Winstmarges fietsen?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Post Reply
Flashy
Mountainbiker
Location: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Post by Flashy »

nothing 's impossible wrote:Natuurlijk is het een kort door de bocht, en geen beetje ook, ik verschiet er al van dat er iemand de moeite doet om de hele boel te lezen :wink:
=D>

Dat is ook gewoon een gedachtengang om het idee duidelijk te maken, niet elk cijfertje klopt :roll:

:Sponsoring van rijders is de belangrijkste vorm van branding/ reclame/ imagebuilding voor veel merken.

En het gaat mij niet om fietsen van 250 versus 1200 euro, er is niemand die nog durft te gaan mountainbiken op een fiets van €250 :wink:
€1200, lx,.. dat is toch het absolute minimum om op een landwegje te rijden?
En op de weg moet je een koersfiets hebben van €3000 als je in een peletonnetje meewil rijden,...

Er is concurentie, maar als je via reclame aan iedereen duidelijk maakt dat fiets a helemaal anders is dan fiets b dan speelt die concurentie veel minder. Het probleem is dat de claim, is er verschil en hoe groot is dat verschil niet door een onafhankelijke instantie gecontroleerd wordt.

De vergelijking met de luchthaven is trouwens heel mooi =D> Je hebt low cost en gevestigde maatschappijen. De low cost maatchappijen boeren heel goed, de gevestigde maatschappijen houden stand maar hebben hun prijzen drastisch moeten aanpassen en hebben het merendeel van de zitjes in economie class waardoor jan modaal dus ook in brussel kan landen ipv in charleroi. Er zijn natuurlijk ook duidelijk andere produkten als de trein, ferry met andere voor en nadelen.
Wie het echt breed heeft kiest voor business seats maar dat is maar een minderheid van de vliegtuigpassagiers.

En waarom is die verdeling zo? Waarom verliezen de traditionele maatschappijne met hun dure tikets klanten? Waarom speelt de prijs wel in de luchthaven en veel minder op de fietsmarkt?

De gevestigde maatschappijen kunnen niet plots, out of the blue claimen dat hun maatschappij veiliger is, daar zijn cijfers voor, door officiële instanties vrijgegeven, en die low cost maatschappijen doen het even goed. Ook over stiptheid ed. zijn officiële cijfers te vinden. En over de voor de meeste mensen triviale dingen zoals welke zetels zijn het best of welk eten is het best zijn redelijk onafhankelijke onderzoeken gevoerd door consumentenmagazines.

De consument heeft dus redelijk duidelijke en onafhankelijke info en er is wel wat geroddel over low cost problemen maar ze weten die te plaatsen: het is exact hetzelfde produkt met een andere beleving. Willen ze meer uitgeven dan weten ze dat het voor de beleving doen.

In het vlaamse fietsland zouden we nog steeds geen low cost carrier hebben en de helft van de zitjes bij de gevestigde maatschappijen zou businessclass zijn.

Als in fietsland merk a claimt een heel stevig frame te hebben dan kloppen ze daar eens op met een hamer en daar moet je het maar mee doen :roll: En als ze een heel goeie fietser in dienst hebben ligt het aan de fiets dat hij gewonnen heeft, geen enkele fietsenmaker zou bereid zijn aan een onlinefiets te werken,....
Als de fietsgemeenschap zwart op wit zou zine staan dat er een prijsverschil is van meer dan 100% voor een exact hetzelfde produkt waarvan de beleving anders is, er zouden wat meer van die goeie maar goedkope fietsen over de toonbank gaan en een paar emrken zouden hun prijzen flink moeten bijstellen!

Er zijn onlinefabrikanten en warenhuizen en kleine fabrikanten die heel goeie fietsen in huis hebben aan heel scherpe prijzen, maar eer die een artikel in een boekje krijgen moet de halve wereld staan schreeuwen hoe goed die dingen zijn, en dan nog!
Als een gevestigd a merk een nieuwe fiets voorsteld dan komt er hoe dan ook een recentie, zelfs zonder testen. De test in één of ander exclusief MTB resort onder begeleiding een ex wereldkampioen geeft natuurlijk een heel objectief beeld!
En als je als jan modaal een testfiets van een heel bekend merk onder je gat geschven krijgt dat maar gewoon scoort dan denk je al gauw dat het aan jezelf ligt, of aan de bandendruk maar het is toch lastig om merk X of Y een slechte score te geven!

