Poederlee was ook de moeite toen :) over een ijsbaan rijden, opt einde achterom kijke en nog maar den helft van den hoop bijhebbejupke wrote:Vorig jaar in Lille een TT gereden op een dag dat alles dichtgesneeuwd lag.
Fietsen ging goed totdat we in een bosje kwam en met wat krinkelkronkel single tracks.
De bochten waren door de mensen voor ons aangereden, hard en spekglad.
De eerste bocht bijna gemist daarna heel voorzichtig doorgereden, ongeveer halfweg even voet aan de grond en omgekeken.
3/4 van iedereen die dat bos in draaide lag tegen de grond, onze pa is in dat stukje 3 keer onderuit gegaan denk ik.
Rijden in de sneeuw
Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Ik weet niet hoeveel sneeuw er bij jullie in Vlaanderen ligt, maar hier net ten Zuiden van Luik is het een redelijk dik tapijt (8-10 cm) en is het echt ploeteren om vooruit te komen. Een ander probleem is dat de sneeuw de vele opgevroren moddersporen bedekt waardoor je regelmatig vast loopt (zelfs met mijn grote wielen).
Echt super amusant vind ik het niet. Als de sneeuw komend weekend er nog ligt of zelfs nog is aangegroeid, dan sla ik maar eens een weekendje over.
Echt super amusant vind ik het niet. Als de sneeuw komend weekend er nog ligt of zelfs nog is aangegroeid, dan sla ik maar eens een weekendje over.
Vanmorgen op het werk kwam ik een collega tegen die er net uit zag alsof hij een heus pak rammel gekregen had.
Hij vertelde me dat hij gisteren een toerke in de sneeuw was gaan rijden met zijn mountainbike, en dat hij gevallen was.
Jongens toch hoe zag die vent er uit...
Zijn bovenlip dichtgenaaid, een ferm blauw oog, schaafwonden enz.
Hij had ook een fantastisch grote buil en wat schaafwondjes op zijn voorhoofd, waaruit ik kon opmaken dat hij geen fietshelm droeg.
Hij heeft na zijn valpartij nog zelf naar huis gefietst, maar daar weet hij nu niets meer van, wat er toch op wijst dat zijn hoofd een harde klap moet gekregen hebben. Dat had hij met een fietshelm op toch kunnen vermijden.
Hijzelf is er nochtans van overtuigd dat een fietshelm niets aan de zaak ging veranderd hebben, maar IK denk dat hij veel geluk heeft gehad dat hij geen ernstiger verwondingen aan zijn hoofd heeft opgelopen.
Het zien van zijn verhakkeld muilke heeft toch wel indruk op mij gemaakt.
Ik reed al voorzichtig op sneeuw, maar ik zal nu zeker nog dubbel zoveel opletten, en nu weet ik weer waarom ik ALTIJD mijn fietshelm draag.
Ik was zelfs zo onder de indruk dat ik vergeten ben te vragen of hij met brede of smalle banden reed van voor of van achter...
Hij vertelde me dat hij gisteren een toerke in de sneeuw was gaan rijden met zijn mountainbike, en dat hij gevallen was.
Jongens toch hoe zag die vent er uit...
Zijn bovenlip dichtgenaaid, een ferm blauw oog, schaafwonden enz.
Hij had ook een fantastisch grote buil en wat schaafwondjes op zijn voorhoofd, waaruit ik kon opmaken dat hij geen fietshelm droeg.
Hij heeft na zijn valpartij nog zelf naar huis gefietst, maar daar weet hij nu niets meer van, wat er toch op wijst dat zijn hoofd een harde klap moet gekregen hebben. Dat had hij met een fietshelm op toch kunnen vermijden.
Hijzelf is er nochtans van overtuigd dat een fietshelm niets aan de zaak ging veranderd hebben, maar IK denk dat hij veel geluk heeft gehad dat hij geen ernstiger verwondingen aan zijn hoofd heeft opgelopen.
Het zien van zijn verhakkeld muilke heeft toch wel indruk op mij gemaakt.
Ik reed al voorzichtig op sneeuw, maar ik zal nu zeker nog dubbel zoveel opletten, en nu weet ik weer waarom ik ALTIJD mijn fietshelm draag.
Ik was zelfs zo onder de indruk dat ik vergeten ben te vragen of hij met brede of smalle banden reed van voor of van achter...
- PhilippeBiker
- Mountainbiker
Post by PhilippeBiker »
Vorige jaar een TT gedaan op sneeuw en platgereden sneeuw...ijs dus en op spekgladde straten,iedereen stopte of viel omver terwijl ik nog niet wist dat er ijs onder die sneeuw lag...maar 1 remedie Schwalbe Ice Spriker Pro 

