nepal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Post Reply
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

ivo wrote: Maar oktober 2007 dat is nog een eeuwigheid. Dan ben ik al een oud ventje. :oops:
ivo,

ge zult gij toch wel ne keer in de spiegel moeten kijken hoor. of is die kapot ? volgens mij zijde gij wel degelijk NU al een oud ventje... :oops: :oops:

ik heb de fotos ook nog eens boven gehaald, en moest ook weer wegdromen van verre herinneringen. wat was ik dan in '92 nog een jong dingske... ik had zelfs nog genen mtb toen, dat is pas een jaar of twee/drie later begonnen. Vandaag zelfs toevallig mijnen diplom van mijn eerste chrono teruggevonden : de 90 van bouillon, in 6h34 of zo. Met een hardtail, en geen verende vork. 168ste plaats overall. Paar jaar later de 160 gedaan in 7h20... 8)

Wat vliegt den tijd snel, wat vliegt den tijd snel...
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Als gij het zegt zal het wel zo zijn.
Die met zijne mosterdpot zit toch al aan mijn voordeur te wachten.
Ik zie het al aankomen. Bij gebrek aan beter zal het een jaar op de racefiets worden.
Blijkbaar daar geen gebrek aan avonturen (en gelijkgezinden).
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

Awel Iegienie,
da's ook mijn ingesteldheid. Super op 't gemak, genieten van elke stap. Want er valt daar toch wel heel wat te genieten, hé...

Op de Everest trek heb je dagen dat je eigenlijk maar twee uur moet stappen, als je je aan de 400m-regel wilt houden. Er waren daar gasten die elke ochten d om 7u 's morgens vertrokken, om 9u waren ze dan al terplaatse en dan verveelden ze zich... Of gingen toch verder en verschoten dan dat ze hoogteziekte kregen.
Mijn vrouw en ik maakten meestal in de voormiddag een wandelingske van een uur of 3-4 met een kleine rugzak, keerden dan terug naar de plaats waar we geslapen hadden om onze grote rugzak op te pikken en stapten na de middag verder...
...damn, 'k krijg hier verdekke kippevel als 'k er weer aan denk... :wink:
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Wat een reacties ! :wink: Zit nu in Zwitserland in de sneeuw, is op een paar uur 30cm gevallen : HEERLIJK !!! Morgen de mountainbike op en rijden !!!!!

Die 600€ zijn een te gekke prijs, want Qatar Airways is een heel goede maatschappij.

Hoogteziekte : Er zijn inderdaad dagen dat je minder snel kan gaan omdat de hoogteregel gerespecteerd wordt. Maar dat betekent niet dat je moet stilzitten : uit onderzoek is net gebleken dat door de spierstimulatie het bloed sneller de zo hoognodige extra rode bloedcellen kan aanmaken. Dus ga je na 4hr wandelen een extra tourke doen : bv 500m stijgen, wat foto's maken, wat zeveren en dan terug afdalen. Ideaal.
Het probleem van hoogteziekte doet zich voor omdat de lucht ijler wordt : er zit dus minder zuurstof in de lucht. Op 6000m is dat nog ergens 33% van de normale hoeveelheid. Dus het lichaam gaat zich daar tegen wapenen door meer rode bloedcellen aan te maken : deze zijn in het bloed verantwoordelijk voor het transport van zuurstof naar de cellen. Hoe meer rode bloedcellen hoe meer transport mogelijk is. Als ik terugkom doe ik altijd een bloedtest en dan is dat een duidelijk hoger getal :-D Conditie na een bergtocht is ook exponentieel :wink: Ideale moment om dan met collega's te gaan biken in Belgie hahaha.

Dragers : ik denk dat er weinigen zijn die zoveel respect verdienen als de nepalese dragers. Zij hebben in Nepal verschillende taken : enerzijds de bagage van toeristen op trektochten. Dit is gemiddeld 20kg, maar voor onze laatste tocht had ikzelf 29kg bij (1.70m en 60kg) en zij hadden 39kg bij. DAT was wel heavy...
Daarnaast zorgen de dragers voor transport van bagage en eten tussen de verschillende hoogtekampen. Dat is dan gewicht tot 25kg maar met een waanzinnig aantal hoogtemeters per dag.
En als laatste zijn de dragers de camions van de bergen : heb ooit tussen Jiri en Lukla, het begin van de originele tocht van Hillary naar de Everest, gewichten GETELD tussen de 60 en 100kg. En die mannetjes zijn dus zo groot (of zo klein) als ik. Maar die worden dan betaald per kilo EN die wandelen de afstand van 2 dagen voor toeristen !
Sommigen onder ons zien deze mensen als "dragers" maar uiteindelijk zijn ze een wezenlijk onderdeel van elke tocht en mogen ze met recht zeer trots zijn op hun werk. Het is dan ook een gentleman's agreement dat je een drager na de tocht nog een gift toestopt voor bewezen diensten. Dit kan een fleece zijn maar ook geld. Die mannen van onze laatste tocht hebben we stevig extra betaald voor hun superdiensten, want dat was tot wel magie :-D

Awel, ik tel dan al 4 tot 5 mountainbikers ? Verenigt jullie en der staat een reis op het schema !!!!!

Ik kan alleen zeggen : 't is de moeite !!!

Wel opletten en dat is wel belangrijk : ze zijn vanuit Besisahar bezig een zandweg te trekken naar Chame, 3 of 4 dagen verder. Dat doet afbreuk aan het mountainbike- en wandelprincipe, maar wordt aangebracht onder het voorwendsel dat het de lokale bevolking helpt bij hun ontwikkeling. Ik geloof er niet in, de regering wel...