De hele MTB machine moest 15 jaar lang niks hebben van grote wielen op een MTB, en wie er wel interesse in had durfde gedurende jaren niet overschakelen door het gebrek aan wielen en banden,.. En plots: een paar spelers zetten een paar goeie renners op grote wielen en je kan de grote wielen niet op tijd aanslepen, en wie er nog enige bedenkingen heeft die wordt gewoon verketterd :drunk:

Waarom is 10 speed beter? en hoe maakt de industrie ons dat duidelijk? En heb je nog de keuze om 9 speed te rijden??

Is een fully beter? voor velen wel, maar "ze" lieten een paar toppers op een volledige geblokkeerde fully aantreden in XC wedstrijden om ons van de voordelen te overtuigen #-o

Ja, er zit het één en ander van know how in een fiets, maar als fabrikant X onder de kerktoren een hier op maat gelaste en high end afgemonteerde fiets kan verkopen aan een hoge maar redelijke prijs terwijl fabrikant Y een pak meer vraagt voor een goed seriemodel uit taiwan waar er wereldwijd 1000'en van verkocht worden, dan klopt er iets niet :wink:
En als de nummer 1 van de wereld met die fiets van onder de kerktoren moet rijden dan is de kans groot dat hij nog steeds nummer 1 is!

Als ik als wedstrijdrijder zou merken dat ik met de een andere fiets sneller ben dan zou ik snel met een "prototype" rondrijden, maar meestal heeft elk voordeel ook een nadeel of zijn de voordelen zo gering dat het de moeite niet is om een andere fiets te nemen.
In de kleinere competities zie je regelmatig kleine merken in de top verschijnen, en plots is dat merk weg en zie je die rijder met een A merk bollen en veel meer verdienen.
Jawadde van een analyse gesproken =D>
Icebreaker
Mountainbiker

Post by Icebreaker »

nothing 's impossible wrote: ontwikkelingskost? Als er 100 fietsen verkocht zijn is de ontwikkeling van het frame betaald, dat is gewoon een ingenieur met een cad en een multybodysoftware en ik verkoop 10 000. frames.
100 frames: inkomsten 50.000€ voor de fabrikant misschien? Daar heb je inderdaad 1 ingenieur mee betaald. 1, das ni bepaald veel hé. Ik weet niet hoeveel ingenieurs er aan een model werken, maar ik denk wel meer dan 1. En dan een moet je nog tijd en geld steken in het zoeken, aankopen en aanleren van gebruik van software en machines. Je moet je ruimte betalen, je moet je taxen en belastingen betalen en je moet je lening afbetalen.

En ik weet niet hoeveel stuks van elk frame er verkocht worden per jaar, maar eerlijk gezegd, 10.000? Dat zijn dan al zeker niet de frames waar je als fabrikant €500 van over houd. Ik geloof niet dat er 1 MTB-merk is dat van een bepaald duur frame er 10.000 verkoopt. Voor topframes zijn enkele honderden er al veel denk ik.

En dan moet je je marketing nog betalen, je moet goed over komen, dus naast hoge prijzen moet je zeker ook nog één of meerdere teams sponsoren.

Er is ook nog zoiets als garantie: niet bij alle fabrikanten deftig geregeld, maar als een goede fabrikant een foutje maakt en honderden frames moet vervangen, willen ze niet op het einde van het jaar failliet zijn.

Je zegt zelf nadien dat het kort door de bocht is. Volgens mij behoorlijk té kort. Ze maken er zeker een goeie winst op, maar dat is iets dat elk bedrijf moét doen. Geen winst maken tijdens goede jaren, betekend failliet gaan in slechte jaren. Bovendien is er ooit het risico genomen om te ondernemen, en dat mag in mijn ogen ook beloond worden.
Luvlektrik
Mountainbiker

Post by Luvlektrik »

nothing 's impossible wrote:Natuurlijk is het een kort door de bocht, en geen beetje ook, ik verschiet er al van dat er iemand de moeite doet om de hele boel te lezen :wink:
=D>

Dat is ook gewoon een gedachtengang om het idee duidelijk te maken, niet elk cijfertje klopt :roll:

:Sponsoring van rijders is de belangrijkste vorm van branding/ reclame/ imagebuilding voor veel merken.

En het gaat mij niet om fietsen van 250 versus 1200 euro, er is niemand die nog durft te gaan mountainbiken op een fiets van €250 :wink:
€1200, lx,.. dat is toch het absolute minimum om op een landwegje te rijden?
En op de weg moet je een koersfiets hebben van €3000 als je in een peletonnetje meewil rijden,...

