Kraksontracks dood? Poll voor nieuw initiatief.

Plaats hier je GPS gerelateerde vragen en routes .

Interesse in een nieuwe tracks site?

JA
57
81%
NEEN
13
19%

Total votes: 70

zyves
Mountainbiker

Post by zyves »

Mja, sorry voor de onduidelijke vraagstelling... Ik heb de beginpost een beetje aangepast, ik hoop dat het nu duidelijker is...
assuss
Mountainbiker

Post by assuss »

Ook ik heb me laten vangen door de vraagstelling. Ik heb zonder echt na te denken op ja gestemd alhoewel ik nog steeds vind dat Ivo zijn site het juweeltje is. Zoals op vorige post blijf ik achter het idee staan om deze site verder uit te bouwen. Indien Ivo de tijd en het geduld terug kan winnen des te beter, anders kan hij eventueel als coördinator fungeren daar hij toch de bezieler en uitwerker van deze prachtige site is. Het zou zonde zijn dat alles zou verloren gaan.
zyves
Mountainbiker

Post by zyves »

assuss wrote:Ook ik heb me laten vangen door de vraagstelling. Ik heb zonder echt na te denken op ja gestemd alhoewel ik nog steeds vind dat Ivo zijn site het juweeltje is. Zoals op vorige post blijf ik achter het idee staan om deze site verder uit te bouwen. Indien Ivo de tijd en het geduld terug kan winnen des te beter, anders kan hij eventueel als coördinator fungeren daar hij toch de bezieler en uitwerker van deze prachtige site is. Het zou zonde zijn dat alles zou verloren gaan.
Dan is het toch goed dat je op ja gestemd hebt?
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

Wowtre wrote:stomme vraag misschien, maar waarom de site niet opnemen onder de vleugels van mountainbike.be
Je moet wel alles lezen en de geschiedenis kennen hoor.
Heel simpel. KOT is juist opgezet omdat MTB.be er zich niet wou of kon mee bezighouden. Heel simpel dus. Omdat er geen alternatief voorhanden was.
Wat ergens oojk te begrijpen is want MTB.be is afhaneklijk van sponsors en organisatoren van TT's. En die zien dat GPS gedoe als een grote concurrentie. Wat, mijn inziens, volkomen onterecht is. Het zijn 2 verschillende markten. Iemand die een TT logt rijdt hem sowieso ook (betalend hoop ik). En iemand die een gelogde track rijdt zie je sowieso toch niet op die TT omdat hij:
- Op een andere TT zat en niet op 2 plaatsen tegelijk kan zijn,
- Niet van de drukte van TT's houdt en er onder geen beding een zou rijden,
- Om welke reden dan ook.

Dus de 2 lopen mekaar niet in de weg.
Last edited by ivo on Tue 25 Nov 2008 14:43, edited 3 times in total.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

legolas233 wrote:Waarom maken jullie geen groep kraksontracks aan op routeyou.com!
Op die manier kan iedereen zijn eigen tracks uploaden zonder
dat iemands anders er zich mee hoeft bezig te houden.
Idd, dat zal ik niet tegenhouden als iemand anders zich daarmee gaat bezighouden. Maar zoals voorheen gezegd is dat niet mijn idee van kwalitatief werk. Niet dat ik er iets op tegen heb maar niet mijn zorg.
Er is immers een groot verschil tussen een ingezonden track en een gepubliceerde en gecatalogeerde track.
Als IEDERE inzender zijn EIGEN track gewoon nakeek, verbeterde en zou verzenden met de gevraagde gegevens en volgens de vorm van KOT was er voor KOT ook geen enkel werk of achterstand. Een track publiceren daar is geen werk aan. Daar hoeft idd zelfs geen mens aan te pas te komen. Maar als mij iemand een systeem aan de hand kan doen dat automatisch de ruwe track verbeterd, in een standaard lijn omschrifjt en in een cataloog giet hoor ik het graag. Juist dat vraagt werk, omdat 90% van de inzenders daar de moeite niet voor neemt. Wat uiteraard ook hun goed recht is maar kom daarna niet zagen dat men het na bijna 3 jaar uiteindelijk beu wordt om tegen de muren te staan praten.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

