Supplementen welke wel en welke niet of geen ?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
DOXX
Mountainbiker

Post by DOXX »

sunn xtreme wrote:
DOXX wrote:zorg gewoon voor een evenwichtig voedinspatroon met voldoende fruit(3 stuks/d) en min 300 gr verse groenten, aangevuld met voldoende water minstens 2l/d en vis, beperk vlees en alcohol, neem voldoende vezels in

ben onlangs op 10 oktober naar sportcongres geweest in gent, 99% van de sporters heeft géén supplementen nodig bij een goede voeding, 1% heeft dat wel nodig en dan spreken we over topsporters bij wie het nut bewezen is
.......; op papier ja... wat ik zeg is niet begatief op jou bedoelt :wink: , maar wel de realiteit waarmee sporters (als dan niet gedreven bezig) en begeleiders zeer vaak mee geconfronteerd worden :

in de praktijk zit je met een probleem als je daarin gelooft en behoorlijk veel sport als NIET-topsporter.
maw : tekst voor naievelingen.
ken gedreven wielertoeristen genoeg, die nog nooit een wielerwedstrijd hebben gereden maar gewoon veel km malen, en die zaten voor ze met supplementatie begonnen, dik in de problemen met tekorten en lage waarden (die al even nefast zijn dan een tekort)
Dan heb ik het nog niet eens over degenen die wedstrijden rijden bij e juniors, elite z/contract of andere en intensief/ vrij veel bijtrainen om hun fysieke paraatheid hoog genoeg te houden..

ik wil geen afbreuk doen... maar op zulke congressen weet men vaak amper waarover men het heeft, laat staan met ECHTE DEGELIJKE bewijzen bovenkomen.
Nog erger is, dat men ook een duidelijke notitie maakt van welke groepen men dat getest heeft....zelden gaat men testen uitvoeren bij fervente sporters, maar wel heel vaak bij janneke en mieke die om een brood rijden bij manier van spreken.
Ken best enkele bekendere professoren en sportartsen die diep in de sportmiddens zitten geworteld, en die lachen eens met zulke rapporten.
Zij noemen zelfs de meeste van zulke congressen nutteloos en tijdverspilling, omdat er maar zeer zelden met concreet materiaal bovenkomt.

en ook :
... iemand die 150-200km de week rijd op een rustig tempo, heeft een mindere nood aan supplementatie, maar uiteindelijk zal ook deze persoon op een bepaald moment verplicht moeten supplementeren.
dat zal minder vaak voorvallen dan iemand die intensiever en een deel meer km's maalt, maar met de voeding alleen komt hij er niet meer.

vergeten ze ook vaak : onze huidige voeding is een aanzienlijk pak armer aan mineralen, dan pakweg 10 jaar tot 15 jaar terug.
niet enkel het vele spuitwerk, maar ook de manipulatie van de voeding die al jarenlang bezig is, veramt net de voeding.

resultaat manipulatie = meer productie, maar helaas is de voeding armer aan mineralen etc...

men moet EERST wel bekijken, hoeveel je sport, en hoe ook.
eenmaal een tijd bezig, herbekijk je de zaken en kijk je naar je noden.
ook een bloedanalyse bij EEN SPORTARTS is raadzaam, ter controle.

waarom een sportarts?
bij lage waarden gaat een doorsnee arts zeer snel zeggen : tis allemaal in orde....terwijl dat niet het geval is
zolang die daar geen - teken zit voorstaan, is voor hem alles goed....terwijl lage waarden al even erg zijn als een tekort.
een degelijk sportarts, zal je zeker wijzen op lage waarden en overleggen ivm tijdelijke supplementatie.

