slicks op MTB

Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
Guest

Post by Guest »

Ik heb ook beiden, nl. een MTB van 9 Kg met continental slicks van 25 mm (nog iets dunner dan 1.0) en een koersfiets van 10/11 Kg met 23 mm bandjes. De MTB rijdt inderdaad zeer vlot op de weg maar toch leert de ervaring me dat ik met mijn (zwaardere) racefiets met minder energie een veel grotere snelheid kan ontwikkelen dan met de MTB. Op een racefiets heb je een totaal andere zithouding dan op de MTB. Dit ondervond ik vooral toen ik pas op een racefiets reed. Moest letterlijk even 'afkicken' van de MTB houding.
Alleen langdurig bergaf gaat het sneller met een MTB maar dat heeft alleen te maken met durf :oops: . Op mijn racefiets begin ik behoorlijk te panikeren vanaf 80 km/uur terwijl ik dan nog zeker op mijn MTB zit. Dit komt door het grotere vertrouwen in de V-brakes van mijn MTB die veel krachtiger en soepeler te bedienen zijn dan die rotdingen op een racefiets en de grotere wendbaarheid van de MTB in bochten, zodat je sneller durft te gaan en later in de remmen kan gaan.

Maar om kort te gaan: als je inderdaad regelmatig (wekelijks)geen lange (meer dan 100 Km) wegtochten maakt kan je beter je geld in een goede MTB steken met lock-out en een stel extra wielen met racecassette en slicks.
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

ivo wrote:Ik heb ook beiden, nl. een MTB van 9 Kg met continental slicks van 25 mm (nog iets dunner dan 1.0) en een koersfiets van 10/11 Kg met 23 mm bandjes. De MTB rijdt inderdaad zeer vlot op de weg maar toch leert de ervaring me dat ik met mijn (zwaardere) racefiets met minder energie een veel grotere snelheid kan ontwikkelen dan met de MTB. Op een racefiets heb je een totaal andere zithouding dan op de MTB. Dit ondervond ik vooral toen ik pas op een racefiets reed. Moest letterlijk even 'afkicken' van de MTB houding.
Alleen langdurig bergaf gaat het sneller met een MTB maar dat heeft alleen te maken met durf :oops: . Op mijn racefiets begin ik behoorlijk te panikeren vanaf 80 km/uur terwijl ik dan nog zeker op mijn MTB zit. Dit komt door het grotere vertrouwen in de V-brakes van mijn MTB die veel krachtiger en soepeler te bedienen zijn dan die rotdingen op een racefiets en de grotere wendbaarheid van de MTB in bochten, zodat je sneller durft te gaan en later in de remmen kan gaan.

Maar om kort te gaan: als je inderdaad regelmatig (wekelijks)geen lange (meer dan 100 Km) wegtochten maakt kan je beter je geld in een goede MTB steken met lock-out en een stel extra wielen met racecassette en slicks.

Een MTB van 9 kg, hmm, niet slecht . Op welke balans heb je die gewogen? Is dit met een starre vork of een verende, want 9.0 kg is echt heel licht hoor.
Guest

Post by Guest »

Met de originele vork, een manitou mars elite. Wel gewogen zonder drinkbushouder of spatlappen aan zo'n (digitale) hangveer. Het 'officiële' gewicht is trouwens 8.7 Kg maar dat is met X517 wielen met Hugi240 naven en Maxxis flyweight 330 banden van ocharme 330 gram en binnenbanden met een dikte gelijk kermisballonnekes. Daar kunde dus niks mee aanvangen op terrein. De binnenbanden lopen al plat als ze een nagel op 100 m zien liggen van het verschieten en de buitenbanden zijn alleen goed voor trainingen op de weg, absoluut geen grip in terrein. De binnenbanden zijn onmiddellijk vervangen door die Michelin MTB race binnenbanden en de buitenbanden door IRC Mythos Semi slicks Kevlar of een stel Crossmax UST 2002 met Continental Explorers (dan ist wel een aantal grammen meer). Tis wel een 18" kader, dat scheelt ook natuurlijk.
Het grote probleem is dat ikzelf nu nog 4 % vet moet verliezen (zo'n 3-4 Kg, van 15 naar 11) om het geheel een beetje tot zijn recht te laten komen :wink:
djambo
Mountainbiker

Post by djambo »

ivo : dat klinkt super profi hoor ! maar het ziet er een leuk fietske uit ! :bounce:
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

frank wrote:... maar het ziet er een leuk fietske uit ! :bounce:
Waar heb je die kunnen zien? Of was het slechts een manier van spreken?

Ik wil ook zien !!! :o
djambo
Mountainbiker

Post by djambo »

het was een manier van spreken, en een droom om hier in de garage te zien.... :lol:
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

ivo wrote:Met de originele vork, een manitou mars elite. Wel gewogen zonder drinkbushouder of spatlappen aan zo'n (digitale) hangveer. ...
Het grote probleem is dat ikzelf nu nog 4 % vet moet verliezen (zo'n 3-4 Kg, van 15 naar 11) om het geheel een beetje tot zijn recht te laten komen :wink:
Da's echt superlicht hoor Ivo. Een "terreinwaardige" mtb onder de 10kg krijgen (en houden !) is niet simpel.

ps: amai, weegde gij maar 15 kg? Toch niet op dezelfde balans gewogen zekers (sorry, maar ik kon het niet laten :wink: )
JeF GT
Mountainbiker

Post by JeF GT »

Als 1 % vet zoals bij Ivo gelijk is aan 1kg. Weegt ons Ivooke de volle 100kg. ;)
A d r i
Mountainbiker

Post by A d r i »

JFK wrote:Als 1 % vet zoals bij Ivo gelijk is aan 1kg. Weegt ons Ivooke de volle 100kg. ;)
amai, dat arme fietske :bounce:
Joybiker
Mountainbiker

Slicks op MTb

Post by Joybiker »

Die Corratecs waren idd die blitse, rood, geel of zwart, nu enkel nog in 't zwart verkrijgbaar. Met de Fast Freds nog geen ervaring, ken er wel die de Trans Alp mee gereden hebben (2.0 versie, geen UST). Misschien beetje meer druk steken om minder plat te rijden, of zwaardere versie (Double Defence of zoiets, met verstevigde zijwand) ? 'k Denk eraan om de 2.35 aan te schaffen, om bvb strandraces te rijden en ook voor 't comfort, 'k durf in de zomer wel met stijve vork rijden ( of bvb LATF volgende maand) en dan heb je toch ietsje demping van de voorband. Dikkere banden = zwaardere, DD ook ~100 gr extra. Ben dus nog aan 't twijfelen.
Post Reply