Tuning topic

Omdat het niet altijd over mountainbike hoeft te gaan...... Zet een boompje op over alles wat NIET met mountainbike te maken heeft maar hou het wel deftig.
Post Reply
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

GT dude wrote: daar ben je fout in, een achterwielaangedreven auto gaat van nature beter optrekken. Waarom zouden anders mercedes en BMW achterwielaangedreven zijn bv. Bij het optrekken kantelt de auto naar achter en komt er dus meer druk (=grip) op de achterste banden. Bij zwaar optrekken vanuit stilstand met een voorwiel aangedreven auto heb je heel makkelijk wheelspin.
En bedoel je hiermee dat Mercedes en BMW de auto's zijn ofwa? :roll: Ergens klopt je theorie wel maar dit kan je niet altijd toepassen... Ik ken wagens met ongeveer hetzelfde gewicht dan bv. een BMW 320i die voorwielaangedreven zijn en toch sneller optrekken... :wink:

Maar goed ook dat er niet meer zoveel RWD auto's rijden, je zou die jong mannen met hun GTI's eens moeten zien gaan dan..
Ik heb een 175pk RWD gehad en ik kan je verzekeren dat die niet zo gemakkelijk onder controle te houden is dan een FWD.

DarkStar wrote: een laag gewicht (kleine auto) met een deftige motor in gaat toch goed vooruit... Ik heb ooit een Duitse Opel Corsa (FWD) gezien die een Subaru Impreza (4WD) stof laat zien...
Hier heb ik maar enkele theoriën voor; ofwel is die Duitse Corsa belange niet meer legaal, ofwel was het misschien een Corsa GSI tegenover een Impreza 1.6 want die bestaan ook, het zijn niet allemaal WRC's.
Ik zie het anders niet mogelijk dat zo'n Corsa'ke zo'n WRC zou kunnen achterlaten.

Swannie wrote:ja, er is een gelimiteerde editie geweest vd corsa met de motor van de astra gsi in e, zo'n gsi ging goed ze, hebben ooit met de XKR naast een astra'ke gaan staan, awel moest den XKR serieus op zenne staart duwen om dien astra voorbij te geraken! Dan zit je daar met 400 pk onder je gat en moet je nog moeite doen om een opeltje voorbij te geraken #-o

Die met z'n 400pk Jag zal toch niet veel moeite gedaan hebben dan.. Dit is weer zo'n leuk toogverhaal.. Ik met mijn 150pk tegen een Jag met 400pk... #-o
Swannie
Mountainbiker

Post by Swannie »

kweet niet? toogverhaal? ik reed zelf met die XKR, en die astra was een GSI met 200 pk! De standaard GSI is in ongeveer 7 seconden van 0 naar 100, deze opgefokte ongeveer in 6. Als dan onze XKR in 5.6 van 0 naar 100 is, dan kan da ni ofwa??? denkte da ge 1 sec verschil van 0 naar 100 gigantisch voelt. Pak daar nog bij da onze Xkr automaat is en die astra manueel geschakeld is. Een automaat is altijd iets trager weg dan een handgeschakelde, maar haalt dit wel in vanaf 2de à 3de versnelling.
Binnenkort scheuren met de nieuwe XKR, nog rapper! :-D
Last edited by Swannie on Tue 23 May 2006 11:38, edited 1 time in total.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Swannie wrote:kweet niet? toogverhaal? ik reed zelf met die XKR, en die astra was een GSI met 200 pk! De standaard GSI is in ongeveer 7 seconden van 0 naar 100, deze opgefokte ongeveer in 6. Als dan onze XKR in 5.6 van 0 naar 100 is, dan kan da ni ofwa??? denkte da ge 1 sec verschil van 0 naar 100 gigantisch voelt. Pak daar nog bij da onze Xkr automaat is en die astra manueel geschakeld is. Een automaat is altijd iets trager weg dan een handgeschakelde, maar haalt dit wel in vanaf 2de à 3de versnelling.
Binnenkort scheuren met de nieuwe XKR, nog rapper! :-D
Het gaat dus om een opgefokte Astra... De nieuwe Astra heeft wel 200pk maar is een Turbo en geen GSI.
Ik weet ook dat je die seconde niet gigantisch voelt maar met zo'n Jag moet je met gemak tegen een standaard GSI kunnen winnen.
DarkStar
Mountainbiker