ik weet dat zulke dingen die gezegd worden door begeleiders en mensen die op het terrein ermee te maken hebben, vaak worden weggelachen door de witteboorden vanop congressen, wegens - lees - "ondergeschoold en incompitent voetvolk dat maar wat uitkraamt."
Tot grote ergenis zelfs.....
vaak hebben ook die mensen, vaak helemaal geen binding met sport, of de mensen die diep en dagelijks in de sportwereld actief zijn.
het was dan ook mijn bedoeling een algemeen beeld te geven over voeding en ik weet ook héél goed dat ik daar onvolledig in ben geweest maar strel dat ik volledige info zou geven dan zou ik dat moeten doen op basis van persoonlijke profielen en dan gaat gewoonweg niet op een forum
ik wou niet meer dan een leidraad geven, de meeste sporters weten wel waar ze mee bezig zijn neem ik aan
ik ben dan ook grotendeels eens met je reactie
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

sunn xtreme wrote:
DOXX wrote:zorg gewoon voor een evenwichtig voedinspatroon met voldoende fruit(3 stuks/d) en min 300 gr verse groenten, aangevuld met voldoende water minstens 2l/d en vis, beperk vlees en alcohol, neem voldoende vezels in

ben onlangs op 10 oktober naar sportcongres geweest in gent, 99% van de sporters heeft géén supplementen nodig bij een goede voeding, 1% heeft dat wel nodig en dan spreken we over topsporters bij wie het nut bewezen is
.......; op papier ja... wat ik zeg is niet begatief op jou bedoelt :wink: , maar wel de realiteit waarmee sporters (als dan niet gedreven bezig) en begeleiders zeer vaak mee geconfronteerd worden :

in de praktijk zit je met een probleem als je daarin gelooft en behoorlijk veel sport als NIET-topsporter.
maw : tekst voor naievelingen.
ken gedreven wielertoeristen genoeg, die nog nooit een wielerwedstrijd hebben gereden maar gewoon veel km malen, en die zaten voor ze met supplementatie begonnen, dik in de problemen met tekorten en lage waarden (die al even nefast zijn dan een tekort)
Dan heb ik het nog niet eens over degenen die wedstrijden rijden bij e juniors, elite z/contract of andere en intensief/ vrij veel bijtrainen om hun fysieke paraatheid hoog genoeg te houden..

ik wil geen afbreuk doen... maar op zulke congressen weet men vaak amper waarover men het heeft, laat staan met ECHTE DEGELIJKE bewijzen bovenkomen.
Nog erger is, dat men ook een duidelijke notitie maakt van welke groepen men dat getest heeft....zelden gaat men testen uitvoeren bij fervente sporters, maar wel heel vaak bij janneke en mieke die om een brood rijden bij manier van spreken.
Ken best enkele bekendere professoren en sportartsen die diep in de sportmiddens zitten geworteld, en die lachen eens met zulke rapporten.
Zij noemen zelfs de meeste van zulke congressen nutteloos en tijdverspilling, omdat er maar zeer zelden met concreet materiaal bovenkomt.

en ook :
... iemand die 150-200km de week rijd op een rustig tempo, heeft een mindere nood aan supplementatie, maar uiteindelijk zal ook deze persoon op een bepaald moment verplicht moeten supplementeren.
dat zal minder vaak voorvallen dan iemand die intensiever en een deel meer km's maalt, maar met de voeding alleen komt hij er niet meer.

vergeten ze ook vaak : onze huidige voeding is een aanzienlijk pak armer aan mineralen, dan pakweg 10 jaar tot 15 jaar terug.
niet enkel het vele spuitwerk, maar ook de manipulatie van de voeding die al jarenlang bezig is, veramt net de voeding.

resultaat manipulatie = meer productie, maar helaas is de voeding armer aan mineralen etc...

men moet EERST wel bekijken, hoeveel je sport, en hoe ook.
eenmaal een tijd bezig, herbekijk je de zaken en kijk je naar je noden.
ook een bloedanalyse bij EEN SPORTARTS is raadzaam, ter controle.

waarom een sportarts?
bij lage waarden gaat een doorsnee arts zeer snel zeggen : tis allemaal in orde....terwijl dat niet het geval is
zolang die daar geen - teken zit voorstaan, is voor hem alles goed....terwijl lage waarden al even erg zijn als een tekort.
een degelijk sportarts, zal je zeker wijzen op lage waarden en overleggen ivm tijdelijke supplementatie.

