met klik pedalen rijden of zonder?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
Djienbe
Mountainbiker

Post by Djienbe »

La-Pierre wrote:
Djienbe wrote:
Dacuba wrote:Jawel, int begin ga je op je smikkel :lol:
En voor wat ik ervan zie is da nie alleen in het begin. Als ik mij niet vergis is bvb Robby Mc Ewen iet van een 2 jaar geleden ne keer gevallen en tegen een paalke gebotst (of omgekeerd eerst paalke en dan gevallen) met beenbreuk tot gevolg. Was da in ronde van Belgie? En hing diene nie nog aan het zijne pedaal vast toen de hulpdiensten erbij kwamen?

En als het niet bij Mc Ewen was dan zijn er zo nog verhalen zelle maar die worden elke keer tegengesproken met "jamaar da's een reflex en mijne voet is in ne wip los".
Om mee te beginnen is da medisch gezien gene reflex maar een automatisme, da's veel trager dan een reflex en te tweede zijn onze hersenen niet multi tasking waardoor op diej eigenste moment van de val uw hersenen soms met veel te veel prikkels af te rekenen hebben en de gecontroleerde beweging maken om de voet nog los te krijgen kan er dan teveel aan zijn.

Samengevat, ik rij zonder klikpedalen, bewust.

Djienbe
Als je je al laat bang maken door zo'n verhalen, dan kan je misschien beter gewoon schaken ofzo.
Misschien moet je eerst eens met klikpedalen rijden, ze goed gewoon worden en u dan nog eens afvragen of gewone pedalen wel zoveel beter/veiliger zijn.

Met gewone pedalen is er een kans dat je van uw pedalen schuift waardoor je ook kan vallen,... :roll:
In de situaties dat het nodig was ben ik elke keer uit mijn KLIKpedaal geraakt zonder veel problemen, en als ik dan toch val schieten mijn voeten 9/10 keer gewoon automatisch uit de pedalen!
Wat hier al gereageerd is gaat steeds over de voordelen van klikpedalen, die zijn meer dan overduidelijk, daar moet je mij niet van overtuigen. Maar ik wilde het hebben over: is er een risico? Ja, er is er een en niet zomaar een. Je moet niet verder zoeken dan bij de andere reacties op deze topic om ik-ben-er-mee-op-mijne-smoel-gegaan-mensen te vinden. Over hoe erg het kan zijn als het eens serieus misloopt, kan misschien eens in een ander topic besproken worden. Ik wilde het ook hebben over de vanzelfsprekendheid waarmee algemeen aangenomen wordt dat je uit klikpedalen wel op tijd uit geraakt. En dat is niet zo vanzelfsprekend.

Tenslotte, en dit geheel in de marge, de gezondheidsrisico’s bij schakers zijn niet te onderschatten zelle, vertraging van de bloedsomloop door het lange stilzitten met daardoor vorming van bloedklonters met mogelijk hersen/hartinfarct toe. Lage rugklachten door de slechte over het schaakbord gebogen houding tot aan hernia toe. Geef mij dan maar MTBen.

Djienbe
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

Dacuba wrote:Gewone pedalen vind ik zelfs gevaarlijk om met te mtb'en, hoeveel keer dat ik al niet op de baan van mijn pedalen op men stadsfiets ben geschoven bij nat weer, laat staan dat'k hiermee durf mtb'en :P .
dees is toch een grap neem ik aan? :roll:
Dacuba
Mountainbiker

Post by Dacuba »

Waarom nu weer? Ik heb het dan niet over die flat pedalen met pinnetjes op maar deze
http://www.msi.nl/prodbase/GetImage.asp ... height=203
Foxy
Mountainbiker

Post by Foxy »

Djienbe wrote:
La-Pierre wrote:
Djienbe wrote: En voor wat ik ervan zie is da nie alleen in het begin. Als ik mij niet vergis is bvb Robby Mc Ewen iet van een 2 jaar geleden ne keer gevallen en tegen een paalke gebotst (of omgekeerd eerst paalke en dan gevallen) met beenbreuk tot gevolg. Was da in ronde van Belgie? En hing diene nie nog aan het zijne pedaal vast toen de hulpdiensten erbij kwamen?

En als het niet bij Mc Ewen was dan zijn er zo nog verhalen zelle maar die worden elke keer tegengesproken met "jamaar da's een reflex en mijne voet is in ne wip los".
Om mee te beginnen is da medisch gezien gene reflex maar een automatisme, da's veel trager dan een reflex en te tweede zijn onze hersenen niet multi tasking waardoor op diej eigenste moment van de val uw hersenen soms met veel te veel prikkels af te rekenen hebben en de gecontroleerde beweging maken om de voet nog los te krijgen kan er dan teveel aan zijn.

