijden zo rond. C'dale met S-RAM Force, Speci met Dura-Ace. Wat zijn de bevindingen van hen die met raceder rondrijden?

Kan iem me nu iets vertellen over die Middleburm bladen of spider (zie eerdere post)?
apk-kis-mtbteam
Mountainbiker

Post by apk-kis-mtbteam »

Das allemaal goed en wel als je wedstrijden rijdt van 40-50 km, maar als je echte mountainbike chrono's rijdt, zoals hollange, houffalise,... meerdaagse marathons wil ik je toch eens zien om 120 km op de macht naar boven te rijden. Als je soepel rijdt kom je sneller boven en zeker indien je 8 dagen achter elkaar moet rijden.
Ik denk maar aan mijn deelname van 2003 aan de Transalp, vergeet het om op het middenplateau of op ne 29 naar boven te rijden. In dat jaar heb ik marathons van Riva del garda en Willingen ook gereden met 2 bladen, 32-44. Maar je rijdt je benen ram naar de klote over z'n afstanden.

groeten
David

http://www.apk-kis-mtbteam.Be
ATEGEV
Mountainbiker

Post by ATEGEV »

Met 2x de Ironbike (IT in de benen meen ik toch te mogen zeggen dat ik weet wat echt mountainbiken is.

Het is daarom datr ik nooit zou vertrekken met bv. 32-32 als kleinste versnelling. Maar als je rijdt met 29-34 als kleinste dan rij je met een versnelling die ovgeveer in het midden ligt tussen je op twee na kleinste en je op één na kleinste versnelling, en dat denk ik wel te kunnen, toch voor alle gekende XC en marathons.

Alleen twijfel ik nog of ik volgend jaar de Ironbike met die config zou rijden, maar dat zullen de wedsrijden in het begin v/h seizoen wel uitzijzen. Miusschien pas ik me rap aan. Ik hoop trouwens dat mijn fiets 1,5 tot 2 kg lichter zal zijn dan mijn huidige.
Master of puppets
Mountainbiker
Location: OLYMPIA F1 XX1 Eagle, OLYMPIA BULLET XX1, OLYMPIA EGO-X FORCE CX

Post by Master of puppets »

daelman wrote:
Master of puppets wrote:Ik rijd nu met 44-34 vooraan en 11-23 achteraan op Tune Bigfoot crank -> ook in de Ardennen ... Ik vraag mij af wanneer da ge op die 22 vooraan kunt draaien zonder te "surplacen" , desnoods steekt ge ne 12-27 met 44-32 vooraan dan hebt ge nog een klein genoeg verzet denk ik .. maarja das ieder zijn goesting zeker ..

-> kijk maar naar de evolutie in de race fietskes -> Compact is "in"
50-35 met nen 11-23 -> als ge 50-11 kunt draaien hebt ge zelfs meer "meters" dan 53-12 ! alsook omgekeerd met 34-23 ...

Conclusie : minder = meer, ge kunt beter ne keer van cassette wisselen dan onnodig vooraan gewicht mee-sleuren denk ik :wink:
gij neemt uw bike mee op wandeltochten ofwat? #-o op zo'n verzet geraakt ge toch geen berg op man. daar geloof ik nu eens geen z*k van.
Kan daar maar 1 ding op zeggen: come and see ! -> zo groot is 34-23 nu toch ni? zal nu ni zeggen da ge ter mee in de Alpen ofzo moet gaan toeren maar zoals ik zei heb ik er in Gouvy en Houffa op de Bloso-tochtjes gene last mee gehad 8)

Ge moet het ook in zijne context bezien, ik ben maar ne prulleman die geen wedstrijden of buitenlandse ritten doet en hier meestal in Vlaams Brabant de TT-kes met ne max van +/- 65 km -> en da is goe te doen -> das mijn mening allesinds :wink:

SORRY VOOR HET MISVERSTAND !
stevo87
Mountainbiker

Post by stevo87 »

ik rij met 12-27 ultegra en 32-44 bladen (voor vakantie komt de granny gear er bij). kan ik dan een dura ace voorderrie (Tripple) monteren of niet?
C-DALE
Mountainbiker
Location: Cannondale Taurine 2007/8.2kg + Cannondale Tesoro 2010/8.7kg

Dubbel vs Tripel

Post by C-DALE »

Allemaal interessant om te volgen, ga ook een dubbel 29-42 Si Hollowcrank placeren.
Ne XTR cassette 11-34 voor op zwaardere parcour
Ne Dura-ace cassette11-23 voor lichtere en baan.
Moet wel nog m'n rear der veranderen naar ne XTR shadow.
Welke kooi moet ik dan best nemen, ne lange of middellange?
Post Reply