ik weet dat zulke dingen die gezegd worden door begeleiders en mensen die op het terrein ermee te maken hebben, vaak worden weggelachen door de witteboorden vanop congressen, wegens - lees - "ondergeschoold en incompitent voetvolk dat maar wat uitkraamt."
Tot grote ergenis zelfs.....
vaak hebben ook die mensen, vaak helemaal geen binding met sport, of de mensen die diep en dagelijks in de sportwereld actief zijn.
Dus volgens u staan die professoren in de inspanningsfysiologie, die dikwijls een paar Olympische atleten onder hun hoede hebben voor training en voeding gewoon wat uit hun nek te lullen?

Toevallig ken ik enkele van die sprekers op dat congres en als je ziet welke atleten ze begeleiden, zou je misschien wel anders praten.
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

als jij dat zegt...
ik zet hier neer wat collegas die diepgewortled zitten in sportmiddens en met topatleten in de duursport werken, zeggen. en idem praktijkondervinding van talrijke begeleiders in de wielerwereld.
Zij geven dus hun collegas ongelijk vanuit pure praktijkervaring, ook al zitten zijzelf ook op zulke soorten congressen.
Een gerenomeerd professor zei ooit : het tegendeel daar beweren met bewijs uit de praktijk, is energieverspilling want er komt daar teveel lobbywerk aan te pas om die stellingen te blokkeren.
dus ja..dat komt dan uit hun mond, niet uit de mijne...

wat die congresbezoekrs betreft :
als zij beweren dat hun atleten zonder supplementatie op Olympisch niveau draaien, liegen ze als de pest.

Bedenk dit : de kat geeft haar mel niet weg !! :lol:

en ja.. wat soort olympische atleet dan wel? laat ze ook eens duidelijk zijn... een kleiduifschieter, een paardrijder , een hordeloper of zwemmer??
geen van al die sporten zijn vergelijkbaar met duursport. misschien eens tijd dat ze hun pijlen richten naar de duursport toe, ipv een platte kleiduifschieter of dergelijke.

de vraag is eveneens ook : hoe geloofwaardig is zo'n congres dan wel???
want er is ook veel lobbywerk mee gemoeid.
Vreemd dat vele onderzoeken uitwijzen dat onze voeding armer is dan ooit aan mineralen, maar je dat op zulke congressen nooit zal horen of lezen...
wie zijn mond daarover toch opentrekt, word dan als belachelijk afgedaan.
de beer danst naar wie hem eten geeft....

een simpel voorbeeld kan ik geven van een tratleet die in de jaren 90 3jaar op top/subtop heeft gedraaid, op internationaal nivau.
al die tijd heeft hij op maximaal vitamine C en vooral bergen gezonde voeding gedraaid.... tot op een moment dat zijn lichaam gewoonweg niet meer meewou.
er werden diepgaande tests en onderzoeken uitgevoerd, bij 2 zeer gerenomeerde sportarsten/professoren in het buitenland.
Helaas werd hem aangeraden met onmiddelijke ingang te stoppen, omdat hij al die tijd pure roofbouw had gepleegd op zijn lichaam, en zijn fysiek op die manier zo 'verkracht' had dat zijn fysieke paraatheid gelijkstond aan een 62 jarige.
!!! EN DAT OP 31 jarige LEEFTIJD !!!
dankzij zonder supplementen te sporten op zeer hoog niveau, in een bijzonde zware sport. 10 jaar lang heeft hij onder begeleiding bergen supplementen en inspuitingen gekregen, gewoonweg om de schade enigzins te gaan beperken (zijn lichaam was een ware ravage op 31 jaar)
met het oog op de toekomst, om normaal te kunnen functioneren en matig te kunnen sporten in vrijetijd als het lichaam weer capabel genoeg was. Pas op zijn 41-42 jaar stond hij ietwat terug waar hij op die leeftijd moest staan.

