shimano 2010-2011

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

La-Pierre wrote:
RigolleM wrote: Vier jaar met gripshifters gereden en onlangs overgeschakeld op XTR (shadow & rapidfire) en 'k mis ze voor geen meter.
verklaar...
Schakelt vlotter/sneller dan X.O gripshift/achterderrie.
Schakelen met duim/wijsvinger gaat vlotter dan draaishift beweging in moeilijke omstandigheden.
Micro-indexing X.O gripshift: ietsje meer werk om de voorderrie goed afgeregeld te krijgen, maar indien goed afgesteld, ook geen gesleep van ketting.

Oogt mooier op mijn low riser bar, dan die gripshift, zeker in combinatie met Hope matchmakers voor Tech X2.
Handvatten in z'n geheel kunnen monteren ipv ze telkens te moeten inkorten.

'k Had meer nadelen verwacht, maar 'k heb er tot op heden nog geen last van gehad, integendeel. Opgelet, op mijn race fully heb ik nog steeds de X.O gripshift/achterderrie combi, en ben dus geen tegenstander van SRAM X.O.
El Baelos
Mountainbiker

Post by El Baelos »

Zou de nieuwe Shimano XTR-crank te combineren zijn met de nieuwe X0 groep?
Shimano heeft het nu wel over hun nieuwe ketting met één bepaalde draaiketting; maar 't zou mij eigenlijk verwonderen moest dit niet compatibel zijn.

Qua schakelgevoel gaat er voor mij niks boven Sram (de triggers, ik haat gripshifts), maar ik vind de cranks van Sram niet mooi.
saiko
Test team

Post by saiko »

huidige ultegra ketting moet ook al op een bepaalde manier erop liggen.
Ik heb al 500km gereden terwijl de ketting 'fout' lag. En niks van gemerkt #-o

dus volgens mij werkt dat allemaal zonder probleem
scelter
Mountainbiker

Post by scelter »

saiko wrote:huidige ultegra ketting moet ook al op een bepaalde manier erop liggen.
Ik heb al 500km gereden terwijl de ketting 'fout' lag. En niks van gemerkt #-o

dus volgens mij werkt dat allemaal zonder probleem
En hoe kan je dit dan zien, want ik rij op mijn koersfiets rond met een ultegra groep, maar geen idee of dat hij juist ligt.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Post by El Perro Diablo »

RigolleM wrote:
La-Pierre wrote:
RigolleM wrote: Vier jaar met gripshifters gereden en onlangs overgeschakeld op XTR (shadow & rapidfire) en 'k mis ze voor geen meter.
verklaar...
Schakelt vlotter/sneller dan X.O gripshift/achterderrie.

Shimano schakelt altijd smoother dan Sram, maar als je nog maar naast ne plas rijdt, is xtr ontregeld, terwijl je met een verbogen deralleurpad nog vlot kan Srammen...da's een keuze die je moet maken, smooth of bedrijfszeker. (in de praktijk heeft Shimona iets meer afstelling nodig om het goed te doen werken, beetje kabelrek en 't is om zeep.

Schakelen met duim/wijsvinger gaat vlotter dan draaishift beweging in moeilijke omstandigheden.

Stierenstront, mor echt dikke stierenstront, wss rijd jij geen wedstrijden waar je na een heftige afdaling onmiddelijk een fikse klim voor je neus krijgt, niets is zo snel als grip shift. Of je het leuker/beter/vlotter vindt, da's wat anders, maar even vlug 5 kransjes opschakelen is het snelst met gripshift.

Micro-indexing X.O gripshift: ietsje meer werk om de voorderrie goed afgeregeld te krijgen, maar indien goed afgesteld, ook geen gesleep van ketting.

Geldt ook voor Shimano, voorderrie afstellen (goed) is niet iedereen gegeven.

Oogt mooier op mijn low riser bar, dan die gripshift, zeker in combinatie met Hope matchmakers voor Tech X2.