Er is concurentie, maar als je via reclame aan iedereen duidelijk maakt dat fiets a helemaal anders is dan fiets b dan speelt die concurentie veel minder. Het probleem is dat de claim, is er verschil en hoe groot is dat verschil niet door een onafhankelijke instantie gecontroleerd wordt.

De vergelijking met de luchthaven is trouwens heel mooi =D> Je hebt low cost en gevestigde maatschappijen. De low cost maatchappijen boeren heel goed, de gevestigde maatschappijen houden stand maar hebben hun prijzen drastisch moeten aanpassen en hebben het merendeel van de zitjes in economie class waardoor jan modaal dus ook in brussel kan landen ipv in charleroi. Er zijn natuurlijk ook duidelijk andere produkten als de trein, ferry met andere voor en nadelen.
Wie het echt breed heeft kiest voor business seats maar dat is maar een minderheid van de vliegtuigpassagiers.

En waarom is die verdeling zo? Waarom verliezen de traditionele maatschappijne met hun dure tikets klanten? Waarom speelt de prijs wel in de luchthaven en veel minder op de fietsmarkt?

De gevestigde maatschappijen kunnen niet plots, out of the blue claimen dat hun maatschappij veiliger is, daar zijn cijfers voor, door officiële instanties vrijgegeven, en die low cost maatschappijen doen het even goed. Ook over stiptheid ed. zijn officiële cijfers te vinden. En over de voor de meeste mensen triviale dingen zoals welke zetels zijn het best of welk eten is het best zijn redelijk onafhankelijke onderzoeken gevoerd door consumentenmagazines.

De consument heeft dus redelijk duidelijke en onafhankelijke info en er is wel wat geroddel over low cost problemen maar ze weten die te plaatsen: het is exact hetzelfde produkt met een andere beleving. Willen ze meer uitgeven dan weten ze dat het voor de beleving doen.

In het vlaamse fietsland zouden we nog steeds geen low cost carrier hebben en de helft van de zitjes bij de gevestigde maatschappijen zou businessclass zijn.

Als in fietsland merk a claimt een heel stevig frame te hebben dan kloppen ze daar eens op met een hamer en daar moet je het maar mee doen :roll: En als ze een heel goeie fietser in dienst hebben ligt het aan de fiets dat hij gewonnen heeft, geen enkele fietsenmaker zou bereid zijn aan een onlinefiets te werken,....
Als de fietsgemeenschap zwart op wit zou zine staan dat er een prijsverschil is van meer dan 100% voor een exact hetzelfde produkt waarvan de beleving anders is, er zouden wat meer van die goeie maar goedkope fietsen over de toonbank gaan en een paar emrken zouden hun prijzen flink moeten bijstellen!

Er zijn onlinefabrikanten en warenhuizen en kleine fabrikanten die heel goeie fietsen in huis hebben aan heel scherpe prijzen, maar eer die een artikel in een boekje krijgen moet de halve wereld staan schreeuwen hoe goed die dingen zijn, en dan nog!
Als een gevestigd a merk een nieuwe fiets voorsteld dan komt er hoe dan ook een recentie, zelfs zonder testen. De test in één of ander exclusief MTB resort onder begeleiding een ex wereldkampioen geeft natuurlijk een heel objectief beeld!
En als je als jan modaal een testfiets van een heel bekend merk onder je gat geschven krijgt dat maar gewoon scoort dan denk je al gauw dat het aan jezelf ligt, of aan de bandendruk maar het is toch lastig om merk X of Y een slechte score te geven!

De hele MTB machine moest 15 jaar lang niks hebben van grote wielen op een MTB, en wie er wel interesse in had durfde gedurende jaren niet overschakelen door het gebrek aan wielen en banden,.. En plots: een paar spelers zetten een paar goeie renners op grote wielen en je kan de grote wielen niet op tijd aanslepen, en wie er nog enige bedenkingen heeft die wordt gewoon verketterd :drunk:

Waarom is 10 speed beter? en hoe maakt de industrie ons dat duidelijk? En heb je nog de keuze om 9 speed te rijden??