maarja... zulke zaken zal men nooit aantonen op congressen, omdat dat pal tegenover hun mening staat.

of dit...
een kameraad van mij is sporte maar zeer sporadisch... tot hij 6 maand geleden de smaak echt te pakken kreeg op de fiets.
gemiddeld sport hij nu 3x per week, soms 5-6x, waarvan enkele keren per week duurtraingen om een goede basis op te bouwen.
Dit ook geheel zonder supplementen, buiten extra eiwitten.
na een tijdje ging het moeizaam, ook fysieke klachten etc.... op mijn aanraden liet hij een bloedanalyse doen.
de uitslag was bijna desastreus..... een zwaar tekort en een hele hoop lage waarden op een aantal zeer belangrijke elementen, maakten dat hij buiten het sporten zich letterlijk de ganse dag moesten voorslepen, alsof er 100kg aan zijn been hing.
nu, 9 intraveneuze behandelingen verder bij de sportats, en bijna 2 maanden tegelijk orale supplementatie in veelvoud, staat hij weer vrij normaal... maar hij is er nog steeds niet waar hij zou moeten staan met zijn waarden.
dat alles dankzij enkel en alleen gezonde voeding in combinatie met een sport waar de eisen hoger liggen dan een gemiddelde sport, zelfs al doe je het creatief.
dan heb ik het hier over een wielertoerist !!!
laat staan dat men zou gaan beweren dat competitie wielrennes / mtb'ers zonder supplementen zouden kunnen presteren.

de vraag is dan even simpel :
wat is zo'n verklaring waard, dat uit een congres voortvloeit?
en zoals ik al zei : de kat geeft zijn melk niet weg :wink:
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

Dat je blijkbaar niks gelooft van wat professoren zeggen is niks nieuws. Je moet wel beseffen dat wel heel de moderne trainingsleer afstamt van onderzoeken van zo'n mensen. Het meeste van wat jij hier verkondigt komt ook van zo'n professoren.
Je moet alleen alles in zijn context plaatsen. Had die prof gelijk als hij zei dat voor 99% van de sporters geen supplementen noodzakelijk zijn bij gezonde voeding? Allicht wel ja, maar niet iedereen eet gezond, zoals je al zei, maar dat was dan ook zijn punt, geen enkele serieuze professor die op dit moment nog zal ontkennen dat sommige mensen ongezond eten.
Haalt ge een finale op de Olympische spelen zonder voedingssupplementen? Allicht niet, en dat beweert niemand, maar dat wil niet zeggen dat ge elke recreatieve sporter bv supplementen moet aanraden om de buffercapaciteit in de spieren te verhogen, ook al zullen ze daar misschien wel beter van presteren. Andere ambities, andere noden.

En om even voort te gaan op de Olympische spelen. Geloof mij maar vrij als ik zeg dat je in de meeste olympische sporten anno 2008 geen olympische finale haalt als je gewoon enkel door een trainer wordt begeleid, zelfs al ben je het grootste talent ter wereld. Meestal werkt er rond die atleten een heel team van mensen die er veel tijd in steken en stuk voor stuk experts (of witte boorden zoals jij het noemt) zijn in hun eigen vakgebied. Dat maakt het verschil op dat niveau, zo simpel is het. Op de spelen is iedereen geen 99% voorbereid, maar 100%. Sven Nys is een voorbeeld en het is geen toeval dat hij bijna een olympisch diploma kreeg (wat gelijk staat aan een olympische finale).

