Banden

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Dingo
Mountainbiker
Location: Minerva outback 2003, canyon yellowstone custom en specialized fsr custom

Post by Dingo »

Ik had vroeger ook Zmax vooraan opliggen en ik moet u zeggen dat de zijdelingse grip mij onvoldoende lijkt om die band vooraan te leggen.
Om de breedte en de grip te vergelijken zou ik dezelfde band, maar dan in diverse maten proberen.
Als je ook merken wisselt, dan is het moeilijk om zo maar te zeggen waar het verschil in gedrag aan te wijten is.
Captain Haddock
Mountainbiker

Re: Bandbreedte en stuurgedrag

Post by Captain Haddock »

JanJ wrote:Kan dit te maken hebben met het feit dat de Z-max "hoger" is dan mijn vorige band of ligt het gewoon aan mij ?
Mij lijkt het onlogisch dat een smallere band 'hoger' zou zijn. Immers, een bredere band is in alle richtingen dikker, dus ook in de 'hoogte'. En ik denk niet dat je iets fout doet met een dikkere band vooraan te leggen. Ik denk zelf dat het een goed experiment is.
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

Ba heb dat ook eens geprobeerd, ik had ook ne band opliggen van 2.1 en nu 1.9. Dat sturen komt heel anders over. Het gaat wel iets beter in het klimmen maar de baanvastheid is niet zoals vroeger en de bike kan iets lichter zijn ook.
Het probleem met de baanvastheid kan opgelost worden door de banden druk(spanning) omlaag te halen maar dan heb je weer een konceqwentie bij nml de snelheid. Je maakt best uit wat jij verkiest. Eens uit testen en opmaken wat jou het best aanstaat en waar jij het meeste voordeel uit haalt. Definitief beslissen kan je pas na een opmaak van je vereisten, welke jij het meeste belang aan stelt en waar de bike moet voor dienen) alvorens te beslissen ook eens na kijken welk type weer. Voor en nadelen moet je dus overwegen. Best eens die in kolonne zetten en je keuze maken. Pas dan beslissen. Voor en nadelen zal je altijd hebben, maar op deze manier zal jij er het best bij varen. de keuze moet immers altijd door jou gemaakt worden. Rudy VdE.
Justin
Mountainbiker
Location: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Post by Justin »

Een collega van mij is zelfs "extreem" om het zo maar te zeggen.
Hij heeft vooraan zelfs een slick liggen ipv een noppenband #-o .
Ik denk wel dat hij dit enkel doet bij gewone ritten, dus weinig of geen modder.

Zelf vind ik het een rare combinatie, maar gezien hij zo al geruime tijd rondrijdt, zal hij dit wel comfortabel vinden zeker.
MaC'Red
Mountainbiker

UST banden vs de gewone banden

Post by MaC'Red »

Ieeps,

Zoals ik al in het vorige topic ==>> http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=8710 antwoorde ben ik ook in het beziet van een paar Mavic Crosslands, nu men vraag is eigenlijk wat zijn eigenlijk goede banden voor UST daar ik toch nog een tijdje zou gebruik maken van men binnenbanden ??
de bandne die ik nu heb zijn hutchinson rock en ben er echt heeeeeeeeel tevreden over want ze doen hun werk goed in de modder, steen en zowel als ik es graag wat km's wil bollen op de weg verander ik ook niet van banden.

hetgene wat ik VOORAL verwacht is dat ze goed hun werk doen in de
modder - stenige ondergrond ( ardennen dus ) en op de weg en natuurlijk al de andere goede eigenschappen dat deze banden moeten bevatten dus wie kan me wat van UST banden aanraden.

Gizmo 8)
Wacko007
Mountainbiker

Post by Wacko007 »

In wedstrijden hoor je niets anders dan Hutchinson Phyton! Als het een beetje droger bijligt natuurlijk. Ze verdragen ook wel wat modder, maar niet veel tenzij je over een uitstekende rijvaardigheid beschikt ter compensatie.
Anderzijds rij ik met Schwalbe Jimmy. Die band doet het schitterend in de modder zonder teveel rendement in te boeten en kan zeker op het droge mee! Enig probleempje bij mij is de montage op Bontrager Race Lite wielen. Daar moet nogal kracht in gestoken worden dat ik me best kan voorstellen dat een reparatie op een tocht nogal een hachelijke en vermoeiende situatie is. Maar dat is op Mavic's waarschijnlijk helemaal anders! Het draait om zogenaamde toleranties (kleine afwijkingen in maten gebaseerd op standaardmaten). Bontrager een tolerantie naar de grotere kant en Schwalbe naar de kleinere kant. Volgens mij twee extremen in hun soort en de combinatie daarvan is om problemen vragen. Dat weet ik nu voor de volgende keer...

Greetz,

Julien.
Last edited by Wacko007 on Mon 13 Sep 2004 23:05, edited 1 time in total.
kawa
Mountainbiker

Post by kawa »

Ik rij ook met Hutchenson UST.
Ik raad je wel aan om andere banden te leggen als je veel op de weg gaat rijden. Die dingen slijten enorm rap op asfalt! :(
Op mijn Scorpion zit haast geen profiel meer. Heb iets meer dan 1000km waarvan ongeveer de helft op de weg.
Ik heb me nu een setje slicks aangeschaft voor de wegritjes...

grtz
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Gizmo:

Gezien wat je vooral van je band verwacht zou ik voor de michelin XLS kiezen.
In de ardennen echt schitterend, in alle weersomstandigheden.
Zeer slijtvast, redelijk snel op asfalt.
Ik prefereer de XLS daar boven de jimmy en de albert famillie.
(Hier is de Skinny Jimmy een beter alternatief, de lokale klei/leem komt wat makkelijker uit de band.)
Luc
Mountainbiker

Post by Luc »

Ik zou voor de IRC Mythos XC II Tubeless gaan. Echt een alleskunner die nog vlot loopt ook ! (Wel héél moeilijk te vinden hoor ik)
WT6
Mountainbiker

Post by WT6 »

Ik gebruik die Mythos Front voor de mudbike en die is best wel goed.
Loopt wel redelijk snel vol met plakmodder zoals in Tielt-Winge.
Post Reply