Samengevat, ik rij zonder klikpedalen, bewust.

Djienbe
Als je je al laat bang maken door zo'n verhalen, dan kan je misschien beter gewoon schaken ofzo.
Misschien moet je eerst eens met klikpedalen rijden, ze goed gewoon worden en u dan nog eens afvragen of gewone pedalen wel zoveel beter/veiliger zijn.

Met gewone pedalen is er een kans dat je van uw pedalen schuift waardoor je ook kan vallen,... :roll:
In de situaties dat het nodig was ben ik elke keer uit mijn KLIKpedaal geraakt zonder veel problemen, en als ik dan toch val schieten mijn voeten 9/10 keer gewoon automatisch uit de pedalen!
Wat hier al gereageerd is gaat steeds over de voordelen van klikpedalen, die zijn meer dan overduidelijk, daar moet je mij niet van overtuigen. Maar ik wilde het hebben over: is er een risico? Ja, er is er een en niet zomaar een. Je moet niet verder zoeken dan bij de andere reacties op deze topic om ik-ben-er-mee-op-mijne-smoel-gegaan-mensen te vinden. Over hoe erg het kan zijn als het eens serieus misloopt, kan misschien eens in een ander topic besproken worden. Ik wilde het ook hebben over de vanzelfsprekendheid waarmee algemeen aangenomen wordt dat je uit klikpedalen wel op tijd uit geraakt. En dat is niet zo vanzelfsprekend.

Tenslotte, en dit geheel in de marge, de gezondheidsrisico’s bij schakers zijn niet te onderschatten zelle, vertraging van de bloedsomloop door het lange stilzitten met daardoor vorming van bloedklonters met mogelijk hersen/hartinfarct toe. Lage rugklachten door de slechte over het schaakbord gebogen houding tot aan hernia toe. Geef mij dan maar MTBen.

Djienbe
we zitten met een hypochonder mensen ... niet teveel aandacht aan schenken.
Kresj
Mountainbiker

Post by Kresj »

Dacuba wrote:Waarom nu weer? Ik heb het dan niet over die flat pedalen met pinnetjes op maar deze
ok, wie gaat daar dan ook mee mtb'en...
maar ik zie niet in waarom degelijke platform pedalen gevaarlijk zouden zijn
flipp
Mountainbiker

Post by flipp »

Ik rijd met platformpedalen (BBB BPD-32 Mountainhigh). Zeer goede grip, nog nooit er van af geschoven ofzo. Ik zou begot niet weten hoe zo iets mogelijk is.
Idd, met klikkers kun je meer kracht zetten, maar als je die stap niet wilt zetten zijn degelijke platformpedalen een zeer goede optie.
MirFlash
Mountainbiker

Post by MirFlash »

Yup daarom rij ik altijd zonder gordel, te gevaarlijk met.
Né helm, waarom heb de da nodig (allé misschien voor hoorntjes op te plakken 8) )
Seks doe ik altijd zonder condoom (enfin als ik nog eens ... :-? )
Internetten, doe ik zonder firewall en antivirus (wel 'k zit op Mac :roll: )

MTB da doe ik op Kojaks, zie dak val en de noppen mij pijn zouden doen. #-o
En sedert de Spuds er zijn, rij ik er mé, want zonder is het leven ... :-D
Brecht G
Mountainbiker

Post by Brecht G »

kben ng ne jonge gast, ma alle littekens dak eb op myn kuiten zyn van platformpedalen,
door als kind ervan te schieten :(
kben content dat de spd's bestaan.
en ik heb er van den eerste keer mee lere rijden op nen tourtocht in de modder en ben NIET gevallen, heb er GEEN moeite mee gehad fso..
stel ze vo den eerste ke in op het meest losse, en tis gefixt ;)
sammeken
Mountainbiker

Post by sammeken »

Kresj wrote:
Dacuba wrote:Waarom nu weer? Ik heb het dan niet over die flat pedalen met pinnetjes op maar deze
ok, wie gaat daar dan ook mee mtb'en...
maar ik zie niet in waarom degelijke platform pedalen gevaarlijk zouden zijn
eraf schuiven en wonden op hielen, achillespeezen en scheenbeen

aauw
flipp
Mountainbiker

Post by flipp »

Mmm, vind dit toch maar allemaal raar wat ik hier lees.

Maar tja, als je niet op platformpedalen kunt rijden moet je maar klikkers nemen zeker ? :wink:
Post Reply