MTB en (loslopende) honden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

A d r i wrote:Ik heb het al wel degelijk meegemaakt dat honden bijten, ik heb er al eens eentje naar m'n keel weten springen.
Misschien moet je dat eens aan den lijve ondervinden, is niet zo grappig dat kan ik je verzekeren.
Ik heb niks tegen honden, maar ze moeten me gerust laten.
Eigenlijk zijn het de baasjes die schuld hebben, want een hond hoort aan de leiband.
Bij de minste problemen roep ik er de politie bij en kunnen ze dokken.
Ik zeg ook niet dat honden niet kunnen bijten. Ik vind dat we het meer over de oorzaak moeten hebben. Ik ben het met je eens dat honden niemand tot last moeten zijn en als het een hond betreft waarbij het niet verstandig is om die los te laten dan hoort die gewoon niet los te lopen. Dat is simpel. Natuurlijk zullen we niet kunnen voorkomen dat er nooit iets zal gebeuren, dat kun je nergens bij. Maar in bijna alle gevallen hoeft er helemaal niets aan de hand te zijn. Zoals ik al zei; valse honden moeten echt niet los lopen, die horen niet buiten een omheinde plaats (prive terrein) te komen.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Flip FSR wrote:Tja, op hondendclubs (jawel!) gebruiken ze halsbanden met elektrische
schokken, da's veel erger. Hieraan kan je het niveau van de gebruiker
afleiden, niet dat van de hond! (geen ":wink:", eerder ":evil:" )

Ik heb vroeger ook Duitse herders afgericht, en zuig nikske uit mijnen duim hoor.

Mijn tip:Stil blijven staan en niet in de ogen van de hond kijken maar
weg kijken - onderdanig zijn dus...
Bij hondenclubs gebeurt het onder professionele begeleiding, op het goede moment met het juiste voltage en alleen bij training. Hierdoor leert de hond ervan waardoor hij later beter gehoorzaamd. Vergelijk het met een opvoedende tik bij kinderen. Dat vind ik nog altijd anders dan op voorhand en willekeurige hond een optater verkopen.
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

A d r i schreef:
Ik heb het al wel degelijk meegemaakt dat honden bijten, ik heb er al eens eentje naar m'n keel weten springen.
Misschien moet je dat eens aan den lijve ondervinden, is niet zo grappig dat kan ik je verzekeren.
Ik heb niks tegen honden, maar ze moeten me gerust laten.
Eigenlijk zijn het de baasjes die schuld hebben, want een hond hoort aan de leiband.
Bij de minste problemen roep ik er de politie bij en kunnen ze dokken.
Maar als die hond jou bijt zijn alle kosten wel voor de eigenaar.
Ik ben zelf ook al 2 maal aangevallen door een hond (hondeschool :roll: ) en dit is inderdaad niet grappig, maar om altijd alle schuld zomaar in de schoenen van het baasje te schuiven is toch iets te simpel vind ik.

Met mijn vorige hond (Rotweiler) heb ik ondervonden hoe mensen mijn hond behandelden.
vb: Toen hij ongeveer 8 maand oud was stond ik aan een winkel de vitrine te bekijken toen er plotseling een jongen van een jaar of 8 naast ons kwam staan en doodleuk op de poten van mijn hond begon te trappen. Dit terwijl de ouders erbij stonden en niet ingrepen !!! Ik ga een paar meter verder staan maar die jongen volgt gewoon en zet zijn spelletje verder. Als mijn hond dan plotseling zou bijten ben ik inderdaad verantwoordelijk, maar erg juist vind ik dit toch niet.

Moet ik dan weglopen voor hij kan bijten ??? Moet ik die kleine nen draai tegen zijn oren geven ??? Moet ik die ouders nen draai tegen hun oren geven ??? Ik heb toen gekozen om zelf maar vlug verder te gaan voor mijn hond die pesterijen beu werd.

Tegenover honden wordt dit gedrag precies als normaal beschouwd, het baasje moet hem maar onder bedwang kunnen houden, eender wat.
Maar als ik nu op straat een paard tegenkom en ik begin opzettelijk te claxoneren, dan is er toch geen mens die dat normaal vind ? Waar ligt het verschil ???

Versta me niet verkeerd, er zijn agressieve honden en er zijn onverantwoordelijke baasjes maar alles is niet zwart/wit hé.

Ik heb nu gekozen voor een Golden Retriever, en hier reageren de mensen dus heel anders op, ze komen hem strelen, laten hun kinderen hem strelen, enz... Terwijl ze vroeger bij mij Rotweiler precies allemaal is gingen zien hoever ze konden gaan vooraleer ze hem kwaad kregen. :roll:
Guest

Post by Guest »

We wijken af heren :wink: . de vraag was hoe te reageren op een hond. Niet, hoe voed ik een hond op, daar zijn andere fora voor.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

maurice wrote:We wijken af heren :wink: . de vraag was hoe te reageren op een hond. Niet, hoe voed ik een hond op, daar zijn andere fora voor.
Dit klopt wel wat je zegt maar het is niet leuk of topics te lezen hoe je honden moet verjagen met stroom, geluid, schreeuwen, bijten, knijpen, schoppen enz, terwijl de hond er niet de schuld van is.

Trouwens het is wel on topic. Het gaat erover hoe je een hond schadevrij voorbij kunt fietsen. Genoeg mensen snappen niet hoe een hond denkt en maken zelf al de eerste fouten waar de hond op reageert. De hond reageert op jou en niet andersom. Daarom mag hier eens gerust verder op ingegaan worden om uit te leggen waarom en hoe de mens met de hond om moet gaan.
Nielskie
Mountainbiker

Post by Nielskie »

Dat maakt mij niet uit hoe een hond zich gedraagt in bepaalde omstandigheden.