assuss wrote:Ook ik heb me laten vangen door de vraagstelling. Ik heb zonder echt na te denken op ja gestemd alhoewel ik nog steeds vind dat Ivo zijn site het juweeltje is. Zoals op vorige post blijf ik achter het idee staan om deze site verder uit te bouwen. Indien Ivo de tijd en het geduld terug kan winnen des te beter, anders kan hij eventueel als coördinator fungeren daar hij toch de bezieler en uitwerker van deze prachtige site is. Het zou zonde zijn dat alles zou verloren gaan.
Heb maar geen schrik. Zomaar weglopen ga ik niet doen.
Men mag gerust alle gegevens van de database hebben. Zolang het niet commercieel is (wat routeyou wel is).
De website is natuurlijk een ander paar mouwen. Die is ingebed in persoonlijke zaken en daar heeft iemand anders geen zaken mee (de reden ook waarom de andere pagina's zijn weggehaald).
Bezin echter voor je begint! Er zijn duizenden bezoekers op mtb.be en slechts een 10 tot 30 (idd afhankelijk hoe je die ja en neen moet beschouwen) heeft interesse. Als daar, zeer ruim geschat, de helft ook effectief een bijdrage wil toe lenen heb je nog maar een publiek van een 20-tal personen. Is dat al dat werk waard? Er is gewoon geen brede markt voor.
ivo
Mountainbiker

Post by ivo »

madskatingcow wrote:Ik denk dat dit geen representatieve poll is over het aantal gebruikers van je site. Heb je geen monitoring tool om het webverkeer (bezoekers / downloads) van je site te monitoren en daarop je beslissing te baseren? Moeilijk te geloven dat er maar 32 man van je site gebruik maakt.
Idd, zoals ik al aangaf staan er monitoring tools op de site.
En dat komt heel goed overeen met wat de poll hier aangeeft.
Een server (vb 2006) welke vrij wordt opengesteld zonder paswoord krijgt 100'den downloads van overal.
Een server welke een bijdrage vraagt (1 download per jaar) krijgt maar een fractie van deze downloads per maand. Overwegend van nieuwe gebruikers!
Van alle nieuwe inzendingen keert, na het verkrijgen van het paswoord, slechts 5% terug om een volgende track in te zenden. Dus 95% is het alleen om het paswoord te doen.
Van de bijna 500 leden zijn er momenteel slecht 3! welke een min of meer conforme track insturen.
Na drie jaar denk je dan uiteindelijk wel voor wie of wat doe ik dat eigenlijk (niet voor mezelf want ik heb misschien maar 5 tracks van de hele database zelf gebruikt).
Dat zijn de harde cijfers dus.
Headshot
Mountainbiker
Location: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Post by Headshot »

ivo wrote:
madskatingcow wrote:Ik denk dat dit geen representatieve poll is over het aantal gebruikers van je site. Heb je geen monitoring tool om het webverkeer (bezoekers / downloads) van je site te monitoren en daarop je beslissing te baseren? Moeilijk te geloven dat er maar 32 man van je site gebruik maakt.
Idd, zoals ik al aangaf staan er monitoring tools op de site.
En dat komt heel goed overeen met wat de poll hier aangeeft.
Een server (vb 2006) welke vrij wordt opengesteld zonder paswoord krijgt 100'den downloads van overal.
Een server welke een bijdrage vraagt (1 download per jaar) krijgt maar een fractie van deze downloads per maand. Overwegend van nieuwe gebruikers!
Van alle nieuwe inzendingen keert, na het verkrijgen van het paswoord, slechts 5% terug om een volgende track in te zenden. Dus 95% is het alleen om het paswoord te doen.
Van de bijna 500 leden zijn er momenteel slecht 3! welke een min of meer conforme track insturen.
Na drie jaar denk je dan uiteindelijk wel voor wie of wat doe ik dat eigenlijk (niet voor mezelf want ik heb misschien maar 5 tracks van de hele database zelf gebruikt).
Dat zijn de harde cijfers dus.
daar hoor ik bij :lol:

track altijd mooi opgekuist, start en stop aangegeven en de richting, afstand en hoogtemeters mooi vermeld (en zelfs de kruisingen aangegeven als die er waren)

degene die de track zelf gereden heeft weet ook waar hij mis zat of hoe de kruising en dergelijk in mekaar zit, dat werkt veel makkelijker, als je een onbewerkte track binnen krijgt van iemand die een paar keer mis zat en je hebt ze zelf niet gereden, dan kruipt er heel wat meer werk in om alles uit te vissen
pocoloco
Mountainbiker