Persoonlijke smaak eh, wat je hebt is beter?

Handvatten in z'n geheel kunnen monteren ipv ze telkens te moeten inkorten.

Hoeft niet, oogt wel mooier.....persoonlijke smaak.

'k Had meer nadelen verwacht, maar 'k heb er tot op heden nog geen last van gehad, integendeel. Opgelet, op mijn race fully heb ik nog steeds de X.O gripshift/achterderrie combi, en ben dus geen tegenstander van SRAM X.O.
XTR staat qua kwaliteit op 't hoogste niveau, géén twijfel, XO staat tussen XT en XTR, heb ook beide....
saiko
Test team

Post by saiko »

ik vind XTR net beter schakelen in de modder.
Mijne X.0 liep altijd vol modder en dan werkte die minder goed.
De XTR blijft gewoon gaan.

Bij een echt heftige afdaling ligt mijn ketting vanachter trouwens redelijk hoog en vanvoor op de grote om de kettingspanning goed te houden en geen kletsen te krijgen van de ketting. Als er dan een stijle helling volgt hoef ik enkel vanvoor te schakelen met maar enne klik.

Ultegra ketting heeft aan een kant open kettingleden. Dat is de buitenkant.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Wat liep er vol modder? Uw XO pion of derrie?
RigolleM
Mountainbiker

Post by RigolleM »

@EPD: Ik ben geen wedstrijdrijder idd, maar 'k rij wel marathons als recreant zoals Waimes, AT, RDHF, ... dus een steile klim na een afdaling heb ik zo af en toe eens voorgeschoteld gekregen :wink:

Net zoals Saiko lig ik ook tijdens een afdaling meestal klein achteraan, groot vooraan en moet ik enkel het voorblad wisselen en misschien een paar kransjes opschuiven. Ligt waarschijnlijk aan de stijl van de rijder :-)

Tijdens een steile afdaling ff schakelen terwijl uw armen en polsen onder druk staan, vind ik (terug persoonlijk) dat ik gemakkelijker met trigger shifter (of het nu SRAM of Shimano is, laat ik in het midden) om te schakelen, dan met uw polsen de gripshift om te draaien. Het op- of afschakelen van 5 kroontjes gaat inderdaad sneller met een gripshift, maar daar heb ik ook geen woord over gerept.

Ik heb nu al een paar keer door plassen, beken of rivieren gereden en de Shimano blijft toch nog goed schakelen, net zoals mijn SRAM X.0 dit ook bleef doen, zelfs tijdens de regeneditie in Waimes ;-)

De esthetische kant van de zaak is persoonlijk en wou ik gewoon ff meegeven dat dit ook een rol heeft gespeeld in mijn beslissing.
El Perro Diablo
Mountainbiker

Nu volg ik al wat meer.... :lol:

Mijn persoonlijke mening is, dat zolang je NIET gesponserd wordt door één van beide merken, je overal moet uitpikken wat het beste is...

XT cranck met Ta bladen, XTR voorderrie, XT pion, XO achterderrie etc....

3 tandwielen vooraan is voor mij al 3 jaar passé, want onder belasting schakelt ne voorderrie altijd brak, of het nu op of af is....

Sram klinkt en voelt altijd aan of het stuk is (klak klak) maar werkt prima, XTR is boterzacht....maar heeft in mijn ogen echt finetuning nodig.

Cassettes zijn bij beide merken erg gevoelig aan productieschommelingen, xtr en XX zijn sowieso overprijst voor wat het is, ne pion.....
saiko
Test team

Post by saiko »

El Perro Diablo wrote:Wat liep er vol modder? Uw XO pion of derrie?
derrie.
X.0 pionnen of Sram pionnen in het algemeen probeer ik te vermijden.
XTR ook wegen prijs kwaliteit niet bepaald goed.
In de platte streken heb ik een ultegra pion 9S
in de bergen een XT 32t en voor lange marathons zelds een XT 34t.
Post Reply