Post by DarkStar »

Die Opel Corsa was uiteraard niet zomaar standaard, lag een 2.0 Turbo motor in (uit een Calibra) en het was wel degelijk een Impreza Sti.
Uiteraard zou dit niet mogelijk geweest zijn met een standaard Opel Corsa, ik gebruikte het voorbeeld echter dat een FWD niet noodzakelijk de duimen moet leggen tegen een RWD/AWD.

Het verhaal wordt trouwens weer heel wat anders als we de diesels er ook nog eens bij gaan betrekken. Minder PK's maar wel een MASSA koppel...
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

ALLE race auto's zijn RWD, dat zegt genoeg. Je kan maar tot 250 pk gaan in de praktijk om al het vermogen te benutten bij een FWD. Tenzij je 250 pk in heel veel snelheid omzet en weinig kracht. Maar dat doet geen enkele constructeur.
Guest

Post by Guest »

terug fout
niet alle race auto's zijn rwd
er zijn er die 4wd zijn
oa porsche
subaru impreza
...
en je moet maar eens een mercedes rwd van 200pk tegen een golf gti zetten
zien wie het snelst optrekt
:wink:
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

GT dude wrote:ALLE race auto's zijn RWD, dat zegt genoeg. Je kan maar tot 250 pk gaan in de praktijk om al het vermogen te benutten bij een FWD. Tenzij je 250 pk in heel veel snelheid omzet en weinig kracht. Maar dat doet geen enkele constructeur.
Het is idd een feit dat de meeste pk monsters RWD of AWD zijn.
Maar om een RWD daarom sneller te noemen dan een FWD...
Het sneller optrekken heeft met meer dingen te maken dan het al dan niet achterwielaangedreven te zijn.
Fry
Mountainbiker

Post by Fry »

kawa wrote:
GT dude wrote:ALLE race auto's zijn RWD, dat zegt genoeg. Je kan maar tot 250 pk gaan in de praktijk om al het vermogen te benutten bij een FWD. Tenzij je 250 pk in heel veel snelheid omzet en weinig kracht. Maar dat doet geen enkele constructeur.
Het is idd een feit dat de meeste pk monsters RWD of AWD zijn.
Maar om een RWD daarom sneller te noemen dan een FWD...
Het sneller optrekken heeft met meer dingen te maken dan het al dan niet achterwielaangedreven te zijn.
  • Eigenlijk heb je wel gelijk. Zolang de wielen niet beginnen slippen maakt het niet uit, alleen zullen de wielen van een FWD sneller slippen dan die van een RWD en zul je je bij krachtige autos met FWD een beetje moeten inhouden om niet te slippen, daar waar RWD autos die grens pas veel verder bereiken door meer grip.
J!nX
Mountainbiker

Post by J!nX »

XeRpiO wrote:Ik heb ook nog met een getunde ketel gereden, maar toen ik serieus met de moto zen beginnen vlammen was die intresse snel over.
zijde gij polo-boost?? hebt gij ook nie es een wheelie-filmke gemaakt met camera op motor da eindigde op ne babbel met de mannen int blauw? :-D
XeRpiO
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Comp 2006 / Fox / Sram / Avid / DT Swiss / Thomson

Post by XeRpiO »

J!nX wrote:
XeRpiO wrote:Ik heb ook nog met een getunde ketel gereden, maar toen ik serieus met de moto zen beginnen vlammen was die intresse snel over.
zijde gij polo-boost?? hebt gij ook nie es een wheelie-filmke gemaakt met camera op motor da eindigde op ne babbel met de mannen int blauw? :-D
Yups, that's me :oops: :wink: :-D
Post Reply