Is een fully beter? voor velen wel, maar "ze" lieten een paar toppers op een volledige geblokkeerde fully aantreden in XC wedstrijden om ons van de voordelen te overtuigen #-o

Ja, er zit het één en ander van know how in een fiets, maar als fabrikant X onder de kerktoren een hier op maat gelaste en high end afgemonteerde fiets kan verkopen aan een hoge maar redelijke prijs terwijl fabrikant Y een pak meer vraagt voor een goed seriemodel uit taiwan waar er wereldwijd 1000'en van verkocht worden, dan klopt er iets niet :wink:
En als de nummer 1 van de wereld met die fiets van onder de kerktoren moet rijden dan is de kans groot dat hij nog steeds nummer 1 is!

Als ik als wedstrijdrijder zou merken dat ik met de een andere fiets sneller ben dan zou ik snel met een "prototype" rondrijden, maar meestal heeft elk voordeel ook een nadeel of zijn de voordelen zo gering dat het de moeite niet is om een andere fiets te nemen.
In de kleinere competities zie je regelmatig kleine merken in de top verschijnen, en plots is dat merk weg en zie je die rijder met een A merk bollen en veel meer verdienen.
Hehe, ik neem inderdaad even de tijd om je tekst door te lezen zodat ik tenminste deftig en to the point kan antwoorden :)

Ik geef je gelijk op het vlak dat sommige mensen soms zo overdonderd worden door een merk, dat de afwerking en het rijgedrag plots niet meer telt. Ook de illusie 'een profrijder wint er mee, dus dat is de beste fiets ter wereld' zal voor sommigen wel mee tellen. Maar vaak zijn het toch de grote merken die dergelijke investeringen in profteams kunnen doen, dus eigenlijk behoren ze sowieso wel ergens bij de top. Een klein merk met weinig R&D (en dus niet de echte TOPfietsen) kan zo geen budgetten vrijmaken, dus zij vallen al uit de boot.

Maar zeggen dat warenhuisfietsen goed zijn kan er bij mij toch niet echt in. Misschien om een veldtochtje mee te doen, maar voor het zwaardere mountainbikewerk (à la ritjes in de Ardennen) vind ik die fietsen toch niet echt geschikt. Bovendien trekt de garantieregeling vaak op niks, en kan je achteraf nergens mee terecht voor een degelijke service (want de fietsenmakers steken er hun tijd liever niet in, en herstellingen zullen goed aangerekend worden). Spendeer dan 200-300 euro extra en koop een fiets bij een degelijke fietsenwinkel.

Dan de verschillende nieuwe technologieën die je aanhaalt. Oké, misschien is 10-speed niet zo'n groot verschil ten opzichte van 9-speed, maar het zit nu standaard op de meeste nieuwe fietsen. Het is niet zo dat je hiervoor een surplus zal betalen hoor. Voor de mensen die 9-speed hebben, doe gerust voort, ze zullen die standaard nog lang genoeg ondersteunen. En de 29er wordt nu misschien gehyped, maar werd toch al verschillende jaren door Gary Fisher gepromoot. In de US is dit al enkele jaren populair, nu wordt het stillekes aan ook bij ons groot. Ik ben een groot voorstander, maar ik push niemand. Niemand is verplicht om in die hype mee te gaan. Weeg voor- en nadelen af en maak je eigen keuze :wink:

Dan de vergelijking van de op maat gelaste high-end afgemonteerde fietsen van 'onder de kerktoren'. Die hebben niet de technologie van bv. Cannondale (Lefty, System Integration, micro-suspension, ...), Trek (OCLV carbon, DRCV vering), Specialized (Brain vering), ... Ondanks de massaproductie blijft het wel hightech materiaal, dat elk jaar verbeterd wordt. Dan kan je toch niet zeggen dat een 'gewoon' gelast frame, dat wel tip-top afgemonteerd is, van dezelfde kwaliteit is. Als ik mensen fanatiek bezig hoor over hun Lefty of Brain voorvork, dan zal dit toch wel een meerwaarde bieden ten opzichte van de kleinere merken. En met deze technologie gaat een enorme ontwikkelingskost gepaard, terwijl een frame lassen nu niet echt hoogtechnologisch genoemd kan worden.