En ja, jammer voor die mens, maar dat kan je moeilijk veralgemenen naar iedereen. De personen die met 3 trainingen per week volledig leeg zijn na een tijd, zijn niet makkelijk te vinden. Er zijn ook mensen waarvan bewezen is dat ze helemaal niet beter worden na eender welke training. Moet je dan ook alle trainingsmethodes afschrijven omdat ze op die ene persoon niet werken?
Sunn Xtreme
Expert

Post by Sunn Xtreme »

inderdaad alles in zijn context zien...
ivm die 'witte boorden'.... de mensen achter de atleet zal je maar zeer zelden op congressen zien... deze worden meestal niet eens genoemd of erkend. Vaak zijn onderzoeken allesbehalve correct te noemen, omdat ze meestal met een totaal verkeerde groep van mensen worden gedaan, met verkeerde omstandigheden.
We zouden graag eens een onderzoek zien op grote schaal in de sporten die fysiek veeleisend tot extreem zijn, in het competitiemilleu....
Tot nog toe is dat steeds niet gebeurd.. en denk zelfs niet haalbaar...
evenals weet men op voorhand wat het gaat worden.
dan word de bewering dat het allemaal niet hoeft, gewoon weggeblazen.

en dat er nog steeds competitesporters zijn die relatief gezond tot ongezond eten en daarbij met problemen komen te zitten, is een zekerheid.
de wielertoerist die ik als vb aanhaalde, is iemand die sportief gezien wel aanleg heeft voor wielrennen, maar nogal naief ingesteld was inzake supplementatie bij duursport en het ook overbodig achte..... hij is wel tot een ander inzicht gekomen intussen.

en natuurlijk is de ene sportdicipline fysiek niet zo veeleisend als de andere.... bv in de atletiek zijn er ook nogal wat diciplines die vooral concentratie eisen, en uithouding / kracht eigenlijk geen grote noodzaak is.
in deze diciplines onderling, verschilt dan ook de nood aan supplementen, en de regelmaat ervan.

bij duursporten blijf je hoe dan ook geconfronteerd met datzelfde probleem : zonder supplementatie geraak je in de problemen.
dat is bij marathons, triathlon, en wielrennen zeker het geval, omdat het alledrie sporten zijn die niet echt onder vrij normale sportieve inspanningen vallen.
B12, ijzer, foliumzuur en dan in mindere mate magnesium en zink, zijn zaken die telkens weer opnieuw naar voor treden als extra supplementatie op gepaste tijden, meermaals per jaar.

laat ons stellen dat, wie enkele keren per week sport als vrijetijdsverdrijf (niet onmiddelijk een duursport / competitie doet), geen noodzaak heeft aan extra supplementatie mits een goede gezonde voeding, maar het wel raadzaam blijft om af en toe toch iets extra te doen.
doctor
Mountainbiker

Post by doctor »

DOXX,
als ik jou commentaar lees dan draait men maag. Veel fruit eten, gezond eten enz enz. Gij zijt weer zo een computer neurdje dat sporadisch sport, en dat ge zondags ziet fietsen op ee TT met een losse broek en basket bal sloefjes. En dan aankomt een een gemiddelde heeft van +/- 15km/u.

Ga jezelf toch met dingen bezig houden waar je kaas van hebt gegeten, maar geef geen advies aan anderen op gebied van supplementen. Neem voor jezelf niks extra in en klaag steeds dat je vermoeid bent.
Gelukkig zijn is plezant, maar jij bent 100% iemand die niks in de sport ooit hebt bereikt, en ieder rijd je maar voorbij.
Kan ik zo uitmaken aan je commentaar hier op het forum, ambtenaar of student in ieder geval neurd.
En ja, je bent op je plaats in zulke congressen, daar vind je meestal colega 's.
Simp
Mountainbiker

Post by Simp »

Gij zijt precies ook een sympathieken.
DOXX
Mountainbiker

Post by DOXX »

doctor wrote:DOXX,
als ik jou commentaar lees dan draait men maag. Veel fruit eten, gezond eten enz enz. Gij zijt weer zo een computer neurdje dat sporadisch sport, en dat ge zondags ziet fietsen op ee TT met een losse broek en basket bal sloefjes. En dan aankomt een een gemiddelde heeft van +/- 15km/u.