Shit, ik denk dat ik nu al ga fietsen, morgen is misschien de sneeuw alweer weg !
Groeten,
Chooooocolat_moose
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Belangrijke opmerking eigenlijk :

In 2003 werd de 50ste verjaardag gevierd van de beklimming van de Everest. En ik wilde er natuurlijk met mijn neus bovenop zitten :-D Dus ik een ticket gekocht, iedereen in nepal verwittigd dat ik er aan kwam. Hadden ze bij Mountainleaders een verrassing voor me : uitnodiging in het Nepalees-Indisch Team !!!!! HEERLIJK !!! Dus ik vertrok al heel vroeg de bergen in (26kg bagage, waaronder volledige alpine uitrusting), om de Jiri-Lukla tocht te doen, daarna helemaal uit te wijken naar Gokyo, over de Cho La pas om dan uiteindelijk pas 35 dagen later aan te komen in het base camp. Dit betekende begin februari dus 0 toeristen, ik herhaal 0 toeristen tijdens de eerste 10 dagen en DAT is dus geweldig !!!
Bijkomend voordeel was de gestage klim, waardoor ik 100% geacclimatiseerd aankwam in Lobuche en Gorak Shep, de 2 laatste "dorpjes" voor het basecamp. Daar zit je dan 's avonds gezellig aan een thee te slurpen terwijl een GANSE groep DAV'ers (Deutsche Alpin Verein) Diamox slikt en witter is dan de sneeuw buiten. Daar zat NIEMAND te lachen of te gekken...
Waarom ? Die hadden een schema te volgen....
Waarom ? Niet mee kunnen is dan blijkbaar pech hebben, ofwel de druk van de groep ?
Dat lijkt me dus heel erg, want je vakantie is toch vol naar de klo*** ? Daar beleef je geen lol aan...

Dus :
1) Acclimatisatie is superbelangrijk, ook al lijken de hoogtes soms wat weinig. 300 tot 400m per nacht hoger slapen is een must
2) Zorg dat je een goede basisconditie opbouwt voor je vertrekt. Dit helpt alleen maar je vakantie beter te beleven.
3) Zelf organiseren onder vrienden geeft je de mogelijkheid ergens een dag langer te blijven mocht iemand problemen hebben. Je schema is flexibeler.

Groeten,
Chooooocolat_moose
Biestie1
Mountainbiker

Post by Biestie1 »

Toch nog een vraagje Chooooocolat_moose :
Vermits jij beide gedaan hebt : vergelijk de 2 trekkings eens. Aanapurna-circuit en Lhasa-Kathmandu.
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

Annapurna Circuit is een trekking waar geen verkeer is. Het is dus een voetpad. Hier ga je constant omhoog en omlaag met gemiddeld een uur of 6 op de fiets. Tempo vrij laag wegens omhoog en omlaag EN hoog amusementsgehalte : kijken naar de collega's die ergens omhoogklimmen of een sjieke afdaling invliegen. Soms prospectie op de route om ze te kunnen inschatten. Gevaarlijk wegens technische aspecten. Veel gezonder :-D wegens geen uitlaatgassen.

Lhasa - Kathmandu is de wegverbinding tussen beide hoofdsteden met als gevolg ook het dagelijks verkeer. Dagtochten van 60 tot 120km over asfalt/grind. Ook klimmen en dalen maar veel minder technisch. Soms tot 10hr op de fiets. Ik denk dat de langste afdaling in de wereld hier tussen zit :-D Gevaarlijk wegens ander verkeer op de weg.

Beide zijn NIET te vergelijken want het is een heel ander type tocht.

Ga kijken of ik de foto's vind en ze dan online zetten.

Chooooocolat_moose
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Nu mijn beslissing is genomen.
Mannen maken plannen maar waarschijnlijk zal er niets concreets uit de bus komen vrees ik.
Een weekje Oostenrijk geboekt in de eerste week van juli voor 2 personen all inclusive voor de ongelooflijke som van 365 € (voor de 2 hè :roll: ).
Daar kan ik niet voor thuisblijven.
En als ik niks concreets vind op mtb gebied voor eind januari zullen we de 3de week van juli de Vikings in Noorwegen eens een lesje gaan leren.
Wel op de racefiets, maar ja, bij gebrek aan beter. :wink:
http://www.vikingtour.no/engviking.htm
Soons
Mountainbiker

Post by Soons »

DAT is een prachtige tocht in Noorwegen !!! Ben daar in de winter al eens gaan survivallen en is echt de moeite. Op en neer :-D Op en neer #-o

En Nepal loopt niet weg : 2007 is een nieuw jaar met nieuwe uitdagingen !
TJ!
Mountainbiker

Post by TJ! »

Zeg Chocolat,
1/ hoe zit het ermee als je iets tegenkomt (zware valpartij bijvoorbeeld) op het AC? Op de weg Lhasa-Kathmandu kan men je eventueel nog "afvoeren" maar op AC lijkt me dat toch ni echt mogelijk.
'k Weet wel dat je als je te voet gaat trekken, die kans ook bestaat, maar ze lijkt me toch groter als je er gaat baajken...

2/ weet je of Everest Region ook te "bebiken" is...? Of is de mtb in die schitterende unieke regio niet toegelaten (wat 'k eerlijk gezegd nog niet eens zo erg zou vinden...)
Anders lijkt me een trip Kathmandu - Everest Base Camp ook wel een schoon toerke... :wink:
Post Reply