Zoals Icebreaker al aangeeft is de ontwikkelingskost vaak toch een grotere uitgavenpost dan jouw analyse laat vermoeden. Ik zou de ingenieurs niet graag betalen van de grotere fietsenmerken. Hij gaf ook aan dat ondernemerschap beloond mag worden, en ook daarmee ga ik akkoord. Op 20-30 jaar die merken opbouwen, chapeau! =D>
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Samuel wrote:
En het gaat mij niet om fietsen van 250 versus 1200 euro
Had het over een frame.
Straf, dan moet je bij de douane gaan werken, internationaal zoeken ze zich suf naar een methode om chinese €250 frames te onderscheiden van de "echte" merkframes!
Dat ze soms uit dezelfde fabriek komen en met dezelfde mal gemaakt zijn maakt het allemaal een tikje moeilijker natuurlijk!

Verder kan ik in rusland of china een Ti-frame op maat laten lassen voor €1000 bij dezelfde fabrikant als waar een paar andere merken hun €1500 of meer seriemodel laten lassen? Vreemd toch? Zouden die echt geen korting krijgen als ze meerdere frames bestellen?

je kan frames ook op beurzen bestellen, eigen ontwerp of een standaard ontwerp met een exclusieve zone/ periode, voor grote oplages in met eenvoudige, snelle processen kost een frame een paar euro's, voor kleinere oplages in arbeidsintensieve processen met eigen ontwerp en prototypes misschien 100 euro.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Luvteltrik,
Al eens in Frankrijk gekeken waar die mensen mee rondrijden? En in hele delen van Duitsland,...
Dat zijn de merken die hier uitgespuwd worden als groot warenhuis/ online merk, en toch kan ik die mensen veelal niet volgen :wink:

je laat je blijkbaar nogal overdonderen door namen en afkortingen :wink:
Als eens gekeken waar die lettertjes voor staan?
Straf hé!

Een idee pikken uit een andere branche, en dat overtekenen in een cad programma, dat is een paar uur werk voor een designer, en als je nog wat kan werken met een deftig multibody simulatiepaket en je hebt al wat vorige modellen lopen dan moet je zelfs geen prototype meer maken.

We spreken over een fiets, niet over de space shuttle hé :wink:

Een ingenieur het jaar door betalen, dat kost? XXXXX €, gedeeld door XXXX frames, zware kost voor zo'n grote firma!
Luvlektrik
Mountainbiker

Post by Luvlektrik »

nothing 's impossible wrote:
Samuel wrote:
En het gaat mij niet om fietsen van 250 versus 1200 euro
Had het over een frame.
Straf, dan moet je bij de douane gaan werken, internationaal zoeken ze zich suf naar een methode om chinese €250 frames te onderscheiden van de "echte" merkframes!
Dat ze soms uit dezelfde fabriek komen en met dezelfde mal gemaakt zijn maakt het allemaal een tikje moeilijker natuurlijk!

Verder kan ik in rusland of china een Ti-frame op maat laten lassen voor €1000 bij dezelfde fabrikant als waar een paar andere merken hun €1500 of meer seriemodel laten lassen? Vreemd toch? Zouden die echt geen korting krijgen als ze meerdere frames bestellen?

je kan frames ook op beurzen bestellen, eigen ontwerp of een standaard ontwerp met een exclusieve zone/ periode, voor grote oplages in met eenvoudige, snelle processen kost een frame een paar euro's, voor kleinere oplages in arbeidsintensieve processen met eigen ontwerp en prototypes misschien 100 euro.
Kijk, dat kan allemaal goed zijn wat je zegt hoor.

Maar ik blijf toch enkele bedenkingen maken:

-Wie geeft je het gepaste advies om je bike volledig naar wens te bouwen?
-Wie geeft je de mogelijkheid om eens een testritje te doen?
-Wie garandeert dat je bestelde frame in China/Rusland/Taiwan wel de juiste afmetingen heeft?
-Wie garandeert dat je frame gebouwd is volgens de regels van de kunst?
-Wie organiseert heel de verhuis naar België (zonder douanekosten dan liefst, aangezien het prijsverschil anders al aanzienlijk minder is)?
-Wie doet de opvolging van het transport?
-Wie gaat je frame assembleren met de juiste onderdelen?
-Wie gaat je problemen oplossen wanneer je frame een productiefout heeft opgelopen?
-Wie gaat je verderhelpen wanneer je bike stuk is en je net een weekje vakantie gepland hebt?
-...

Inderdaad, je erkende fietsmerk en / of fietsenmaker!

Sommige mensen bezitten niet de tijd en of kennis om een bike helemaal custom te bestellen in China en vervolgens alles op te volgen en daarna het frame te monteren etc. Naar je garantie en service kan je al helemaal fluiten.