Als ik rustig aan het fietsen ben, moeten honden mij gerust laten. Punt uit. Voor mij moet het baasje er voor zorgen dat hun huisdier andere mensen niet tot last is.

Als er toch zo'n mormel achter mij aan komt gehold hou ik meestal mijn benen stil. Ik heb de indruk dat de meeste van die beesten hun hoofd doldraait door de beweging van de beentjes en de pedalen. In 99% van de gevallen helpt dat.
Als dat niet helpt goed brullen.

Vooraleer ik die simpele truckjes toepaste, ben ik 2 keer gebeten geweest op de fiets, omdat ik toen telkens met een spurtje aan dat beest wou ontsnappen. Ik heb toen ondervonden dat bepaalde honden toch wel een serieus sprintje kunnen trekken.

Een trap verkopen vind ik toch niet echt een goede oplossing. Ik ben niet zo dol op voetbal en kan daarom ook niet echt een goede trap verkopen. De keren dat ik het gedaan heb, heb ik dat beest niet tegoei geraakt en had dat meestal een averechts effect. Daarom pas ik die oplossing niet meer toe.
Byorka
Mountainbiker

Post by Byorka »

Nielskie wrote:Dat maakt mij niet uit hoe een hond zich gedraagt in bepaalde omstandigheden.

Als ik rustig aan het fietsen ben, moeten honden mij gerust laten. Punt uit. Voor mij moet het baasje er voor zorgen dat hun huisdier andere mensen niet tot last is.

Als er toch zo'n mormel achter mij aan komt gehold hou ik meestal mijn benen stil. Ik heb de indruk dat de meeste van die beesten hun hoofd doldraait door de beweging van de beentjes en de pedalen. In 99% van de gevallen helpt dat.
Als dat niet helpt goed brullen.

Vooraleer ik die simpele truckjes toepaste, ben ik 2 keer gebeten geweest op de fiets, omdat ik toen telkens met een spurtje aan dat beest wou ontsnappen. Ik heb toen ondervonden dat bepaalde honden toch wel een serieus sprintje kunnen trekken.

Een trap verkopen vind ik toch niet echt een goede oplossing. Ik ben niet zo dol op voetbal en kan daarom ook niet echt een goede trap verkopen. De keren dat ik het gedaan heb, heb ik dat beest niet tegoei geraakt en had dat meestal een averechts effect. Daarom pas ik die oplossing niet meer toe.

Zo is het maar net! =D>
jaybird
Mountainbiker

Post by jaybird »

Byorka wrote: Dit klopt wel wat je zegt maar het is niet leuk of topics te lezen hoe je honden moet verjagen met stroom, geluid, schreeuwen, bijten, knijpen, schoppen enz, terwijl de hond er niet de schuld van is.
Nee het is natuurlijk ook niet leuk om in je kuit of in je reet te worden gebeten door een hond. Toen ik vorig jaar gebeten werd door een hond lag dat zeker niet aan mij, maar aan het baasje die zij dat het toch zo nen brave was, honden zijn sowieso verplicht aan de leiband te houden tenzij ze zich op een afgemaakt privé terrein bevinden, dus iemand die zijn hond laat loslopen is sowieso in fout! Nen braven hond of nie, maakt nie uit!
Rikske
Mountainbiker
Location: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Post by Rikske »

jaybird schreef:
Nee het is natuurlijk ook niet leuk om in je kuit of in je reet te worden gebeten door een hond. Toen ik vorig jaar gebeten werd door een hond lag dat zeker niet aan mij, maar aan het baasje die zij dat het toch zo nen brave was, honden zijn sowieso verplicht aan de leiband te houden tenzij ze zich op een afgemaakt privé terrein bevinden, dus iemand die zijn hond laat loslopen is sowieso in fout! Nen braven hond of nie, maakt nie uit!
Honden moeten inderdaad aan de leiband, ben ik het 100 % mee eens, maar heb jij het recht om, zoals jezelf zegt in één van uw vorige berichten, een hond opzettelijk te pesten voor uw plezier ???

Het ging hier over hoe te reageren als een hond je lastig valt, niet over hoe een hond het beste te kunnen kwaad maken, niet ?

Ik hou mijn hond net aan de leiband om hem te beschermen tegen dierenbeulen die hem voor hun plezier willen pijnigen, en als ik dat hier hoor zijn er zo meer dan ik dacht. [-X [-X [-X

Maar kom, we zijn nog steeds aan het afdwalen. Om toch even on topic te zijn, ik probeer gewoon te blijven doorfietsen en de hond te negeren, als dit niet lukt, de fiets tussen jou en de hond plaatsen en zo proberen weg te geraken. Roepen en tieren kan werken maar dit hangt sterk af van de standvastheid van de hond .
focus_wrc
Mountainbiker
Location: LaPierre Pro alu sl * Rider Devil 1x1 * Concorde Prelude

Post by focus_wrc »

kom ik terug uit een weggetje, kom ik wel die rottweiler (terug :roll: ) tegen. Die spettert naar mijn voorwiel, na de reacties die ik hier had gelezen, stopte ik bruusk. Vroeger zou ik doorgereden hebben, met die keffer achter mijn gat. Nu die verschoot precies dat ik voet aan grond zette. Die ging voorzichtjes weg, ik wilde weer aanzetten, die spert zich weer tegen mij, ik stop terug en zo voorzichtjes gegaan, je zag dat die hond precies 'niets' meer had aan mij, hij wandelde dan maar doodleuk naar huis #-o
Post Reply