Post by pocoloco »

ivo wrote: Als IEDERE inzender zijn EIGEN track gewoon nakeek, verbeterde en zou verzenden met de gevraagde gegevens en volgens de vorm van KOT was er voor KOT ook geen enkel werk of achterstand. Een track publiceren daar is geen werk aan. Daar hoeft idd zelfs geen mens aan te pas te komen. Maar als mij iemand een systeem aan de hand kan doen dat automatisch de ruwe track verbeterd, in een standaard lijn omschrifjt en in een cataloog giet hoor ik het graag. Juist dat vraagt werk, omdat 90% van de inzenders daar de moeite niet voor neemt. Wat uiteraard ook hun goed recht is maar kom daarna niet zagen dat men het na bijna 3 jaar uiteindelijk beu wordt om tegen de muren te staan praten.
Ivo, volgens mijn (heel) bescheiden mening is het "filterwerk" dat je doet redelijk nutteloos... je kan softwarematig wel zien of het klopt, maar je hebt voor de rest geen controle, noch dat gebruikers kunnen zien wat het juist is.
Ik spreek nu alleen uit eigen ervaring: ik heb me op KOT ingeschreven nadat ik verhuisd was naar een regio waar ik helemaal niet bekend was en me dat een leuke manier om het op die manier te verkennen. En omdat ik een maand later naar het buitenland ging en daar ook wat mtb wou meepikken.

Resultaat: de enige track hier echt in de buurt bleek uit 98% asfalt (!) te bestaan en de buitenlandse uit 85% asfalt... rommel dus.

Ik denk dat het nuttiger zou zijn om een track "as is" te publiceren, zonder enige controle, met ofwel een mogelijkheid om de auteur zelf te contacteren ofwel een mogelijkheid om commentaar te geven op een gereden track, met sterretjes ofzo.

Als het dan op niks trekt (verkeerd formaat, vol fouten, slechte kwaliteit etc) zullen de gebruikers dat wel zelf melden, moet jij je er je niet mee bezig houden en zien de gebruikers zelf welke tracks de moeite zijn en welke niet.
Als je dan zin hebt om ergens in een bepaalde streek iets te gaan rijden zie je direct welke de goeie zijn en aan welke je je tijd zou verdoen.

Dat geeft misschien ook wat incentive aan instuurders om iets goeds in te sturen: het doet plezier als je inzending bekroond wordt, terwijl je slechte commentaren net wil vermijden ?

MI zou je dan zelfs het systeem van verplicht insturen van een track vooraleer je toegang krijgt zelfs kunnen weglaten (en zo meer bezoekers krijgen): met wat hype te creeëren - bijvoorbeeld een verkiezing tot "beste track van de maand of van het jaar" - zullen genoeg mensen nieuwe tracks toesturen. Goeie tracks.
Iegienie
Mountainbiker

Post by Iegienie »

hey Koen,

Hoe zou jij - als professionele mountainbike reisorganisator - reageren als op die Krack On Tracks opeens massa's van je eigen ritten te voorschijn zou komen ?

Want dat is nu net wat die site is : het beschikbaar stellen van de tracks van organisatoren zodat iedereen die dat wil die in het zwart kan narijden. Is echt tof hoor, als ge maanden en maanden werkt aan een track, en dat die dan zomaar op het net gegooid wordt zonder boe noch ba, zonder merci, zonder vraag, zonder no nothingue.

Als een organisator zelf zijn eigen track beschikbaar stelt, heb ik er geen probleem mee dat die gepubliceerd worden.

Als iemand zelf een track samenstelt, en die beschikbaar stelt, dan heb ik daar uiteraard ook geen probleem mee.

Maar welk percentage van zelf samengestelde trackskes staan op die site ??? Ik weet het niet (want ik heb dat paswoord niet), maar heb een flauw vermoeden dat dit zo goed nihil zal zijn.

jaja, ik weet het ik ben naief, de huidige mentaliteit is copy copy copy, laat nen anderen onnozelaar maar voor iets werken, ik kopieer het gratis wel. toen ik onlangs suggereerde aan iemand dat topokaarten kopieren eigenlijk hetzelfde is als wortels bij den kruidenier gratis meenemen, dan was men opeens boos op me. nochtans is intellectuele eigendom evengoed eigendom, en kopieren daarvan evengoed diefstal.

vwola, dat moest er eventjes uit.
Post Reply