Sommige mensen betalen nu eenmaal liever iets meer, zodat ze weten welke kwaliteit men kan verwachten en dat ze weten dat er altijd iemand klaarstaat om hun problemen op te lossen.

De mensen die al deze stappen zelf in goede banen kunnen leiden, kunnen misschien een 'koopje' doen, maar het zal hen ook veel tijd kosten. En zoals iedereen weet, tegenwoordig geldt meer dan ooit 'TIME IS MONEY' ;)

Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de aangeboden frames exacte replica's zijn van de merkfietsen. Hier zal hoogstwaarschijnlijk wel het een en ander onder contract staan. Kan niet geloven dat men zomaar dezelfde hoge kwaliteit van carbon van merken als bijvoorbeeld Trek en Cannondale kan gebruiken.
MNG
Mountainbiker

Post by MNG »

:) straf dat nothing nog de moeite doet..

Ken alle 'argumenten'/geloof en anekdotisch bewijs uit een andere sporttak waar de prijzen nog potsierlijker zijn. In de mate dat echte custom (west europese, arbeidsintensieve 'klantspecifieke R&D' productie) 15% goedkoper geworden is dan china sourced bigbrand producten die met allerlei 'feature' acronymen en blurbconcepten toch inherent minderwaardig en in essentie minder innovatief zijn. En, begot minder voor de (sport)community doen in relatieve termen.
Over de laatste jaren elk jaar een pricehike. En dan zijn er gasten die het historisch gaan benaderen since de jaren tachtig enzo. Gaat dan over wat gewichtswinst/stijfheid terwijl andere productklassen een compleet onvoorstelbare sofisticatie/performantie evolutie ondergingen met scherp dalende prijzen in de globaliseringscontext.

Oplage, R&D, sponsoring, service...niet onbestaande, maar komaan..
Het betreft hier een stel buizen.
En 'generieke' (carbon)producten die zowel in premium branded-B merken-blanco beschikbaar zijn...zeker wel.
Fietskledij, helmen,...helemaal te gek

BTW: direct business/webshops en -waarlijke uitstekende- end to end service zijn niet mutually exclusive. Zeker niet in mijn ervaring. Bogus fietsenmakers heb ik ook al genoeg gezien om zowat alles asap zelf te leren en de tooling te kopen.

Maar, idd je kiest zelf hoever je in de good ole swindle meegaat. Zo van die "+20% over het hele gamma componenten" hikes kan je helaas niet ontlopen.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Luvlektrik, heb jij een testrit mogen doen met je fiets? En, wat heeft het gekost? €50 tenzij je er een fiets koopt?

Over de service van lbs en a merken, laat me stellen dat ik ook wat mindere ervaringen heb, en dat ik nog mensen ken met mindere ervaringen, maar er zijn ook mensen waar ik wel heel tevreden van ben, en ik ken mensen die heel mooie gestes gekregen hebben!

En ja, je neemt natuurlijk wel wat risico's als je zelf op de internationale besteltoer gaat, maar die twee Titaanbuilders op het net gaan je geen dwergenframe opsturen zonder eerst een paar keer heel duidelijk te stellen dat je maten niet kloppen!
Ik heb het verhaaltje van een dwerg die in china besteld heeft gevolgd op een frans forum, dat was heel netjes verlopen!

Verder is het kiezen en monteren van fietsonderdelen ook part of the game als je wat specialers wil, die keuze heb je veelal niet bij de meeste A brands!

En ik heb niks tegen de lbs, voor velen is dat de beste oplossing, en op een deftige stadsfiets of redelijk geprijsde mtb is 30% een eerlijke verloning, maar op een pokkedure fiets is dat een half maandloon, om nadien met wat geluk als "geste" gratis de ombouw van je garantieframe te regelen :drunk: Als je voor twee fietsen betaald hebt is het toch maar logisch dat je die andere fiets even mag gebruiken als je eerste om zeep is :wink:

Ik heb er ook niks tegen dat mensen dure fietsen kopen omdat ze die zien als kunstwerk of omdat ze daarmee op de parking van de fietsenmaker mogen parkeren als ze gaan vogelen met zijn vrouw of zo.
En er is nood aan ontwikkeling in fietsland, maar er zijn merken die doen alsof ze hun eigen carbonvelletjes hebben leren branden terwijl ze gewoon de exclusieve rechten hebben op een achternagestreefde weefmethode wat het frame toch weer enkele eurocentjes duurder maakte!

