Ketting invetten,inspuiten of druppelen?

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

nothing 's impossible wrote:Rohloff raad ontvetter af op hun kettingen,
Fout : rohloff raadt ontvetter af op kettingen. Van gebust of niet-gebust wordt er niet gesproken in het artikel.

Ik volg alleszins hun redenering : met water en dreft kan je je ketting proper genoeg maken. Als er eventueel wat vuil blijft in plakken, so be it. Liever dat en een gesmeerde ketting dan eentje die van binnen en buiten blinkt maar waar de achtergebleven ontvetter belet dat er een effectieve smering gebeurd.
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Over welk artikel heb je het Jerommeke?
Hoe oud is het?

En ik begrijp rohloff ook hoor. Als der ontvetter achterblijft dan kun je enkel hopen dat je door overvloedig te smeren de ontvetter alnog wegspoelt. Anders heb je zo goed als geen smering.
Maar als je de ketting naspoelt dan is de ontvetter er ook uit.

En, met dreft en warm water krijg je je ketting ook proper,een slechte methode zal het wel niet zijn.
Maar, ik rijd +100 km moddertochten zonder krakende ketting, de smering zal dus wel voldoende zijn ook al ontvet ik de ketting.

Beethoven, met vast vet ga je weinig voordeel halen vrees ik.
Het penetreert niet genoeg om in de ketting te komen en der moet nochthans zeer veel vet in de lagers zitten om enigzins effectief te zijn.

De ketting wordt er ook vuil en plakkerig van.
Bij vorkheftrucks ed. dient dat vet enkel om de ketting van buiten uit te beschermen.
Dus:
Ofwel moet je vloeibaar vet nemen dat stolt in contact met lucht. Zorg er voor dat er een additief in zit dat zich vasthecht aan materiaal (anders wordt het compleet weggedrukt waar de smering nodig is. (vb die motip kettingspray)
de ketting wordt er wel plakkerig van.

Ofwel gebruik je gewoon tefolie. Dat moet niet van een fietsmerk zijn, zolang er maar genoeg teflon inzit.
beethoven
Mountainbiker

Post by beethoven »

Beste, Bedankt voor de goede raad. Rudy VdE.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

Ik kuis mijne MTB meestal maandag en dan blijft hij ook meestal staan tot de TT op zondag(in de week rijd ik met een koersfiets :roll: ) en daar tussen word de ketting twee keer gesmeerd, de eerste keer op maandag na het kuisen, heel belangrijk is de ketting met een compressor droog en zuiver te blazen, dan smeren met teflon olie, en op zaterdag terug lichtjes smeren, en op zondag het teveel aan olie met een vod verwijderen :drunk:
nothing 's impossible
Mountainbiker

Post by nothing 's impossible »

Hebt ge dan maandag al geen beroeste ketting?
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

Nee zelfs nu niet, moet mijn werk van maandag nog doen :oops: :oops:
Danclo
Mountainbiker

Post by Danclo »

Een ideale oplossing om de ketting te ontvetten is remreiniger (te verkrijgen bij een autoparts of dergelijke).Remreiniger ontvet zeer
goed en droogt vanzelf op zodat deze niet tussen de schakels kan blijven
inwerken.Daarna spuit ik de ketting in met teflon spray, na een nachtje
inwerken droogwrijven.Nog geen problemen of roest op de ketting gehad :wink:
scottbiker
Mountainbiker

Post by scottbiker »

Niemand die SUPREMEBACK gebruikt????

Ik gebruik het al een aantal jaren en ik moet zeggen dat ik er zeer content van ben.
Het neemt wel even wat tijd in beslag en de ketting ziet er wel zwart uit maar, who cares!!
Voordeel is ook dat er nu veel minder vuil tussen de schakels komt. Vroeger als ik ne keer door de mulle zand reed dan kraakte de ketting enorm, en nu is dat verleden tijd.
jerommeken
Mountainbiker

Post by jerommeken »

Black Bull wrote:Nee zelfs nu niet, moet mijn werk van maandag nog doen :oops: :oops:
Roest aan de buitenkant is geen probleem, roest aan de binnenkant is misschien niet zichtbaar maar zorgt wel voor een veel kortere levensduur.
crazy ivan
Mountainbiker

Post by crazy ivan »

jerommeken wrote:
Black Bull wrote:Nee zelfs nu niet, moet mijn werk van maandag nog doen :oops: :oops:
Roest aan de buitenkant is geen probleem, roest aan de binnenkant is misschien niet zichtbaar maar zorgt wel voor een veel kortere levensduur.
Roest heeft wel meer tijd nodig, een fiets waar mee gereden word, en goed onderhouden, zal van die paar dagen niet veel afzien, ik heb nog een fiets staan van 30 jaar oud, en nog altijd de eerste ketting, heeft bijna 20 jaar stil gestaan en bolt nu terug en goed (en da pikken ze ni :wink: ) is voor mijne zoon om naar het school te rijden :wink:
Post Reply