Het rijdt super maar helaas ben ik nu op zoek voor mijn 29er want die kan ik gewoon niet meer missen met dit weer.
Heb ze hier gekocht http://www.bike-components.de/index.php ... price_desc

Het rijdt super maar helaas ben ik nu op zoek voor mijn 29er want die kan ik gewoon niet meer missen met dit weer.
Heb ze hier gekocht http://www.bike-components.de/index.php ... price_desc
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
Voila zie, ik heb me gisteren eens bezig gehouden met een oude band om te vormen tot winterband. Nu is het wachten tot de volgende echte ijsperiode want in de modder die er alweer ligt heeft het niet veel zin meer. Kostprijs van het geheel: 1.75EUR voor 200 schroeven en er zitten er 50 in 1 band. Ben benieuwd wat het zal geven...

- Mc Mudface
- Mountainbiker
- freezy
- Mountainbiker
- Location: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...
Ik ga enkel nog de kopjes van de schroeven inspuiten met een heel beetje siliconen en daarna idd NoTubes erin. Hopelijk lukt het, als dat niet gaat schaf ik mij bovenstaande Schwalbe banden aan. Zien er ook nog goed uit qua profiel.Mc Mudface wrote:En dan notubes erin? Is dat gemakkelijk dicht te krijgen?
Zaterdag een uurke en half gaan rijden in de sneeuw.
De striemende wind en de hevige sneeuwval maakten het er niet gemakkelijker op om te vertrekken.
Ik had ongelooflijk veel kleren aan, maar ik heb er zeker geen spijt van gehad. Doordat ik het niet echt koud had kon ik mij beter concentreren op de weg.
We reden voornamelijk rond natuurdomein "de gavers" in Harelbeke-Deerlijk, en het was er gewoonweg prachtig. Door de hevige wind en sneeuwval was het er een beetje spooky, en het feit dat er bijna niemand anders te bespeuren was werkte dat gevoel nog meer in de hand.
Uiteindelijk ben ik maar 1 keer gevallen omdat ik niet uit mijn klikpedaal raakte. Die dingen waren natuurlijk wat bevroren en dat maakte dat ik wat meer kracht moest uitoefenen om uit te klikken.
Buiten het feit dat mijn cassette af en toe kuren kreeg omdat ze bevroren raakte of mijn remkabels die begonnen vast te bevriezen heb ik geen problemen gehad.
Het was een van die ritjes die bijblijven voor de rest van je leven, een unieke ervaring.
Als je rustig en voorzichtig rijdt lukt het blijkbaar perfekt met gewone mtb banden met grof profiel, als je wilt racen door de sneeuw kan je maar beter in spikebanden investeren denk ik.
De striemende wind en de hevige sneeuwval maakten het er niet gemakkelijker op om te vertrekken.
Ik had ongelooflijk veel kleren aan, maar ik heb er zeker geen spijt van gehad. Doordat ik het niet echt koud had kon ik mij beter concentreren op de weg.
We reden voornamelijk rond natuurdomein "de gavers" in Harelbeke-Deerlijk, en het was er gewoonweg prachtig. Door de hevige wind en sneeuwval was het er een beetje spooky, en het feit dat er bijna niemand anders te bespeuren was werkte dat gevoel nog meer in de hand.
Uiteindelijk ben ik maar 1 keer gevallen omdat ik niet uit mijn klikpedaal raakte. Die dingen waren natuurlijk wat bevroren en dat maakte dat ik wat meer kracht moest uitoefenen om uit te klikken.
Buiten het feit dat mijn cassette af en toe kuren kreeg omdat ze bevroren raakte of mijn remkabels die begonnen vast te bevriezen heb ik geen problemen gehad.
Het was een van die ritjes die bijblijven voor de rest van je leven, een unieke ervaring.
Als je rustig en voorzichtig rijdt lukt het blijkbaar perfekt met gewone mtb banden met grof profiel, als je wilt racen door de sneeuw kan je maar beter in spikebanden investeren denk ik.