Maar veel mensen kopen die dure fiets omdat ze denken dat ze die fiets nodig hebben om te kunnen volgen, of omdat ze denken dat ze die fiets nodig hebben om erbij te horen, en dan klopt er iets niet en krijg je het spelletje van duurder is beter zoals ik dat nu perseveer (speciaal woordje toegevoegd :wink: )

Iets wat nog niet bovengehaald is: een merk staat zelden alleen, meestal is het een dochter/ moeder/ zuster van een andere groep, en in veel gevallen heeft die groep wel een paar A en B brands in de portefeuille, kwestie van op elk vijvertje te vissen, en de know how maximaal te laten renderen. Maar die know how binnen een bepaalde groep is ook bij de b merken beschikbaar.

Iedereen kent de voordelen van schaalvergroting: goedkoper aankopen, meer omzet om de ontwikkeling en marketing te betalen, ... maar in fietsland is het resultaat veelal net omgekeerd? hoe groter het bedrijf, hoe duurder de fiets!
Ondertussen heb ik een paar B brands tot A brands zien groeien, en rarara, wat groeit er mee met de naam :evil:

Als iedereen eens een testritje zou doen met een paar merken en eens zou kijken wat het verschil is tussen het duurste model en het model daaronder alvorens te kopen, dan betalen we mogelijk allemaal een hoop minder voor dezelfde fiets zonder dat daarvoor mensen een boterham minder gaan eten!
Luvlektrik
Mountainbiker

Post by Luvlektrik »

nothing 's impossible wrote:Luvlektrik, heb jij een testrit mogen doen met je fiets? En, wat heeft het gekost? €50 tenzij je er een fiets koopt?

Over de service van lbs en a merken, laat me stellen dat ik ook wat mindere ervaringen heb, en dat ik nog mensen ken met mindere ervaringen, maar er zijn ook mensen waar ik wel heel tevreden van ben, en ik ken mensen die heel mooie gestes gekregen hebben!

En ja, je neemt natuurlijk wel wat risico's als je zelf op de internationale besteltoer gaat, maar die twee Titaanbuilders op het net gaan je geen dwergenframe opsturen zonder eerst een paar keer heel duidelijk te stellen dat je maten niet kloppen!
Ik heb het verhaaltje van een dwerg die in china besteld heeft gevolgd op een frans forum, dat was heel netjes verlopen!

Verder is het kiezen en monteren van fietsonderdelen ook part of the game als je wat specialers wil, die keuze heb je veelal niet bij de meeste A brands!

En ik heb niks tegen de lbs, voor velen is dat de beste oplossing, en op een deftige stadsfiets of redelijk geprijsde mtb is 30% een eerlijke verloning, maar op een pokkedure fiets is dat een half maandloon, om nadien met wat geluk als "geste" gratis de ombouw van je garantieframe te regelen :drunk: Als je voor twee fietsen betaald hebt is het toch maar logisch dat je die andere fiets even mag gebruiken als je eerste om zeep is :wink:

Ik heb er ook niks tegen dat mensen dure fietsen kopen omdat ze die zien als kunstwerk of omdat ze daarmee op de parking van de fietsenmaker mogen parkeren als ze gaan vogelen met zijn vrouw of zo.
En er is nood aan ontwikkeling in fietsland, maar er zijn merken die doen alsof ze hun eigen carbonvelletjes hebben leren branden terwijl ze gewoon de exclusieve rechten hebben op een achternagestreefde weefmethode wat het frame toch weer enkele eurocentjes duurder maakte!

Maar veel mensen kopen die dure fiets omdat ze denken dat ze die fiets nodig hebben om te kunnen volgen, of omdat ze denken dat ze die fiets nodig hebben om erbij te horen, en dan klopt er iets niet en krijg je het spelletje van duurder is beter zoals ik dat nu perseveer (speciaal woordje toegevoegd :wink: )

Iets wat nog niet bovengehaald is: een merk staat zelden alleen, meestal is het een dochter/ moeder/ zuster van een andere groep, en in veel gevallen heeft die groep wel een paar A en B brands in de portefeuille, kwestie van op elk vijvertje te vissen, en de know how maximaal te laten renderen. Maar die know how binnen een bepaalde groep is ook bij de b merken beschikbaar.

