Kettingen
Positieve of negatieve ervaringen met produkt X. Is produkt Y zijn hoge prijs waard, of koop je beter produkt Z. Jouw ervaringen kunnen interessant zijn voor collega bikers.
- crazy ivan
- Mountainbiker
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Ik zal eens een poging doen om het u zonder tekeningen uit te leggen.Black Bull wrote:Dat van dat draaien met een ketting haalt niks uitdenkt maar is goe na
(Te lui om te gaan tekenen).
De theorie:
Der is enkel belasting op de bovenkant van de ketting, met 2 krachtpieken, aan de kettingbladen en aan de krans.
Waarom krachtpieken? zeer complex, heeft te maken met het feit dat ketting en kettingblad niet perfect in mekaar grijpen. Dit is nodig opdat de ketting vlot op en van het kettingblad (of de krans) zou kunnen vallen.
Deze piek ligt niet waar ketting en blad aangrijpen (helemaal bovenaan)maar meer naar voor.
Evenzo achteraan, de piek ligt niet waar de ketting de krans verlaat (bovenaan) maar meer naar achter.
In beide gevallen is de ketting gekromd op en rond de krachtpiek.
De kromming is steeds in dezelfde richting.
In beide gevallen is de hoeveelheid kromming afhankelijk van het aantal tanden. hoe minder tanden hoe meer kromming en hoe hoger de piekkracht. (In geval van een niet ideale kettinglijn ligt de piek aan één kant van de ketting nog veel hoger.)
Vooral daar waar de piekkracht optreedt vreet de pen in op de kraag.
Dit is de slijtage van de ketting. Deze slijtage zit steeds op ± dezelfde plaats.
Defenitie van die plaats is moeilijk zonder tekening.
Laten we het houden bij: aan de binnenkant van de kraag, boven de horizontale.
Dus, weinig tot geen slijtage aan de onderkant, door de ketting om te draaien wordt bovenkant onderkant.
En dat is waarom de kabouterkes bij de brave mtb'ers 's nachts de ketting komen omdraaien.
zelf hou ik hier geen rekening mee, wat voor zottekeskot wordt het dan!
- crazy ivan
- Mountainbiker
Post by crazy ivan »
Ik geloof u wel, maar zoals ge het zelf stelt is het vooral theorie, en de winst zal heel klein zijn, en te verwaarlozen, ik rijd nu bijna 3000km met 1 ketting (LX)en die is nog heel goednothing 's impossible wrote:
En dat is waarom de kabouterkes bij de brave mtb'ers 's nachts de ketting komen omdraaien.![]()
![]()
![]()
![]()
zelf hou ik hier geen rekening mee, wat voor zottekeskot wordt het dan!![]()
- nothing 's impossible
- Mountainbiker
Post by nothing 's impossible »
Over het nut van het draaien van een ketting ga ik me niet uitspreken.Black Bull wrote:Ik geloof u wel, maar zoals ge het zelf stelt is het vooral theorie, en de winst zal heel klein zijn, en te verwaarlozen, ik rijd nu bijna 3000km met 1 ketting (LX)en die is nog heel goednothing 's impossible wrote:
En dat is waarom de kabouterkes bij de brave mtb'ers 's nachts de ketting komen omdraaien.![]()
![]()
![]()
![]()
zelf hou ik hier geen rekening mee, wat voor zottekeskot wordt het dan!![]()
hoe ver zou je dan raken met 2 kettingen, ik denk toch niet maal twee
Het tijdig wisselen van een ketting heeft zeker zijn nut.
In gelijke omstandigheden zou je (volgens mij) met een 2' ketting zeker 6000 km halen en nog even vlot rijden als nu, na 3000 km!!!!
Waar ik met mijn vorige drivetrain 1800 km haalde (winter), heb ik nu, met 2 kettingen, reeds 4000 km's. En ik verwacht er nog een hoop km's bij te knallen.
Ik heb nu wel geopteerd voor 2 XT kettingen ipv.één LX ketting, en ik heb een BBB middenblad gestoken ipv het LX alu middenblad.
- Rode Kogel
- Mountainbiker
Post by Rode Kogel »
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
als ik volgend jaar mijne nieuwe bike heb ga ik ook direct een 2de ketting kopen en een paar powerlinkskes, op deze bike zal wss een LX ketting liggen aangezien al de andere rest op de achterderailleur na LX is, maar moet ik dan ook een LX-ketting nemen als 2de of mag dat ook XT of een SRAM ketting zijn?
En welke ketting is eigenlijk de beste van al, en nog betaalbaar dus geen titanium-kettingen meerekenen he (als die als bestaan tenminste)
En welke ketting is eigenlijk de beste van al, en nog betaalbaar dus geen titanium-kettingen meerekenen he (als die als bestaan tenminste)
- Rode Kogel
- Mountainbiker
Post by Rode Kogel »
ik gebruik dus 2 XT kettingen. prijsverschil met de LX is niet zo groot en heb de indruk dat de XT beter is. succes ermee
-
Van Cot
- Mountainbiker
- Location: Scott Scale 40 2005 (met 2006 kader) & Granville mudbike +scott YZ2 die verkocht word
maar geeft 1 XT ketting en 1 LX- ketting geen problemen? Ik kan toch moeilijk die LX ketting die er standaart opstaat gaan weggooien.
Bovendien ben ik op gebied van kettingen een voorstander van SRAM.
Mijn bedoeling bij die nieuwe bike is de cassette en ketting te vervangen door XT of 9.0 als deze versleten zijn, als kettingbladen BBB's, tenminste als ik ze kan betalen
Mijn bedoeling bij die nieuwe bike is de cassette en ketting te vervangen door XT of 9.0 als deze versleten zijn, als kettingbladen BBB's, tenminste als ik ze kan betalen
- jerommeken
- Mountainbiker
Post by jerommeken »
Die BBB's zijn niet echt een goed idee - ik heb die ook geprobeerd maar vond dat ze toch wat minder schakelden dan Shimy's.Van Cot wrote:maar geeft 1 XT ketting en 1 LX- ketting geen problemen? Ik kan toch moeilijk die LX ketting die er standaart opstaat gaan weggooien.
De mooiste vind ik Spécialités TA - miene moat Fieldbiker rijdt hiermee en is er bijzonder tevreden van.