sandman bikes

Meningen verschillen (al goed:-) maar toch kan je hier jouw ervaring kwijt over een bepaalde bike.
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

't Was wel grappig je daarnet tegen te komen aan de Kluis :-).

We zien wel, ik hou een M apart voor jou. De 10 Euro vraagt Broederlijk Deelen kostendelend voor de reunie (gebruik zaal, spagetti, douche) - niet voor de huur van een Sandman !
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Wel, ik zit daar in de buurt te klimmen. We zien wel. Ik kom zeker eens langs.
Fotoke van gisteren

Image
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Vandaag de kans gehad om eens zo'n Sandman te testen. Na 3u, een dikke 33km en 1000 hoogtemeters met mijn eigen bike, er nog een toerke achtergelapt met een Sandman Atacama. Dit is het alu-non butted instapmodel maar deze was wel heel goed uitgerust met XT/X0 spul, een Maverick SC32 vork en natuurlijk de dikke Surly Larry 3.8 inch banden. Zadel was een Brooks en alhoewel hij niet naar mijn kont was gevormd voelde ik me er toch direct op thuis.
Moet zeggen, enkel het brede hoge stuur stoorde me in het begin maar toen ik dat wat gewoon was kwam ik echt onder de indruk van deze fiets. De dikke banden (stonden op 0.9 bar) passeren overal zonder problemen door en over . Het is alsof je zweeft. Even van de lijn afwijken in een greppel? No problem, trappen en sturen en je bent er al terug uit.
Het brede stuur heb je zeker nodig om de hoge banden van richting te doen veranderen. Die zijn even hoog of misschien zelfs hoger dan een 29 inch. Even wennen maar je bent dat snel gewoon.
Kwa comfort en rijkwaliteiten schat ik de stap minstens even groot in als van een non-suspension bike naar een fully gaan. Er stonden dikke 200mm remmen op en die had ik nodig want ik ging een stuk sneller bergaf dan met m'n eigen bike.
Gewicht moet zo'n 13 a 14 kg zijn maar eerlijk gezegd heb ik deze bike nooit als zwaar ervaren. Op m'n 3km/115hoogtemeters klimtestparkoers (dat ik ervoor al 9 keer gedaan had met mijn eigen bike) ging deze minstens even snel bergop en een stuk sneller en zekerder bergaf.
De dikke banden zijn magnifiek alhoewel ze op een zeer steile klim met een paar stepjes van 30cm hun limieten kwa traktie bereikten. Maar ik ben er toch gewoon opgereden.
Ben zeer onder de indruk. Ik hoop de bike binnenkort wat langer te kunnen testen.
Kwaliteit van de sneeuw was 100% beter dan gisteren. De koude nacht heeft hem droog gemaakt. Plakte niet meer en alle nattigheid was opgevroren. Super in de afdaling en geen geblibber in de klimmen. Ideaal dus.
Image

Image
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Mooi verslagske Adri.
_alain_
Mountainbiker

Post by _alain_ »

No offence, maar waar halen jullie die (totaal) gewichten vandaan?
De mijne weegt met een gravity-dropper, vaste vork en singlespeed al 14kg,
en mijn wielen kunnen ook niet veel lichter... (velg van 620gr, binnenband van 275gr, dt comp spaken)

En 0.9bar voor trailrijden?
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Die witte Gobi op de foto was gloednieuw, en die hebben we de avond voordien aan de (ook nieuwe) digitale weeghaak gehangen: 13,4 kg met pedalen.
Die heeft wel een carbon voorvork in tegenstelling tot de Maverick SC32 op de Atacama die Adri testte. Maar voor de rest was die zwaarder/eenvoudiger afgemonteerd (da's één van de drie beach racers die we gereed hebben).
Die Atacama hebben we feitelijk nooit gewogen, maar ik denk niet dat die ver boven de 14 kg zit. Te checken.

Ik denk ook niet dat er 0.9 bar op die banden stond, we hebben het niet gecheckt maar net voor Adri ermee vertrok heb ik er nog wat afgelaten - met de natte vinger schat ik dat er rond de 0.6 à 0.7 op stond.

Adri, 't was na middernacht eer we met de reunie klaar waren, we hebben het op het einde vooral druk gehad met wagens die verijsde weg op te slepen. Ik heb je bijgevolg niet meer gestoord. Ik probeer hem te kuisen (niet evident bij vriestemperaturen !) en bel je dan om te zien wanneer het past om de bike te brengen.

Hier nog een fotootje van één van de beachrace bikes, "snel" hé 8). De (voor mij totaal onbekende) biker die met deze de tocht van 30km reed was er héél erg over te spreken. Idem de 4-5 anderen die met een Sandman onderweg waren gisteren - geslaagde testdag !

Adri, bedankt voor je verslag. 't Doet plezier te horen dat je het leuk biken vond.

Image
Orkje
Mountainbiker

Post by Orkje »

Amai, die witte Gobi met carbonvork is echt heerlijk, Koen!
Ik kijk naar buiten en hoop verdorie dat de patten van mijn frame intussen gearriveerd zijn. De sneeuw valt hier met pakken in de Vlaamse Ardennen. Nog even, en mijn Cross Check zit aan de limiet van zijn capaciteiten.
Dat beloven gezellige pendelritten te worden volgende week :bounce:
Dr.Gonzo
Mountainbiker

Post by Dr.Gonzo »

Is inderdaad wel geslaagd in het wit, lijkt wel parelmoer.
Zijn er trouwens verschillende opties wat de verende vork betreft of enkel de Maverick ?
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

Dr.Gonzo wrote:Is inderdaad wel geslaagd in het wit, lijkt wel parelmoer.
Zijn er trouwens verschillende opties wat de verende vork betreft of enkel de Maverick ?
Het IS dan ook parelmoer wit, er was geen zon dus valt het op deze foto niet op.

De Maverick SC32 wordt niet meer gemaakt, de DUC32 zou passen als je geen te brede velgen steekt. Maar die is momenteel ook niet verkrijgbaar (ze zijn die aan het upgraden).
De week na nieuwjaar hebben we een afspraak met een vorkbouwer die het ziet zitten om een speciale versie van één van hun modellen voor ons te maken.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

Ja die witte Gobi was me ook opgevallen. Een prachtstuk.
Post Reply