Ga jezelf toch met dingen bezig houden waar je kaas van hebt gegeten, maar geef geen advies aan anderen op gebied van supplementen. Neem voor jezelf niks extra in en klaag steeds dat je vermoeid bent.
Gelukkig zijn is plezant, maar jij bent 100% iemand die niks in de sport ooit hebt bereikt, en ieder rijd je maar voorbij.
Kan ik zo uitmaken aan je commentaar hier op het forum, ambtenaar of student in ieder geval neurd.
En ja, je bent op je plaats in zulke congressen, daar vind je meestal colega 's.
@doctor

zoals reeds gezegd zijt gij ne sympathieke mens, maar ik wil me wel eens laten uitdagen door jou om eens toerke te doen met mtb of renfiets en dan zult ge wel anders piepen denk ik, en wat ik ooit bereikt heb zal jij mss nooit bereiken in je leven dus in het vervolg hou je onnozel commentaar voor jezelf of doe dat dan via pb en laat het forum voor wat het dient

ik heb wel degelijk een ruime wetenschappelijke achtergrond in mijn paramedische opleidingen gehad en houd me daar ook nog dagelijks mee bezig

en het is niet omdat ik nieuw ben op het forum dat je me zomaar op mijn plaats hoeft te zetten(en ik ben zeker niet lichtgeraakt), maar doe zo verder en je zal jezelf zeer populair maken hier
Kenzo
Mountainbiker

Post by Kenzo »

Vooralleer de discussie volledig verhit geraakt (die persoonlijke aanvallen zijn werkelijk niet nodig en dragen niet bij tot deze vrij interessante discussie)...

99% van de sporters heeft géén supplementen nodig bij een goede voeding

Volgens mij zit de kern van het probleem in de definitie van sporters. Als je de volledige verzameling van alle mensen die aan sport doen zou nemen, dan is deze uitspraak 100% correct. Immers 99% van de mensen doen maar sporadisch aan sport (1a2x per week). Het spreekt voor zich dat die mensen hoegenaamd geen supplementatie nodig hebben. De andere 1% bestaat uit top/prof-sporters enerzijds, maar ook fanatiekelingen. Mensen zoals ik, die wekelijks >15h op de fiets zitten (duurtrainingen, zware intervaltrainingen,...). Goed, ik vraag niet zoveel van mijn lichaam dan een prof-atleet, maar mijn behoefte leunt dichter aan bij hen, dan die van een 'toerist' die wekelijks zijn TT afbolt en voor de rest niet veel uitvreet.

Mijn conclusie: sunn heeft gelijk als hij zegt dat supplementatie een must is voor iedereen die serieus wat trainingsarbeid doet, maar die spreker waar DOXX het over heeft, heeft ook gelijk, waarbij zijn gehanteerde definitie van sporter gewoon anders is.

Bovendien, het is zo simpel als iets:
(1) Gezonde voeding is sowieso de basis van alles en ik ga ervanuit dat je hier al een zo-goed-als-maximale inspanning levert.
(2) Regelmatige controle bij een (sport)arts om eventuele tekorten vast te stellen
(3) Indien voor u gezonde voeding voldoende is: super, doe zo verder. Indien blijkt dat je toch wat tekorten hebt: vul die aan met supplementen.

Wat voor zin heeft een welles-nietes discussie, het is een individuele kwestie!

mvg

-Kenzo
blades
Mountainbiker

Post by blades »

sunn xtreme wrote:
en ja.. wat soort olympische atleet dan wel? laat ze ook eens duidelijk zijn... een kleiduifschieter, een paardrijder , een hordeloper of zwemmer??
geen van al die sporten zijn vergelijkbaar met duursport. misschien eens tijd dat ze hun pijlen richten naar de duursport toe, ipv een platte kleiduifschieter of dergelijke.
Sunn, geef je gelijk, maar ZWEMMEN ? In "mijn" zwembad zwemt topsport van Belgie. Mannekes van 14jr die worden klaargemaakt voor London. Misschien is hun wedstrijd maar 1-2-3 minuten lang, maar godverdomme, RESPECT voor wat die trainen (2-3x / dag , 6 tot 10km per dag). Zwemmen is een zware sport, maar is zeer goed voor gewrichten omdat je niet tegen elementen vecht...
Post Reply