Iedereen kent de voordelen van schaalvergroting: goedkoper aankopen, meer omzet om de ontwikkeling en marketing te betalen, ... maar in fietsland is het resultaat veelal net omgekeerd? hoe groter het bedrijf, hoe duurder de fiets!
Ondertussen heb ik een paar B brands tot A brands zien groeien, en rarara, wat groeit er mee met de naam :evil:

Als iedereen eens een testritje zou doen met een paar merken en eens zou kijken wat het verschil is tussen het duurste model en het model daaronder alvorens te kopen, dan betalen we mogelijk allemaal een hoop minder voor dezelfde fiets zonder dat daarvoor mensen een boterham minder gaan eten!
Ik heb inderdaad een testrit mogen doen, gratis welteverstaan :)

En zoals ik al zei, heb ik respect voor enkele van je uitspraken en kan ik me er ook in terug vinden. Ik heb zelf ook niet het topmodel gekozen, maar een model daar onder, omdat het verschil tussen de twee voor mij persoonlijk niet zo veel uitmaakt. Mensen die genoeg verdienen en graag voor het topmodel gaan, dat vind ik hun goed recht.

Maar ik geef gewoon aan dat het prijsverschil tussen A- en B-merken en al zeker tussen A-merken en warenhuisfietsen niet uit de lucht komt vallen. Zie mijn vorige post over garantie, service, herstellingen, ... Sommige mensen denken dat ze goedkoper uitkomen, maar bij een accidentje komen ze dikwijls duurder uit dan wanneer ze een fiets van enkele honderden euro's extra hadden gekocht. Vandaar dat ik ook soms vind dat appelen met peren vergeleken worden. Een fiets die levenslange garantie geniet en kan rekenen op een goeie service van de lbs moet je niet enkel op de prijs gaan vergelijken met een Canyon of een warenhuisfiets. Op de korte termijn gaat die vergelijk misschien op, maar op langere termijn zie ik het toch gebeuren dat mensen zich bekocht zullen voelen.

Ook een custom frame bestellen op het internet blijf ik een risicovolle operatie vinden voor diegenen die hier geen kennis van hebben. Een frame is geen product zoals een boek of DVD dat je snel even bestelt op het internet. Je bike moet liefst nog lang meegaan, en dan vind ik het belangrijk dat je ergens terecht kunt wanneer het eventueel fout loopt.

Verder geef ik je volledig gelijk dat sommige mensen zich nog te veel laten leiden door resultaten in de professionele MTB scène. Maar langs de andere kant, ik ken weinig sporten waar men niet droomt om met hetzelfde materiaal aan de slag te gaan als hun idool...
Real Epic '89
Mountainbiker

Post by Real Epic '89 »

Quote nothing 's impossible;
Er is concurrentie genoeg op de fietsenmarkt, dus als het echt alleen aan de marketing ligt (zoals jij stelt) zouden de prijzen van bepaalde A-merken veel lager moeten liggen, in lijn met de B-merken. Waarom is dat niet zo? De A-merken investeren in service, zoals levenslange garantie op het frame. Als je zo'n service biedt, moet je heel zeker zijn van je product. Dus ze investeren bijgevolg veel in de duurzaamheid van hun frame. Om de beste in hun segment te zijn, investeren ze veel in nieuwe technologie, zoals nog lichtere, stijvere en toch comfortabele kaders, betere veringconcepten, ... De klant krijgt bijgevolg een beter product met een betere service. Natuurlijk zal de marketing hier ook spelen, maar het is niet ènkel de marketing die de prijs zal bepalen.

Het geen ik altijd begrepen heb zijn de topmodellen vooral om iedereen te laten zien wat een bepaald merk in huis heeft en wat een top product het kan leveren. Van veel topmodellen maken de fabrikanten bijna geen winst na de grote investeringen die ze in deze ontwikkelingen steken. Ook zijn de oplages zo laag met kostprijs problemen tot gevolg.

Waarom ze toch deze modellen ontwikkelen? Gewoon deze modellen worden getest, hier spreekt iedereen over in onze bikers groep en iedereen wil er wel eentje hebben. Gevolg we kiezen massaal voor een goedkoper model waar veel meer buget onderdelen opzitten en waar ze wel grote winst op kunnen maken. Opzet geslaagd!

productie frame/ prijs zeer laag zeker bij carbon. Hoge kosten; Garantie, ontwikkeling, distributie en belastingen.

Conclusie bij een vergelijkbare buget bike zijn de topmerken opmerkelijk minder afgemonteerd of hebben zeer veel eigen buget onderdelen!
Post Reply